Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Sluiting stallen ivm registratie plicht

 
Profiel   

Ik woon in noord- holland en onze pensionstal ( prachtig paardenbedrijf , heel jammer dat het verloren gaat , maar de eigenaren konden het niet meer aan en hebben het verkocht en niet meer als paardenbedrijf ) gaat per 1 januari sluiten en iedereen moet weg.
Oke kan gebeuren dus op zoek naar een andere stal, eerst alle bekende en dan ondertussen met handen in het haar allerlei onbekende.
Nu hebben wij nog een handicap erbij, onze merrie is drachtig en daardoor valt de helft al weer af.

Dan tot onze grote schrik blijken de meeste stallen weinig paddocks te hebben waardoor de paarden in de winter gemiddeld maar 2 uurtjes per dag buiten komen |(
Misschien zijn wij altijd verwend geweest maar 1 dagdeel is toch wel het minste.
Net als het voerbeleid.
Niet te geloven hoeveel stallen een 8 uur - tot 17 u beleid hebben.
Voor de paarden naar buiten gaan hooi en/ of brok , buiten krijgen ze niets ( hopen dat er wel waterbakken staan) en als ze binnen komen wat hooi. Om 17-18 u worden ze “ afgevoerd” met brok en hooi en mogen ze als de paarden tenminste op stro staan ,knabbelen op het stro tot de volgende ochtend.
Gelukkig mag er bij sommigen een hooinet opgehangen , maar ook lang niet bij iedereen.
Ik moet zeggen ik schrok mij wild na aardig wat stallen bezocht te hebben

En dan nu het ergste, veel pensionstallen( hier in de buurt) houden er mee op omdat ze geen zin hebben in de nieuw opgelegde registratieplicht, waarin vastgelegd moet , wie er staat , wie er even weggaat etc.
Misschien moeten ze er ook mee ophouden omdat ze niet als stal geregistreerd staan maar dat is wat anders.

Is het ook zo in andere delen van het land dat pensionstallen sluiten en de plaatsen schaars worden waar de dieren echt goed verzorgd worden.?


Laatst bijgewerkt door proudmama op 25-10-21 14:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 13:41 



 
Profiel   

Er zijn hier twee dingen die ik wil: een goede baan (buiten of binnen, ik heb persoonlijk ook erg graag binnen) en goed en voldoende ruwvoer.

Dat is dus echt een enorm probleem. Stalling lijkt overal schaars, en helemaal als je ook nog iets wilt wat goed is. Het grote voordeel in Noord Holland is dat je lang nog buiten kunt staan, hier in Zuid Holland staan we op klei en veengrond, en is in de winter buiten vaak een probleem. Nu vindt mijn paard haar box helemaal prima, en heeft het gezellig met de buurman, maar dat geldt ook niet voor ieder paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:01 



 
Profiel   

Misschien kun je beter naar een kraam-stal verhuizen anders? Zijn er genoeg in NH.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:04 



 
Profiel   

tjakka123 schreef
Misschien kun je beter naar een kraam-stal verhuizen anders? Zijn er genoeg in NH.


Je hebt PB

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:07 



 
Profiel   

Hier in Overijssel is het ook drama momenteel. Ben de afgelopen maand bijna bij 30 stallen geweest de een nog slechter dan de ander. Sta nu particulier, ook niet perfect, zijn zat verbeterpunten in mijn ogen zeker de manier van het aanbieden van voer. Maar ze komt hier iedere dag minstens 8 uur naar buiten, schone stal, een vriendje en er is een goede rijbak en uitrijdmogelijkheden en kan 3 uur per dag op het gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:07 



 
Profiel   

Het klopt dat er best wat stallen sluiten, maar ik ben de registratieplicht nergens tegen gekomen als reden. Welke regio zoek je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:13 



 
Profiel   

Caira schreef
Het klopt dat er best wat stallen sluiten, maar ik ben de registratieplicht nergens tegen gekomen als reden. Welke regio zoek je?


Je hebt PB,

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:27 



 
Profiel   

proudmama schreef
tjakka123 schreef
Misschien kun je beter naar een kraam-stal verhuizen anders? Zijn er genoeg in NH.


Je hebt PB


Ik hoef er geen PB over, maar ik denk dat je misschien beter onderzoek kunt doen, er zijn nog veel meer stallen die ook pension/geboortebegeleiding aanbieden waarbij ze wel lang genoeg buiten komen.
Ik denk dat je anders beter naar een stal met natuurlijke kudde of iets kunt zoeken, zoals bij Chevalier stables of misschien paddock paradise. In omgeving Noord Holland kunnen paarden 's winters vaak niet de weide op maar komen ze gewoon in de paddock. En als het seizoen het toelaat, zullen merrie en veulen dan de hele dag op de weide kunnen. Ik weet niet waar je nu staat, wellicht kun je er blijven staan met de nieuwe eigenaren in goed overleg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:35 



 
Profiel   

Het is niet meer verkocht als paardenbedrijf dus blijven staan is geen optie. Verder vraag ik hier ook niet echt om oplossingen hoor, wij zijn al weken bezig en ook op de kraamstallen is het drama met plaatsen, buiten zijn en voerbeleid.
Maar ik ben ervan overtuigd dat wij nog wel iets vinden hoor.

Ik vroeg mij alleen af of er meer stallen zijn die sluiten ivm de registratie plicht
Dat het geen vetpot is en mensen er mee ophouden om die reden is ook een gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:43 



 
Profiel   

proudmama schreef
Ik woon in noord- holland en onze pensionstal ( prachtig paardenbedrijf , heel jammer dat het verloren gaat , maar de eigenaren konden het niet meer aan en hebben het verkocht en niet meer als paardenbedrijf ) gaat per 1 januari sluiten en iedereen moet weg.
Oke kan gebeuren dus op zoek naar een andere stal, eerst alle bekende en dan ondertussen met handen in het haar allerlei onbekende.
Nu hebben wij nog een handicap erbij, onze merrie is drachtig en daardoor valt de helft al weer af.

Dan tot onze grote schrik blijken de meeste stallen weinig paddocks te hebben waardoor de paarden in de winter gemiddeld maar 2 uurtjes per dag buiten komen |(
Misschien zijn wij altijd verwend geweest maar 1 dagdeel is toch wel het minste.
Net als het voerbeleid.
Niet te geloven hoeveel stallen een 8 uur - tot 17 u beleid hebben.
Voor de paarden naar buiten gaan hooi en/ of brok , buiten krijgen ze niets ( hopen dat er wel waterbakken staan) en als ze binnen komen wat hooi. Om 17-18 u worden ze “ afgevoerd” met brok en hooi en mogen ze als de paarden tenminste op stro staan ,knabbelen op het stro tot de volgende ochtend.
Gelukkig mag er bij sommigen een hooinet opgehangen , maar ook lang niet bij iedereen.
Ik moet zeggen ik schrok mij wild na aardig wat stallen bezocht te hebben

En dan nu het ergste, veel pensionstallen( hier in de buurt) houden er mee op omdat ze geen zin hebben in de nieuw opgelegde registratieplicht, waarin vastgelegd moet , wie er staat , wie er even weggaat etc.
Misschien moeten ze er ook mee ophouden omdat ze niet als stal geregistreerd staan maar dat is wat anders.

Is het ook zo in andere delen van het land dat pensionstallen sluiten en de plaatsen schaars worden waar de dieren echt goed verzorgd worden.?


Benz Stables, Zuiderweg 11 in West Beemster, echt alle faciliteiten en ze doen ook bevallingen onder camerabewaking, binnenbak, stapmolen, paddocks, wei. Mocht je geinteresseerd zijn, PB me dan even, dan krijg je het telefoonummer van de eigenaresse van de stal. Zij is superaardig en de mensen die daar helpen ook. Mijn mini's zijn daar beleerd door een vriendin van mij, dus ik heb daar alles goed kunnen bekijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:46 



 
Profiel   

proudmama schreef
Het is niet meer verkocht als paardenbedrijf dus blijven staan is geen optie. Verder vraag ik hier ook niet echt om oplossingen hoor, wij zijn al weken bezig en ook op de kraamstallen is het drama met plaatsen, buiten zijn en voerbeleid.
Maar ik ben ervan overtuigd dat wij nog wel iets vinden hoor.

Ik vroeg mij alleen af of er meer stallen zijn die sluiten ivm de registratie plicht
Dat het geen vetpot is en mensen er mee ophouden om die reden is ook een gegeven.


Ik kan me voorstellen dat dit een druppel kan zijn voor stallen om ermee te stoppen. Weer een extra rompslomp erbij. Plus ik denk dat veel dingetjes nog wel zwart gingen en dat maakt een registratie wel lastiger. Want ineens is er bekent hoeveel paarden er op een locatie staan, dus qua mestboekhouding etc kan er minder gesjoemeld worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 14:49 



 
Profiel   

Mdrf schreef
proudmama schreef
Het is niet meer verkocht als paardenbedrijf dus blijven staan is geen optie. Verder vraag ik hier ook niet echt om oplossingen hoor, wij zijn al weken bezig en ook op de kraamstallen is het drama met plaatsen, buiten zijn en voerbeleid.
Maar ik ben ervan overtuigd dat wij nog wel iets vinden hoor.

Ik vroeg mij alleen af of er meer stallen zijn die sluiten ivm de registratie plicht
Dat het geen vetpot is en mensen er mee ophouden om die reden is ook een gegeven.


Ik kan me voorstellen dat dit een druppel kan zijn voor stallen om ermee te stoppen. Weer een extra rompslomp erbij. Plus ik denk dat veel dingetjes nog wel zwart gingen en dat maakt een registratie wel lastiger. Want ineens is er bekent hoeveel paarden er op een locatie staan, dus qua mestboekhouding etc kan er minder gesjoemeld worden.


Inderdaad weet ik van stallen die niet als paardenbedrijf bekend zijn en ook niet van plan zijn om te gaan registreren. Daarom hebben ze het denk ik ook ingesteld om fraude minder te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-10-21 15:05 



 
Profiel   

Het ligt niet alleen aan de stallen. Mensen hebben wensen en de combinatie van veel buiten, veel hooi en een goede rijbak, binnen en of buiten, zie je nog te weinig. Dus welzijn kan wel, maar moet je vaak ook als eigenaar je aanpassen.

Ik heb de registratie nog niet als reden ergens gehoord om te stoppen. Stallen vonden het ook lastig dat paspoorten bijv op stal moesten zijn, vooral als ruiters veel op pad/wedstrijd gaan. Ook daar zijn oplossingen voor gekomen.

Ook in Noord Holland zijn (op)fok bedrijven met paarden veel buiten.

Kom je echt in nood, zou ik haar verhuizen naar een goede plek waar ze veilig kan staan en veulenen. Dan maar wat meer afstand. Niet leuk, maar het is toch wel belangrijk dat die mogelijkheid er is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-21 15:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen