Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Les in omgang jaarling voor beste start

 
Profiel   

Ik wil graag iets doen met mijn Fell jaarling. Borstelen, halster en voetje geven gaan alvast goed. Ik zou graag op mijn eigen locatie wat tips krijgen hoe hem het beste op te voeden. Ik wil het graag goed doen. Weet iemand een instructeur die hierbij kan helpen in de omgeving Hoeksche Waard?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 18:39 



 
Profiel   

https://enjoyhorsemanship.nl/

Fijne trainster met veel ervaring met jonge paarden, aanrader!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 20:29 



 
Profiel   

Ik heb af en toe een lesje van Karel Bauer met mijn jaarling. Super fijn!
Ik weet niet of hij nog in de Hoeksche Waard komt.
Sandra van de Heuvel is ook een aanrader. Zij komt uit Ouddorp.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 20:33 



 
Profiel   

Les met je jaarling?

Ik weet niet hoe deze trend ontstaan is maar een jaarling - en een twenter ook - heeft slechts een korte spanningsboog. Dat betekent dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Geldt ook voor jonge kinderen. De vraag is of het echt zin heeft om een les te volgen met een jaarling. Beter laat je je paard tussen soortgenoten staan, in de opfok of in een gemengde kudde zodat hij eerst de regels van het paard zijn leert. Over een jaar of 2 is er ruimte in zijn hoofd voor lessen met een mens.

Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 06:05 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Les met je jaarling?

Ik weet niet hoe deze trend ontstaan is maar een jaarling - en een twenter ook - heeft slechts een korte spanningsboog. Dat betekent dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Geldt ook voor jonge kinderen. De vraag is of het echt zin heeft om een les te volgen met een jaarling. Beter laat je je paard tussen soortgenoten staan, in de opfok of in een gemengde kudde zodat hij eerst de regels van het paard zijn leert. Over een jaar of 2 is er ruimte in zijn hoofd voor lessen met een mens.

Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.

Sorry hier ben ik het niet mee eens. Ts vraagt een instructeur om haar te helpen hem goed op te voeden, dat kan al bij een jaarling, een goede instructeur zal de lessen kort houden.

Daarnaast lopen in America al veel jaarlingen in het western mee in de in hand trail en at halter showmanship :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 06:33 



 
Profiel   

Een goede instructeur weet dit ook en zal hier rekening mee houden.

En om een voorbeeld te geven: wij gingen een wandelingetje maken met ‘de les’. Hier hebben we wat basisvaardigheden mee gepakt (ho, even wachten, iets engs onderzoeken, pasje achteruit), tussendoor op wat plekjes gegraasd.
We hebben een keer een ‘trailerles’ gedaan. 3 stukjes van 5 minuten met graastijd tussendoor. Gewoon in de trailer kijken, snoepje erbij, weer eruit.
Ja kost mij een half uur les en instructeur een half uur tijd, terwijl je effectief lang geen half uur ‘les’ hebt. Maar dat is prima zo. En dat is bij ons 1x per maand of 1x per 2 maanden. Zo overvraag je niets. Maar ik heb nu wel een jaarling die fijn meeloopt aan een touwtje, braaf is en luistert met bekappen, niet bang is van de trailer en op een wandeling weet wat ze met spannende dingen moet doen. Ze is geen moment overvraagd geweest en vond het erg leuk om samen iets te doen.
En verder is ze gewoon lekker paard in een gemengde kudde en wordt ze prima opgevoed zonder mij.

Niets mis mee om met wat steun en zekerheid van een ervaren persoon je jaarling een goede basis te geven op deze manier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 06:36 



 
Profiel   

fenijro_tani schreef
SophievdV schreef
Les met je jaarling?

Ik weet niet hoe deze trend ontstaan is maar een jaarling - en een twenter ook - heeft slechts een korte spanningsboog. Dat betekent dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Geldt ook voor jonge kinderen. De vraag is of het echt zin heeft om een les te volgen met een jaarling. Beter laat je je paard tussen soortgenoten staan, in de opfok of in een gemengde kudde zodat hij eerst de regels van het paard zijn leert. Over een jaar of 2 is er ruimte in zijn hoofd voor lessen met een mens.

Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.

Sorry hier ben ik het niet mee eens. Ts vraagt een instructeur om haar te helpen hem goed op te voeden, dat kan al bij een jaarling, een goede instructeur zal de lessen kort houden.

Daarnaast lopen in America al veel jaarlingen in het western mee in de in hand trail en at halter showmanship :)


In Nederland komen twenters ook op de keuring.

Ik zie de meerwaarde er niet direct van in. Als ze het veulen abc hebben mee gekregen dan weten ze dat als 3jarige echt nog wel.

Ieder z'n ding natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 06:44 



 
Profiel   

SophievdV schreef
fenijro_tani schreef
[quote="SophievdV"
Les met je jaarling?

Ik weet niet hoe deze trend ontstaan is maar een jaarling - en een twenter ook - heeft slechts een korte spanningsboog. Dat betekent dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Geldt ook voor jonge kinderen. De vraag is of het echt zin heeft om een les te volgen met een jaarling. Beter laat je je paard tussen soortgenoten staan, in de opfok of in een gemengde kudde zodat hij eerst de regels van het paard zijn leert. Over een jaar of 2 is er ruimte in zijn hoofd voor lessen met een mens.

Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.

Sorry hier ben ik het niet mee eens. Ts vraagt een instructeur om haar te helpen hem goed op te voeden, dat kan al bij een jaarling, een goede instructeur zal de lessen kort houden.

Daarnaast lopen in America al veel jaarlingen in het western mee in de in hand trail en at halter showmanship :)


In Nederland komen twenters ook op de keuring.

Ik zie de meerwaarde er niet direct van in. Als ze het veulen abc hebben mee gekregen dan weten ze dat als 3jarige echt nog wel.

Ieder z'n ding natuurlijk.[/quote]
Ik zie de meerwaarde wel. Als ze jong zijn is het veel makkelijker om dingen zoals normaal aan te leren.
Zoals Daihyo haar veulen op de trailer zetten. Hoeveel paarden hebben hier op latere leeftijd problemen mee?
Ik ben van mening als je ze niet overvraagt je een jaarling enorm veel nuttige dingen kan leren die later handig van pas komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 06:50 



 
Profiel   

Probleem is dat veel mensen in hun enthousiasme toch- onbedoeld- overvragen.

De grens is zo dun,wat is te veel of te vaak?

Daar komt een stukje kennis en ervaring bij kijken en helaas gaat het daar ook wel eens mis.

Mijn jonkie heeft in de eerste 9 maand geleerd om vast te staan,mee te lopen,voetjes geven.

Daarna anderhalf jaar in de opfok gelopen en ik heb een super lief paard nu thuis staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 07:33 



 
Profiel   

Het is zeker niet de bedoeling hem te overvragen. Ik ben alleen volwassen paarden gewend en ok vind het gewoon fijn als iemand af en toe meekijkt. Natuurlijk is zijn opvoeding in de kudde het belangrijkste. Dat is gelukkig goed voor elkaar. Hij staat in een fijne kleine kudde. Ik heb in elkaar 2 namen om te benaderen. Bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 07:52 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Een goede instructeur weet dit ook en zal hier rekening mee houden.

En om een voorbeeld te geven: wij gingen een wandelingetje maken met ‘de les’. Hier hebben we wat basisvaardigheden mee gepakt (ho, even wachten, iets engs onderzoeken, pasje achteruit), tussendoor op wat plekjes gegraasd.
We hebben een keer een ‘trailerles’ gedaan. 3 stukjes van 5 minuten met graastijd tussendoor. Gewoon in de trailer kijken, snoepje erbij, weer eruit.
Ja kost mij een half uur les en instructeur een half uur tijd, terwijl je effectief lang geen half uur ‘les’ hebt. Maar dat is prima zo. En dat is bij ons 1x per maand of 1x per 2 maanden. Zo overvraag je niets. Maar ik heb nu wel een jaarling die fijn meeloopt aan een touwtje, braaf is en luistert met bekappen, niet bang is van de trailer en op een wandeling weet wat ze met spannende dingen moet doen. Ze is geen moment overvraagd geweest en vond het erg leuk om samen iets te doen.
En verder is ze gewoon lekker paard in een gemengde kudde en wordt ze prima opgevoed zonder mij.

Niets mis mee om met wat steun en zekerheid van een ervaren persoon je jaarling een goede basis te geven op deze manier.



