Vakantie en dan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:39

hi iedereen sinds een week heb ik mijn eerste paard gekocht. Echt een kinder droom die uit komt :p
Ik weet natuurlijk heel goed wat dit allemaal inhoudt, namelijk een commitment van +/- 20 jaar en ik heb heel veel zin om aan het werk te gaan met haar.

Nou heb ik alleen een vriend die ontzettend erg van reizen houdt en mij wil meenemen naar IJsland voor een week ergens dit jaar.

Nu vroeg ik me dus af: wat doen jullie tijdens vakanties? Ik geloof namelijk niet dat mensen met paarden nooit op vakantie gaan/kunnen omdat zij een paard hebben.

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:42

Mijn paard staat op een pensionstal dus als ik een week (of twee) niet kom is er niets aan 't handje.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:48

Ik ga meestal niet langer weg dan 1 of 2 weken. Als ze lekker op de wei staan (24/7) dan houden de andere mensen die ook met hun paard op die wei staan ze in de gaten.

Als ze op stal staan (heb ze aan huis staan) dan komt er of iemand in huis of ik maak een schema wie ze dan mest/voert etc. Het rijden staat dan op laag pitje maar gelukkig hebben ze een loopstal.

SUSANNEx

Berichten: 828
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:49

Hier staan ze in eigen beheer. Als ik op vakantie ga wordt het voeren etc. overgenomen door mijn ouders of oma, zij houden de boel ook in de gaten. Het trainen wordt in die periode gedaan door mijn bijrijder of vriendinnen, mocht dat niet lukken krijgt ze ook lekker vakantie :)

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:50

Pensionstal met lieve stalgenoten en een bijrijder die extra kan inspringen in dat soort weken.

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 11:53

Mijn paard is 5 en nog niet helemaal getraind, denken jullie dat een "break" in die training van 1 a 2 weken niet erg is?

Selina

Berichten: 14292
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:54

Mijn paard staat volpension dus kan 'gerust' een week weg. Al mis ik haar dan wel O:)
Als je paard niet volpension staat is er vast wel iemand die (tegen betaling) een week je klusjes wilt overnemen als je dat op tijd overlegt.
En vakantie kan voor je paard ook echt geen kwaad, vind dat zelf juist wel goed af en toe.
Laatst bijgewerkt door Selina op 03-01-22 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Berichten: 8247
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:55

Euridicey schreef:
Mijn paard is 5 en nog niet helemaal getraind, denken jullie dat een "break" in die training van 1 a 2 weken niet erg is?


Ik denk dat het juist heel fijn is.

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:00

Ik heb de paarden thuis en neem vrijwilligers via Workaway.info met wisselende tevredenheid. Sommigen komen een ander jaar terug. Ze doen niks met de paarden behalve buiten en binnen zetten en voeren.
Als je paard in pension staat kun je iemand vragen het dagelijks los te gooien of buiten zetten.
1-2 weken vakantie is niet erg en zelfs goed voor paarden als je het mij vraagt.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:03

Ik ben via bokt tegen een buurmeisje aangelopen, superleuk meidje, zorgt top voor de paardjes en andere dieren en heerlijk relax. Laat geld en de huissleutel op stal, zet alles zo goed mogelijk klaar en aju!

Sure_lee

Berichten: 10389
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:09

Mijn paarden staan volpension in een natuurgebied met 48 andere paarden. Al ga ik een maand op vakantie dan is er nog niks aan de hand en kunnen ze lekker de hele tijd paardendingen doen. :+

Als je paard op stal staat is het een ander verhaal natuurlijk maar als je paard lekker buiten staat met paardenvriendjes en genoeg vrije beweging kan dat makkelijk voor 1 a 2 weken.
Juist lekker voor het koppie zo'n vakantie voor je paard.

NotNowNova
Berichten: 29
Geregistreerd: 24-12-21
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:19

Euridicey schreef:
Mijn paard is 5 en nog niet helemaal getraind, denken jullie dat een "break" in die training van 1 a 2 weken niet erg is?


Gewoon gaan, een break is juist hartstikke goed voor zo’n jong paard. Zolang ze vreten, vriendjes en gras hebben zijn ze gelukkig en tijd om dingen te verwerken is alleen maar goed.

Mijn paarden krijgen regelmatig 1 tot 3 weken vrij, ook als ik gewoon thuis ben. Beetje poetsen, knuffelen en snacks brengen maar verder staan ze dan gewoon in de weide of paddock.

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:20

Euridicey schreef:
Mijn paard is 5 en nog niet helemaal getraind, denken jullie dat een "break" in die training van 1 a 2 weken niet erg is?


JUIST niet. Helemaal prima, even tijd om alles te laten bezinken. Zeker bij een jong beestje.
Gewoon lekker op vakantie gaan. Als je maar geregeld hebt dat hij z'n natje en droogje krijgt, er lekker voldoende uit komt en er toezicht is, kun je gewoon lekker weg.

Ik heb m'n hele leven al paarden, heb in het verleden ook leuk meegereden in de sport, en heb ook meerdere lange reizen gemaakt. Langste waren een half jaar. Beestjes die echt vol in training staan bouw ik dan even rustig in een paar weken af voor ik weg ga, en als ik terugkom pak ik ze ook weer rustig op. Geen centje pijn.
Bijrijders oid voor dergelijke periodes begin ik juist niet aan, ik vind een periode echt vrij voor m'n paarden ook gewoon lekker. Hop het land in met z'n allen en vermaak je. Die missen mij niet hoor als er gras te eten is :D

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 12:24

Super fijn om dit te horen! Dan ga ik niet opzoek naar een bijrijder, doe het liever toch allemaal zelf :)
enkel iemand die even haar stal wil doen en evt een borstel over haar lijf halen :p

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:38

Die van mij is 17 en krijgt af en toe nog lekker een break. Vind ze echt wel fijn even weer koppie leeg maken en dan weer met frisse moed verder.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 12:40

Daarom ga ik nooit op vakantie :')

Anoniem

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:06

Die van mij staat ook op een pensionstal, maar ik heb ook een goede vriendin die me altijd uit de brand helpt of enkel telefonisch bereikbaar wil zijn voor noodgevallen. Als ik een rijpaard heb, dan rijdt ze die ook direct bij. Mijn moeder zou ook willen komen als ik op vakantie ben of ziek ben indien nodig.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:22

Mijn pa voert ze dan. En als we op wintersport gaan met het hele gezin dan doet een vriendin ze. Ik pas dan weer op haar honden als zij met haar gezin op vakantie gaat.

In het verleden heb ik ze ook weleens in pension gehad maar dat was niet altijd goed voor ze.

Als ze op pension zouden staan zou ik het met de pensionhouder afstemmen. Als ze iedere dag buiten komen met maatjes dan maakt vakantie echt niet uit. Sterker nog. Mijn pony deed het daar heel goed op.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:25

Euridicey schreef:
Mijn paard is 5 en nog niet helemaal getraind, denken jullie dat een "break" in die training van 1 a 2 weken niet erg is?

Nee hoor, ze verleren het echt niet. Zoals anderen al zeggen: is juist wel even fijn.
Mijn paard staat volpension. Ideaal als je even weg wil.
Ik zorg er altijd wel voor dat ik een paar dagen voor de vakantie de training afbouw. Wat korter en minder intensief rijden, en de dag voor de vakantie alleen even longeren. Een beetje aftrainen dus. En als je krachtvoer geeft dat ook voor die periode (flink) korten.

Na de vakantie zorg ik dan weer voor een korte opbouw. De eerste dag alleen even longeren, de tweede dag aan de dubbele longe of kort longeren en kort rijden, en de derde dag weer kort aan het werk.
Vanaf dag 3 kan je dan ook krachtvoer weer stapsgewijs gaan opbouwen.

Veel plezier van je nieuwe paard!

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:27

Als we kort weg gaan (lang) weekend dan zorgt mijn buurvrouw voor onze beestjes. Gaan we langer weg, dan past mijn moeder op ons huis en de beestjes. Heeft zij op haar manier ook een beetje vakantie (ze vindt het heel fijn in ons huis).

En geen enkel paard heeft geloof ik negatieve gevoelens bij vakantie :D

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:28

Het is wel belangrijk dat je paard er genoeg uitkomt als je er niet bent, dus als je dat anders zelf doet, moet je daarvoor wel wat organiseren.
Break in de training is niet erg, dat zou niet best zijn. En een weekje niks zou ik niet eens een echt break noemen...

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Vakantie en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:34

Mijn paarden staan op een doe het zelf stal, en weggaan is dan wel wat lastiger. Ik probeer wat stalgenoten te vragen in combinatie met mijn vader die zo lief is om uit te mesten & te voeren. Ik zorg dat alles klaar staat (netten gevuld, bakjes met muesli). Ze staan 24/7 buiten, dus dat maakt verder niet uit. Ik vraag bij lagere vakanties wel of iemand ze even een keertje of wat in de losgooibak willen zetten, even wat anders dan hun eigen paddock ;) Ze hebben gewoon vakantie in de tijd dat ik weg ben. Ik ben eigenlijk nog nooit lang weggeweest. Dit jaar staan er 2 vakantie s op de planning, een van 10 dagen en 1 van 2 weken. Dat vind ik nog wel een ding :=

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 14:35

Wij hebben de paarden aan huis, en regelen bij voorkeur iemand die op ons huis past. Die krijgt er dan de pony’s en de hond bij :Y)
Mijn vriend heeft an sich niks met paarden (is zelfs allergisch), en wij houden ook erg van vakantie/ reizen. Hij was akkoord met een huis buitenaf en paarden aan huis, onder voorwaarde dat het niet in de weg staat om op vakantie te gaan. Ja, je moet wel wat regelen, maar ik heb best wat vrienden die in de stad wonen en die hier met alle plezier komen oppassen.

kiki_01
Berichten: 32
Geregistreerd: 23-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:03

Als ik op vakantie ga is er altijd wel iemand die op mijn paarden wilt passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 20:04

AnnemiekvM schreef:
Euridicey schreef:
Mijn paard is 5 en nog niet helemaal getraind, denken jullie dat een "break" in die training van 1 a 2 weken niet erg is?


Ik denk dat het juist heel fijn is.


Eens :)