Een andere hobby naast paarden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Een andere hobby naast paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-21 21:50

Hoi!

Ik ben benieuwd naar ervaringen van anderen! Samen met mijn vader heb ik een paard. Een Fries van inmiddels 19, ontzettend lief dier. We rijden/mennen voornamelijk buiten, staan aan de rand van het bos! We hebben de verzorging een beetje verdeeld. We zijn z'n half uur tot 'n uurtje bezig met de verzorging dagelijks. Het ideale van samen een paard hebben is dat je de kosten en de dagen kunt verdelen. Ik hoef dus niet elke dag heen. Omdat ons paard wat ouder aan het worden is, - ze is echt nog niet bejaard- en we eigenlijk het dressuur werk niks aan vinden heb ik aangeven bij mijn vader dat hij lekker met haar op stap kan door de weeks (mennen, rijden) en dat ik lekker een dag in het weekend op buitenrit ga en voor de rest de klusjes wel wil doen, lekker knuffelen, poetsen, wat grondwerk of gewoon relaxen.

Maar.. Naast mijn paard heb ik er een hobby bij. Ik wandel heel graag. Het begon z'n 2 jaar geleden. Een wandelroute van 10 km in het weekend. Gewoon als sportieve activiteit naast het paardrijden met mijn moeder of een vriendin. Maar ik merkte dat ik het echt heel erg leuk vond. En algauw gingen we elk weekend op zoek naar een wandelroute in de omgeving. Wandelen is wel echt een onderdeel geworden in mijn leven. Ik bewandel nu het Drenthepad. Dat is 329 km in totaal. Ik doe dit in etappes van 15 - 25 km per keer. Ik ben daar echt een dag voor kwijt en als ik meerdere dagen achtereen vrij ben wil ik graag meedere etappes doen. De camino santiago compostella staat volgend jaar op de planning. 2 maanden met een backpack op m'n rug naar santiago wandelen. Wandelen geeft mij echt het gevoel van vrijheid, rugzak op en lekker op pad.

Ik werk 36 uur en heb dus -vooral in het najaar) beperkt tijd voor mijn hobby's. Mijn vader geeft mij alle ruimte om te wandelen. Als ik 3x pw wil wandelen is dit geen punt. Natuurlijk hartstikke fijn, maar het probleem zit het in dat ik soms wat zwart - wit denk. Alsof ik iets moet kiezen wat hobby nr 1 is.
- natuurlijk de verzorging van ons paard gaat altijd voor, als m'n vader niet kan, zeg ik andere dingen er voor af, dat is logisch.- Maar toch op de één of andere manier kan ik niet 50/50 doen. Word ik heel onrustig van. Ik krijg een soort schuldgevoel naar mijn paard dat ik dus ook wil wandelen en dan denk ik:ga ik liever alleen op pad te wandelen dan lekker met paardlief en vaders mennen? Alsof dat in de steek laten is voelt dat. Terwijl de dag er na heerlijk een buitenrit ga maken! Ik heb het vooral nu in het na jaar omdat ik dan vaak alleen het weekend dag licht heb, dus 1 dag kan wandelen en 1 dag op buitenrit kan. Zonder wandelen zou dit 2 dagen zijn, door de weeks kan je al niet.. (gaat m'n gevoel/gedachten alweer)

En anders om net zo. Als ik weinig wandel gaat er een stemmetje: met welke conditie ga je de camino nu lopen?

Ik wil gewoon dat ik 2 hobby's kan hebben, daar even veel van kan genieten zonder mij schuldig te voelen. Wandelen met paardlief doe ik ook wel eens, maar dat is toch anders dan zonder paard.

Wie heeft hier ervaring mee? En kan mij advies geven? Qua tijd is het niet echt 'n probleem, maar het gevoel van 2 dingen half doen.

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 21:58

Ik heb wel meer hobby's dan alleen m'n paard, en dan moet ik ook nog fulltime werken om die hobby's en m'n levensonderhoud te kunnen bekostigen... ik kom chronisch tijd te kort :=

Echt advies kan ik je hierin niet geven, ik worstel er zelf namelijk ook mee. Ik heb al 1 hobby volledig aan de kant geschoven, andere interesses hebben helemaal geen hobby kúnnen vormen omdat ik er geen tijd voor heb, en de hobby's (ja, meervoud) die ik nog wel beoefen gaan dus ook maar half-half. En dan moet ik wel dagelijks naar stal, i.t.t. jou!

Het is helaas nu eenmaal zo dat we moeten werken voor de kost, en daar gaat gewoon heel veel tijd in zitten. De enige oplossing die ik tot nu toe bedacht heb is de loterij winnen :') :') :') En realistischer: hopen dat tegen de tijd dat onze generatie met pensioen mag, er daadwerkelijk nog pensioengeld en -tijd over is... -O-

Maar waarom combineer je de twee niet? Je kan toch ook lekker het paard meenemen om te gaan wandelen? :)* Misschien wat lastiger met lange trektochten, maar als je vanuit stal een beetje lekker weg kunt dan kan dat ook met de benenwagen.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Een andere hobby naast paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:02

Tja, minder voelen :+ Zet je gevoelens eens aan de kant en ga wandelen. Paard komt niks te kort, ik denk dat je vader het juist hardstikke leuk vind dat je gaat wandelen. Niet je leven circkelen om één onderwerp, word niemand beter van want op stal wilde je waarschijnlijk toch liever gaan wandelen. Het eerlijkste dat je kunt doen voor jezelf, 50\50 en of je daar nou vrede mee hebt of niet, geef het een maand of 3-4.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 22:08

Dit topic hoort op het tabblad algemeen maar omdat de topicstarter te weinig berichten heeft kan ik het topic niet verplaatsen en moet ik hier een slotje op zetten.