Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Pension/opfok hengstenveulen DB? / ruinen?

 
Profiel   

Goedemorgen allemaal!

Vandaag ga ik opnieuw een Haflinger hengstenveulen bekijken. Het is bij mij heel erg aan het kriebelen om dit veulen te kopen. Nu is het zo dat het veulen bij de verkoper op stal mag blijven staan; waar hij van ongeveer van 9-9 buiten in de weide staat met andere pony’s van gemengd geslacht. Ik wil het veulen op termijn echter ergens anders stallen, maar het is erg lastig gebleken om een opfok/pension te vinden wat een hengstenveulen aanneemt. Ik krijg steeds te horen dat het hengstenveulen niet bij merries geplaatst kan worden en dat ze dus geen plek voor hem hebben (begrijpelijk, maar toch). Ik krijg daardoor ook steeds het advies dat ik hem zo snel mogelijk moet laten ruinen (hij is nu 8 maanden). Vanaf welke leeftijd vinden jullie het ruinen verstandig?!

Nu is het ook zo dat ik het veulen niet naar een “standaard” opfok wil doen. Ik wil het veulen naar een opfok doen waarbij ik gewoon dagelijks toegang heb, zodat ik (ongeveer en als het uit komt) elke dag even kan gaan kijken. Ik vind het namelijk ook belangrijk om een band op te bouwen met het veulen. In de traditionele opfok is dit niet mogelijk. Mijn voorkeur gaat ook uit naar een kudde met gemengde leeftijden, dus niet alleen maar veulens... op internet en Facebook heb ik praktisch alle opties bekeken en gecontacteerd. Heeft iemand voor mij nog de gouden tip?

Dank je!!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 09:45 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 09:50 



 
Profiel   

Enige die ik ken die dat heeft is Lelymare in Lelystad, maar dikke kans dat die vol zit

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 09:55 



 
Profiel   

Ruinen kan zodra de ballen ingedaald zijn. Bij sommigen is dat met 8 maand en bij andere pas met 2 jaar. Ik zou hem bij de fokker laten staan tot hij gecastreerd kan worden en hem dan naar huis halen. Zo te lezen heeft hij daar een erg fijn plekje en dat is heel veel waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 09:58 



 
Profiel   

Ik zou hem idd ook laten staan en zodra het kan ruinen en dan een ander geschikt plekje zoeken voor al je wensen.

Ik ruin ook zo snel mogelijk, want ik heb ook een gemengde kudde van merries en ruinen van 0 tot en met 3 ongeveer. Bevalt prima. Geen nare streken, maar ook geen afbreuk aan uiterlijk van de ruinen, wat men wel eens zegt over vroeg ruinen. Ik ben juist fan van eerder ruinen dan later.

Tenzij het een potentiële dekhengst is natuurlik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-21 10:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 5 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen