(Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

(Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 10:30

Ik vraag dit voor een vriendin van mij.

Zij zou haar dochter dit graag eens laten ervaren en kado willen geven.
Dochter heeft nogal wat voor haar kiezen gekregen afgelopen jaren en altijd door blijven zetten.
Ze heeft een eigen pony waarmee ze L-niveau rijdt. Helemaal bleu is ze dus niet. Maar mijn vriendin zou haar graag eens willen laten ervaren hoe het voelt op een paard waar alle knoppen al op zitten.

Uiteraard begrijpt ze ook dat dit ook lastig is, op een gefinetuned paard gaat het zeker niet vanzelf, maar het is toch een andere ervaring op een paard stappen met al veel ervaring dan een paard/pony met weinig ervaring.

Wie weet of dit ergens mogelijk is?

Lijsken
Berichten: 1036
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:02

Ik lees even mee. Ben jarenlang wedstrijdruiter geweest maar de laatste 10 jaar alleen recreatief ivm pensioenpaardjes. Nu een leuk projectje om te rijden en het kriebelt wel om weer eens een echte schooomeester te rijden :j Eenmalig of misschien wat vaker, maar niet direct wekelijks of maandelijks

MiniMaxi

Berichten: 1247
Geregistreerd: 09-11-08

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:05

Misschien handig om de regio er bij te zetten wat je zoekt?

mika11

Berichten: 11116
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:12

Volgens mij wel bij Koopmans horses in Biddinghuizen.
Ik ben daar wel eens wezen kijken naar mijn vriendin die daar een paar keer heeft gereden.
Zij had individueel les op een hoog geschoold paard.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 17-04-23 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 12:16

MiniMaxi schreef:
Misschien handig om de regio er bij te zetten wat je zoekt?


Ach ja natuurlijk….stom….
Ze wonen in Voorburg. Liefst binnen een straal van 100km maar iets verder is geen probleem.

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:24

Hou er rekening mee dat het niet perse een fijne ervaring hoeft te zijn. Ze is zo'n gevoelig paard niet gewend en zonder uitzondering zijn alle meiden die op mijn lichte en zware tour paarden hebben gereden er met een deceptie vanaf gestapt. Wat ze vertelden was dat het vooral frusterend was omdat de paarden niet deden wat zij dachten te vragen.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:44

Je zou Agaat Moerman (Andaluses d'Agatha) in Rotterdam kunnen contacten.

Ik weet niet hoe of wat op dit moment, maar ze gaf les op goed in- en doorgereden Andalusiërs.

aman2002

Berichten: 737
Geregistreerd: 18-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 12:56

Als het goed is biedt Equinova dit aan.

MallyBelly

Berichten: 3542
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 13:09

Tess de weerdt - Purarazadivino (op insta) doet dit volgens mij.

kampioen2be
Berichten: 366
Geregistreerd: 05-08-21
Woonplaats: Groene hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:22

MallyBelly schreef:
Tess de weerdt - Purarazadivino (op insta) doet dit volgens mij.


Ik wilde dit ook net zeggen! Zit in regio Utrecht. Zelf geen ervaring mee maar andere bijrijder die ik ken wel, die vond het heel leuk.

Elisa2

Berichten: 37436
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 14:59

Tazzey schreef:
Hou er rekening mee dat het niet perse een fijne ervaring hoeft te zijn. Ze is zo'n gevoelig paard niet gewend en zonder uitzondering zijn alle meiden die op mijn lichte en zware tour paarden hebben gereden er met een deceptie vanaf gestapt. Wat ze vertelden was dat het vooral frusterend was omdat de paarden niet deden wat zij dachten te vragen.


Hier ook wel soortgelijke ervaringen ja.. :+ paard die alleen maar travers ging lopen omdat ruiter zo scheef was. Ruiter die er naast lag na 1 keer schrikken :+ Paard overstuur door alle onduidelijke hulpen. Het is wel belangrijk om een vergevingsgezind paard te hebben, een echte leermeester. Maar goed, ga er vanuit dat dat wel goed zit bij mensen die hun paarden voor zoiets aanbieden.

_Lorette_

Berichten: 12111
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:09

Hier kon je op een GP paard (dacht ik) lessen: https://www.dressage-experience.com/
Ik heb niet gecheckt of ze het nu nog aanbieden. Ik moet zeggen dat ik ook niet weet of dit precies is wat je zoekt. Wel als je makkelijk wat wissels wil rijden, verder is het geen automaat en is het de vraag of je dochter heel fijn gaat rijden op zo'n paard.

Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 15:54

Het is zeker niet de insteek om haar grandprix oefeningen te laten rijden. Meer als ervaring op een paard rijden die de oefeningen al kan i.p.v. een pony die het allemaal niet zo bekent is.
Haar gedachte was meer haar laten voelen hoe het is als een pony/paard echt goed wijkt bijvoorbeeld. De insteek is dus meer van die aard, zeker niet proberen haar in een uur tijd de wissels er uit te kunnen rijden.
Een echte leermeester, dat wel.

Elisa2

Berichten: 37436
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 15:57

Heeft haar instructeur/ trice niet een paard waar ze dat op kan ervaren?

Deed ik ook weleens met mijn lesklanten, is ook handiger want dan hebben ze een beetje dezelfde basis en de instructeur weet hoe ze rijdt. Want dan is gewoon een goed bevestigd M of Z paard ook wel goed.

Duran123
Berichten: 1081
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-23 16:06

Elisa2 schreef:
Heeft haar instructeur/ trice niet een paard waar ze dat op kan ervaren?

Deed ik ook weleens met mijn lesklanten, is ook handiger want dan hebben ze een beetje dezelfde basis en de instructeur weet hoe ze rijdt. Want dan is gewoon een goed bevestigd M of Z paard ook wel goed.

Helaas niet. Zijn ene paard is een super hete hengst, zeer eenkennig en hier niet geschikt voor. Zijn andere paard nog te jong.

Maar heb wat hele fijne mogelijkheden gekregen die ik allemaal doorstuur naar mijn vriendin.

Elisa2

Berichten: 37436
Geregistreerd: 31-08-04

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:11

Ah jammer, maar fijn dat je al wat fijne mogelijkheden hebt gekregen. :-)

Tazzey
Berichten: 9519
Geregistreerd: 18-07-12
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:37

Duran123 schreef:
Het is zeker niet de insteek om haar grandprix oefeningen te laten rijden. Meer als ervaring op een paard rijden die de oefeningen al kan i.p.v. een pony die het allemaal niet zo bekent is.
Haar gedachte was meer haar laten voelen hoe het is als een pony/paard echt goed wijkt bijvoorbeeld. De insteek is dus meer van die aard, zeker niet proberen haar in een uur tijd de wissels er uit te kunnen rijden.
Een echte leermeester, dat wel.


Dat is dus vaak het probleem, het paard begrijpt de ruiter niet en gaat van alles doen wat ze juist niet wil.

Mijn zware tour paard bleef wissels maken omdat de amazone niet recht en stil kon blijven zitten. De ander ging volledig in staking omdat de amazone niet stil kon zitten en verwarrende hulpen gaf.
Die grand prix oefeningen komen komen niet aan bod, het is bij dit soort paarden al een kunst om ze gewoon netjes rechtuit in drie gangen te krijgen en houden.

Enzo_Ollie

Berichten: 797
Geregistreerd: 24-09-20
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 16:58

Ik kreeg mijn paard dat Z was op het begin niet uit de galop. Op de plek galopperen daarentegen ging heel goed :+
Je kan er super veel van leren/voelen, maar of 1x echt nut heeft weet ik niet.
Maar bijv. Koopmans heeft idd schoolmasters waarop je les kan nemen dus ik gok dat als je idd dat soort paarden hebt het wel moet gaan, die zullen (neem ik aan) geen hele rare dingen doen :)

Mar_jolijn

Berichten: 541
Geregistreerd: 23-03-09
Woonplaats: Noordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 17:58

Tazzey schreef:
Duran123 schreef:
Het is zeker niet de insteek om haar grandprix oefeningen te laten rijden. Meer als ervaring op een paard rijden die de oefeningen al kan i.p.v. een pony die het allemaal niet zo bekent is.
Haar gedachte was meer haar laten voelen hoe het is als een pony/paard echt goed wijkt bijvoorbeeld. De insteek is dus meer van die aard, zeker niet proberen haar in een uur tijd de wissels er uit te kunnen rijden.
Een echte leermeester, dat wel.


