Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe lang oefenen voor BE (trailer) rijbewijs?

 

Ik heb het ook anders gedaan dan de meeste hier. In totaal 10x een uurtje gelest en daarna examen gedaan en in 1x geslaagd. Dat was in 2017 (NL) en kostte 1000€.

Een dagcursus is zeker goedkoper alleen dat is niets voor mij en ik had nog nooit met een trailer/aanhanger gereden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 07:10 



 
Profiel   

Ik had mijn trekker rijbewijs al gehaald en daar toen mijn achteruit rijden geleerd. Mijn BE volgens mij 7 keer gelest. Ik heb faalangst en wou zeker weten dat ik het snap.

In 1x gehaald , kostte iets van 700euro (NL)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 07:21 



 
Profiel   

Maar dit gaat allemaal over Nederland, terwijl TS van België is en ze daar een net iets anders les- & examensysteem kennen. Dus ik weet niet goed of TS iets aan de antwoorden heeft, behalve de inschatting van de gemiddelde rijvaardigheid van bokkers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 08:19 



 
Profiel   

Ik heb mijn BE een kleine 10 jaar geleden gehaald. Heb toen enkel geoefend met mijn eigen begeleider (mijn vader). Kan niet precies zeggen hoe vaak we geoefend hebben maar laat ons zeggen dat het wel rond de 10 uur geweest zal zijn verspreid over een langere periode. Daarna examen gehaald in één keer.
(België)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 09:28 



 
Profiel   

Ik heb een pakket van 8u genomen, 4x 2uur. Aangezien ik vooral het met een S inparkeren (file parkeren) moeilijk vond, nog een les van 2u extra genomen. Ik heb het toen in 1x gehaald in 2016. Kostte me ongeveer 1.000€ in België.

Ik reed daarvoor wel al met kleine aanhangers en ook wel eens met een caravan rond.

Mijn man met veel meer ervaring en ruimtelijk inzicht, heeft 2u les gehad. Om te kijken wat hij kon en voorbereid te worden op het examen (welke onderdelen komen er, dat met S inparkeren is geen onderdeel in Nederland).

Voordeel van alles met de rijschool doen, is dat je zeker bent dat auto en aanhanger en papieren etc voldoen voor het examen. Ik ken aardig wat mensen die met losse auto of voor BE meteen weer naar huis mochten wegens ontbrekende papieren, niet werkend lampje etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 09:50 



 
Profiel   

Ik heb het in 1 dag gehaald, ik had van te voren al wel veel geoefend met bochtjes achteruit. Als je dat al goed kent is het in 1 dag goed te doen. Als je nog nooit met een aanhanger gereden hebt is het denk ik heel lastig om het in 1 dag te halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:19 



 
Profiel   

Hier ook iemand die het in 1 dag heeft gehaald, 3 uur lessen, bakkie koffie en wat theorie doornemen en afrijden. In 1x geslaagd, had zelf pas 9 of 10 maanden mn rijbewijs (ook via snelcursus gehaald bij de ANWB in anderhalve week) en dus nog niet bijster veel rijervaring. Het weekend voor ik mn E achter B ging halen we even een uurtje geoefend met achteruit rijden.
Was in NL en kostte me totaal 380 euro geloof ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:23 



 
Profiel   

Bocht achteruit is geen standaard verrichting op het examen in België… dat wordt gecombineerd met langs stoep parkeren en tegen laadkade parkeren als “met s inparkeren”.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:24 



 
Profiel   

Ik heb van de week zitten kijken wat het zou kosten om een E rijbewijs te halen, maar ik moet zeggen dat ik een beetje schrok van de prijs. Twee aanbieders hier in de buurt bekeken, beide 640 euro voor een ochtendje les en daarna direct examen. Schrok daar best van moet ik zeggen -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 10:51 



 
Profiel   

First of all, in 1 dag je BE halen kan ik België niet. Je bent verplicht minimaal 8u rijles te volgen en dat komt op ongeveer 800 euro, afhankelijk van de rijschool.

Als je een beetje feeling hebt of al met een gewone aanhanger/caravan gereden hebt is het op 8u makkelijk te doen, als je helemaal geen ervaring hebt dan is 8u niet ideaal. Dan is het misschien verstandig om meer uren les te pakken.

Ik had zelf al ervaring met een gewone aanhanger en kleine caravan, daarnaast ben ik op het oefenterrein zelf met de trailer en auto nog 2x gaan oefenen toen ik aan het lessen was. 8u les gehad + examen en van de eerste keer geslaagd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 11:11 



 
Profiel   

MelissaV schreef
First of all, in 1 dag je BE halen kan ik België niet. Je bent verplicht minimaal 8u rijles te volgen en dat komt op ongeveer 800 euro, afhankelijk van de rijschool.


Dit klopt toch niet?

Je bent toch niet verplicht om rijlessen te volgen.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:34 



 
Profiel   

NL. Dagcursus gedaan en gehaald. Super blij mee! Zoveel profijt van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:36 



 
Profiel   

Kmbrly schreef
MelissaV schreef
First of all, in 1 dag je BE halen kan ik België niet. Je bent verplicht minimaal 8u rijles te volgen en dat komt op ongeveer 800 euro, afhankelijk van de rijschool.


Dit klopt toch niet?

Je bent toch niet verplicht om rijlessen te volgen.

[ [url=m/ZOru0r.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als je via de rijschool gaat wel. Met een L+begeleider rondrijden kan ik afraden, 90% die dat doen kunnen uiteindelijk terugdraaien op de dag van examen omdat de aanhanger niet aan de wettelijke eisen voldoet voor een BE examen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:41 



 
Profiel   

Ik heb m pas behaald
In 2013 dagcursus gedaan en gezakt, kreeg stress omdat er op het laatste moment werd verteld,, oh ja de examinator stelt wat vragen over fe combinatie, ik kan daar niet tegen dus stressss

Nu 3 dagen 2 uur gelest en geslaagd
650 euro

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:52 



 
Profiel   

Ik heb cursus gedaan van 2 keer 2 uur. Daarna zelf nog 4 uur bijgeboekt. Was rond 400 euro. Hadden ons wel met 3 personen aangemeld, dus kregen wat korting. Ik vond 2 uur lessen meer dan genoeg, best inspannend. Zelf tussendoor ook nog geoefend met kleine aanhanger

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 12:55 



 
Profiel   

Pistasche schreef
Mij ook niet bellen voor een dagcursus :+ Had van te voren al bedacht dat ik dat niet ging doen. Ik heb het uitgesmeerd over vier keer twee uur en de laatste keer het examen er achteraan. Er zat telkens een aantal weken tussen de lessen en in de tussentijd ging ik zelf oefenen.

Tenzij je reden hebt om het snel te halen’, zou ik het lekker op je gemakje doen. Ik had een top rijschool (in NL), want betaalde hetzelfde als voor het pakket van de dagcursus (dat wist ik vooraf niet, maar ze waren daarin enorm meedenkend).


Dit werkt voor mij ook veel beter als 1x tig uur achter elkaar.


Ik woon in t buitenland en moest ook minstens 8 lesuren maken.


Wbt TS, die in België woont: kijk vooral goed naar de post van bijvoorbeeld Melissa :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 17:02 



 
Profiel   

Bedankt allemaal!

Ik was eigenlijk wél van plan zelf te oefenen aangezien ik auto + trailer heb en mijn beide ouders hun BE hebben. Uiteraard controleren we de combinatie op voorhand en mss pak ik na wat oefenen 1x een les ter controle. Vind het zonde er zo veel geld aan te geven als ik thuis twee perfecte instructeurs heb zitten :9

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 17:57 



 
Profiel   

Louise_vd5r schreef
Bedankt allemaal!

Ik was eigenlijk wél van plan zelf te oefenen aangezien ik auto + trailer heb en mijn beide ouders hun BE hebben. Uiteraard controleren we de combinatie op voorhand en mss pak ik na wat oefenen 1x een les ter controle. Vind het zonde er zo veel geld aan te geven als ik thuis twee perfecte instructeurs heb zitten :9

Maar voldoet die combinatie aan de eisen die gesteld worden? Maw wat voor auto is het en wat voor trailer :) is indd zot om te betalen als je iemand hebt die het je kan leren maar zorg wel dat ze het correct aanleren, zoals bv aan en afkoppelen vond ik persoonlijk dat er veel haken en ogen aanzitten qua volgorde en veiligheidsmaatregelen. Dat doen wij hier thuis al nooit :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-01-22 23:32 



 
Profiel   

Oud topic, I know... sorry daar voor. Maar ik vroeg mij af of er meer ervaringen zijn met een dagcursus BE, en waar jullie dit hebben gedaan :)

Ik ben opzoek naar een. Ik heb mijn rijbewijs al tig jaar, en rij ook al jaren met de trailer, maar ivm een toekomstige nieuwe combinatie heb ik een BE rijbewijs nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 13:57 



 
Profiel   

Ik heb deze bij Van Buuren gedaan maar dat is zo te zien bij jou iets uit de buurt
De cursus beviel mij heel goed, 's ochtends les daarna meteen door naar CBR en was volgens mij rond 3 uur al klaar.

Het weekend daarvoor had ik nog een middag met mijn vader geoefend en ik had ook al wel is de trailer achteruit ingeparkeerd etc.
Tijdens de cursus vooral de bijzondere manoeuvres geoefend, bochtjes achteruit en in een laad/losdock rijden. En het koppelen van de auto met trailer moet op een specifieke volgorde/specifieke manier maar dat legt de instructeur wel uit wat het CBR precies wil zien :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 14:06 



 
Profiel   

BE gedaan in Apeldoorn, samen met mijn man. Beiden ook al eerder met aanhangers gereden, en mijn man is busschauffeur van beroep.
Dagcursus gedaan, 's ochtends om de beurt lessen en na de lunch examen. Ik was toen 250 euro pp kwijt en wij zijn in 1 keer geslaagd allebei.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 14:13 



 
Profiel   

Ik heb in Groningen een dagcursus gedaan. Dit kwam vooral omdat ik in Denemarken was gaan werken na m’n examens en ik terug moest komen naar NL voor de diploma uitreiking. En mijn baas daar had er veel profijt van als ik mijn BE zou hebben omdat hun dan niet meer zelf extra ritten hoefde te maken (oa buitenritten met toeristen en 2 locaties, dus als ik op de camping moest werken kon ik gelijk evt andere paarden meenemen of de paarden die bekapt moesten worden smiddags meenemen en de volgende ochtend weer naar die locatie).
Dus toen snel wat uitgezocht waar ik in die ene week terecht kon op maandag of dinsdag voor een dagcursus met examen, zodat ik op vrijdag met nieuwe rijbewijs weer richting Denemarken kon gaan. Geloof dat het rond €450 heeft gekost.

Ik had al wel met trailer gereden en heb die paar weken in Denemarken heel veel geoefend met manoeuvreren op eigen terrein, met een 4 paards trailer en in Nederland de ochtend er voor gewoon een aanhanger gehuurd en zelf naar de woonboulevard gegaan om nog even in alle rust bochtjes achteruit te oefenen.

Het nadeel is wel, als je het niet treft met je instructeur dan kan je dat mogelijk wel je examenkans kosten… dus ik zou adviseren zorg dat je zelfverzekerd bent en geoefend hebt.
Ik raakte steeds in de war van zijn instructies voor bocht achteruit en tegensturen etc.
Tijdens het examen ging het probleemloos, want toen was het gewoon ik stap en uit jij mag hier een bocht achteruit maken, toen kon ik dus gewoon op mijn eigen gevoel achteruit rijden.

Als je niet de mogelijkheid hebt om voor die tijd te oefenen, zou ik een dagcursus echt niet aanraden. In een andere situatie was ik zelf ook niet voor een dagcursus gegaan. Aan de andere kant, 1 dag stress en je bent er wel direct vanaf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 15:39 



 
Profiel   

Ik was wel blij dat ik een paar keer had geoefend voor de cursus. Het is even een handigheidje, die bochten en toen dat kwartje was gevallen was het goed te doen. 2x 3 uur les en aansluitend afrijden. Iets van 650

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 15:43 



 
Profiel   

In NL.

Mijn man kon al goed met een aanhanger rijden en ik heb op vakantieveilingen toen op een dagcursus en examen voor hem geboden. Was iets van 200 euro.
Hij slaagde in 1x, maar de instructeur gaf aan dat hij vooral moest letten op erin geslopen dingen van je B rijbewijs, aangezien hij toen al lang rijbewijs B had.
Ook klaagde die man dat hij veel dames kreeg die dachten even snel BE te halen om met trailer en paard te kunnen rijden, waar dat eigenlijk weer een hele andere categorie is.

En daar wringt voor mij ook de schoen. Ik reed al ver voor mn 18e auto en had een paar uur les nodig, slaagde toen gelijk, kan ook prima inparkeren etc. Met een gewone aanhanger kan ik ook rijden.

Maar ondanks een leven in de paarden, durf ik zelf niet met trailer en paarden te rijden, dus ga BE ook niet halen.

imo is net als wat die instructeur ook zei; rijden met een levend en bewegend iets in een trailer wel wat anders dan een gewone aanhanger. Ook met een goede combi waar je de trailer en paarden bijna niet voelt.

Het is belangrijk en goed dat mensen BE halen, maar daarom durf ik het dus zelf niet. En stiekem ontwijk ik zelfs meerijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 15:45 



 
Profiel   

Was dat maar waar voor alle instructeurs superpony....
Ik ben juist gezakt op mijn eerste keer BE omdat ik te voorzichtig reed :+
Ik ging toen al 5 jaar met een B combinatie half Nederland door. Maar daardoor had ik een bepaalde manier van rijden met heel trage bochten en heel behouden richting een stoplicht.
Hij vond dat ik zo 'de boel te veel ophield'. heb nog gezegd dat ik de boel pas op zou houden als mijn paard om zou vallen in de trailer.... maar mocht niet baten. Zit wel wel enige mate van variatie in bij rijscholen./examinatoren.
En ik ben echt behoorlijk handig met dat ding. :o

Tancredi: parkeren/achteruit etc zou ik zeker zelf proberen te oefenen op eigen terrein. Gewoon omdat dat een handigheid is, en je dat ook op prive terrein kunt oefenen én het rijbewijs daar eigenlijk minder eisen aan stelt dan de praktijk doet.
Dan is enige mate van lessen wel handig omdat je ook weer een beetje 'rijexamen technisch' moet rijden. Kan zeker geen kwaad om weer even een 'opfris' cursus te krijgen. Als je je comfortabel voelt met de trailer is die iets langere combi voor het examen ook zo gewend.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-10-22 16:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen