Stalling zonder weidegang Boijl eo waar zijn ze?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Stalling zonder weidegang Boijl eo waar zijn ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:04

Al een 4 jaar ben ik aan het kijken voor andere stalling dichter bij huis (Boijl, drents friese wold)
Maar sinds januari dit jaar echt serieus wegens verkoop van de pensionstal.
November was de einddatum om te vertrekken.

Maar, ik heb een ´probleem´ pony.

Mijn kleine A welsh hengstje kan niet op gras! Hij word obesitas/rolmops en hoefbevangen.

En hier in de omgeving (tot 15 km) kom ik alleen stalling tegen MET hele dag weide gang, zomer maanden 24/7 en dan ook in (vaak gemengde) goepsverband.
Geen heeft een paddock met zand voor dit soort gevallen.

Dat gaat met de kleine man niet lukken. Hij word ziek, hoe lekker hij het ook vind om zijn bekkie aan de grond te zetten en bunkeren.

Zijn gezondheid gaat mij voor. Dit is ook de reden (na overleg met DA) om hem hengst te laten. Nu kan hij onbeperkt hooi eten, na castratie is die kans nog klein. Heel klein.

Ik ben al verschillende stallen langs geweest (ook particulier bleek) waarvan ik wist dat ze, ooit, stalling aanboden. Maar nee, gras is het helemaal.
Ook op MP advertentie staan. Hier op bokt. Wat aangeboden word is op gras.

Dus hij staat nu voor nood in een eigen stalletje in de achtertuin met 3 dwerggeitjes met 30 m2 uitloop, deels zand deels verhard.

Ideaal? Zeker niet, maar mijn mannetje 22 tot 23 uur in een hokje van 9 m2 te laten staan zie ik niet zitten.

Ik ben (verder) niet veel eisend. Een box en zand paddock en plek voor zijn tweewieletje is al wat ik vraag en voorkeur voor alles zelf doen/half pension.

Waar o waar is dit nog te vinden binnen redelijke afstand zodat ik op de fiets kan?
Laatst bijgewerkt door aikon op 13-11-22 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34781
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:09

Het bestaat, zeker hier in de regio, midden Nederland. Maar daar heb jij natuurlijk niks aan. Misschien even je topic titel wijzigen zodat duidelijk is om welke regio het gaat.

Hevonen

Berichten: 5644
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:11

Wij hadden een welshmerrie met hetzelfde probleem. Onze geiten en Groninger paard mochten doen wat ze wilden, was altijd zuur voor haar. Ik heb een stukje wei bij huis en heb van een kwart ervan een paddock met zand gemaakt waar ze alleen en ook samen met de andere dieren kon lopen. Het is echt een lastig probleem en heel sneu voor de pony.

Is er nergens een dressuurstal of manege met een grote zandbak of paddock waar hij kan staan?

Marigold

Berichten: 12611
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:25

Is het geen optie om zelf een stuk land te huren en daarop voor je eigen twee paarden een paddock paradise achtige omgeving te maken?
Een hengstje is lastig te plaatsen in een pensionstal, en al helemaal als hij ook nog een speciaal management nodig is (geen weidegang). Ik zou dan denk ik richten op iets in eigen beheer. Zo kunnen je beide paarden elkaar ook gezelschap houden en staat het hengstje niet alleen.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 12:37

@SusanH is er bij nu.

@Hevonen Of ze doen geen pensionstalling of het is het is op gras.

@Marigold ik heb tot nu toe nooit problemen gehad om hengsten ergens in pension te stallen. Heb al 24 jaar hegsten. Het grootste probleem is gras.
Bij gesprekken laat ik het hengst zijn eerst achterwege.
Ik heb nu nog 1 pony, we hebben helaas afscheid moeten nemen van de oude.
Eigenbeheer graag, maar nergens een klein hoekje land of grond waar ik wat van kan maken met stalletje.

Het is hier wel wolfen gebied. En een ukkie van 1.09 m is een smakelijk hapje.

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:49

Ik denk niet dat het verstandig is om achterwege te laten dat het om een hengst betreft. Anders is straks alles geregeld en kom je aan en wordt je logisch ook alsnog niet toegelaten tot de stalling.

Bij mij op stal hebben ze weiland gecombineerd met zand. Maar in groepsverband met merries dus dat is al geen optie voor jouw paard.

Ik denk als je echt niks vindt , dat het verstandig is om zelf een stukje land te gaan huren sommige mensen staan daar wel voor open. En dan zelf een combinatie kunt maken met mogelijkheid om alleen op zand te staan.

Of kijken naar stallingen die dienen als hengstenhouderij. Maar hou er dan rekening mee dat ze meer binnen staan dan buiten of korte tijden.

Het is logisch dat niet elke stal hengsten wil. Bij mij op stal kwam altijd 1x per jaar voor een aantal weken een hengst om te dekken, maar het gaf best veel onrust bij alle paarden. Ik kon mijn merrie niet goed meer rijden want die was op slag 'verliefd' en had erg veel moedergevoelens dus het rijden bestond uit stilstaan en plassen. Ik was altijd maar weer blij als het dek seizoen was afgelopen.
Het geeft vooral onrust als het niet gebruikelijk is.

Ik denk als je nogmaals echt aan je eisen wilt voldoen je zelf een stuk land kunt huren / kopen en daar precies kan bouwen wat je wilt. Ik ken wel meer mensen die voor dit concept gegaan zijn in plaats van pensionstalling. Soms gewoon bij woonhuizen met extra land die dat wel willen verhuren.

pillow
Berichten: 7859
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Stalling zonder weidegang Boijl eo waar zijn ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:56

Er zijn daar zeker wel plekken om hem in pension te krijgen. Maar het hengst zijn is het probleem, dat zou ik ook niet willen. Ik denk dat je hem mooi in je achtertuin moet houden. Heb je het al op de Facebook pagina van Boijl gehad?

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 13:13

@ Zeebrastreep als de lokatie wel zandpaddocks heeft stel ik zeker de vraag of hengsten welkom zijn.

Arthur is hengst, maar dekt ruintjes/hengstjes. Hij heeft een hekel aan merries. Die valt hij aan.

Eigen stukje land en daar wat op bouwen leuk bedacht, maar gaat niet in deze gemeente. Zelfs een trailer open op het land voor schuilhut word aangemerkt als stal en voor een stal heb je verguning nodig en die krijg je niet op iets met bestemming wei.

@ pillow facebook en ik zijn geen vriendjes meer, ben geblokkeerd. :Y) Voor het leven.
Kan een vriendin vragen.
Wel een bedrijf die hengsten op stal heeft, maar geen zandpaddock.

Ik heb her en der gevraagd, ook of ze iemand anders wisten, bedrijf of particulier, maar niks.
De paarden wereld is klein zeggen ze dan. >;)

Marigold

Berichten: 12611
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:37

Wat lastig, kan dus niet met merries ivm hengst zijn, en eigenlijk ook niet met hengsten of ruinen omdat hij juist die probeert te dekken?
Ik dacht namelijk nog, probeer op zoek te gaan specifiek naar pony die wegens gevoeligheid voor hoefbevangenheid op zand staat, en jou pony daar een maatje voor kan zijn (zodat je een maatje levert en gelijk ook plek hebt).

Ivm wolvenomgeving erg vervelend dat de gemeente geen stalbouw toestaat op weilanden of paddocks. Misschien veranderd dat nog nu er sowieso aandacht is voor deze discrepantie (de regels ontnemen pony eigenaren afdoende maatregelen te nemen hun dieren te stallen ter bescherming tegen de wolf).

Gelukkig heb je zo te lezen wel een plekje aan huis nu voor de pony. Is samen staan met een andere pony wel een optie gezien zijn dekgedrag? Kan me voorstellen dat het uiteindelijk kan neerkomen op zelf een vriendje voor hem te kopen, omdat volgens mij eigenaren niet blij worden van een ruinen dekkend hengstje in de groep..

Temeraire

Berichten: 3541
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 13:43

Als ik het zo lees dan is je achtertuin nog de beste optie. Dan hou je alles zelf in de hand.
Zou dat kunnen of kan hij daar niet voor langere tijd blijven staan?

Wat je wil is inderdaad bijna niet te vinden, daar liep ik zelf ook tegenaan, in een andere regio.

Ik zie nu in welk subforum je topic staat, excuses als mijn bericht offtopic is.

pillow
Berichten: 7859
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Stalling zonder weidegang Boijl eo waar zijn ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:39

Woon je wel dusdanig dat je hem fatsoenlijk in je achtertuin kunt hebben. Niet dat je buren in de stank zitten bedoel ik. Want in een woonwijk mag je ook niet echt een paard in je tuin lijkt me. En een verplaatsbare stal in je land zetten mag echt wel. Ook in Weststellingwerf.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58043
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 15:49

Marigold schreef:
Wat lastig, kan dus niet met merries ivm hengst zijn, en eigenlijk ook niet met hengsten of ruinen omdat hij juist die probeert te dekken?
Ik dacht namelijk nog, probeer op zoek te gaan specifiek naar pony die wegens gevoeligheid voor hoefbevangenheid op zand staat, en jou pony daar een maatje voor kan zijn (zodat je een maatje levert en gelijk ook plek hebt).

Ivm wolvenomgeving erg vervelend dat de gemeente geen stalbouw toestaat op weilanden of paddocks. Misschien veranderd dat nog nu er sowieso aandacht is voor deze discrepantie (de regels ontnemen pony eigenaren afdoende maatregelen te nemen hun dieren te stallen ter bescherming tegen de wolf).

Gelukkig heb je zo te lezen wel een plekje aan huis nu voor de pony. Is samen staan met een andere pony wel een optie gezien zijn dekgedrag? Kan me voorstellen dat het uiteindelijk kan neerkomen op zelf een vriendje voor hem te kopen, omdat volgens mij eigenaren niet blij worden van een ruinen dekkend hengstje in de groep..

en dat vriendje dat je zelf koopt moet daar dan wel blij van worden? :?

Ik zeg het niet snel maar IMO is dit één van die situaties waarin je hem gewoon niet hengst moet willen laten. Sowieso vraag ik me af of er niet iets mis is met het dier. Een hengst die merrie's haat is ... apart... Tegen alle instincten in iig. Wat is het risico met ruinen precies?

Brainless

Berichten: 29776
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 18:46

pillow schreef:
En een verplaatsbare stal in je land zetten mag echt wel. Ook in Weststellingwerf.

Nee dat mag dus helaas niet. Zelfs een trailer moet het land af.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Stalling zonder weidegang Boijl eo waar zijn ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-22 11:51

Marigold hij heeft tot vorige week met een D pony hengst gestaan. Was zijn maat voor 8,5 jaar. altijd samen, ook op stal.
We hebben er een ruintje bij geprobeerd (ook obesitas en brak steeds uit) en die wilde hij dekken en liet zijn grote vriend niet meer in de buurt. Dus hem koppelen aan een ander is/word een uitdaging.

Temeraire en pillow dat is het probleem, hij kan hier niet permanent blijven. Ik heb met de buren goed concat en overlegd, zij hebben er geen problemen mee en laten weten als ze overlast ervaren. Elke ochtend mest ik zijn stalletje, gaat in stevige zak en word afgevoerd, elke drol word ook gelijk opgeruimt. Herrie maakt hij gelukkig niet.
Dit zijn buren waar ik gemaaid gras voor de geitjes van krijg en snoeihout.

Ayasha hij is gewoon homo. En ja dat komt onder de dieren ook voor.
Mijn eerste hengst was bi, vrouwtje mannetje maakte niet uit. De 2e a~sexueel (rijp voor het klooster, pis hengstige merries deed hem helemaal niks, hengsten ruinen ook niet) mijn 3e hengst was hetro alleen vrouwtjes voor keur voor friese merries, en dit exemplaartje is homo.

En het risico van ruinen is dat hij permanent op streng dieet moet. Nu regelen zijn hormonen nog het een en ander, zolang hij maar niet op gras staat. Nu kan hij met onbeperkt goed toe.

Pillow ik heb meerdere jarren geprobeerd om toestemming te krijgen voor een verplaatsbare schuilstal, niks mag als er geen bouwbestemming op het land ligt.

Cowgirl

Berichten: 23767
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 12:37

Hopeloos he. Ik heb ook een paard wat geen gras mag en ik zit in de kop van Drenthe. Het was heel lastig iets te vinden.

Uiteindelijk via fb iets gevonden op de pagina stalling en weidegang fr,dr,gr gevonden.
Heel blij met mijn plekje.

Ik zou iemand vragen die daar een oproepje op kan zetten.

Zebrastreep

Berichten: 9844
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 13:53

Ik snap wat je bedoeld met dat hengsten vaak wat slanker blijven omdat ze wat vaker bewegen. Maar ik keek even op je profiel en daar zie ik ook al is hij hengst ook al wel een pony die veelte dik is. Dus ik denk dat ruinen niet zoveel uitmaakt. Wordt alles wel een stuk gemakkelijker. Tegenwoordig heb je wel genoeg plekken met bijv een paddock paradise en waarbij ze meer moeten lopen. Je kunt je pony dan ook op meer plekken kwijt.

Ik denk dat je naar een combinatie op zoek moet waar je weidegang maar ook een dieetwei tot beschikking hebt. En hem denk ik echt aan het werk zetten. Ik wissel die van mij ook af met paddock als het nodig is. Maar ik wil ze wel buiten hebben. Mijn paarden vallen ook meer onder obesitas maar ik kan daar zelf ook veel meer mee doen dan wat ik nu doe. Alleen een beetje dik de winter in met name het oudje vindt ik dan wel weer prima.

Ik denk dus niet dat hem ruinen het nog erger maakt. Als je een sober ras hebt ( ik heb fjorden) moet je meer tijd investeren in bewegen en afwisseling van weidegang en zand. Bij mij op stal staan ook gewoon slanke ruinen wat allemaal koudbloed is dus ook nog eens aanleg om sneller dik te worden.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 14:13

Cowgirl zal vriendin vragen. Deze hadden wij nog niet gevond. Bedankt.

Zebrastreep Die foto is 6/7 jaar oud, toen stonden ze 24/7 op de wei al 2 jaar. Dat is ook de reden geweest om te verhuizen naar een stal met zand paddock. Dat mocht ik niet op de wei maken.

En nee, hengsten blijven niet slanker door dat ze meer bewegen, maar door de hormonen.

En nee, gecastreerd kan ik hem niet op meer plekken kwijt. Hij kan niet met merries, ruinen of hij mag ze of niet. In geval van niet heeft die ruin geen leven bij hem. Daar jaagd hij achteraan. Is een grote friese ruin van de stalhouder al achter gekomen. + hij kan dan nog steeds niet op gras.

Weide gang is een echte no go voor hem, ook ¨dieetwei¨ is geen optie, word hij sneller dik van. Gras groeit geforceerd en produceerd meer suikers. En dat is voor een pony met veel aanleg om te dik te worden een ramp.

Marigold

Berichten: 12611
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 09:43

Ik heb je topic gepost in dit topic, zij zoekt ook iets voor een paard dat slecht bij andere paarden kan. Maar wel bij shetlanders (dan denk ik misschien ook bij een kleine welsh zoals jij hebt?) En woont redelijk bij je in de buurt.
Misschien is het teveel bemoeienis maar je weet het gewoon nooit, misschien blijken ze samen een prima team te zijn.

[PP] (On)verkoopbaar paard?

Britta31

Berichten: 13181
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 10:49

Kan hij geen graasmasker om als hij gras en hooi eet?Kan hij niet bunkeren.Mijn haflinger propte zich ook vol en was moddervet.Nu met het gras in de zomer en hooi in de winter gaat het goed.Hij is een ruin.

aikon

Berichten: 3767
Geregistreerd: 11-12-09
Woonplaats: Bijna in drenthe

Re: Stalling zonder weidegang Boijl eo waar zijn ze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 13:07

Marigold alle ideeén zijn welkom.
Zal het lezen.

Britta31 zelfs met graasmasker op op een onbemeste en schrale wei word hij nog moddervet. Onbeperkt hooi kan hij vreten zoveel hij wil en blijft mooi op gewicht.