Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

 
Profiel   

Hallo allemaal!

In maart heb ik twee jaar mijn rijbewijs en ik zou graag vanaf februari beginnen oefenen voor mijn praktijk rijbewijs BE (België) om met de trailer te kunnen rijden.

Ik vraag me vooral af hoe lang jullie hebben geoefend?
Algemene tips zijn ook altijd welkom! :)


Laatst bijgewerkt door Louise_vd5r op 04-01-22 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:31 



 
Profiel   

Ik heb t in 1 dag gedaan. S ochtends lessen en smiddags examen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:35 



 
Profiel   

roekes schreef
Ik heb t in 1 dag gedaan. S ochtends lessen en smiddags examen.


Wow! :wow: Hoe duur was dat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:36 



 
Profiel   

Ik heb ook een dagcursus gedaan, maar daarvoor in een weekend nog wel geoefend met een kleinere aanhanger en mijn vaders auto, met het achteruitrijden (en dan vooral de bochtjes achteruit).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:37 



 
Profiel   

Hier ook in 1 dag! 3 uur les, even koffiepauze met klein beetje theorie en dan examen :)

Kostte mij geloof ik €380

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:38 



 
Profiel   

ik heb 2x 2 uur les gehad en daarna examen. Ik had wel al thuis een beetje geoefend vooral met bochtjes achteruit

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:39 



 
Profiel   

En hier ben ik, ik stel dat hele BE gebeuren al 5j uit omdat ik er niet aan durf te beginnen. :=
Dit topic geeft me moed om het toch maar eens te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:40 



 
Profiel   

1dag, 3 uur les en examen. Thuis paar keer geoefend met moeilijke bochten achteruit. Goed te doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:44 



 
Profiel   

Ik heb op zaterdag 4 uur gelest, toen zei de instructeur dat het nog net niet wanhopig was.. gauw trailer opgehaald op stal en een dik uur bochtjes achteruit en recht achteruit gaan oefenen. De volgende dag nog een uur en toen voel bij mij het kwartje. (Stuurde veel te veel). Maandag nog 2 uur gelest en toen examen. Was ca. 500 euro kwijt. Wel in Nederland, weet niet of prijzen en examen normen gelijk zijn in België.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:46 



 
Profiel   

Kiwiaa schreef
En hier ben ik, ik stel dat hele BE gebeuren al 5j uit omdat ik er niet aan durf te beginnen. :=
Dit topic geeft me moed om het toch maar eens te doen!


Ik kan juist niet wachten om te beginnen na mijn examens :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:47 



 
Profiel   

Hier ook een dagcursus gehad sochtends les en dan smiddags examen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:50 



 
Profiel   

Die personen met dagcursus was dit BE of nl ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:53 



 
Profiel   

NL

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:55 



 
Profiel   

Hier in NL gedaan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 21:56 



 
Profiel   

Ik heb een proefles gedaan bij mijn rijschool en heb verteld dat ik een dagcursus niet zag zitten, dus we hebben 2 keer 3 uur gedaan en op de 2e lesdag examen. In 1 keer geslaagd ook :) Was zo'n 600 euro kwijt, in Nederland.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:15 



 
Profiel   

Ik ben met mijn vader gaan oefenen. Ongeveer 10x gereden met de trailer, telkens een uurtje, en dan examen gaan doen. Geslaagd van de 1ste keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:40 



 
Profiel   

Gewoon in een dag halen. Is veel makkelijker en ik denk ook goedkoper. Krijg je eerst een les en daarmee schatten ze in hoeveel uren je voor je examen nog les nodig hebt. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:44 



 
Profiel   

Mijn ervaring is echt wel anders dan de meeste mensen hier omschrijven. Ik had al een beetje ervaring met de aanhanger en een dagcursus was voor mij echt niet genoeg. Bovendien was ik moe van alle indrukken tegen de tijd dat ik examen mocht doen. Eerste keer dus niet gehaald.

Ik ben daarna een jaar of 3 de weg op geweest met lichte combinaties, zeg dat ik een keer of 12 met een aanhanger of trailer heb gereden in die tijd. Daarna nog een volle dag les gehad verdeeld over twee dagen en toen examen gedaan. De instructeur en examinator die ik had zeiden allebei dat ze de dagcursussen beide alleen geschikt vinden voor mensen die veel ervaring hebben zoals mensen die als hovenier of in de bouw veel met de aanhanger gewerkt hebben voor een examen.

De tweede keer heb ik hem gehaald zonder problemen, maar toen had ik al veel meer gevoel en inzicht. Ik denk niet dat je dat in een dagje voor elkaar krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 22:50 



 
Profiel   

Eind 2020 heb ik, na 8 jaar willen maar niet durven, mijn BE gehaald.

Ik heb bewust geen dagcursus gedaan, ik was onzeker en omdat ik wilde voorkomen het wel te halen maar niet te durven rijden.. ik heb 4u gelest (2 x2 uur) en daarna nog de "dagcursus" gedaan (4u les, meteen examen).

En gehaald in 1x gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:25 



 
Profiel   

Mij ook niet bellen voor een dagcursus :+ Had van te voren al bedacht dat ik dat niet ging doen. Ik heb het uitgesmeerd over vier keer twee uur en de laatste keer het examen er achteraan. Er zat telkens een aantal weken tussen de lessen en in de tussentijd ging ik zelf oefenen.

Tenzij je reden hebt om het snel te halen’, zou ik het lekker op je gemakje doen. Ik had een top rijschool (in NL), want betaalde hetzelfde als voor het pakket van de dagcursus (dat wist ik vooraf niet, maar ze waren daarin enorm meedenkend).

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:43 



 
Profiel   

Hier ook een uitsteller :')
Doe je dan het examen bij het CBR of bij je instructeur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:54 



 
Profiel   

Ik heb 16 jaar terug mijn BE gehaald toen heb ik een 10 uurs lespakket gedaan.
In 1 week tijd 2 keer 4 uur lessen en voor het examen 2 uur.
(maandag les , woensdag les ,vrijdag examen)

Mijn man gaat nu aankomende maart voor zijn BE Hij heeft 1 dag 4 uur les en 2 dagen later examen met eerst 2 uur les.
Hij rijd altijd al eigenwijs met aanhangers/trailers enz , dus 6 uur les is veel te veel maar een minder lespakket was er niet.
En even zijn eigen ingeburgerde rijstijl afleren is niet verkeerd :-)
pakket kost 500€ incl examen

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-01-22 23:57 



 
Profiel   

Glenda schreef
Hier ook een uitsteller :')
Doe je dan het examen bij het CBR of bij je instructeur?

Uiteraard bij het CBR, je instructeur is niet objectief

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 00:23 



 
Profiel   

Jaren geleden een dagcursus gedaan maar niet gehaald. Ik was kapot van het oefenen en de lange dag. Niet weer geprobeerd. Dus ik zou een dag cursus afraden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 03:17 



 
Profiel   

Hier een uitsteller met faalangst. Ik ken rijden met combinatie die nog mag met B rijbewijs en heb geoefend met bochtje achteruit.
Toch een dagcursus gedaan want dat was rond de 200 a 300 euro. Scheelt dus erg veel geld. (289e, heb even opgezocht)
Heb het in 1 keer gehaald. Heb er veeeeeeeel te zwaar over gedacht, het was peanuts. Wat het moeilijk maakte waren mijn zenuwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 05:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen