Pensioen voor geblesseerd paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 22:13

Ondertussen heb ik foto's en filmjes van dit dier gezien.

Als dit een goed gekeurde hengst is?
Het zal vast een lief dier zijn. Maar hij heeft een vreselijke bouw.

Vervolgens zie ik een rij filmje in een zeer slechte bak. Als een paard geen peesblessure heeft krijgt hij hem daar wel.

Nieuwe eigenaar klaagt dat de verkoper hem niet gekeurd heeft maar is niet zo snugger dat zelf te doen bij aankoop.

Ik zou zeggen op de blaren zitten van de impulsieve aankoop en zelf voor hem blijven zorgen.
Er zijn echt wel plaatsen voor een hengst maar die zullen misschien meer kosten. Tja.. Dat is het risico van een hengst kopen.
Maak er een levensles van

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:50

Iemand die klaagt dat verkoper niet gekeurd heeft gaat hier vrees ik geen levenslessen uithalen...ik heb medelijden met het dier.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:56

Wat een ontzettend sneu verhaal zeg. Helemaal omdat de eigenaresse al een andere gekocht heeft, dat niet kan betalen en nu van het dier af moet. Heel eerlijk denk ik dat je het dier geen plezier doet met gezeul, en op zo'n korte termijn en zonder budget zal het gezeul worden vrees ik, en zou ik hem naar de slacht brengen. Dan is de ellende tenminste voorbij.

En laat de eigenaresse hem zelf brengen, dan ziet ze ook wat ze heeft aangericht met dit onnadenkende gedrag van haar!

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 08:59

Het enige wat er met dit paard kan gebeuren is dat hij in deze huidige markt in de handel beland omdat iemand er nog een paar euro's aan wilt verdienen. Pak je verantwoordelijkheid als eigenaar en laat hem inslapen of breng hem naar de slager.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:02

Maar dit paard moet dus naar de slager door een onnadenkende troela die niet eens de moeite wil doen om te kijken of hij kan genezen. Want ja ze wil rijden....
En als ze haar volgende paard naar de kl.te rijd krijg je en zelfde topic ben ik bang.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:02

Ik heb nog steeds niet gehoord wat de ernst is van de peesblessure, waarom is er geen dierenarts bij geweest en wat is de prognose? is de peesblessure nog te genezen? Dat zouden voor mij toch wel allemaal afwegingen zijn voordat ik zo'n dier zou laten inslapen.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:03

DuoPenotti schreef:
Maar dit paard moet dus naar de slager door een onnadenkende troela die niet eens de moeite wil doen om te kijken of hij kan genezen. Want ja ze wil rijden....
En als ze haar volgende paard naar de kl.te rijd krijg je en zelfde topic ben ik bang.


Tegelijk dezelfde gedachte :o

Het is precies wat jij zegt, volgend paard, zelfde probleem..zulke mensen zijn het niet waard om dieren te bezitten imo.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:06

Precies, zelfde gedachte inderdaad.
Niet waard om geen enkel dier te houden.
Risico met dieren is dat ze ziek kunnen worden.
En dan heb je ook je verantwoording te nemen. Dat calculeer je in.
In de berichten van ts lees ik dat dierenartsen niet willen inslapen, dus die weg heeft ze al bewandeld. Dus waarschijnlijk is genezing wel mogelijk. Of moet het in ieder geval een kans krijgen.
Maar madam wil rijden, dus dan moet een ander het maar opknappen.
En ja zeker stallen die een hengst willen, maar dat gaat geen goedkoop weitje zijn van 100 in de maand.

Arm dier...

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 09:41

Anomien schreef:
Dus ze kocht een geblesseerde hengst (met een dekverleden nota bene) in de afgelopen maanden.

Komt erachter dat ie niet naast merries kan staan (ja dat was te verwachten) en de weide-eigenaar zet de huur stop.


Nu moet ie naar een 5 sterren huisje.

Is dit een impulsieve niet doordachte actie geweest? Als dit allemaal op deze korte termijn speelt.

Wellicht is inslapen een optie?
En anders gewoon op pension stallen waar hengsten zijn toegestaan.

Als ze er niet zijn dan heeft ze echt niet goed nagedacht bij de aanschaf van een voormalige dekhengst.

Blijft toch inslapen over. Zou dat heel oneerlijk zijn? Hoeveel pijn heeft hij?




Soms is dit ook een hele goede optie, het paard heeft geen idee wat hij fout doet en zijn eigenaar die kan er verder niet mee uitde voeten....
dan bel je de slager of een andere dierenarts....ik kan niet in de portomonee kijken van TS nog in het paard zijn been kijken maar als die blessure al zo lang speelt gaat het niet verdwijnen en ik ga Ts niet afvallen maar soms moet je ook toegeven dat het niet gaat. Als je dat paard hebt om te rijden is het mooi poedersuiker dat ie een gebrek heeft. Nieuwe ronde ,nieuwe kansen Maar sluit de ronde die gaande is wel goed af!.

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 10:23

troi schreef:
Wat een ontzettend sneu verhaal zeg. Helemaal omdat de eigenaresse al een andere gekocht heeft, dat niet kan betalen en nu van het dier af moet. Heel eerlijk denk ik dat je het dier geen plezier doet met gezeul, en op zo'n korte termijn en zonder budget zal het gezeul worden vrees ik, en zou ik hem naar de slacht brengen. Dan is de ellende tenminste voorbij.

En laat de eigenaresse hem zelf brengen, dan ziet ze ook wat ze heeft aangericht met dit onnadenkende gedrag van haar!


Ooh wacht. Waar lees jij dat de eigenaresse al een andere gekocht heeft? Volgens mij staat dat nergens.

Maar wat betreft de instelling van de eigenaar ben ik het wel met je eens.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:08

Nee dat lees ik ook niet, tenminste ts zegt dat ze de vriendin van is... en ts heeft een ander paard, niet de persoon waar het hier over zou gaan.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:15

Darliiing7 schreef:
Het is dat zij de kosten en dergelijke voor 2 paarden niet kan dragen. Maar wel per direct een 2e rijpaard heeft aangeschaft..


Dat komt hier vandaan, denk ik zo.

DuoPenotti

Berichten: 29697
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 11:30

je hebt helemaal gelijk.. :j
Maar het spreekt elkaar allemaal behoorlijk tegen.

Maar nu snap ik het niet meer, ze kan de kosten van 2 niet betalen maar nu heeft ze er 3?

Citaat:
Ze heeft al 1 paard staan dat niet meer gereden kan worden en aangezien ze niet de ruimte heeft voor 3 paarden, wil ze deze nu wegdoen zodat ze alsnog een gezond rijpaard kan kopen.


lekker impulsieve dame als ik het allemaal goed begrijp.
Misschien zou het haar goed doen ze alle 2 - 3 ? te verkopen.

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:16

Het meest ethische zou natuurlijk zijn om het laatst gekochte (en vermoedelijk gezonde) dier te verkopen. Die heeft nog een kans op een fijn nieuw huis. En dan de geblesseerde een veilig huis te bieden.

Maar ja, ik gok zo dat deze dame dat niet gaat willen.

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:17

DuoPenotti schreef:
Maar dit paard moet dus naar de slager door een onnadenkende troela die niet eens de moeite wil doen om te kijken of hij kan genezen. Want ja ze wil rijden....
En als ze haar volgende paard naar de kl.te rijd krijg je en zelfde topic ben ik bang.


Nou dat. En als ik zie hoe hij nu gehouden wordt icm met de klaagzang op FB, ben ik bang voor herhaling van zetten. Erg triest voor het dier dit. Neem gewoon je verantwoordelijkheid :(

Koekie73

Berichten: 2673
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:28

TS, Ik zag toen op FB trouwens dat de verkoper nog gereageerd had en ook aan had geboden om voor hem te bemiddelen voor een nieuw huis. Waarom is ze daar dan niet op ingegaan?

Femke_Tweety

Berichten: 11999
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 12:33

Koekie73 schreef:
TS, Ik zag toen op FB trouwens dat de verkoper nog gereageerd had en ook aan had geboden om voor hem te bemiddelen voor een nieuw huis. Waarom is ze daar dan niet op ingegaan?



Klinkt eigenlijk als ideale oplossing...

SjonnieZ

Berichten: 2356
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 13:00

Darliiing7 schreef:
Het is dat zij de kosten en dergelijke voor 2 paarden niet kan dragen. Maar wel per direct een 2e rijpaard heeft aangeschaft..
Ikzelf heb wel een weide die geschikt is, maar ben eerlijk dat ik er het geld en de tijd niet voor heb op dit moment. Anders had ik hem al lang zelf overgenomen van haar, maar dat is dus ook geen optie helaas...

Ze schuift inderdaad de verantwoordelijkheid af. Maar als ze geen plaats vind gaat ze hem laten inslapen en dat vind ik ook echt te ver gaan :(


Dat jij de ellende van een ander niet wilt overnemen snap ik heel goed TS.’
Helaas is het zo dat paarden met gebreken vaak bij dit soort types terecht komen omdat ze nu eenmaal voor weinig geld worden aangeboden.

Als dit paard blijvend geblesseerd is, is inslapen juist heel humaan.
Het paard weet niet dat hij doodgaat.. maar heeft wel last / pijn als hij niet goed behandeld wordt..

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 14:57

Is toch eigenlijk van de zotte.
Paard met problemen kopen en dan uiteindelijk toch weer willen verkopen omdat je er niet op kan rijden.
En dan een ander willen kopen.
Mms kan ze beter stokpaardjes kopen makkelijk en goed in onderhoud.
Heb medelijden met alle paarden die nog op haar pad komen.
Want zoals het met deze hengst gaat aflopen, loopt het voor een ander ook af.
Geen paarden waard.

_Mir
Berichten: 1359
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:08

Anomien schreef:
Dus ze kocht een geblesseerde hengst (met een dekverleden nota bene) in de afgelopen maanden.

Komt erachter dat ie niet naast merries kan staan (ja dat was te verwachten) en de weide-eigenaar zet de huur stop.


Nu moet ie naar een 5 sterren huisje.

Is dit een impulsieve niet doordachte actie geweest? Als dit allemaal op deze korte termijn speelt.

Wellicht is inslapen een optie?
En anders gewoon op pension stallen waar hengsten zijn toegestaan.

Als ze er niet zijn dan heeft ze echt niet goed nagedacht bij de aanschaf van een voormalige dekhengst.

Blijft toch inslapen over. Zou dat heel oneerlijk zijn? Hoeveel pijn heeft hij?


Wat een belachelijke reactie is dit.
Waar maak jij uit op dat dit allemaal korte termijn is?

Dus je gaat voor de easy way inslapen, erg triest. Gelukkig is het jouw paard niet.

TS. heel veel succes met het vinden van een geschikt huisje. Hopelijk komt er snel een passende oplossing.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:17

Mir , je hebt duidelijk niet alles gelezen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 15:17

_Mir schreef:
Anomien schreef:
Dus ze kocht een geblesseerde hengst (met een dekverleden nota bene) in de afgelopen maanden.

Komt erachter dat ie niet naast merries kan staan (ja dat was te verwachten) en de weide-eigenaar zet de huur stop.


Nu moet ie naar een 5 sterren huisje.

Is dit een impulsieve niet doordachte actie geweest? Als dit allemaal op deze korte termijn speelt.

Wellicht is inslapen een optie?
En anders gewoon op pension stallen waar hengsten zijn toegestaan.

Als ze er niet zijn dan heeft ze echt niet goed nagedacht bij de aanschaf van een voormalige dekhengst.

Blijft toch inslapen over. Zou dat heel oneerlijk zijn? Hoeveel pijn heeft hij?


Wat een belachelijke reactie is dit.
Waar maak jij uit op dat dit allemaal korte termijn is?

Dus je gaat voor de easy way inslapen, erg triest. Gelukkig is het jouw paard niet.

TS. heel veel succes met het vinden van een geschikt huisje. Hopelijk komt er snel een passende oplossing.


Ik vind het juist een heel eerlijke reactie die de spijker op de kop slaat.

Als je zelf je verantwoordelijkheid niet wil nemen, is voor een moeilijk, geblesseerd paard inslapen de beste optie. Easy way idd, maar anderen met jouw miserie opzadelen is dat niet?

Anomien

Berichten: 7395
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 16:04

bigone schreef:
Mir , je hebt duidelijk niet alles gelezen.


Precies mijn gedachte

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Pensioen voor geblesseerd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-21 19:37

Zoals ik het begrijp heeft de eigenaresse 1 paard waar ze niet mee kan rijden, en daarbij nu het paard van het topic.
Waar ze ook niet op kan rijden en ze wilde voor deze een nieuwe waar ze wel op kan rijden.
En zoekt voor dit paard een nieuw thuis.
En zit er nu mee in de problemen want staat straks met een onverkoopbare hengst aan touw zonder land of stal.

Darliiing7
Berichten: 336
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-21 19:41

Femke_Tweety schreef:
Daarom mijn vraag ook eerder of ze er van af wil, of gewoon echt een pensioenplek zoekt


Ik ken nl wel een plek waar ook een hengst welkom is, fatsoenlijk buiten komt náást een ander paard (niet zelfde land) maar dat is wel gewoon betaald zeg maar.
Wel geschikt voor pensioen én vol pension, dus je hoeft er zelf verder niets mee als je niet wil.

Dus het is niet zo dat er niets te vinden is voor een hengst.

Het wordt een groter probleem als er niets aan uitgegeven mag worden.
Dan is het niets anders dan verantwoordelijkheden en kosten afschuiven.
En dáár vínd ik wel wat van.

Ofwel laat dat dier inslapen, ofwel zoek een fatsoenlijk plek en betaal daarvoor.

Maar wat er nu gebeurt is eigenlijk: T beest kan niet meer lopen, ik wol er geen geld meer aan uitgeven, maar ben te laf om hem zelf in te laten slapen...



Zoals al gezegd, het is niet mijn paard, maar ik snap jouw punt wel.

Ik heb haar ook gezegd dat wat ze doet niet juist is. Maar probleem is ook dat de veearts weigert dit paard in te slapen, want hij zegt dat hij nog kan genezen...

Vandaar dat ik dus ben beginnen helpen een oplossing te zoeken. De eigenares schuift inderdaad de verantwoordelijkheid af en dat is zeker niet correct, maar ik kan niet meer doen dan enkel proberen het paard te helpen :/