Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pensionstal of eigen plek

 
Profiel   

Hi,

Loop de laatste tijd steeds meer tegen dingen aan op pensionstallen.. het is iedere keer hetzelfde “gezeik”..
ze beloven vanalles maar als je er eenmaal staat dan is het gewoon niet je ding.
Wil mijn paarden niet verkopen maar soms denk ik weleens wat een gedoe.. :')
Ook op medisch vlak.. een van mijn paarden waren ziek geworden en ja, koliek.. dan geef je vervolgens en vragen hen aan mij van wat we eraan kunnen doen om het verbeteren komen ze het weer niet na.. persoonlijk wil ik niet nogmaals koliek..wil niet steeds mn beesten ziek zien. Koliek is toch gevaarlijk.

Denk dan hierbij om toch alles maar in eigen hand te gaan doen. Wil ook steeds niet verhuizen maarja.. welzijn staat wel voorop denk ik dan..? Wat is jullie ervaring daarmee? Herkennen jullie dit? Weet het gewoon even niet haha.. help.. -O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:06 



 
Profiel   

Zelf is ook niet zaligmakend, maar goed, het grote voordeel is dat je het kan doen zoals je het zelf wilt.

Je moet alleen wel echt tijd over hebben, want er komt een berg meer bij kijken dan alleen uitmesten.

Ik wil ze in de toekomst wel weer aan huis, maar niet alleen als de weide aan huis ligt, niet op een plekje van huis af.

Kan je niet met slowfeeder netten of zo gaan werken op de huidige stalling die je zelf vult, ophangt of klaarzet. Dan hebben ze langer wat te eten en ben je minder afhankelijk van hoe goed een ander voert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:09 



 
Profiel   

Ook in eigen beheer is niet alles zoals je wilt.
Of je moet de mega jackpot winnen :P
Ook dan zul je tegen dingen aanlopen.

Genoeg droge bewegingsruimte plus stal.
Opslag voor je hooi en mest.
Het kan en mag niet overal. Niet in elk deel van Nederland goed te doen.

Heb je een rijbak nodig?

Alles moet je zelf regelen, ook in jaren met hooi schaarste enz. Ook dan is goed voer aankomen wel eens moeilijk.
Ben je ziek, vakantie, heb je een vervanger?
Heb je vervoer als je ineens naar de kliniek moet?
Dingen zoals schrikdraad gaat altijd stuk als je net naar een verjaardag wilt oid.
En het is duurder dan je bij voorbaat denkt.

Is dat allemaal geen probleem, dan kun je er welllicht voor gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:12 



 
Profiel   

Ook als je alles zelf doet zal het niet perfect zijn. De plek niet, maar ook de gezondheid van de paarden niet.

Ik doe het zelf een zou absoluut niet anders willen, maar perfect zeker niet. En pensionstal investeert veel makkelijker in faciliteiten. Dan denk je aan een rijbak of kraal, maar ook een gedraineerde paddock of goede (schuil) stal zijn een investering. Daarbij gaat het werk 365 dagen door. Dat doe ik met alle liefde, en ik heb alles zo efficiënt dat ik 1 keer per dag 2 uur bezig ben met de dingen die moeten, maar een dagje overslaan is onmogelijk. En denk aan de extra klusjes, even bosmaaier in de zomer, omheining repareren, bevroren waterbakken (of kraan) in de winter, ga maar door. Voorraad van hooi en strooisel is niet meer vanzelfsprekend. Bij mij in de straat is iemand met een hele goede rijbak, want mijn kleine rijbakje doet dienst als paddock.

Ruilen zou ik absoluut niet willen. Hier in de omgeving is 24/7 buiten echt bizar zeldzaam en dat is voor mij een harde eis. Onbeperkt ruwvoer is vaak ook niet zo onbeperkt, en kan ik nu zelf managen. En ik kies zelf mijn kudde samenstelling en kan bijv hoeveelheid gras aanpassen aan wat mijn paarden nodig hebben. Mijn hengst staat net zo sociaal en goed als mijn merries, en een veulentje fokken is alleen mijn risico. Dat is toch vrij specifiek en reden om niet op pension te willen staan voor mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:22 