Dat is dus vaak het probleem, het paard begrijpt de ruiter niet en gaat van alles doen wat ze juist niet wil.

Mijn zware tour paard bleef wissels maken omdat de amazone niet recht en stil kon blijven zitten. De ander ging volledig in staking omdat de amazone niet stil kon zitten en verwarrende hulpen gaf.
Die grand prix oefeningen komen komen niet aan bod, het is bij dit soort paarden al een kunst om ze gewoon netjes rechtuit in drie gangen te krijgen en houden.


Wat ik altijd deed als er een onervaren ruiter op mijn ervaren paard ging: simpel naar voren en halslengte, lichtrijden en gewoon even gaan. Dan was ie niet overstuur of aan maar ging simpel draven. Daarvanuit liet ik dan eens rustig wat oppakken, wanneer het te verwarrend werd even terug naar de basis in stap draf of galop: gewoon beetje lengte en gaan. Ik heb met de 2 die Z+ waren nooit problemen gehad daarmee. Eigenlijk waren ze door iedereen na te rijden (natuurlijk gaat het een ruiter die het al kent makkelijker af) en daar streef ik ook naar. Ik had manegeruiters die dan een keer een wissel sprongen, zouden ze een 8 scoren in een Z2 proef? Nope! Zaten ze er met een dikke grijns op? Jep! Paard dacht 'dikke prima' ik kan na de wissel qat uit elkaar storten. (Das ook de reden dat ik dit zeer sporadisch deed)
Mijn eigen instructeur heeft zijn ZZLicht merrie naar de manege verkocht, werkte fantastisch. Ze kon alles maar deed alleen het gevraagde en bij twijfel deed ze niets (liep ze gewoon maar door): das ook een kunst, je paard zo africhten!

Evelyne79

Berichten: 4004
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:11

Informeer eens bij Noor en Patrick
https://betterhorses.nu/
volgens mij kon er ook op hun paarden gelest worden, dacht dat die allemaal hoger opgeleid waren.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:13

Ohh dit staat al heel lang op mijn bucketlist! Volg

Rex_Rolfo

Berichten: 5383
Geregistreerd: 27-07-13

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 18:39

Ik lees ook dat "hoger" in dit geval 'maar' Z2 of Z1 met een bevestigde wissel hoeft te zijn. Want een (min of meer) op de hulp gesprongen wissel is wel rete gaaf.

Mijn vorige paard was daar ideaal voor. Onzekere of beginnend ruiter(tje) liep ze braaf haar rondje, een meer gevorderde ruiter kon de wissels en appuyementen eruit rijden.

Tilmar

Berichten: 3321
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-23 21:35

Op de manege waar ik reed kwam er een ZZL paard in de les, ik dacht 'daar wil ik op'! Ik ben zelf nooit verder dan de M gekomen dus wilde dat wel eens voelen voordat hij te veel in de les had gelopen.
Haha, viel dat even tegen! Ik moest me gewoon goed vasthouden zoveel veer als dat paard had. 2 dagen spierpijn gehad.
Plan was om galopwissels te gaan proberen en appuyementen. Ik was al blij dat ik hem mooi bij elkaar door de baan kreeg. En oke.. ik ben een stuk heel mooi verzameld gegaan en heb een coole uitgestrekte draf gereden. Maar het viel mij behoorlijk tegen.

Ik heb ook het eerste optreden van Britt gezien met haar George, was ook interessant om te zien hoe George dacht dat hij van alles moest doen. Dus het is echt niet zomaar even narijden!

Daannvd92
Berichten: 331
Geregistreerd: 27-07-22

Re: (Eenmalig) les op een hoger geschoold dressuurpaard. Is dat mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:22


UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 15:26

Zoek eens op Equinova, die biedt lessen aan op Grand Prix paarden. Zelf nog niet heen geweest omdat mijn guppie nog niet onder het zadel is, maar in de aanloop daarnaartoe wil ik er zeker een keertje heen.

Zie bijv.: https://www.equinova.nl/grand-prix-paar ... ar-maakte/