Wie kan zuring maaien in Epe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 15:59

Hallo,

Ik ben opzoek naar iemand die de zuring in ons weiland kan ommaaien. Het weiland is in Epe en is ongeveer 130 bij 90.

Weet iemand daar een adresje voor?

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:03

Met maaien ga je alleen maar het zaad verspreiden en heb je volgend jaar nog meer zuring. Beter is om de zuring uit te steken, dat moet met deze grootte van weiland te doen zijn of aan te stippen met Primestar.

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:07

TS: even googelen op loonwerkers bij jou in de buurt. Die kunnen ook volgend voorjaar volvelds spuiten, dan ben je het spul wat langer kwijt.

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 16:10

Het is niet mijn weiland en de verhuurder wil het gemaaid hebben, dus vandaar. Ik ben zelf al bezig geweest met met de hand uittrekken, maar het is zoveel.. Tegen de tijd dat de laatste er uit is, staat de wei weer vol :')

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:12

En zelf afmaaien met een zitmaaier met bak?

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:14

1,2 hectare met een zitmaaier maaien - dan mag je wel een goeie hebben, en brood meenemen...

Gewoon loonwerker bellen, die rost er in een kwartiertje doorheen. Vraag of-ie een opraapwagen er achter hangt, neemt-ie het meteen mee.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:18

Vraag een boer in de buurt.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:18

Ik zou ook even rondbellen naar loonwerkers in de buurt. Is t zo klaar en kost haast niks. En anders een boer vragen!

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-23 16:34

Ben nu loonwerkers aan het bellen, maar krijg alleen maar te horen dat ze druk zijn en dus geen tijd hebben :+

Maargoed, er zitten er een hoop in de omgeving, dus moet toch iemand te vinden zijn.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:37

De gemiddelde boer kan zelf maaien, dus misschien gewoon eens een aantal boeren in de buurt benaderen?

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:58

Daphne__ schreef:
Ben nu loonwerkers aan het bellen, maar krijg alleen maar te horen dat ze druk zijn en dus geen tijd hebben :+

Maargoed, er zitten er een hoop in de omgeving, dus moet toch iemand te vinden zijn.


Moet het dan perse morgen? Je kan toch een afspraak maken voor over 10 dagen? Dan plannen ze je in. Hier wel tenminste :D
Heeft de verhuurder geen vaste loonwerker of een contact ergens?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 16:59

alle loonwerkers zijn voor nu druk, is het niet met maaien-schudden-balen persen dan is het wel met injecteren daarna. Als het al in bloei staat maakt een paar weken wachten ook niet meer uit. Ik heb nog wel wat zuring in de wei maar niet veel meer, wij doen aan strookbegrazing, elke keer als er een nieuwe strook bij komt trek ik de leeg gegeten strook de plantjes er uit met wortel en al.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 17:11

Aan de paarden in je profiel te zien is je weiland vlakbij mij.
Zou even wachten tot het einde van deze week, dan is hier de ergste “hooikoorts” wel over en hebben ze meer tijd.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 16:57

Kan je geen zitmaaier met opvangbak lenen of huren?

Ja, het is even werk, maar wel makkelijkste nu denk ik.

Beste is om een aanhanger neer te zetten en daar steeds je bak op te legen en door...... Genoeg benzine erin en desnoods over paar dagen verdelen als je te weinig tijd hebt.

Wij hebben eerste jaar zo gemaaid en daar echt veel resultaat van. Daarna wel in de weer geweest met kalk, bemesting en zaad waar slechte plekken waren.

Dit is eerste zomer 2020

Afbeelding

Dit is vorig jaar

Afbeelding

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-23 17:47

Ben bang dat het daar op neer gaat komen ja -O-

Vandaag verder geïnformeerd en iemand gesproken die zei dat het heel lastig gaat worden om iemand te vinden die dat wil gaan doen omdat het weiland vervloekt is :') Als in, problemen in het verleden...

Dat verklaard ook waarom niemand tijd heeft... Ik vond het gisteren al gek. Want wat Ibbel.zegt idd, het hoeft niet morgen. Maar het was gewoon: Nee, daar heb ik geen tijd voor. Zonder uberhaubt een datum genoemd te hebben.

Daar ben ik dus mooi klaar mee. In het contract staat dat ik het land moet laten maaien etc. Maar niemand gaat dat willen doen blijkbaar. Terwijl ik los sta van eerder huurders of de verhuurder oid. Ik huur het weiland pas sinds winter 2022 -O- Voel me daar dus ook wel knap kl*te door... Boeit niet hoe ik ben, maar je huurt een weiland van iemand, dus we helpen je niet.

Blue_flower
Berichten: 1931
Geregistreerd: 26-01-15

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 18:13

Ga gewoon eens echt fysiek langs ergens om te vragen, dat helpt in een dorp als Epe al enorm.

Wat is de reden dat de wei vervloekt is? Was de vorige niet betrouwbaar met betalen, dan doe je vooraf betalen. Of is er iets met de grond? Is het een onhandig stuk waardoor ze er geen zin in hebben?

Kleine weides loont niet voor een loonwerker, die zijn druk met de grotere landen. Maar zoals ik eerder al schreef, veel boeren kunnen zelf maaien. Dus ga de boer eens op.

juval

Berichten: 13211
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:43

misschien een oproepje op een plaatselijke facebookpagina?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 19:50

Maar hoe heb je het gevraagd? Heb je er toen ook bij gezegd dat het niet direct nu moet maar ook over een paar weken als ze wel tijd hebben? Vaak zijn de loonwerkers kort door de bocht met werk en plannen en zijn gewend om snel te schakelen. Beetje overleg doet wonderen. Ik wist dat we gingen hooien, had de loonwerker al gebeld toen het net gemaaid was, overleg gepleegd dat we dachten we gaan of dinsdag of woensdag alles voorbereiden om baaltjes te persen en wanneer hij het dan het liefste wilde weten. Hij heeft een dag genoemd en ik heb me daar aan gehouden. Alles is netjes gegaan.

Is er geen oude trekkerclub in de buurt? Vaak hebben die mensen ook werktuigen achter de trekkers en vinden het erg leuk om te doen, kleine vergoeding of een kratje bier en je bent er.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:05

Ik zou dan toch gaan kijken naar een occasion zitmaaier. 130*90 is echt goed te doen met een nette zitmaaier.

Wij deden het dus eerst met een opvangbak en dat is even veel werk, maar die gebruiken we nu niet meer. Maaien nog amper eigenlijk.

Onze buurman heeft een ander type en maait erg veel. Is echt te doen op zo een stuk.

En zeker als je het zelf moet maaien en onderhouden is het de investering wel waard. In het begin maai je misschien wat meer of je wil maaien na het grazen wanneer het jou uitkomt.

pillow
Berichten: 7809
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:32

Reken maar dat de zitmaaier ontzettend te lijden heeft van die dikke harde stelen. Ik moet nog zien of dat wil.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:38

Dat gaat een zitmaaier idd niet waarderen. Als echt niemand tijd heeft, bosmaaier. Mes erop en maaien maar. Als de rest afgegraast is hoef je niet eens zo veel te maaien, en ben je er ook niet eens zo lang mee bezig.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:39

Er zijn zitmaaiers die zwaarder terrein aankunnen en ook geschikt voor grotere stukken. Zijn wel wat duurder dat dan weer wel maar een standaard zitmaaier zou inderdaad ook niet mijn keuze zijn.

Ibbel

Berichten: 49152
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 16:51

Daphne__ schreef:
Dat verklaard ook waarom niemand tijd heeft... Ik vond het gisteren al gek. Want wat Ibbel.zegt idd, het hoeft niet morgen. Maar het was gewoon: Nee, daar heb ik geen tijd voor. Zonder uberhaubt een datum genoemd te hebben.


Maar hoe weten ze dat je dát land wilt laten maaien? Je begint toch niet met: ik heb een ruime hectare op de hoek van de Bosweg en de Landweg (ik noem maar wat) naast dat van boer Biet-in't-Veld zodat een loonwerker meteen weet om welk land het gaat?

Je belt toch met, "hallo, met huppeldepup, ik heb een stuk land dat gebloot moet worden, wanneer zouden jullie tijd hebben?" Dan kunnen ze toch niet meteen 'nee' zeggen als ze verder niets weten?

Of is dan de vraag meteen waar is het precies? Dan kan je toch nóg zeggen aan de Bosweg zonder precies te zeggen op welk nummer? Ik bedoel, als jij nu weet dat 'men' kennelijk dat specifieke stuk land niet wil maaien, dan draai je toch even om het adres heen tot je een datum hebt?

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Wie kan zuring maaien in Epe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:10

Of je vraagt gewoon wat er scheef is gegaan en dat jij nu de nieuwe huurder bent en graag wel contact wil en eventueel direct na uitvoer van de werkzaamheden betaald.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 17:34

Daphne__ schreef:
Het is niet mijn weiland en de verhuurder wil het gemaaid hebben, dus vandaar. Ik ben zelf al bezig geweest met met de hand uittrekken, maar het is zoveel.. Tegen de tijd dat de laatste er uit is, staat de wei weer vol :')


Mocht het niet lukken met het laten maaien: ik lees hier dat je het trekt. Wij hebben zelfs ons weiland grotendeels zuringvrij gekregen door de zuring met de sikkel steeds bij de grond af te snijden. In 3 jaar tijd is het geminimaliseerd. Met de sikkel afsnijden kost maar een fractie van de tijd van het trekken en ook maar een fractie van de energie. Direct in de kruiwagen gooien en je dan ondervang je het doorzaaien ook direct.