 
Profiel   

Ik heb vroeger zelf beheer gedaan als jonge meid kozen mijn ouders voor weiland huren en stalletje erop zetten .
Op een gegeven moment wilde ik wat meer vrije tijd over houden ( op stap in weekend of vakantie etc )
Heb toen paard op pension gezet!
Veel stallen gezien. Veel misstanden ook en de wel goede locaties waren ver van huis en erg duur.
Kost weer veel reistijd en brandstof .
Sinds mei dit jaar heb ik onze beesten weer op een huur weide staan incl schuilstal en opslag hok , stroom en water via een grond pomp !
En rijbakken aan de deur via pony club .
In de winter kan ik soms weken niets met mijn paard doen , verzorging gaat voor rijden .
En nu natuurlijk bergen modder ook.
Maar wil liefst niet terug naar pension.
Nu kost t meer tijd voor de verzorging maar wel genoeg te eten en 24/7 vrije beweging .

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:29 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Zelf is ook niet zaligmakend, maar goed, het grote voordeel is dat je het kan doen zoals je het zelf wilt.

Je moet alleen wel echt tijd over hebben, want er komt een berg meer bij kijken dan alleen uitmesten.

Ik wil ze in de toekomst wel weer aan huis, maar niet alleen als de weide aan huis ligt, niet op een plekje van huis af.

Kan je niet met slowfeeder netten of zo gaan werken op de huidige stalling die je zelf vult, ophangt of klaarzet. Dan hebben ze langer wat te eten en ben je minder afhankelijk van hoe goed een ander voert.


Ze hebben hooibakken en slowfeeders

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:37 



 
Profiel   

Herkenbaar.. Toos 16 jaar in eigen beheer gehad. Door omstandigheden moeten verhuizen naar pensionstal. Niet ons ding, 1.5 jaar daar gestaan. Nu weer lekker 24/7 buiten bij een kennis. Voor ons beide stuk meer rust en blijer! Geen moeilijk gedoe, etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:43 



 
Profiel   

Ik denk dat ik geen paarden meer gehad heb als ik ze in een pensionstal had staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:46 



 
Profiel   

EllyC schreef
Ik denk dat ik geen paarden meer gehad heb als ik ze in een pensionstal had staan.



Hahaha zo denk ik soms ook

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:47 



 
Profiel   

Mama_Rianne schreef
Herkenbaar.. Toos 16 jaar in eigen beheer gehad. Door omstandigheden moeten verhuizen naar pensionstal. Niet ons ding, 1.5 jaar daar gestaan. Nu weer lekker 24/7 buiten bij een kennis. Voor ons beide stuk meer rust en blijer! Geen moeilijk gedoe, etc.


Wat fijn zeg :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:47 



 
Profiel   

Ik herken het zo erg. Altijd gezeur op stal. Niet welkom op bepaalde dagen en tijden. Stallen niet schoon genoeg, te weinig strooisel. Niet mogelijk om buiten te blijven in de zomer en de tijden buiten veel te kort naar mijn mening. Maar dat komt altijd pas uit als het er staat.

Mijn vorige stal pronkt met lang buiten, maat eenmaal daar viel dat vies tegen.

Ik heb ze nu op een plekje staan waar alles zelf gedaan wordt. Ik betaal een vast bedrag voor de stal en land en verder moet alles zelf gedaan en zelf geregeld en dat vind ik heerlijk!
Ik kijk zelf of ik ze buiten laat s'nachts of dat ik ze liever binnen wil. Ik zet ook pas tegen 10 uur savonds binnen en sochtends tegen 7 uur weer buiten. Ik merk dat mijn paarden ook gelukkiger zijn.

Voor mij is in eigen beheer een verademing en ik heb het plezier weer terug in mijn dieren en verzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 16:52 



 
Profiel   

Melvern schreef
Ik herken het zo erg. Altijd gezeur op stal. Niet welkom op bepaalde dagen en tijden. Stallen niet schoon genoeg, te weinig strooisel. Niet mogelijk om buiten te blijven in de zomer en de tijden buiten veel te kort naar mijn mening. Maar dat komt altijd pas uit als het er staat.

Mijn vorige stal pronkt met lang buiten, maat eenmaal daar viel dat vies tegen.

Ik heb ze nu op een plekje staan waar alles zelf gedaan wordt. Ik betaal een vast bedrag voor de stal en land en verder moet alles zelf gedaan en zelf geregeld en dat vind ik heerlijk!
Ik kijk zelf of ik ze buiten laat s'nachts of dat ik ze liever binnen wil. Ik zet ook pas tegen 10 uur savonds binnen en sochtends tegen 7 uur weer buiten. Ik merk dat mijn paarden ook gelukkiger zijn.

Voor mij is in eigen beheer een verademing en ik heb het plezier weer terug in mijn dieren en verzorging.


Wat fijn zeg dat je een passende oplossing hebt. Is het ook dichtbij waar u woont uw plekje? Hoevaak gaat u er heen op een dag? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 17:38 



 
Profiel   

Ik snap je dilemma. Ik heb bijna 20 jaar paarden op pension gehad, en ja, overal is wat. Ik heb jaren gezocht naar de ideale stal, waar ze genoeg buiten komen, ook in de winter, en dan met voldoende ruwvoer. Het is er gewoon niet hier in de omgeving. Nu sinds 2,5 jaar hebben we de paarden aan huis, en man, wat een last valt er van mijn schouders af. Gewoon alles kunnen doen zoals wij dat willen. We hebben veel land, een perfect gedraineerde (grote!) paddock met een grote schuilstal en een bak die altijd te rijden is. Onze paarden lopen nu 24/7 buiten in een kudde van 6 met gevarieerde leeftijden, ook de Z-paarden. En man, wat zijn ze opgeknapt. Zo veel meer rust in hun kop, ook overduidelijk te merken in het werk. Ik wil echt nooit meer anders. En of het nou zoveel meer werk is, ik weet het niet. Op de pensionstallen mestte ik ook iedere dag zelf nog extra uit en ik was al bijna 45 minuten kwijt aan reistijd heen en weer. Qua voer en onderhoud hebben we het onszelf zo makkelijk mogelijk gemaakt door dingen heel efficiënt in te richten, dat scheelt enorm, en hierin verbeteren we nog elke keer.
Ik heb een heel groot huis met veel grond gekocht samen met mijn zusje en zwager. We hebben dit huis in tweeën gedeeld. Zo konden we het betalen én is de zorg voor de paarden perfect te delen, en kunnen we dus makkelijk een weekendje weg of een paar weken op vakantie. Ideaal en ik wil écht nooit meer anders!

Edit: en dan niet te vergeten de tijd die ik op een pensionstal kwijt was aan wachten tot ik mijn paard weer uit de paddock kon halen zodat ie er toch nog een flinke tijd in had gestaan, of 3x per dag op en neer om dekens te wisselen, wachten tot mijn paard droog genoeg was voor een deken en weet ik het wat allemaal nog meer. Nu is het een kwestie van even naar achter lopen en het regelen, als het al nodig is.


Laatst bijgewerkt door martinev op 28-12-21 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 17:47 



 
Profiel   

ik heb ze altijd op eigen terrein gehad maar ik was daar op een gegeven moment ook wel klaar mee. Elke dag 2x heen, nooit een dagje overslaan, in de winter altijd ploeteren met een klein lichtje erbij en niks kunnen doen.
Daarentegen kon ik in de zomer helemaal zelf bepalen of ik ze binnen of buiten hield, dag en nacht buiten, lekker de halve dag op het land hangen en paardjes kijken, heerlijk!
Toen ik ze in volpension zette kreeg ik er weer wat lol in maar inmiddels is die lol ook weg en heb ik de laatste pony die ik had in bruikleen gegeven aan een vriendin en kom ik er nauwelijks meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 17:48 



 
Profiel   

Ik heb twee jaar mijn paarden in eigen beheer gehad. Het was een gehuurde weide die het eerste jaar op 2min van huis was. Daarna verhuisd en toen was het een kwartier met de auto. Nog altijd niet veel maar wel een groot verschil met ervoor.
Na 2 jaar helemaal alleen alles regelen, ploeteren in de modder, hooi sleuren, geen verlichte bak enzovoort was ik het zo beu dat ik de paarden op pension gezet heb. Beste keuze ooit voor mij. Er viel echt een last van mijn schouders. Ze staan allebei op een andere plek maar ze staan allebei zo goed dat ik me er geen seconde zorgen over hoef te maken als ik een dag niet langs ga.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 17:55 



 
Profiel   

martinev schreef
Ik snap je dilemma. Ik heb bijna 20 jaar paarden op pension gehad, en ja, overal is wat. Ik heb jaren gezocht naar de ideale stal, waar ze genoeg buiten komen, ook in de winter, en dan met voldoende ruwvoer. Het is er gewoon niet hier in de omgeving. Nu sinds 2,5 jaar hebben we de paarden aan huis, en man, wat een last valt er van mijn schouders af. Gewoon alles kunnen doen zoals wij dat willen. We hebben veel land, een perfect gedraineerde (grote!) paddock met een grote schuilstal en een bak die altijd te rijden is. Onze paarden lopen nu 24/7 buiten in een kudde van 6 met gevarieerde leeftijden, ook de Z-paarden. En man, wat zijn ze opgeknapt. Zo veel meer rust in hun kop, ook overduidelijk te merken in het werk. Ik wil echt nooit meer anders. En of het nou zoveel meer werk is, ik weet het niet. Op de pensionstallen mestte ik ook iedere dag zelf nog extra uit en ik was al bijna 45 minuten kwijt aan reistijd heen en weer. Qua voer en onderhoud hebben we het onszelf zo makkelijk mogelijk gemaakt door dingen heel efficiënt in te richten, dat scheelt enorm, en hierin verbeteren we nog elke keer.
Ik heb een heel groot huis met veel grond gekocht samen met mijn zusje en zwager. We hebben dit huis in tweeën gedeeld. Zo konden we het betalen én is de zorg voor de paarden perfect te delen, en kunnen we dus makkelijk een weekendje weg of een paar weken op vakantie. Ideaal en ik wil écht nooit meer anders!

Heel herkenbaar dit, behalve dan die gedeelde zorg :') :j
Ik heb sinds 7 jaar de paarden aan huis, daarvoor had ik jaren een paard in volpension waarbij ik hetzelfde ervoer als TS: veel mooie beloftes, maar als puntje bij paaltje kwam met name in de winter veel te weinig buiten, soms ook slecht voer, niet houden aan afspraken (pensionstalhouder vond de supplementen voor mijn paard bijvoorbeeld maar onzin, dus gaf ze niet, terwijl het verdorie was voorgeschreven door de dierenarts :().
Nu dus thuis: ruim voldoende land, rijbak met verlichting die eigenlijk altijd goed te gebruiken is en de paarden hebben een inloopstal met verharding, zandpaddock en dus altijd een stuk wei ter beschikking. De stal heeft verwarmde zelfdrinkers, dus altijd vers water ter beschikking en altijd dooi. Ik voer hooi in een slowfeeder, die ik in de winter twee keer per dag vul, in de zomer maximaal één keer per dag. Uitmesten is zo gepiept, maar omdat ze eigenlijk nooit in hun eigen mest staan, kan ik ook rustig een dag (of twee) overslaan.
Ik denk dat het me effectief nu minder tijd kost dan dat ik aan tijd kwijt was aan één paard op pension, want daar moet je dus ook nog reistijd bij rekenen.
Maar dat was in het begin natuurlijk nog niet zo: toen moest ik de paarden binnen en buiten zetten, iedere dag de stallen mesten (want met name mijn ruin maakte er weer een zooitje van, iedere dag), het hooi stond buiten op een onverlichte plek, etc. Dat was wel bikkelen... nu is het efficiënt ingericht en dat scheelt echt zoveel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 17:59 



 
Profiel   

Hoe vaak je heen moet ligt aan je eigen eisen. Wil je ze s nachts op stal dan zul je bijvoorbeeld 3x per dag heen moeten. Dus sv ochtends buiten zetten, s middags rijden en s avonds laat binnen. Daarbij elke keer direct voeren.

Mijn paarden lopen 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Ik kan het normaal met 1x per dag prima af. Echter heb ik ook al eens een paard ziek gehad en dus 5x Per dag langere tijd bijvoeren.

Zomers ben ik heel veel op het land bezig. Bijvoorbeeld onkruid steken. Je kunt dit soort dingen ook uitbesteden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 17:59 



 
Profiel   

scrabbel schreef
Hoe vaak je heen moet ligt aan je eigen eisen. Wil je ze s nachts op stal dan zul je bijvoorbeeld 3x per dag heen moeten. Dus sv ochtends buiten zetten, s middags rijden en s avonds laat binnen. Daarbij elke keer direct voeren.

Mijn paarden lopen 24/7 buiten met onbeperkt hooi. Ik kan het normaal met 1x per dag prima af. Echter heb ik ook al eens een paard ziek gehad en dus 5x Per dag langere tijd bijvoeren.

Zomers ben ik heel veel op het land bezig. Bijvoorbeeld onkruid steken. Je kunt dit soort dingen ook uitbesteden.

tot er ineens iets krijgt dat 24/7 niet meer gaat.
Weg je eerdere eisen :D

Dat zijn dingen die je niet verwacht en misschien niet eens vaak voorkomen. Maar ik heb hier dus ook een geweldig mooie ruime geïsoleerde schuilstal.
Daar is iets meer dan 3 jaar 24/7 gebruik van gemaakt...nu niet meer.
En dan als je er alleen voorstaat kun je toch weer meerdere keren naar stal toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:03 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ook in eigen beheer is niet alles zoals je wilt.
Of je moet de mega jackpot winnen :P
Ook dan zul je tegen dingen aanlopen.

Dit is inderdaad iets wat mensen nog wel eens vergeten. Thuis heb je ook te maken met de mogelijkheden die je wel of niet hebt. Althans ik wel. Mijn wensen zijn groter dan mijn bankrekening, dus er zijn echt genoeg dingen die ik zou willen verbeteren maar gewoon de middelen niet voor heb. Daarbij sta ik er ook dag in dag uit in mijn eentje voor.

Ik ben niet zo'n mensenmens, dus alleen daarom zou ik al niet op een pensionstal willen staan. Ik vind het heerlijk om 's avonds of 's morgens vroeg alleen te zijn met mijn paarden. Daarbij zijn alle keuzes nu wel mijn keuzes, al heb ik dus ook rekening te houden met mijn mogelijkheden zoals ik hierboven al schreef.

Maar de luxe van een pensionstal met alles erop en er aan, is zeker in de winter nog wel eens verleidelijk. Soms voelt het thuis alsof ik mee bezig met met verzorgen en klussen dan met rijden oid.

En ook thuis heb ik koliek gehad. Zelfs een paard aan verloren ondanks onbeperkt ruwvoer en veel beweging. Je hebt gewoon niet alles in de hand. Doet je best en hoopt dat je geluk hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:03 



 
Profiel   

Ik heb een periode mijn paard in eigen beheer gehad op een pensionstal, misschien is dat een optie? Nu is zoiets wel heel tijdrovend dus ik ben er na een aantal jaren ook mee gestopt. Uitmesten, eten klaarzetten/geven en binnenzetten moest ik zelf doen. Enige wat zij deden was eten geven in de ochtend (dat ik klaarzet) en buitenzetten.

Nu op een volpension, het voederschema is niet helemaal top maar paarden komen gelukkig niks te kort en komen veel buiten (wat in België en zeker mijn regio echt een ramp is, alle paarden staan hier op stal in de winter). Het is een beetje de speld in een hooiberg zoeken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:07 



 
Profiel   

Jessix, Ja precies.
Ik vind het ook heerlijk, juist omdat ik nu weinig kan rijden door mijn eigen lichaam.
Even vlug een knuffel.
Maar het is niet alleen maar mooi.
Ken ook enkele mensen die een huisje met grond kochten, heerlijk paard aan huis.
Maar die wonen er niet meer....
Het zorgen moet echt in je zitten. 365 dagen in de week. Ook met storm en regen.

En dus ik ook als ik ziek ben, wat vaak is. Voor mij zijn het nog voordelen...maar ik vergeet de nadelen niet, want ze zijn er gewoon.
En die besef je pas als je niet meer op pension staat.
Alles heeft zijn voor en tegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:08 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Jessix, Ja precies.
Ik vind het ook heerlijk, juist omdat ik nu weinig kan rijden door mijn eigen lichaam.
Even vlug een knuffel.
Maar het is niet alleen maar mooi.
Ken ook enkele mensen die een huisje met grond kochten, heerlijk paard aan huis.
Maar die wonen er niet meer....
Het zorgen moet echt in je zitten. 365 dagen in de week. Ook met storm en regen.

En dus ik ook als ik ziek ben, wat vaak is. Voor mij zijn het nog voordelen...maar ik vergeet de nadelen niet, want ze zijn er gewoon.
En die besef je pas als je niet meer op pension staat.
Alles heeft zijn voor en tegen.

Ja ik heb ook een lichaam die niet meewerkt. En dan kun je het natuurlijk ook omdraaien. Paarden in full pension zodat je energie over hebt om er daadwerkelijk op te stappen. Maar ik weet van mezelf dat ik het meest geniet van ze gewoon om me heen hebben. Ik zie ze zo graag! <3 Daarbij zijn ze voor mij ook de stok achter de deur. De reden om mijn bed uit te blijven komen. En dat geluksgevoel heb ik ook als ik ze gewoon tevreden in de wei of stal zie staan.

Maar ik vier wel altijd een klein feestje als de kortste dag weer is geweest! :D En na een weekend vorst nu alweer in de bagger... hhhmmm, in een volgend leven misschien maar gewoon cavia's houden. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:17 



 
Profiel   

Als ik dan de reis heb gehad naar pension stap ik waarschijnlijk net zo min op.
Gelukkig hier aan huis zonder reis. En vooral mijn merrie die alle momenten van de dag naar me toe komt voor een aai, dat doet me zoveel goed. En maakt me echt gelukkig.
Dus zou zeker nu niet anders willen.
Maar het is idd niet allemaal mooi, kost bakken met geld. Altijd meer dan gedacht. Ze slopen altijd wat als het niet uitkomt.
Maar dan zie je die lieve koppies en is het weer goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:20 



 
Profiel   

xLV schreef
Melvern schreef
Ik herken het zo erg. Altijd gezeur op stal. Niet welkom op bepaalde dagen en tijden. Stallen niet schoon genoeg, te weinig strooisel. Niet mogelijk om buiten te blijven in de zomer en de tijden buiten veel te kort naar mijn mening. Maar dat komt altijd pas uit als het er staat.

Mijn vorige stal pronkt met lang buiten, maat eenmaal daar viel dat vies tegen.

Ik heb ze nu op een plekje staan waar alles zelf gedaan wordt. Ik betaal een vast bedrag voor de stal en land en verder moet alles zelf gedaan en zelf geregeld en dat vind ik heerlijk!
Ik kijk zelf of ik ze buiten laat s'nachts of dat ik ze liever binnen wil. Ik zet ook pas tegen 10 uur savonds binnen en sochtends tegen 7 uur weer buiten. Ik merk dat mijn paarden ook gelukkiger zijn.

Voor mij is in eigen beheer een verademing en ik heb het plezier weer terug in mijn dieren en verzorging.


Wat fijn zeg dat je een passende oplossing hebt. Is het ook dichtbij waar u woont uw plekje? Hoevaak gaat u er heen op een dag? :)


Ik sta gelukkig heel dicht bij huis. Anders is het waarschijnlijk wel moeilijker, vooral nu in de winter. Ik ben er met de fiets in 5 minuten en met de auto is het nog minder :p

Ik ga minimaal 2 keer per dag ( s'ochtends en s'avonds ) en soms 3 keer omdat ik s'middags iets wil/moet doen. Meestal is het 2 keer. S'ochtends verzorgen en buiten zetten en s'avonds rijden of iets anders doen en dan naar binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:26 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Als ik dan de reis heb gehad naar pension stap ik waarschijnlijk net zo min op.
Gelukkig hier aan huis zonder reis. En vooral mijn merrie die alle momenten van de dag naar me toe komt voor een aai, dat doet me zoveel goed. En maakt me echt gelukkig.
Dus zou zeker nu niet anders willen.
Maar het is idd niet allemaal mooi, kost bakken met geld. Altijd meer dan gedacht. Ze slopen altijd wat als het niet uitkomt.
Maar dan zie je die lieve koppies en is het weer goed.


Ik vind het geld echt gigantisch meevallen. Betaalde op de pensionstal 800 euro per maand voor 2 paarden. Nu kosten de 6 paarden per maand in de winter, de duurste tijd, met nagenoeg onbeperkt goed ruwvoer en wat aanvullende brok totaal nog geen 200 euro. Ok, zijn twee mini's bij en twee jaarlingen, maar toch. Scheelt dat we geen bodembedekking nodig hebben omdat ze niet in een stal staan, en dat ik de mest gratis bij volkstuinen kwijt kan. In het voorjaar zijn er wat algemene kosten, land doorzaaien en kunstmest eroverheen. En ja, de bak wordt eens onderhouden en ze slopen eens wat, maar ik betaal echt bij lange na niet wat ik op pension betaalde. En daar tegenover staat dat ze in de zomer helemaal nauwelijks wat kosten omdat ze dan vooral gras eten.
Natuurlijk even de kosten van hoefsmid en veearts daargelaten, die heb je op pension ook.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-12-21 18:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen