Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 07:52

Hoi! Advies gevraagd.
Ik ben sinds bijna 3 maanden de gelukkige eigenaar van een eigen paard. Het is een fantastisch beestje. Nadat ik allerlei workshops heb gevolgd, boeken gelezen, lidmaatschappen had afgesloten voelde ik me voorbereid genoeg en kon ik het avontuur aan. Ik reed altijd zo heerlijk op de manege waar ik het zo ontzettend naar mijn zin had.
Vanaf het eerste moment dat ik hem had, kwamen de zorgen.. ik woon in de randstad van Rotterdam en opeens voelde de manege niet meer goed genoeg voor hem. Hij stond naar m’n zin teveel op stal, had te weinig sociaal contact, kreeg te weinig voer momenten. Dus heb ik mijn manege een beetje hals over kop verlaten voor een manege dichterbij, zodat ik zelf nog hooi kon geven elke avond en nog extra met hem kon lopen. Deze manege echter vond ik veel te rommelig. Druk, maar 15 minuten paddock loslaten en in de zomer maar 2 uur weidegang. Al met al dus geen goed gevoel en dus op zoek naar wat anders. Nu sta ik sinds een week op een Trainingsstal 10 minuten van m’n huis. Kleinschalig, hij wordt elke ochtend met een ander paardje buiten gezet voor uurtje of 2. Maar nu denk ik van.. ja leuk die ochtend, maar de ochtenden deed ik eigenlijk zelf ook al. Ik ben er vooral onder schooltijden en zit dus nog steeds met een gat van de late middag tot de volgende ochtend. Had ik een bijrijder gevonden, die dan 3 avondjes kon pakken, maar vraag ik me weer af.. is dat dan waar hij blij van wordt. Daarbij ben ik zo bezig met zijn belangen, dan ik zelf eigenlijk alleen maar zorgen heb en de lessen en groepslessen van mn oude manege behoorlijk mis. Soms denk ik wel eens van, waar ben ik aan begonnen. Ik ben veel te gevoelig voor dit soort zaken en wil het beste voor hem. Liefst heb ik dat ie gewoon de hele dag buiten loopt met andere paardjes, in de winter avond en nacht op stal, prima, maar dat vele stal staan doet me pijn aan mn hart. Toch krijg ik van de meeste mensen gewoon te horen, joh.. hij is niet anders gewend, hij staat zo prima, hij komt er genoeg uit… ik heb echt al heel wat stallen bezocht en helaas is er in deze omgeving echt helemaal niks wat volledig voldoet aan mn wensen.. ik kan de reden waarom ik hem kocht (lekker rijden op mn eigen paard) en de liefde die ik voor hem voel (waardoor ik het beste voor hem wil en alles wil geven wat hier blijkbaar niet kan) soms niet meer combineren in mn hoofd. Maar ik wil hem natuurlijk eigenlijk ook niet kwijt. Ik mis de tijd dat ik gewoon lekker reed op mn eerste manege. Hier mensen met ervaring? Plessers geen reacties over dat paarden de hele dag buiten horen met andere paarden, want dat weet ik nu wel.. dat hebben we hier nou eenmaal niet en als ik een uur moet rijden voor hem ga ik het voorlopig zelf niet redden om veel bij hem te zijn…

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:57

Dit hoort er bij maar wordt minder als je op een passende fijne plek staat.

Je hebt met de koop van een paard de verantwoordelijkheid van zijn welzijn er bij gekregen en het is alleen maar mooi dat je er zo mee bezig bent.
Helaas ben je bij een paard vaak wel voor een groot deel afhankelijk van andere mbt. Stalling.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 10-12-21 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 07:58

De enige oplossing is aan huis houden. Dan kan je het doen zoals je wil. En anders toch proberen los te laten.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:00

SophievdV schreef:
De enige oplossing is aan huis houden. Dan kan je het doen zoals je wil. En anders toch proberen los te laten.



Aan huis hebben deze zorgen nog. Die horen bij de verantwoordelijkheid. Aan huis kan je wel meer aanpassen maar alle aanpassingen kosten geld en zijn ook echt niet altijd (snel) te realiseren

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 08:18

SophievdV schreef:
De enige oplossing is aan huis houden. Dan kan je het doen zoals je wil. En anders toch proberen los te laten.

Dan moet ik er ook meteen een paard bijkopen want een paard in zijn eentje is ook weer zielig

Lieser
Berichten: 1494
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:24

Ik lees alleen maar over de twijfels die jij hebt, en hoe jij dingen invult voor je paard. Maar niets over hoe het nu echt met je paard gaat. Breekt hij de tent af, gaat hij weven, bokt hij iedereen van zijn rug af? Of komt hij tevreden over? Wat was je paard gewend voordat jij hem kocht?
Ik zou zijn gedrag als uitgangspunt nemen. En van daaruit kijken naar wat ook voor jou goed past.
Goed is goed genoeg, perfect ga je het nooit krijgen.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:25

Wat goed dat je zo begaan bent met het welzijn van je paard. Stallen met veel buiten in de winter zijn schaars in de regio (maar ze bestaan wel).
Waar moet een stal aan voldoen om jou een goed gevoel te geven? Misschien zijn er bokkers die passende stallen in de regio weten.

Is het misschien mogelijk om iets met stalgenoten te regelen, dat jij de paarden bijvoorbeeld in de ochtend buiten zet en een ander s avonds nog eens?

Een eigen paard hebben is inderdaad heel wat anders dan een lease paard of een paar keer per week rijden op een manege. Ze hebben veel zorg nodig maar je krijgt er zoveel voor terug :Y)
Niet gelijk opgeven hoor! Je zult je draai een beetje moeten vinden. Vergeet ook niet dat ze rond april weer op het land kunnen. Neemt natuurlijk niet weg dat dit een terugkerend iets is maar misschien vind je in de tussentijd een beter passende stal.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:26

Ja een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid. Geen dag is meer onbezorgd en hij is afhankelijk van jouw zorg. Mensen onderschatten dit vaak. De financiën worden vaak onderschat maar dit ook.
Ook als je weg wilt, een dagje of op vakantie etc.

BarbaraNova

Berichten: 4203
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:35

Ik herken het wel inderdaad, je kan het beste gewoon eerst even goed ten rade gaden bij jezelf wat voor jouw gevoel goed genoeg is. Dus wat is het ideale plaatje voor je, zomers 24 uur buiten en in de winter snachts wel op stal ofzo? Aan de hand van je eisenpakket ga je op zoek naar een plekje, ze zijn er wel. Ik woon zelf in Vierpolders en hier zijn zat plekjes maar het vergt wel wat zoekwerk. Hooi voor de nacht kan je in een slowfeeder geven, zo hoef je niet extra heen en weer bv. Daarna het gewoon loslaten als je het plekje hebt gevonden want er is altijd ruimte voor verbetering maar soms is het ook gewoon goed zoals het is. Succes

Lionlakes
Berichten: 77
Geregistreerd: 03-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 08:40

BarbaraNova schreef:
Ik herken het wel inderdaad, je kan het beste gewoon eerst even goed ten rade gaden bij jezelf wat voor jouw gevoel goed genoeg is. Dus wat is het ideale plaatje voor je, zomers 24 uur buiten en in de winter snachts wel op stal ofzo? Aan de hand van je eisenpakket ga je op zoek naar een plekje, ze zijn er wel. Ik woon zelf in Vierpolders en hier zijn zat plekjes maar het vergt wel wat zoekwerk. Hooi voor de nacht kan je in een slowfeeder geven, zo hoef je niet extra heen en weer bv. Daarna het gewoon loslaten als je het plekje hebt gevonden want er is altijd ruimte voor verbetering maar soms is het ook gewoon goed zoals het is. Succes

Ja je hebt helemaal gelijk hoor.. ik zie wel eens iets waarvan ik denk.. ja wow.. maar dat zit dan in Zeeland of Friesland ofzo ;) mijn standaard ligt eigenlijk wel hoog dus wellicht dat dit dan ook niet haalbaar is. Financieel gezien is het allemaal geen probleem, vooral gewoon de mogelijkheden.. ik heb inderdaad naar een slowfeeder zitten kijken gister en anders misschien een verzorger zoeken die tegen betaling een paard avondjes langs wilt gaan voor een wandeling/knuffel beurt..

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:50

Vanaf Rotterdam (zuid) is Brabant nog best goed te doen, dus mocht je iets verder willen rijden voor je op stal bent is dat een optie.

2 stallen dichterbij zijn stal Vossenburg in Rhoon en Neville stables in Schipluiden.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:29

Lieser schreef:
Ik zou zijn gedrag als uitgangspunt nemen. En van daaruit kijken naar wat ook voor jou goed past.
Goed is goed genoeg, perfect ga je het nooit krijgen.

Helemaal mee eens. We streven naar perfectie maar het is toch ook wel fijn als je blij kunt worden van goed genoeg.

Vergeet ook niet dat een paard een paard is, niet teveel vermenselijken.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:33

Het tekent voor je dat je zijn belangen goed in het oog houdt, en terecht!
Hij woont daar 24 uur per dag, en jij bent er uiteindelijk vaak maar een paar uurtjes. Dat jij graag wil dat zijn 'thuis' passend voor hem is verdient alle lof.

En slechts 2 uurtjes frisse lucht en vrije beweging is natuurlijk ook extreem weinig. Dat het heel veel gebeurt in jouw regio maakt het natuurlijk nog veel schrijnender. Men wil graag paarden, maar niet de voorzieningen creëren die daarbij horen.

Ik zou toch kijken naar een stal die misschien wat verder is, maar waar je paard een echt fijn leven heeft. Wellicht kun jij dan minder vaak gaan, maar je hebt een rustig gevoel over de tijd die hij daar doorbrengt. Om aan zijn beweging en vermaak te komen is hij dan ook niet zo afhankelijk van zijn mens. Dat haalt ook wat druk bij jou weg.
Met een beetje mazzel is het ook nog een leuke omgeving waar je een beetje buiten kunt rijden.

Zet eens een oproep hier op Bokt, open een topic waarin je gericht om tips voor geschikte stallen vraagt. Rijd eens in de auto door je regio, en bel hier en daar eens aan waar je paarden ziet staan. Zet een advertentie op Marktplaats.
Het zal je verbazen wat er soms opeens komt bovendrijven.

En weet je? Misschien voelt dit belastender dan een manegeles... dat geloof ik direct. Maar ook die paarden staan altijd maar binnen, moeten de hele dag verschillende mensen dragen en hebben GEEN eigen leven. Dan is het baasje zijn van jouw eigen paard zijn toch wel veel mooier, voor hem kun je nu je best doen en hem een mooi paardenleven geven! Succes!
Laatst bijgewerkt door Ninx op 10-12-21 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29456
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:34

Suzanne F. schreef:
Ja een eigen paard is een hele verantwoordelijkheid. Geen dag is meer onbezorgd en hij is afhankelijk van jouw zorg. Mensen onderschatten dit vaak. De financiën worden vaak onderschat maar dit ook.
Ook als je weg wilt, een dagje of op vakantie etc.

Eens.
Ook aan huis.

Maar alle dingen die je nu opsomt zijn toch al bekend voordat je op een stal gaat staan?

Personlijk zou ik zo geen paard willen. Ook al zou die dat gewend zijn.
We weten voortaan beter.
Dat een paard zich erbij neerlegt en het gedrag dan oké lijkt wil niet zeggen dat het ook zo is.

Misschien kun je op Facebook een oproep doen? Heeft particulier iemand nog een fatsoenlijk plekje.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 10-12-21 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:34

Rex_Rolfo schreef:
Vergeet ook niet dat een paard een paard is, niet teveel vermenselijken.


Juist door een paard 22 uur in een stal te zetten vermenselijk je een paard toch?
Juist door het dier te houden als een paard, erken je dat het een paard is....

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:36

Die zorgen ken ik,dat is het nadeel van het hebben van een eigen paard.Je zult dat toch houden want volmaakte plekken bestaan niet en anders is er wel weer een ander probleem met je paard!Probeer het een beetje los te laten en toch te genieten samen met je paard.Zo bouw je een sterke band op.Deze donkere natte maanden zijn ook wel de moeilijkste tijd. Straks is het weer lente en ziet alles er weer heel anders uit.

Capriootje

Berichten: 6750
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:37

Ik denk niet zo zeer dat een eigen paard niks voor jou is hoor, maar de zorgen zo direct aan het begin van jullie start samen is gewoon een hele zware last. Een fijne plek voor jullie beiden zal echt helpen aan weer meer plezier hebben in het rijden en alles eromheen en met minder zorgen. Want heel eerlijk, een beetje zorgen zijn er altijd wel met die paarden.

Ik hoop dat bokkers je misschien kunnen helpen aan een fijne plek voor je paard, waar jij hem met een gerust hart kan achterlaten en hij alles krijgt wat hij nodig heeft. Dan valt er voor jou een last van je schouders en kan jullie avontuur samen echt beginnen.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:38

Schrik er van dat er nogsteeds bokkers zijn die dit goed willen praten.... iets wat zo krom is kan je gewoon recht banketstaaf :n

TS het siert je dat je doorhebt dat dit veel te weinig is en wat anders zoekt. Desondanks wat andere mensen in je omgeving zeggen.
Ik denk dat je zeker geschikt bent voor een eigen paard. Er horen zorgen en verantwoordelijkheidsgevoel bij :) Hoop dat je snel een fijne stal vind en lekker kan gaan genieten!

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:47

Poeh hee, wat is het bij jou bagger geregeld met weidegang.. :( Zonde hé, dat dat allemaal maar normaal lijkt te zijn.

Als eerste een dik compliment voor jou: je hebt het door. :) Beseffen dat de huidige situatie niet normaal is dat is al de eerste stap naar verandering.

Wat een aantal bokkers al aangeven, misschien als je iets verder bereid bent om te rijden zijn er meer mogelijkheden. Er zijn wel stallen als je wat verder rijdt waar ze meer buiten komen volgens mij. :j
Wat mij altijd geholpen heeft toen ik zocht naar stallen is Google maps open zetten, pensionstal intikken op de zoekbalk, inzoomen op je zoekgebied en 'dit gebied doorzoeken' aantikken. Zo zie je wat er binnen reisafstand valt en kun je op de sites van stallen zoeken of het matcht met wat je zoekt.

En uiteindelijk... Een binnenbak heb je bijvoorbeeld niet echt nodig. Op regen en kou kun je je kleden. Durf ook luxe voor jezelf op te geven als dat maakt dat het voor je paard goed geregeld is. :)

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:49

Een eigen paard hebben is ook een zoektocht. Ik heb dingen gedaan bij mijn 1e paard, dat zou ik nu nooit meer zo doen. Van elk paard leer je.

Tenminste, als je een goede eigenaar ben, leer je van elk paard. Er zijn er ook die elke keer hetzelfde doen natuurlijk :o

Mijn boodschap is: wees niet te hard voor jezelf. Zolang je leert en het goede wil doen is het oke. Niemand heeft meteen de perfecte situatie voor zijn paard, en waarvan je nu denkt dat het perfect is denk je over 5 jaar van: hoe heb ik het kunnen denken :o

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:52

Dit is de hele reden dat wij t meer oostelijker zijn gaan zoeken.. Wij kunnen nu niet dagelijks bij ons paard zijn, maar hij staat wel de hele dag met onbeperkt ruwvoer met 3 andere paarden in hun eigen stuk bos.. Snachts op stal met uitloop.. Hij kan veel meer paard zijn dan hier in het westen.. Ik wil niet anders meer..

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:54

ruitje schreef:
Een eigen paard hebben is ook een zoektocht. Ik heb dingen gedaan bij mijn 1e paard, dat zou ik nu nooit meer zo doen. Van elk paard leer je.

Tenminste, als je een goede eigenaar ben, leer je van elk paard. Er zijn er ook die elke keer hetzelfde doen natuurlijk :o

Mijn boodschap is: wees niet te hard voor jezelf. Zolang je leert en het goede wil doen is het oke. Niemand heeft meteen de perfecte situatie voor zijn paard, en waarvan je nu denkt dat het perfect is denk je over 5 jaar van: hoe heb ik het kunnen denken :o

Helemaal mee eens! :j
Je leert elke dag nog bij. Het is vallen en opstaan. :)

c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:06

Welkom in de zorgelijke wereld van het bezitten van een paard :D

Troost je, als je je geen zorgen meer maakt over de huisvesting, komen de zorgen over andere zaken. Wanneer je de verantwoordelijkheid over het welzijn hebt van je eigen dier, krijg je de bezorgdheid er gratis bij. En dat is niet erg. Want het is normaal, betekend alleen maar dat je een beginnende eigenaar bent met veel verantwoordelijkheidsgevoel naar het welzijn van je paard toe.

Naar mate je hem langer hebt wordt je er beter in en zekerder van je zaak... geef het tijd en je zal zien dat je beter met je gevoelens van onzekerheid om kan gaan.
Wikken en wegen en zorgen blijf je altijd houden. Maar naar mate je zekerheid wordt ga je minder twijfelen en piekeren.
Komt goed!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Is eigen paard dan toch niks voor mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:18

Hoi ts, ik woon ook in die omgeving en er zijn hier best nog wat plekjes waar ze langer buiten en vaker buiten komen, of zelfs uitloopstallen etc. Ik weet niet precies waar je woont want randstad Rotterdam is een breder begrip maar Krimpenerwaard en richting Gouda heb ik wel wat tips voor je. Je mag me altijd PB sturen

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:29

ik denk dat menig paardeneigenaar je zorgen herkent, Ik stond ook op een manege en kocht daar mijn eerste pony, bleef daar een paar maanden staan en dacht steeds vaker, jeetje wat is het hooi slecht, wat krijgt hij weinig en wat staat hij kort buiten. Ik kon via de manege een weilandje huren 5 minuten lopen en regelde met een groepje dat hij daar kwam te staan. de ene zette buiten de andere binnen. Maar ook toen had ik moeite.. want zomers wilde ze de paarden nachts op stal dus op deze manege was ik uitgeprobeerd. Ik ben toen verhuisd naar een plek 5 minuten verder. heel primitief maar de paarden staan er zomers 24/7 buiten en in de winter min 10 uur. Ik mis de luxe vd manege, de groepslessen, de spontane buitenritjes maar mijn paard terug op die manege never nooit meer. Ik kijk nu ook rond naar nog meer buiten maar met iets meer luxe voor mij en dat is er bij mij in de directe omgeving niet. Nu dus hard aan het nadenken of ik dan verder ga dus meer reistijd of het zo maar laat. Ik ga lig nu pas weg als ik iets gevonden heb wat echt naar me zin in.
Aan de westkant van nl is gewoon minder ruimte en moet je denk altijd water bij de wijn doen. Ik zou als ik jouw was op je eerste manege eens gaan vragen welke mogelijkheden er zijn. Mss kan je daar ook tegen betaling bijv je paard langer buiten hebben staan. of met iemand anders wat regelen.

succes