Maar hier heb je toch geen les voor nodig :?
Nooit in me opgekomen om dat te doe, wat jij nu benoemd heb is gewoon basis.
Als ze bij het hek stonden pakte ik ze af en toe maar meestal was het een aai en sloeg ik ze over.
Ik heb 2 ontzettend leergierige jongens en beide heb ik tot zeker 2 jaar niet veel meegedaan, zeker kwa poetsen niet. Daarna af en toe voor een wandeling mee en daar vandaan op gaan bouwen.
Heb ik fouten gemaakt? Absoluut.
Maar ze zijn er niet slechter van geworden. Beide hadden ook hun eigen leerproces en beide gaven andere signalen af bij vermoeidheid of bij overprikkelen.

Houd het kort, doe het spelenderwijs en houd je eigen hoofd koel/ leeg.
En prijs ze helemaal de hemel in als ze iets doen.
Stop als je merkt dit gaat niet lukken/ niet vandaag. Ze 'winnen' niet van je, de aandacht is er gewoon niet bij.
En probeer gewoon zo veel mogelijk dingen uit. Bijv insectenspray, pak ook eens een spuitbus onder druk.
Waterslang, zeiltje, balkjes lopen, groot verkeer.

Hoe makkelijker jij daar mee omgaat hoe makkelijker je paard ermee wordt .

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:48 



 
Profiel   

Stukje onzekerheid van mijn kant in het begin. Het is mijn 1e veulen (nu dus jaarling) en vond het een goed plan om de start zo goed mogelijk te doen. Ik vind het prettig als er af en toe iemand mee kijkt. Ik heb er al 1 met een trailertrauma (en nog wat meer bagage) en wilde mijn jonkie vanaf het begin een goeie basis geven.
Ik voel me er prettig bij dat met iemand te doen die ik 100% vertrouw met mijn paarden en een berg ervaring heeft.
De gewone dingen doe ik nu ook gewoon zelf. Ben er vrij lomp in en des te braver dat ze daar van wordt. Maar die trailer vind ik nog steeds spannend. Dus ik krijg handvatten, oefen dat dan zelf af en toe tot het bevestigd is en braaf gaat en dan boeken we weer een lesje voor de volgende stap. Voor mij werkt het. Prima toch? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 10:57 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Stukje onzekerheid van mijn kant in het begin. Het is mijn 1e veulen (nu dus jaarling) en vond het een goed plan om de start zo goed mogelijk te doen. Ik vind het prettig als er af en toe iemand mee kijkt. Ik heb er al 1 met een trailertrauma (en nog wat meer bagage) en wilde mijn jonkie vanaf het begin een goeie basis geven.
Ik voel me er prettig bij dat met iemand te doen die ik 100% vertrouw met mijn paarden en een berg ervaring heeft.
De gewone dingen doe ik nu ook gewoon zelf. Ben er vrij lomp in en des te braver dat ze daar van wordt. Maar die trailer vind ik nog steeds spannend. Dus ik krijg handvatten, oefen dat dan zelf af en toe tot het bevestigd is en braaf gaat en dan boeken we weer een lesje voor de volgende stap. Voor mij werkt het. Prima toch? :)


Ja dan snap ik dat idd.

Ik merk inderdaad wel hoe lomper jijzelf bent hoe makkelijker het gaat.
Ik loop niet op eieren als ik bezig ben, ik smijt met dingen, laat spullen uit mn handen vallen.
Ze weten het en kijken er niet van op.

Ik heb ze ook met lange lijn tussen de benen los laten lopen. Niet gelijk gaan flippen als dat gebeurd, laat ze het zelf uitzoeken.
Nu voelen ze oh ik zit vast, welke voet moet ik wegzetten ah ik ben weer los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 11:02 



 
Profiel   

Ik zou zeker Janet Bos contacten (https://incontactmet-paarden.nl/wordpress/)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 11:09 



 
Profiel   

Wij doen het niet, maar prima.
Mijn verbazing (en misschien die van anderen in dit topic ook) is vooral dat je hier les voor nodig hebt.
Wij doen dat gewoon in de loop weg...
Paard moet naar de zomerwei en dan dus op de trailer.
Moet naar de smid en dat moet wel een beetje soepeltjes gaan, anders ben ik m'n smid kwijt.
Enz. enz.

Hoe ik het heb geleerd? ik weet het eigenlijk niet meer, vooral al doende. Er waren altijd mensen in de buurt die jonge paarden hadden en jou vertelden hoe het moest :D . En dan vroeg je eens wat aan je instructeur of aan de buurman. Jammer dat dat niet meer kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-21 11:21 



 
Profiel   

Ik snap je hoor. Ik heb ook voor het eerst een veulen, nu jaarling en je bent toch wat onzeker of je het allemaal wel goed doet. Ik oefen ook regelmatig kleine dingen zoals halster om, voetjes geven, overal aanraken en meelopen. Les zou ik zelf niet doen, voor halstermak maken heb ik wat youtube filmpjes gekeken en toen lukte het. Maar ik snap je behoefte dus wel.

Aan de andere kant kwam mijn vorige paard uit een soort begrazingsproject en die was als 3-jarige nog nooit in handen geweest en helemaal wild. Binnen een paar maanden stond die ook op de keuring te shinen en het is een heel fijne rijpony geworden. Dat helpt me wel om het los te laten. Prima om wat te oefenen maar als het niet lukt komt het later ook wel goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 16:25 



 
Profiel   

Misschien niet echt wat je zoekt, maar Tristan Tucker heeft ook enkel modules die misschien interessant zijn. bijvoorbeeld foal handling, general handling and interaction en starting a young horse. Ik vind het hele boeiende modules voor zo wat basisdingen mee te pikken en misschien leuke aanvulling op les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 17:15 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Les met je jaarling?

Ik weet niet hoe deze trend ontstaan is maar een jaarling - en een twenter ook - heeft slechts een korte spanningsboog. Dat betekent dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Geldt ook voor jonge kinderen. De vraag is of het echt zin heeft om een les te volgen met een jaarling. Beter laat je je paard tussen soortgenoten staan, in de opfok of in een gemengde kudde zodat hij eerst de regels van het paard zijn leert. Over een jaar of 2 is er ruimte in zijn hoofd voor lessen met een mens.

Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.


Ik verbaas me hier ook echt over. Zie op insta ook teveel filmpjes met mensen die echt ‘bezig’ zijn met zo’n jonkie. Of jonkies die alleen staan in een stalletje en amper buiten komen…… Laat ze lekker spelen met leeftijdsgenoten, werken kunnen ze na hun 3e jaar nog zoveel. Ik vraag me oprecht af waar deze trend vandaan is gekomen. Wij haalden ze pas met 3 jaar van het eiland en binnen 2 mnd allemaal super lieve hengsten. Beleren deden we naar gelang ze er klaar voor waren en alles waar we hooguit 5x op hadden gezeten, ging weer voor 6 mnd het land op lekker te groeien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 17:28 



 
Profiel   

Kendra schreef
Wij doen het niet, maar prima.
Mijn verbazing (en misschien die van anderen in dit topic ook) is vooral dat je hier les voor nodig hebt.
Wij doen dat gewoon in de loop weg...
Paard moet naar de zomerwei en dan dus op de trailer.
Moet naar de smid en dat moet wel een beetje soepeltjes gaan, anders ben ik m'n smid kwijt.
Enz. enz.

Hoe ik het heb geleerd? ik weet het eigenlijk niet meer, vooral al doende. Er waren altijd mensen in de buurt die jonge paarden hadden en jou vertelden hoe het moest :D . En dan vroeg je eens wat aan je instructeur of aan de buurman. Jammer dat dat niet meer kan.

Dit :j
Daan13 schreef
Probleem is dat veel mensen in hun enthousiasme toch- onbedoeld- overvragen.

De grens is zo dun,wat is te veel of te vaak?

Daar komt een stukje kennis en ervaring bij kijken en helaas gaat het daar ook wel eens mis.

Mijn jonkie heeft in de eerste 9 maand geleerd om vast te staan,mee te lopen,voetjes geven.

Daarna anderhalf jaar in de opfok gelopen en ik heb een super lief paard nu thuis staan.


En dit ook :j
SophievdV schreef
Les met je jaarling?

Ik weet niet hoe deze trend ontstaan is maar een jaarling - en een twenter ook - heeft slechts een korte spanningsboog. Dat betekent dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Geldt ook voor jonge kinderen. De vraag is of het echt zin heeft om een les te volgen met een jaarling. Beter laat je je paard tussen soortgenoten staan, in de opfok of in een gemengde kudde zodat hij eerst de regels van het paard zijn leert. Over een jaar of 2 is er ruimte in zijn hoofd voor lessen met een mens.

Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.

En dat :j


Mijn ervaring vroeger met paarden zadelmak maken.
Paarden zoals van Kendra waren altijd makkelijk te doen. Waren ver genoeg in de hand geweest om geen angst voor mensen te hebben, maar waren ook niet zoveel in de hand geweest dat ze hadden geleerd dat ze ook sterk konden zijn of van die dingen.
Dat is wat toch vaak te merken was als er teveel mee gedaan was.
De zin gegeven want hij is nog zo klein, maar ondertussen 600 kilo.
Leren los trekken of overal in treuzelen kunnen doen want baasje vond het spannend dus paard ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 17:36 



 
Profiel   

Kan die discussie misschien in een ander topic besproken worden? Ts vraagt naar lesmogelijkheden en niet om de discussie wel of niet doen.

Ik raad ook Sandra van den heuvel aan. Er is niets mis met een jaarling spelenderwijs iets leren en als iemand graag heeft dat er iemand in mee kijkt en tips geeft is dat een dikke prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 17:41 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
Kan die discussie misschien in een ander topic besproken worden? Ts vraagt naar lesmogelijkheden en niet om de discussie wel of niet doen.

Ik raad ook Sandra van den heuvel aan. Er is niets mis met een jaarling spelenderwijs iets leren en als iemand graag heeft dat er iemand in mee kijkt en tips geeft is dat een dikke prima.

Dit :j

Alsof iedere jaarling die af en toe (al dan niet onder begeleiding van een professional) in handen komt meteen niet meer met soortgenoten opgroeit, lekker paard mag zijn en hard aan het werk is. Er is ook nog zoiets als een tussenweg hè :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 17:45 



 
Profiel   

Helaas word er niet meer gemod op de precieze vraag van ts, anders weet ik nog wel wat topics.
Dus als mensen dat hier doen is heel beleefd, maar niet meer een moet.
Maar zelf zal ik uit het topic gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 17:47 



 
Profiel   

fenijro_tani schreef
SophievdV schreef
Les met je jaarling? [..] Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.


[..]

Daarnaast lopen in America al veel jaarlingen in het western mee in de in hand trail en at halter showmanship :)


Ik vond dit in het begin ook heel ergraar om te zien, tot ik zag hoe makkelijk de volwassen paarden hiervan worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 17:49 



 
Profiel   

SophievdV schreef
Les met je jaarling?

Ik weet niet hoe deze trend ontstaan is maar een jaarling - en een twenter ook - heeft slechts een korte spanningsboog. Dat betekent dat ze zich maar kort kunnen concentreren. Geldt ook voor jonge kinderen. De vraag is of het echt zin heeft om een les te volgen met een jaarling. Beter laat je je paard tussen soortgenoten staan, in de opfok of in een gemengde kudde zodat hij eerst de regels van het paard zijn leert. Over een jaar of 2 is er ruimte in zijn hoofd voor lessen met een mens.

Als je een jong paard mentaal overvraagt worden ze vaak stierlijk vervelend. Dat zou ik dus niet doen. Lekker eerst met rust laten en als je zelf niet veel ervaring hebt met jonge paarden ga dan bijv helpen op een stal met jonge dieren.


Alle paarden die mentaal overvraagt worden, worden stierlijk vervelend.
Opfok is echt geen heilige graal en een paard dat enkel in opfok heeft gestaan ga ik niet zomaar mee lopen laat staan beleren. Alleen in opfok zetten vind ik zonder van de flexibiliteit van het jonge brein. Juist dan kan ze al zoveel zaadjes planten waar het verderop in hun leven naartoe gaat. Mijn jonkie gaat gewoon aan de hand mee de trailer in en wandelen in het bos. We doen schriktrainingen en ik laat zien wat ik daarin verwacht.

Straks sta je met een driejarige in de hand die continue omhoog komt, want zo ging hij immers om met andere paarden. Dat voorkom ik liever en een jong paard leert prima het verschil tussen omgaan met mensen of paarden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 18:03 



 
Profiel   

Ik nam die van mij ook regelmatig in de hand.
Borstelen, mee lopen, wat stemhulpen, rondje door de wijk, stukje langs de weg, keertje mee naar een keuring.

Ik heb daar een super paard aan over gehouden die makkelijk te beleren was, de eerste keer voor de wagen gelijk het dorp inging en praktisch nergens bang voor is. Hij is nu 23 en heb diverse malen van vooral hoefsmeden gehoord dat hij netjes is opgevoed. :o

Mocht ik ooit weer een veulen hebben dan zou ik het weer net zo doen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 18:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen