zadeladvies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

zadeladvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 22:15

Nee geen zorgen, ik ga jullie niet vragen of het zadel goed ligt op mijn paard vanaf een foto ;)

Jaren lang heb ik mijn paard met veel plezier "dressuur" gereden, cross en intensieve bosritten.
Hiervoor hadden we dan ook een mooie bates advanta en een arno brand zadel ter beschikking.
Echter, wegens omstandigheden heeft ze 1,5 jaar stilgestaan en inmiddels rijden we niet meer zo intensief.
De bates heb ik al verkocht, en de brandt vind ik niet fijn voor in het bos, maar is eigenlijk ook aan de krappe kant geworden voor mijn billen. (ik was kind bij aanschaf en heb wat meer vrouwenvormen gekregen :o )
We gaan dus op zoek naar wat nieuws, maar daar kan ik wel wat hulp bij gebruiken.

Wat doen wij/vind ik belangrijk:
Ik wil het liefst terug naar 1 allround zadel.
Ik vind het fijn om hier enigszins fatsoenlijk mee in de bak te kunnen rijden, waarin ik een prettige stabiele zit heb en we kunnen werken aan haar lichaamshouding, stelling, buiging etcetera voor de basis, geen hoog niveau, misschien zelfs de overweging waard een overstap van engels naar western te maken?
Daarnaast rijden we graag in het bos, dit gaat van lange ritten 3-4 uur, met veel ontspannen stukken, tot actievere ritten, lange stukken draf/galop, ik vind het buiten prettig om in verlichte zit te zitten in galop.
Een klein sprongetje kunnen doen zowel in de bak als buiten is fijn. (geen must want een los springzadeltje hebben we nog)
Mijn paard is vrij slank gebouwd met een korte vlakke rug en hoge schoft, ze zit ook niet zo heel erg lekker haha, t is een super flexibel en bewegelijke draverxkwpn springpaard, waardoor ik een zadel die wat stabiliteit bied wel fijn vind.

Omdat wij totaal niet meer een specifieke richting in trainen, maar vooral plezier en comfort willen weet ik niet zo goed waar ik nu naar zoek.
Vrij specifieke zadels kan ik wel uitsluiten, zoals het diepe dressuurzadel met veel wrong dat ik nu heb, dat is in het bos zeer op lange ritten gewoon niks. Maar wat dan wel?
Een veelzijdiheidszadel klink natuurlijk wel logisch. Maar ik zie toch ergens ook wel potentie in een western zadel, endurance, of WE, mis ik nog iets?
comfort en stabiliteit zijn mijn belangrijkste hoofdpunten, ik krijg erg snel last van mn billen en knieën met rijden, dus op ritten van 3 uur moet het ook nog lekker zitten.
Ik ben ontzettend benieuwd naar jullie ervaringen.
Is er iemand wel eens overgestapt van engels naar western? Hoe bevalt dit en zijn deze zadels enigszins breed in te zetten, of kan ik een klein sprongetje echt wel vergeten zegmaar? (wat overigens geen ramp zou zijn, want we hebben nog een oude wintec jump die haar prima past wat oké is voor alleen springen, mits hij dan maar wel verder allround in de bak en bos in te zetten is)
Je ziet het al wel, ik heb geen idee waar ik naar opzoek ben, dus ik hoop op wat ervaringen of tips.

Hoef geen reacties als ik zou gewoon wat proberen, dat snap ik, maar mijn budget is niet ongelimiteerd en ik wil toch eerst weten welke richting ik uit moet gaan kijken, voordat ik voor elke discipline een aparte zadelpasser de wereld in moet gaan roepen.
Zadels mogen 2e hands zijn, mijn budget ligt tussen de 500, en 900 is echt de uiterste max voor passen inclusief zadel.
Tevens wonen we nu aan de andere kant van NL, dus hoop ik ook op ervaringen van jullie met zadelmakers in de regio gelderland Zeddam. Het is van belang dat ze op stal komen passen, wij beschikken namelijk niet over een trailer.
Voorheen gingen we naar country mill, maar die komen helaas niet op locatie.
Laatst bijgewerkt door Faelynn op 17-07-22 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: zadeladvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:18

Ik zou met jouw wensen eens kijken naar een Massimo Trail. Die zadels zijn tweedehands ook wel voor jouw budget te krijgen. Ik ben niet bekend aan jouw kant van het land, dus een zadelpasser kan ik je niet aanraden.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 22:21

Hilli schreef:
Ik zou met jouw wensen eens kijken naar een Massimo Trail. Die zadels zijn tweedehands ook wel voor jouw budget te krijgen. Ik ben niet bekend aan jouw kant van het land, dus een zadelpasser kan ik je niet aanraden.


Die heb ik inderdaad voorbij zien komen en heeft wel potentie, hij gaat op mijn lijstje, dankjewel!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:22

Korte rechte rug, veelzijdig om te gebruiken denk ik aan de Thorrowgood Endurance.
Geschikt voor paarden met een rechte rug, 17.5 inch is 42cm. Heeft een flexibele boom, verwisselbaar kopijzer.
VHZ met dressuurgerichte zweetbladen, genoeg steun om mee te springen (wrongen verstelbaar).
Zit prima, uren rijden zonder zere billen.
Enige is wel, is een kunststof zadel en dat moet je willen.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 22:24

Ik weet dat er genoeg mensen zijn die het wel doen, maar ik vind springen met een western zadel echt zeer oncomfortabel en lang in verlichte zit ook. Als je het kan zou ik dat echt eerst eens uit gaan proberen en dan ook met je eigen paard. In jouw situatie zou ik kiezen voor een comfortabel veelzijdigheidszadel of springzadel. Maar een goede zadelmaker heeft beide in het assortiment dus je zou dan beide kunnen proberen. Eentje in je regio ken ik helaas niet.

De Massimo Trail vond ik zelf comfortabel. Endurance zadels heb ik verder geen idee van.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 22:39

Sam_I_Am schreef:
Ik weet dat er genoeg mensen zijn die het wel doen, maar ik vind springen met een western zadel echt zeer oncomfortabel en lang in verlichte zit ook. Als je het kan zou ik dat echt eerst eens uit gaan proberen en dan ook met je eigen paard. In jouw situatie zou ik kiezen voor een comfortabel veelzijdigheidszadel of springzadel. Maar een goede zadelmaker heeft beide in het assortiment dus je zou dan beide kunnen proberen. Eentje in je regio ken ik helaas niet.

De Massimo Trail vond ik zelf comfortabel. Endurance zadels heb ik verder geen idee van.


Had ook al niet het idee dat springen met een westernzadel erg comfortabel ging zijn, maar op zich geen ramp, we springen/crossen nog maar zo zelden, dat ik daar ons oude springzadeltje wel voor achter de hand kan houden. Als die dan maar wel voor de rest alround inzetbaar is, voor in de bak en in het bos, dat rijden we het meest.
Idealiter zou ik het inderdaad uitproberen, maar ik ken echt helemaal niemand die western rijd :+

En dank voor de tip kiki, ik zet hem er bij op het lijstje. Op zich is kunststof geen probleem denk ik, weet niet of het echt nadelen heeft eigenlijk.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Re: zadeladvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 23:37

Kent en masters is van hetzelfde merk als thorowgood maar dan leer. Die hadden vroeger een vsd zadel, dat was een veelzijdigheid maar dan met langere zweetbladen. Misschien is dat wel wat voor je!

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-22 16:24

xLiez schreef:
Kent en masters is van hetzelfde merk als thorowgood maar dan leer. Die hadden vroeger een vsd zadel, dat was een veelzijdigheid maar dan met langere zweetbladen. Misschien is dat wel wat voor je!


kent en masters vz hebben we vroeger gehad, die was toen vrij hard en vlak, maar wie weet hebben ze ook nog wel andere prettigere modellen inderdaad.

xLiez

Berichten: 1892
Geregistreerd: 11-08-14
Woonplaats: Joure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 21:57

Faelynn schreef:
xLiez schreef:
Kent en masters is van hetzelfde merk als thorowgood maar dan leer. Die hadden vroeger een vsd zadel, dat was een veelzijdigheid maar dan met langere zweetbladen. Misschien is dat wel wat voor je!


kent en masters vz hebben we vroeger gehad, die was toen vrij hard en vlak, maar wie weet hebben ze ook nog wel andere prettigere modellen inderdaad.


Ik heb zelf een zaldi dressuurzadel en vind die echt fijn zitten. Volgens mij heeft Zaldi ook wel veelzijdigheidszadels !

Yummy

Berichten: 422
Geregistreerd: 01-04-20
Woonplaats: Drenthe

Re: zadeladvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-22 23:01

ik ben fan van de rossner amerika vzh

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Re: zadeladvies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-22 08:48

ik ga ze bekijken, dank jullie wel