Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 09:58

Hi bokkers,

Ik zit al een tijdje met een vervelend probleem: angst (en dan vooral/alleen bij het rijden). In de omgang / het werken vanaf de grond heb ik er eigenlijk geen/nauwelijks last van.

Waar het precies vandaan komt weet ik (nog) niet, heb geen heel bijzondere nare ervaringen gehad, zoals lelijke val of iets. Wel met een vorig paard veel gedoe met staken etc. gehad wat mij wel onzeker heeft gemaakt over mijn eigen kunnen.

Ik heb een tijdje op onze stal in de manegelessen meegereden en dat helpt wel iets, maar zodra ik ook maar het idee heb dat ik minder/geen controle heb, dan schiet ik in mijn angst en verstijf ik, waardoor ik er ook niet meer aan blijf rijden en ik zo van de meest brave sukkel nog een schrikkerig paard kan maken bij wijze van.

Ik heb nu een heel lieve jonge Freiberger ruin en heb uiteraard om hem verder in te rijden ook veel & goede begeleiding. Toch merk ik dat ik het zo zeker in de winter allemaal heel spannend vind en ondanks dat mijn paard er niet heel erg door van slag raakt, heeft het wel invloed op hem.

Hij is dus nog jong en je merkt dat hij nu ook weleens een keer een sprintje trekt met rijden of vanuit onbalans ineens wil versnellen en dat zijn precies de dingen die ik momenteel heel spannend vind. Mijn instructrice rijdt hem nu vooral verder door, dus hij wordt zeker wel goed opgevoed, maar in de tussentijd wil ik eigenlijk ook echt aan de slag met mijn mentale issue, ik wil hem namelijk niet verpesten want hij is echt super lief en braaf en eigenlijk nergens van onder de indruk.

Ben benieuwd of er bokkers zijn met goede tips voor trajecten om deze angst onder controle / weg te krijgen. Ik zou zo graag weer meer onbezorgd rijden zoals ik dat voorheen ook deed (zelfs met minder brave paarden dan manegepaarden en mijn eigen lieve dier) en niet telkens in doemgedachten denk dat er enge dingen kunnen gebeuren.

Ik heb in ieder geval al wat e-books /trajecten bekeken van o.a.
- Anne Loosveld
- Mirror Horses (Wendy Joris)
- De gelukkige ruiteracademie - Monya

Ben ook benieuwd naar persoonlijke ervaringen met trajecten om beter met je angsten/spanning om te gaan.

Qua afstand ben ik best bereid om ook wat verder uit mijn omgeving te kijken als daar goede ervaringen zijn, maar regio Tilburg / Noord-Brabant heeft wel de voorkeur.

Alvast bedankt!

karrij
Berichten: 1051
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:13

Inderdaad heel lastig en heel herkenbaar,

Ik heb al best veel gedaan en lessen ed gevolgd maar het zit mij hardnekkig tussen de oren.

Heb ook wel EMDR gevolgd, maar vrees dat dit voor mij niet het verschil heeft gemaakt.

Het heeft uiteindelijke allemaal met wilskracht te maken

Wat mij nog het meest helpt is gewoon in jezelf liedjes gaan zingen, je adem heel bewust naar beneden halen en de druk niet te hoog leggen bij jezelf en blij zijn met kleine resultaten.

Succes, hoop dat je er weer over heen zult komen

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:37

100%controle heb je nooit, garantie dat je nooit zal vallen ook niet. Je weet wat je zelf kan maar daar twijfel je aan. Jij hebt bevestiging nodig dat je prima kan rijden. En daarvoor is het beste om kilometers te maken. In kleine stapjes. Gewoon zitten terwijl je juf je paard vast houd, dan stappen terwijl zij hem vast houd en dat steeds verder uitbreiden. Stoppen voor het spannend wordt in het begin. Je moet goed afsluiten maar als dat goed blijft gaan je grens elke keer verleggen. Je kan complete paniek voelen zet je paard stil, wacht net zo lang tot je lijf weer rustig is, er is immers niks gebeurd alleen jou lijflijke reactie. Die moet uitgedaagd worden dat er niks gebeurd als jij je grens weer verlegd.

En een juf die tegen je praat, je afleid, kan vertellen wat er wel of niet gebeurd, je paard kan lezen en jou een veilig gevoel geven zijn wel belangrijk.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-21 10:48

belle_boef schreef:
100%controle heb je nooit, garantie dat je nooit zal vallen ook niet. Je weet wat je zelf kan maar daar twijfel je aan. Jij hebt bevestiging nodig dat je prima kan rijden. En daarvoor is het beste om kilometers te maken. In kleine stapjes. Gewoon zitten terwijl je juf je paard vast houd, dan stappen terwijl zij hem vast houd en dat steeds verder uitbreiden. Stoppen voor het spannend wordt in het begin. Je moet goed afsluiten maar als dat goed blijft gaan je grens elke keer verleggen. Je kan complete paniek voelen zet je paard stil, wacht net zo lang tot je lijf weer rustig is, er is immers niks gebeurd alleen jou lijflijke reactie. Die moet uitgedaagd worden dat er niks gebeurd als jij je grens weer verlegd.

En een juf die tegen je praat, je afleid, kan vertellen wat er wel of niet gebeurd, je paard kan lezen en jou een veilig gevoel geven zijn wel belangrijk.


Daar heb je een goed punt.

Ik snap ook echt wel idd dat je nooit 100% controle hebt en dat heeft me eerder ook niet in de weg gezeten. En het stomme is inderdaad dat nu mijn jonkie er 2 keer tussenuit gepiept is met rijden dat ik dat prima "overleefd" heb, inclusief de 2e keer dat er wat bokjes bij kwam vanuit hem. Dus ik kan echt wel bedenken dat ik er zomaar niet af ga vallen (en ook dan: dan is het 99 van de 100 keer alleen spierpijn en verder niets aan de hand).

Het is echt idd iets wat in je lichaam gebeurt wat totaal niet rationeel is, maar het belemmert me momenteel wel.

Het voelt gewoon gek dat ik eerder gewoon relatief onbezorgd rondreed (oke ik ben nooit een echte held geweest, maar durfde best wel gewoon te rijden haha) en nu idd bij wijze van iemand om me heen nodig heb om dat te kunnen bereiken en vaak niet eens durf te draven :+ :+ .

Bedankt voor je feedback uiteraard, vooral kleine stapjes zijn nu denk ik heel belangrijk. Ik ga het bespreken met de juf ;).

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:08

Ik heb geen ervaring met de genoemde trajecten.
Maar ik heb wel ervaring met angst tijdens het rijden.
Bij mij was het gekke dat ik uitsluitend angst had bij het rijden van mijn paard in de bak. Daar was ik een keer hard gevallen direct na het opstappen en daarna was alleen opstappen al een drama, ik was zo gespannen, dat mijn paard ook maar direct gespannen was en zodra ik zat en hij begon te lopen ging het mis. Ook met les, al bij het opstappen, werd het niet tot nauwelijks beter, vooral ook omdat ik dus tussendoor niet in de bak durfde te oefenen...

Gek genoeg, als ik niet in de bak ging rijden, maar in het bos, was er niks aan de hand. Zelfs als hij daar een keer een vreugdebok maakte, had ik er geen last van.

Ik heb dus een jaar lang niet in de bak gereden, uitsluitend buiten. Hierdoor bleef ik wel plezier in het rijden houden en leerde ik mijn paard steeds beter kennen.
Toen eens een vriendin een paar keer in de bak laten rijden. Gelukkig voor mij, deed mijn paard in de bak na het opstappen hetzelfde als die bij mij deed (was een patroon geworden). Vriendin was echter niet bang, dus ipv in elkaar te krimpen en te verstijven, wat mij elke keer in mijn angst gebeurde, reed ze hem fanatiek naar voren en tikte hem nog even bij toen hij een bok gaf.
Ze heeft hem toen lekker aan het werk kunnen zetten en ik heb hem in de bak uitgestapt. Daarna heeft ze hem nog een keer of 2 voor gereden, en ik nog een kwartiertje erna.

En toen ben ik mezelf en paard gaan "foppen". Opstappen op de plek waar ik opstap voor een bosrit, rondje rond de boerderij instappen en dan door naar de bak. En dat werkte, ik kon in de bak lekker aan het werk. Dat een paar keer gedaan. Toen wel nog daar opstappen en dan rechtstreeks naar de bak, zonder rondje rond de boerderij. Tot ik in de bak kon opstappen zonder mijn spanning.

En toen had ik inmiddels ook een trailer en heb ik me in de herfst aangemeld bij de rijvereniging om in de winter in een binnenbak te kunnen blijven rijden. En lidmaatschap met 1 les per week was maar 8 euro per maand duurder, dus ben wekelijks in de binnenbak gaan lessen.
En in die binnenbak tijdens de lessen is mijn angst langzamerhand verdampt.
Met dank aan de instructrice op de rijvereniging en de binnenbak.

Inmiddels ben ik echt een 100% team met mijn paard, als hij eens gek doet in de bak omdat hij even een jolige bui heeft, ik moet er nu om lachen en zet hem aan het werk.

Maar oh, wat heeft het lang geduurd en hoevaak heb ik er niet van gebaald dat ik niet lekker relaxed in de bak kon rijden.
Gelukkig voor mij had ik in het bos geen angst en is hij zolang ik er niet op zit echt het allerliefste paard ever. Alleen als je op zijn rug zit, heeftie een beetje leiding nodig en door mijn angst kon ik hem die niet geven in de bak en daarom ging het mis.

Ik ben wel heel erg blij dat ik heb kunnen doorzetten en weer heb leren genieten, ook in de bak.

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 20:35

Misschien heb je al iets aan deze video https://youtu.be/i62BXshxKmE Ik geef ook les en coaching en zit in Eindhoven, dus redelijk in de buurt :)

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 21:57

Eén van mijn gezegden: 'ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap'.

Goed om te weten: angst is geen gedrag of gedachte, eerder je instinct tot zelfbehoud.
Als dit 'iets te scherp staat afgesteld', kan dat je leven lastig maken. Verstijven is één van de gereedschappen van dit instinct.
Ik ben niet bekend met de trajecten die jij benoemt, ik ben wel enthousiast over emdr. Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.
@Karrij: jammer dat het bij jou kennelijk weinig deed. Een wondermiddel is het niet en ik kwam nota bene op het riagg een knoeier tegen.
Emdr gaat net niet alleen over nare dingen, een onderdeel van het protocol is 'het positieve' - en uiteraard zou je een sessie kunnen starten met "Ik kan bokjes uitzitten, ik weet dat ik het kan, maar blijf toch bang/ vind het spannend / krijg doemgedachten".
Nadat de 'negatieve lading' hier af is, ga je zogezegd emdr doen op 'ik kan het wel degelijk...!!' (of hoe het maar voelt voor jou).

Even een open deur intrappen : emdr werkt niet tegen een gebrek aan vaardigheden.
Op zich: die heb je.
Ik heb gehoord dat Monya goed kan coachen, zingen is genoemd, ik zweer bij mijn balansteugel, er is de one rein stop, mijn paard relaxed in het werk prima in de verticale balans, er zijn manieren om je lieve jonkie 'zo goed als bomproef' te maken, etc etc etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:05

Ik heb heel veel baat gehad bij www.depaardeblom.nl. Ik ben gegaan van er niet op durven naar weer met vertrouwen rijden. Vooral door het besef dat ik stiekem best een heel klein beetje paard kan rijden, een plannetje kan maken, dat plannetje ook weer aan kan passen tussentijds en door helemaal in het " doen " te gaan zitten krijgt het wat als stemmetje van de angst geen ruimte. Daarnaast, als je met focus aan het rijden bent let je paard op jou en veel minder op de omgeving. Het is een wisselwerking.

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:25

Angst is een lastig iets….je kunt nog zo rationeel zeggen tegen jezelf dat je angst irrationeel is maar dat helpt imo geen bal….helaas… :')
Mijn verhaal is vergelijkbaar met dat van Marije, dus ook buiten geen last en door valpartij bakangst ontwikkeld. Ook ik heb het ongeveer zo opgelost, telkens kleine stapjes en goed luisteren naar m’n gevoel en ook naar m’n angst…wel het verschil dat mijn paard ook in de bak standaard braaf is en was, enkel als ik heel angstig was hij onzeker werd. Logisch! Angst heeft niks met doorzettingsvermogen te maken en is imo ook niet op te lossen door jezelf onder druk te zetten. EMDR deed voor mij vrijwel niets, wat wel heeft geholpen is hardop uitspreken dat ik iets eng vindt en dat ik er ten alle tijden af mag van mezelf (in de praktijk is dat nu 2x voor gekomen in 5 jaar). En zoek begeleiding die jou rust en vertrouwen geeft. Mijn oude lesjuf kon mij niet helpen met mijn angst na de valpartij…het verplicht in de bak moeten rijden omdat ik les had was voor mij tijdlang een zodanige stressfactor dat ik heel lang niet gelest heb. Ik heb nu weer regelmatig les van een andere lesjuf; zij kan me wel handvatten geven om ermee om te gaan. Er is trouwens ook een kletstopic op bokt hierover: angstige ruiters

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:54

Het zou mijn verhaal kunnen zijn.
Ik zit een beetje met mn handen in het haar, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen.
Er naast gaat (nu) prima maar heeft wel echt lang geduurd.
Wat ik zelf probeer is inderdaad echt mega kleine stapjes doen. De ene dag gaat het prima en kan ik wat stappen. De andere dag sla ik helemaal dicht na een kleine volte stappen.

Ik zit er op en raak gewoon compleet in paniek. Ik blijf dus even volgen! Ik weet hoe rot het voelt…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 00:57

Die kleine stapjes zijn heel herkenbaar. En dat is ook prima, wees lief voor jezelf. Ik ben in het begin ook zo vaak afgestapt. Of niet opgestapt na longeren. En soms nog hoor. Dan loop ik er even naast tot ik bij mezelf voel dat ik er weer op durf. Of longeer ik even voor het rijden.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 07:49

Hoe vaak rij je nu zelf per week? Misschien is het een idee om van te voren voor jezelf op te schrijven wat je met je paard gaat doen en welke angstige gedachtes je daarbij hebt.

Bijvoorbeeld: ik wil rijden maar het is winderig dus misschien gaat hij er vandoor, dan verlies ik controle en dan val ik.

Of: hij is nog zo jong, straks doe ik iets verkeerds en dan verpest ik het.

Of... Ga eens na bij jezelf waar je echt bang voor bent en schrijf daarna op wat er daadwerkelijk gebeurde. En lees dat soort activiteiten boekje na en na en na. Misschien is er een incident in een maand, maar als het 20x goed ging is dat ene incident niet zo spannend meer!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 09:59

Zelf heb ik geen ervaring met angst bij het rijden en de door jou genoemde trajecten, maar ik ken wel iemand anders van wie ik weet dat ze al meerdere mensen echt heel goed heeft geholpen: Hansje Rol https://www.mindbodyhorse.nl/angst.html

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 22:11

Veraaaaah schreef:
Het zou mijn verhaal kunnen zijn.
Ik zit een beetje met mn handen in het haar, ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen.
Er naast gaat (nu) prima maar heeft wel echt lang geduurd.
Wat ik zelf probeer is inderdaad echt mega kleine stapjes doen. De ene dag gaat het prima en kan ik wat stappen. De andere dag sla ik helemaal dicht na een kleine volte stappen.

Ik zit er op en raak gewoon compleet in paniek. Ik blijf dus even volgen! Ik weet hoe rot het voelt…


Ah ja dat is echt heel vervelend. In stap gaat het bij mij over het algemeen wel aardig hoor en draven lukt doorgaans ook nog wel, maar daarin ervaar ik wel ook al veel spanning.

Ik lees nu hierin toch ook wel aantal keer de tip van EMDR voorbij komen (al helpt het zo te lezen ook niet bij iedereen) maar ga me daar eens verder in verdiepen.

Vandaag heb ik ook gereden en ging eigenlijk prima (had mijn instructrice wel lekker eerst laten rijden zodat hij gewoon ook moe was :)), t voelde wel gespannen voor mij en t is niet dat hij dan nooit iets probeerde te doen, maar er zijn geen gekke dingen gebeurd, dus dat is prima. Had een filmpje gekregen en dan ziet t er zo relaxed uit dat ik me echt afvraag waarom het dan tussen je oren zo angstig kan voelen, het blijft een raar iets haha.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 22:17

Rytir schreef:
Hoe vaak rij je nu zelf per week? Misschien is het een idee om van te voren voor jezelf op te schrijven wat je met je paard gaat doen en welke angstige gedachtes je daarbij hebt.

Bijvoorbeeld: ik wil rijden maar het is winderig dus misschien gaat hij er vandoor, dan verlies ik controle en dan val ik.

Of: hij is nog zo jong, straks doe ik iets verkeerds en dan verpest ik het.

Of... Ga eens na bij jezelf waar je echt bang voor bent en schrijf daarna op wat er daadwerkelijk gebeurde. En lees dat soort activiteiten boekje na en na en na. Misschien is er een incident in een maand, maar als het 20x goed ging is dat ene incident niet zo spannend meer!


Thnx voor de tip!

Hij wordt binnenkort 4 en rijden doen we nu doorgaans 3 keer per week met hem. In principe rijd ik alle 3 die keren ook (deels) zelf.
Soms is mn gevoel heel goed en dan ga ik er alleen zelf op zonder dat mijn instructrice hem eerst rijdt.

Af en toe ga ik nog als "extra" keer na het longeren op hem uitstappen, gewoon om ervoor te zorgen dat ik met simpele dingetjes wel meer vertrouwen krijg.

Kijk het is ook niet het meest ideale seizoen met paarden, ik heb zelf een hekel aan dit seizoen, de paarden hebben toch minder beweging met dit natte weer, staan meer op stal dan in de zomer etc. Dus dat het allemaal wat lastiger gaat en ze wat energieker / frisser zijn is ook niet gek. Alleen voorheen werd ik daar niet zo paniekerig van als de laatste 1-2 jaar.

En dit paard is eigenlijk zo braaf dat ik het zonde vind als ik hem zou verpesten door mijn zenuwen ;).

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 22:28

Amable schreef:
Misschien heb je al iets aan deze video https://youtu.be/i62BXshxKmE Ik geef ook les en coaching en zit in Eindhoven, dus redelijk in de buurt :)


Thnx Amable, ik ga van de week eens ff rustig je video bekijken en je zit zeker in de buurt dus dat is al mooi :)!


Pallatin schreef:
Angst is een lastig iets….je kunt nog zo rationeel zeggen tegen jezelf dat je angst irrationeel is maar dat helpt imo geen bal….helaas… :')
Mijn verhaal is vergelijkbaar met dat van Marije, dus ook buiten geen last en door valpartij bakangst ontwikkeld. Ook ik heb het ongeveer zo opgelost, telkens kleine stapjes en goed luisteren naar m’n gevoel en ook naar m’n angst…wel het verschil dat mijn paard ook in de bak standaard braaf is en was, enkel als ik heel angstig was hij onzeker werd. Logisch! Angst heeft niks met doorzettingsvermogen te maken en is imo ook niet op te lossen door jezelf onder druk te zetten. EMDR deed voor mij vrijwel niets, wat wel heeft geholpen is hardop uitspreken dat ik iets eng vindt en dat ik er ten alle tijden af mag van mezelf (in de praktijk is dat nu 2x voor gekomen in 5 jaar). En zoek begeleiding die jou rust en vertrouwen geeft. Mijn oude lesjuf kon mij niet helpen met mijn angst na de valpartij…het verplicht in de bak moeten rijden omdat ik les had was voor mij tijdlang een zodanige stressfactor dat ik heel lang niet gelest heb. Ik heb nu weer regelmatig les van een andere lesjuf; zij kan me wel handvatten geven om ermee om te gaan. Er is trouwens ook een kletstopic op bokt hierover: angstige ruiters


Thnx, ik ga het topic eens opzoeken, ik had wel gezocht van te voren maar had die nog niet gevonden :). Het scheelt zeker om uit te spreken als ik bang ben merk ik. Vertrouwen met mijn instructrice(s) zit wel goed, ik durf het bij hen ook echt wel aan te geven als ik bang ben. Oke soms komen er van de spanning dan meteen wat tranen mee, maar dat lucht wel gewoon op dus ik laat het maar gewoon gebeuren op zo'n moment, daarna rijd ik vaak heel fijn haha.

Janneke2 schreef:
Eén van mijn gezegden: 'ga niet om met angst, er is zoveel leuker gezelschap'.

Goed om te weten: angst is geen gedrag of gedachte, eerder je instinct tot zelfbehoud.
Als dit 'iets te scherp staat afgesteld', kan dat je leven lastig maken. Verstijven is één van de gereedschappen van dit instinct.
Ik ben niet bekend met de trajecten die jij benoemt, ik ben wel enthousiast over emdr. Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.
@Karrij: jammer dat het bij jou kennelijk weinig deed. Een wondermiddel is het niet en ik kwam nota bene op het riagg een knoeier tegen.
Emdr gaat net niet alleen over nare dingen, een onderdeel van het protocol is 'het positieve' - en uiteraard zou je een sessie kunnen starten met "Ik kan bokjes uitzitten, ik weet dat ik het kan, maar blijf toch bang/ vind het spannend / krijg doemgedachten".
Nadat de 'negatieve lading' hier af is, ga je zogezegd emdr doen op 'ik kan het wel degelijk...!!' (of hoe het maar voelt voor jou).

Even een open deur intrappen : emdr werkt niet tegen een gebrek aan vaardigheden.
Op zich: die heb je.
Ik heb gehoord dat Monya goed kan coachen, zingen is genoemd, ik zweer bij mijn balansteugel, er is de one rein stop, mijn paard relaxed in het werk prima in de verticale balans, er zijn manieren om je lieve jonkie 'zo goed als bomproef' te maken, etc etc etc.


Thnx voor je fijne bericht! Ik ga zeker naar EMDR kijken, heb al wat mensen gevonden die ook relatief specifiek EMDR doen op paarden gebied, maar een "gewone" EMDR therapeut zou hetzelfde moeten kunnen bereiken denk ik?

En ik ben geen top ruiter en snap dat EMDR niet zozeer je gebrek aan skills kan oplossen, maar ik heb zeker wel genoeg skills om gewoon basis (B/L niveau, bosritje, basis level WE) lekker wat rond te kunnen rijden *\o/* alleen momenteel zit me mentaal gewoon wat dwars blijkbaar :+

Pallatin

Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:45

[RUI] Kletstopic voor angstige ruiters

Super fijn dat je goede hulp op de grond hebt! En ook knap dat je je gevoelens de ruimte geeft, als dat er toe leidt dat je daarna ontspannen kunt rijden is dat toch top?
EMDR was voor mij niet de oplossing maar heeft me wel wat inzichten gegeven hoe angst ‘werkt’ in je hoofd, daardoor ben ik minder snel boos en teleurgesteld als ik angstig ben en leg ik de lat lager voor mezelf. Verschil is denk ik wel dat mijn angst een duidelijke oorsprong heeft (valpartij), ik weet niet of EMDR dan ‘beter werkt’?
Heel veel succes en wees lief voor jezelf, je mag trots zijn op alle stappen die je zet, hoe klein dat dan ook mag zijn misschien; je doet t toch maar mooi!

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Re: Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:54

hai, ik heb je een PB gestuurd. ik ben oa EMDR therapeut en wij (collega's; psychologen etc) werken met paarden bij jou in de buurt. wie weet kunnen wij met je meedenken, het is al vervelend genoeg.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:56

SusanH schreef:
Die kleine stapjes zijn heel herkenbaar. En dat is ook prima, wees lief voor jezelf. Ik ben in het begin ook zo vaak afgestapt. Of niet opgestapt na longeren. En soms nog hoor. Dan loop ik er even naast tot ik bij mezelf voel dat ik er weer op durf. Of longeer ik even voor het rijden.


Dit doe ik ook.
Mezelf de grond in boren maakt het nou eenmaal erger en daarnaast spiegelt mijn paard de spanning en dan ben ik nog verder van huis... -O-

En @Pallatin, bedankt voor de link, ik wist niet dat dit topic bestond joh!!!

Succes TS! Je kan het :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:16

Idd lief zijn voor jezelf is heel belangrijk :j het is zeker in het begin heel belangrijk om alleen je grenzen iets op te rekken als het veilig voelt voor jezelf.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Re: Tips/Ervaringen traject angst bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 10:24

Wat een lieve fijne reacties allemaal!

Ik heb me net ook gemeld in het kletstopic, dat ga ik de komende dagen eens rustig doornemen.
Verder ook even de tips genoteerd en ga ik ook bekijken :).

Het scheelt voor mij al heel veel om het uit te kunnen spreken en zo wat mensen te treffen waarvoor het in ieder geval herkenbaar is ;)

maitestar23

Berichten: 659
Geregistreerd: 23-10-16
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:32

Angst is echt een verschrikkelijk iets en ik herken je verhaal.
Loop al dik 4 jaar met angst en ben daarom ook dat kletstopic begonnen.
Wat mij heel goed geholpen heeft is EMDR, ik had blijkbaar trauma's (ptss) die niks met paarden te maken heeft. Maar op de een of andere manier komt het wel bij de paarden tot uiting.
Merk in het dagelijks leven ook wel wat, maar bij paarden kan ik echt paniek krijgen.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 13:34

Iemand op de grond hebben die je vertrouwd. Die weet wat jij kunt en wat het paard kan. Die snel situaties in kan schatten. Die je er door blijft praten. Dan denk je aan het eind van het uur, ow oliebol, dat hebben we toch mooi weer gedaan. Dat geeft vertrouwen.

JustLizz
Berichten: 1299
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Dongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 13:37

maitestar23 schreef:
Angst is echt een verschrikkelijk iets en ik herken je verhaal.
Loop al dik 4 jaar met angst en ben daarom ook dat kletstopic begonnen.
Wat mij heel goed geholpen heeft is EMDR, ik had blijkbaar trauma's (ptss) die niks met paarden te maken heeft. Maar op de een of andere manier komt het wel bij de paarden tot uiting.
Merk in het dagelijks leven ook wel wat, maar bij paarden kan ik echt paniek krijgen.


Ah ja ik zag je naam al een paar keer voorbij komen in het kletstopic, wel goed dat je er zo mee aan de slag bent gegaan.

Ik ga ook zeker kijken voor een fijne EMDR therapeut want het zal vast ergens vandaan komen en ik hoop dat ik leer om er gewoon iets beter mee om te gaan. Zolang mijn paard braaf is heb ik weinig angst, als ik hem eens wat gekke dingen zie doen dan blijft dat lang hangen en wordt het weer steeds erger en uiteindelijk gaat ook mijn brave jonkie er natuurlijk op reageren.. en dat vind ik zonde (en dan voel ik me daar weer schuldig over en het cirkeltje is weer rond in negatieve zin dan ;)).

Heb jij nu nog steeds therapie of niet? Ik las dat je een hele tijd wel heel goed bezig bent geweest maar nadat je moeder bent geworden toch weer banger bent geworden (wat ik overigens heel goed kan begrijpen aangezien je dan ander soort gevoelens ook erbij krijgt en je zeker ook voorzichtig op jezelf wil zijn ivm je kind, dus dat vind ik dan wel weer logisch/verklaarbaar).

Mijn paard is echt wel leuk en braaf ook, maar wel jong (wordt binnenkort 4 zoals ik schreef) dus wil nog wel wat dingen proberen soms op t moment. En dan fitter door minder lang buiten te staan etc. helpt ook niet mee, maar langer buiten met dit weer gaat hij ook niet tof vinden. Wat dat betreft verheug ik me er wel op dat hij straks wat ouder is ook. Ik heb gelukkig iemand die hem heel fijn verder doorrijdt maar ik wil ook wel heel graag zelf ook lekker wat rondrijden op hem. Uiteindelijk blijf ik het te leuk vinden om het door die stomme angst te laten verpesten :o