Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 10:44

Hoi bokkers,

Tijdens mijn vakantie in Spanje kwam er een oud idee naar boven wat nu toch meer vorm lijkt te krijgen dan ik had gedacht, mede dankzij de nog-steeds-corona-ophokplicht & de slechte zomer in Nederland. Een workation van drie maanden in Spanje, er even helemaal uit.

Echter één klein probleem. Nou ja klein, ongeveer 450 kilo. Mijn lieve pony. Ik ben opzoek naar ervaringen van bokkers die tijdens een reis/workation hun paard/pony hebben aangehouden en wat daarmee hebben gedaan. Ik heb zelf nog geen perfecte oplossing gevonden en tot die tijd staat dit plan ook op on-hold. Paar opties:
- Op zoek naar een betrouwbare bijrijdster die dan de zorg overneemt (dit plan staat pas voor volgend jaar, dus nu nog best wat tijd om te kijken of iemand ook echt betrouwbaar is).
- Tijdelijk naar een ander adresje onderbrengen die daar van hem kan genieten. Hij kan alles, dus ontzettend leuk om van te leren.
- 3 maanden stil laten staan (dit is voor mij eigenlijk de allerlaatste optie. Het is een pony, wordt dik van lucht en ook ongelukkig van stilstaan)

Heel veel verder kom ik niet. Maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen of wat jullie zouden doen!

NB: ik weet niet of dit hier goed staat, sorry!

ToosxHorses
Berichten: 134
Geregistreerd: 19-10-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:09

Ik zou gaan voor optie 1 of 2. Ik ben zelf bijrijdster van 2 pony's en indien de eigenaren op vakantie gaan, neem ik (een deel van) de zorg over. Nu gaat dit wel niet over 3 maanden zoals bij jou, maar het principe is hetzelfde.

Bij optie twee hangt het er vanaf naar wie je hem doet. Een vriendin of een kennis die veel ervaring heeft met paarden en je weet dat degene zorg draagt voor pony en materiaal of iemand die je last minute zoekt omdat je je pony aanbied als volle stal. Met die laatste kan het vaak mislopen als ze niet onder toezicht staan. Er zijn vast verhalen waarbij het goed loopt, maar ook een heleboel waar het paard slecht terug komt...

0000
Berichten: 5473
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:30

Andere optie, betaalbare trainingsstal zoeken waar hij echt volledig verzorgd word en getraind naar jouw wensen. Ik heb dat in het verleden weleens gedaan bijvoorbeeld tijdens zwangerschap of blessure van eigenaar. Doorslaggevend was voor die eigenaren dat ze echt de verantwoordelijkheid bij iemand anders wilden leggen gedurende die tijd. Dus niet het risico lopen dat bijrijder er ineens mee stopt, zich niet aan afspraken houd (of het paard verrijd) of dat het paard ziek word oid en ze dan alsnog zelf het op moesten lossen. Dat is als je hoogzwanger bent geen optie en als je in het buitenland bent ook niet. Ik zou in ieder geval bij je planning uitgaan van het worst case scenario. Dus als je pony ziek word, is de bijrijder of stal eigenaar dan capabel en bereid om dat op te vangen? Ben je 100% zeker dat bijrijder zich aan afspraken houd en voldoende komt, ook bij slecht weer of mocht je pony een blessure krijgen dat hij alsnog aandacht krijgt. Is er iemand die de pony in de gaten houd qua algehele conditie, of hij goed in zijn vel zit en niks mankeert. Als je dat allemaal geregeld hebt kan je met een gerust hart gaan.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:17

Ik zou ook opteren voor een goede trainingsstal.
Daar ben je meestal rond de 750 euro kwijt voor volpension + training, maar vaak is er voor meerdere maanden wel iets af te spreken. Bij een goede trainer ben je dus zeker van een goede verzorging én je krijgt je paard intensief getraind en dus stukken beter terug dan dat je hem achterliet.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Re: Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 13:19

0000 & Duhelo: Daar hebben jullie gelijk in hoor, de optie bijrijdster is natuurlijk nooit helemaal gedekt. De risico's die jullie hebben geschreven had ik ook al in gedachten. Een trainingsstal had ik nog niet aan gedacht. Hebben jullie ervaringen of kennen jullie een goede stal?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:19

Ik zet mijn pony's op een pensionstalling(24/7 buiten) dichtbij mijn vriendin, zij gaat ervoor zorgen en er op rijden. Zo kan ik zorgeloos op pad en heb ik, als ik weer ga settelen, mijn pony's nog.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:28

Josienx schreef:
0000 & Duhelo: Daar hebben jullie gelijk in hoor, de optie bijrijdster is natuurlijk nooit helemaal gedekt. De risico's die jullie hebben geschreven had ik ook al in gedachten. Een trainingsstal had ik nog niet aan gedacht. Hebben jullie ervaringen of kennen jullie een goede stal?

ik weet een superfijne stal, maar is wel gelegen in België.
Hele fijne natuurlijke aanpak, paarden komen veel buiten, heel goed voer, top verzorging.
https://www.academicschoolofriding.eu/p ... -training/

Skessa_
Berichten: 10618
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:30

Staat je pony nu op een stal waar zij/hij volledig verzorgd wordt?

In dat geval zou ik een bijrijder zoeken. Kan de pony ook gewoon lekker op zijn of haar vertrouwde plekje blijven :)

Koekie73

Berichten: 2657
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:30

Heb je de pony aan huis staan?
Ik zou proberen de pony neer te zetten bij iemand die je al kent, die ook met jouw pony aan de slag wil.
Is die mogelijkheid er niet, zou ik ook voor een trainingsstal gaan.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Re: Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:46

Er bestaan vgm ook paarden hotels?

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Re: Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:58

staat je pony thuis of op pension.

ik zou ook pensionstal zoeken en bijrijder regelen. maar de bijrijder dan dus niet per definitie het voeren dus laten doen.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 07:26

Dank je wel voor jullie antwoorden! Heb er echt wat aan gehad. Gisteren mijn instructrice gesproken en zij kent wat mensen die paarden trainen en dan komen op de stal waar de pony staat. Dat zou de ideale situatie zijn en anders zal ie toch voor drie maanden ergens heen moeten :).


Amalarab schreef:
Ik zet mijn pony's op een pensionstalling(24/7 buiten) dichtbij mijn vriendin, zij gaat ervoor zorgen en er op rijden. Zo kan ik zorgeloos op pad en heb ik, als ik weer ga settelen, mijn pony's nog.


Wat een fijne oplossing! Dat is ideaal.

Duhelo schreef:
ik weet een superfijne stal, maar is wel gelegen in België.
Hele fijne natuurlijke aanpak, paarden komen veel buiten, heel goed voer, top verzorging.
https://www.academicschoolofriding.eu/p ... -training/


Dank je wel! België is wel een eind weg maar ik ga toch een kijkje nemen. Wil het beste voor het paardenkind.


Skessa_ schreef:
Staat je pony nu op een stal waar zij/hij volledig verzorgd wordt?

In dat geval zou ik een bijrijder zoeken. Kan de pony ook gewoon lekker op zijn of haar vertrouwde plekje blijven :)


Ja klopt! Alles wordt gedaan behalve het trainen. Moet zeggen, hij past zich snel aan in een nieuwe omgeving. Geef het eten en hij is tevreden maar de ideale situatie is natuurlijk dat ie op deze stal blijft.

Koekie73 schreef:
Heb je de pony aan huis staan?
Ik zou proberen de pony neer te zetten bij iemand die je al kent, die ook met jouw pony aan de slag wil.
Is die mogelijkheid er niet, zou ik ook voor een trainingsstal gaan.


Nee hij staat op een pension stal waar alles gedaan wordt!


Galoppig schreef:
Er bestaan vgm ook paarden hotels?

Haha ik heb geen idee, zal eens zoeken op internet.

Joltsje schreef:
staat je pony thuis of op pension.

ik zou ook pensionstal zoeken en bijrijder regelen. maar de bijrijder dan dus niet per definitie het voeren dus laten doen.


Op pension! Waar alles gedaan wordt, hij staat hier ook al bijna 4 jaar. Dus het liefst hou ik hem op die plek.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:43

Citaat:
Nee hij staat op een pension stal waar alles gedaan wordt!


Dan zou ik niet twijfelen. Laten staan en een bijrijder (of twee) zoeken. Je kunt eventueel iemand betalen om je paard te rijden, als je het liever zakelijker aanpakt.

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 08:52

Toen ik 5 maand naar het buitenland ging is mijn paard gewoon blijven staan waar hij stond. Een adresje waar hij altijd buiten stond met de verzorging inbegrepen.
Ik had toen aan een vriendin gevraagd om af en toe een keer langs te gaan om te rijden, longeren, etc. Maar zonder verplichting van een bepaald aantal keer per week. Mijn paard stond voordien al niet in topconditie dus het was niet zo erg dat hij die 5 maanden weinig gedaan heeft.

In jouw geval, als dit pas is voor volgende jaar heb je wel nog tijd genoeg om een goede bijrijder of trainer te vinden die bij jou op stal komt denk ik.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:19

Ik zou hem lekker laten staan op zijn huidige stal.
De eigenaren vragen om wat extra op hem te letten. En een bijrijder vragen die een paar keer per week komt. Zou niet naar trainingsstallen enzo kijken, tenzij hij op een bepaald niveau moet komen of blijven.
Voor de pony het rustigst om op zijn eigen stekkie te blijven.
Je kan vast iemand vinden die hem een poosje wil bijrijden en verzorgen :)

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Oplossing voor pony tijdens mijn verblijf in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:31

Als je een goede (semi) prof kan vinden die hem op jouw stal wil rijden/trainen dan zou ik dat doen. Kun je goede prof afspraken mee maken en je pony wordt goed getraind.

Joltsje

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:32

Ik zou hem innd lekker laten staan. De pensionstal vertrouw je en zij kunn ern mooi een oogje in het zeil houden.

Zoek of een bijrijder of een betaald iemand im hem te rijden. Die zijn er ook zat. Welke regio zit je?

Ereste
Berichten: 217
Geregistreerd: 20-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:39

De stal die Duhelo voorstelt kan ik ook zeker aanraden.

paljaslaura

Berichten: 2742
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:41

Ik ga 8 maanden weg en mijn 2 paarden komen bij mijn trainer op stal te staan. Vond ik waterdichter dan iets met een 'bijrijder' te gaan regelen :+

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:44

3 maanden is toch helemaal niet lang. Je zou ook weleens ziek of zwanger of zo kunnen zijn en dan ook een paar maanden niet kunnen komen. Je pony staat toch op een volpensionstal zeg je zelf. Het lijkt mij het beste voor hem dat je hem gewoon daar laat staan en vraagt of er extra op hem gelet kan worden.Een paar maanden vakantie ,als hij genoeg op de wei komt, is eerder goed dan slecht voor een paard.

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:52

Weet niet op wat voor stal je staat en hoe je paard in elkaar steekt.
Ik heb meer dan eens een paard uitgeleend om in de manegelessen te laten lopen.

Altijd met goede afspraken (bijv alleen ruiters die zus en zo rijden, of niet meer dan x uur per week, geen springlessen of alleen buitenritten etc.).
Ik had dan altijd de afspraak dat de kosten in die periode voor hun waren (hoefsmid, stalling, dierenarts etc).

Altijd goed gegaan, maar hangt van het paard zelf af, sommigen zijn er meer geschikt voor.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:00

Ik zou je paard ook drie maanden vakantie geven, kan je ook een goed adres aanbevelen. Paardenrusthuis Van der Kruis, komt je paard in een kudde met 20 paarden, met zoveel paarden krijgt ie volop beweging. Maar ik ben zo iemand die niemand anders op zij paard laat rijden, want dat vertrouw ik niet :')