Ervaring gevraagt surprise stables

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 08:40

Sababber schreef:
Volgens mij bestaat de onderzoeksplicht die je hebt als koper ook niet perse uit een (aankoop)keuring. Gewoon de juiste vragen stellen is volgens mij voldoende. Jammer is alleen dat je dan achteraf als er toch gebreken zijn deze pas ontdekt terwijl ze met een (gedegen) aankoopkeuring voor het afrekenen bekend zijn.

Ik heb recent een paard laten staan omdat deze volgens mijn dierenarts serieuze KS had en het advies was er ver van weg te blijven. Deze merrie wordt nu ook als vrij van gebreken, klinisch en röntgenologisch gezond aangeboden, via een andere stal: dreamcatcher stables. Ik ben blij dat ik foto’s laat herbeoordelen en daarna nog opnieuw alles laat keuren.. Dat scheelt juridisch gedoe en hartzeer.. :=

Om welke merrie gaat dat dan?
Ik gok op de witte pre?

StalNollie

Berichten: 9120
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 10:06

Gineke schreef:
Ik ben deze zomer naar een paard gaan kijken bij Surprise stables. Echt een ontzettend lief en leuk paard, maar lélijk..!! Hij was ook behoorlijk goedkoop. Liona zelf was er ook even maar liet het meeste werk doen door een meisje dat daar reed. Niks mis mee.

Ze kwam op mij over als een echte handelaar maar eerlijk gezegd niet slecht. Wel ontzettend slecht te bereiken trouwens, allemaal smoesjes waarom. Maar verder: leuk paard, de prijs paste bij zijn uiterlijk, ze importeerde op dat moment vrachtwagenladingen paarden uit Hongarije, daar was ze ook eerlijk over.

Paard zag er uit alsof het wat gehavend was geweest maar daar stond bij te komen. Hoeven zagen er ook netjes uit.

Er was een koper sneller dan ik (en die wilde misschien niet keuren, ik wel). Misschien was er iets mis met het paard waardoor zij het ook niet zag zitten dat ik hem keurde.

Maar dan nog: als je een paard gaat kopen, moet je super kritisch kijken, het paard laten keuren, bij een handelaar ook een bloedje laten trekken op verdovende middelen voor naderhand als je lieve unicorn een agressieprobleem ofzo blijkt te hebben, een contract tekenen en dan nog het paard een jaar de tijd geven tot die helemaal gewend is.

Ik vind het trouwens onbegrijpelijk dat er mensen zijn die een paard hebben met een flink probleem zoals ks en die dan dat paard de handel in laten gaan. Wat denk je dat er met die paarden gebeurt???

Er zijn veel meer paarden die een fysiek probleem hebben dan dat er mensen zijn die weidemaatjes zoeken. Hou dat paard en zet hem op pensioen of laat hem inslapen. Maar zorg dat het beest niet de ellende van de handel in gaat, óók niet via een onbekende die hem zogenaamd een prachtig ‘4ever home’ gaat aanbieden en zodra ze bij jou de dam af zijn, hem voor 5 x de aankoopprijs verkoopt. Als prachtig lief schattig gezond ervaren paard, geschikt voor absolute beginners. Weet je hoeveel pijn, ellende en onkunde zo’n paard nog tegenkomt? In laten slapen is dan veel humaner. Of hou m lekker zelf.


Sommige prijsklasse zeker lagere segment is vlugge handel dus af af...prijs is gebaseerd bij deze handel zoals die er staat, wil je keuren dan worden prijzen ook anders. Kun je wat van vinden maar voor dubbeltje op de eerste rij willen zitten daar staat wat tegenover

Sababber

Berichten: 2695
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 18:16

nuevo_mien schreef:
Sababber schreef:
Volgens mij bestaat de onderzoeksplicht die je hebt als koper ook niet perse uit een (aankoop)keuring. Gewoon de juiste vragen stellen is volgens mij voldoende. Jammer is alleen dat je dan achteraf als er toch gebreken zijn deze pas ontdekt terwijl ze met een (gedegen) aankoopkeuring voor het afrekenen bekend zijn.

Ik heb recent een paard laten staan omdat deze volgens mijn dierenarts serieuze KS had en het advies was er ver van weg te blijven. Deze merrie wordt nu ook als vrij van gebreken, klinisch en röntgenologisch gezond aangeboden, via een andere stal: dreamcatcher stables. Ik ben blij dat ik foto’s laat herbeoordelen en daarna nog opnieuw alles laat keuren.. Dat scheelt juridisch gedoe en hartzeer.. :=

Om welke merrie gaat dat dan?
Ik gok op de witte pre?


Bruine 5 jarige kwpn merrie

Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:43

Suzanne F. schreef:
Gefeliciteerd met je verjaardag trouwens!



Haha dankje!!

Gineke
Berichten: 368
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 23:54

StalNollie schreef:
Sommige prijsklasse zeker lagere segment is vlugge handel dus af af...prijs is gebaseerd bij deze handel zoals die er staat, wil je keuren dan worden prijzen ook anders. Kun je wat van vinden maar voor dubbeltje op de eerste rij willen zitten daar staat wat tegenover



Ik hoefde helemaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, het was gewoon een heel leuk paard en hij was nog niet de helft van mn budget. Maar dan wilde ik dus idd wel keuren. Als de handelaar daar niet van gediend is, weet je ook genoeg. Dan laat ik hem liever aan een ander verkopen.

Maar goed, je hebt sowieso al geen enkele poot om op te staan als je een bepaald dier per sé wil hebben. Je moet ook ‘nee’ kunnen zeggen.

Beste paard dat ik ooit gehad heb en ooit zal hebben is een merrie van toen 15 jaar oud die eigenlijk ingeslapen had moeten worden. Ik mocht haar gratis hebben, en ik dacht ‘nog een half jaartje lekker op de wei vertroetelen’. We zijn nu 13 jaar verder en madame stampt nog vrolijk het hele bos door. Daarom ben ik er niet vies van om bij een handelaar te gaan kijken die een minder mooi paard heeft staan. Als ie geen grote gebreken heeft en hij is lief, dan is het toch een gouden paard.

Die Lione zei overigens dat zij geen problemen met keuren had. Maar goed, iemand was gewoon sneller. Kan gebeuren ‍♀️

PaulineN
Berichten: 1
Geregistreerd: 11-02-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 23:40

Ik reageer toch nog even op dit topic. Heb daar in November een paard gekocht mocht haar gewoon laten keuren dit ging wel met wat opmerkingen want de uiers van de merrie stonden vol met melk dus de paardenarts zegt tegen de handelaar waar is het veulen daar werd op gereageerd dat ze daar niet van op de hoogte was, het paard was gevoelig bij het hoofd (waarschijnlijk mishandeld denken wij) maar de paardenarts heeft haar met die bemerkingen gekeurd verder super paard we hebben haar van de week pas weer opgepakt en haar eerst weer paard leren zijn. Hier hadden we dus mazzel mee maar met onze Shetlander dat was een ander verhaal die kochten we als weidemaatje ze gaf wel aan dat ze een bokkepootje had toen ze werden gebracht ging dat niet helemaal goed ze werd niet goed begeleid van de plank die erg hoog was de dag daarna liep ze kreupel dit bleef helaas zo en met bezoek van de paardenarts had ze een dikke ontsteking aan haar knie aan de metacam dan maar gelukkig ging de zwelling weg maar bleef ze kreupel weer de paardenarts erbij en die gaf het dringende advies foto’s te laten maken en wat blijkt ze heeft een patella luxatie. Deze heeft de arts proberen op zijn plek te zetten maar dat lukte niet, een operatie is niet mogelijk de arts zegt dat het een mechanisch probleem is en dat ze er mogelijk geen pijn van heeft mits er geen ontstekingen opnieuw optreden helaas is dat wel het geval en moeten we haar op zeer korte termijn in laten slapen. Bij het bezoek hebben in de Meern en het bekijken van de rest wat er stond stond er een pony werkelijk tot aan haar knieën in de stront heb haar toen de voordeel van de twijfel gegeven (rund dat ik ben). Vandaag contact gehad met de handelaar die nu verhuisd is naar Kockengen en wat we daar hebben gezien kon ik bijna mijn tranen niet bedwingen hoe kunnen mensen zo voor hun dieren zijn ik ben echt in shock. 2 grote paarden in een veel te kleine stal 1 paard zijn hoofd volledig kapot een oog zo dik als een tennisbal, smerige stallen, een pony van 18 jaar die gisteren gecastreerd is waar het bloed langs de benen liep en waar je kon zien dat hij pijn leed en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat ik die van ons gered heb maar lieve lezers dit soort handelaars moeten gestopt worden.

Utixo

Berichten: 6582
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Ervaring gevraagt surprise stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 05:49

Kleine tip, gebruik en beetje interpunctie ;). Je verhaal is nu heel moeilijk te lezen.

Als dit soort handelaars gestopt moeten worden, moeten er geen paarden gekocht worden. Dan gaan ze door. Dus ook geen paarden redden, hoe moeilijk ook.

Suzanne F.

Berichten: 49220
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:18

PaulineN schreef:
Ik reageer toch nog even op dit topic. Heb daar in November een paard gekocht mocht haar gewoon laten keuren dit ging wel met wat opmerkingen want de uiers van de merrie stonden vol met melk dus de paardenarts zegt tegen de handelaar waar is het veulen daar werd op gereageerd dat ze daar niet van op de hoogte was, het paard was gevoelig bij het hoofd (waarschijnlijk mishandeld denken wij) maar de paardenarts heeft haar met die bemerkingen gekeurd verder super paard we hebben haar van de week pas weer opgepakt en haar eerst weer paard leren zijn. Hier hadden we dus mazzel mee maar met onze Shetlander dat was een ander verhaal die kochten we als weidemaatje ze gaf wel aan dat ze een bokkepootje had toen ze werden gebracht ging dat niet helemaal goed ze werd niet goed begeleid van de plank die erg hoog was de dag daarna liep ze kreupel dit bleef helaas zo en met bezoek van de paardenarts had ze een dikke ontsteking aan haar knie aan de metacam dan maar gelukkig ging de zwelling weg maar bleef ze kreupel weer de paardenarts erbij en die gaf het dringende advies foto’s te laten maken en wat blijkt ze heeft een patella luxatie. Deze heeft de arts proberen op zijn plek te zetten maar dat lukte niet, een operatie is niet mogelijk de arts zegt dat het een mechanisch probleem is en dat ze er mogelijk geen pijn van heeft mits er geen ontstekingen opnieuw optreden helaas is dat wel het geval en moeten we haar op zeer korte termijn in laten slapen. Bij het bezoek hebben in de Meern en het bekijken van de rest wat er stond stond er een pony werkelijk tot aan haar knieën in de stront heb haar toen de voordeel van de twijfel gegeven (rund dat ik ben). Vandaag contact gehad met de handelaar die nu verhuisd is naar Kockengen en wat we daar hebben gezien kon ik bijna mijn tranen niet bedwingen hoe kunnen mensen zo voor hun dieren zijn ik ben echt in shock. 2 grote paarden in een veel te kleine stal 1 paard zijn hoofd volledig kapot een oog zo dik als een tennisbal, smerige stallen, een pony van 18 jaar die gisteren gecastreerd is waar het bloed langs de benen liep en waar je kon zien dat hij pijn leed en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat ik die van ons gered heb maar lieve lezers dit soort handelaars moeten gestopt worden.


Zet alsjeblieft wat komma’s, punten en hoofdletters in je tekst. Dit is niet te lezen.

Tancreda4

Berichten: 24042
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ervaring gevraagt surprise stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 08:26

In dat laatste geval is een melding bij 144 wellicht wel op z'n plaats als het idd zo erg is. Neem je verantwoordelijkheid en maak er een melding van. Hopelijk kunnen ze het dan gaan controleren.

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-24 11:14

PaulineN schreef:
Ik reageer toch nog even op dit topic. Heb daar in November een paard gekocht mocht haar gewoon laten keuren dit ging wel met wat opmerkingen want de uiers van de merrie stonden vol met melk dus de paardenarts zegt tegen de handelaar waar is het veulen daar werd op gereageerd dat ze daar niet van op de hoogte was, het paard was gevoelig bij het hoofd (waarschijnlijk mishandeld denken wij) maar de paardenarts heeft haar met die bemerkingen gekeurd verder super paard we hebben haar van de week pas weer opgepakt en haar eerst weer paard leren zijn. Hier hadden we dus mazzel mee maar met onze Shetlander dat was een ander verhaal die kochten we als weidemaatje ze gaf wel aan dat ze een bokkepootje had toen ze werden gebracht ging dat niet helemaal goed ze werd niet goed begeleid van de plank die erg hoog was de dag daarna liep ze kreupel dit bleef helaas zo en met bezoek van de paardenarts had ze een dikke ontsteking aan haar knie aan de metacam dan maar gelukkig ging de zwelling weg maar bleef ze kreupel weer de paardenarts erbij en die gaf het dringende advies foto’s te laten maken en wat blijkt ze heeft een patella luxatie. Deze heeft de arts proberen op zijn plek te zetten maar dat lukte niet, een operatie is niet mogelijk de arts zegt dat het een mechanisch probleem is en dat ze er mogelijk geen pijn van heeft mits er geen ontstekingen opnieuw optreden helaas is dat wel het geval en moeten we haar op zeer korte termijn in laten slapen. Bij het bezoek hebben in de Meern en het bekijken van de rest wat er stond stond er een pony werkelijk tot aan haar knieën in de stront heb haar toen de voordeel van de twijfel gegeven (rund dat ik ben). Vandaag contact gehad met de handelaar die nu verhuisd is naar Kockengen en wat we daar hebben gezien kon ik bijna mijn tranen niet bedwingen hoe kunnen mensen zo voor hun dieren zijn ik ben echt in shock. 2 grote paarden in een veel te kleine stal 1 paard zijn hoofd volledig kapot een oog zo dik als een tennisbal, smerige stallen, een pony van 18 jaar die gisteren gecastreerd is waar het bloed langs de benen liep en waar je kon zien dat hij pijn leed en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben blij dat ik die van ons gered heb maar lieve lezers dit soort handelaars moeten gestopt worden.

Wat erg zeg. En, ik kan je verhaal prima lezen!

Mennn

Berichten: 2
Geregistreerd: 02-08-09

Re: Ervaring gevraagt surprise stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-24 11:14

Hi, ik lees al even mee in dit topic. Mag ik vragen onder welke naam zij nu adverteren op marktplaats? Ik zie namelijk wat leuke tinkers, advertentie geplaats door ene ' D.M.' locatie is IJsselstein. Ook ik ben op zoek naar mijn eerste eigen paard, zal sowieso altijd laten keuren, maar zou graag vantevoren weten of we hier ook over een 'slechte handelaar' spreken.

Salinah
Berichten: 34
Geregistreerd: 19-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 12:27

Ik ben er donderdag en gisteren geweest. Ging kijken voor een pony die mijn aandacht trok. In eerste instantie niet wetende dat ik bij deze handelstal terecht kwam aangezien de pony word verkocht onder een persoonlijke titel als zijnde particuliere pony. Toen ik het adres kreeg en daarop zocht kwam ik uit bij meer meerveld horses en suprise stables. Zitten dus beide op dezelfde lokatie.

Donderdag werd er volgehouden dat het echt om een particuliere pony ging maar de twijfels waren ontstaan. Pony is mager, extreem dikke (wormen of maagzweer) buik, die zeer gevoelig was. Pony heeft 0 bespiering niet op de rug, niet op de schouder, niet op de achterhand. De rug is enkel nog een ruggengraat (ook duidelijk zichtbaar).

Het verhaal was dat het meisje waar hij van is al ruim een jaar heeft en 4x per week rijd.

Deze pony is zoals hij eruit ziet op geen enkele manier eerlijk te rijden, je rijd immers rechtstreeks op zijn ruggengraat zonder spieren. Wat het verhaal ook is, deze pony zit verre van gezond in zijn vel. Deze pony staat absoluut in de handel daar.

Dan nog hoe je behandeld word is schandalig. Wij zijn gisteren terug gegaan omdat ik, ondanks dat de pony veel te duur is voor de staat waarin hij verkeerd, ik wel een duidelijke klik voelde en hem eerst nog een keer wilde beoordelen voor overgaan tot koop. Het meisje waar hij zogenaamd van is, was zelf niet aanwezig ivm studie dus een stalgenoot nam het zogenaamd waar voor haar. Toen we haar confronteerde dat de pony echt slecht in zijn bespiering zat om zo te gaan rijden, kreeg mijn vriendin al een flinke uitbrander van haar dat het maar goed was, dat zij hem niet hoefde te kopen. Toen ik vroeg of hij gelongeerd kon worden, was dat prima en haalde ze de lijn. Toen wij niet direct met haar mee liepen (ik keek nog even naar een paard die naast deze pony in de stal stond omdat die het zadel wilde opeten die voor zijn stal lag) kregen we direct een zwaar geirriteerde opmerking ja wel doorlopen jullie, jullie willen deze toch zien lopen.

Nadat we bij de longeerbak aankwamen liet ze de pony amper 1 ronde stappen en hup beestje moest gelijk door in draf. Waarop mijn vriendin duidelijk aangaf dit niet te willen en ze het zielig vond dat hij amper de tijd kreeg om even warm te stappen uit stal. Nou toen waren de rapen gaar en werden wij op zeer onbeschofte manier van het terrein verwijderd.

Deze pony laten wij dus echt staan, ondanks dat ik hem graag een betere tijd gun. Dit is niet hoe je met paarden en mensen omgaat en hoe zielig ook, deze mensen gun ik werkelijk geen cent.

Mijn advies, gezien deze pony maar ook de andere pony's en paarden die met 2en in een veel te kleine stal staan (fjord en paard in 1 pony stal) alles is mager, amper bespiering, onder de wondjes, korsten en echt gehavend. Pony/paarden hebben geen moment ruimte om in rust te staan, laat staat dat gaan liggen een optie is. Laat ze echt staan en loop heel hard weg. Dit is echt te vergelijk met broodfok bij honden! Schandalig!

BFEFB
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 12:58

Hoi, (hebben afspraak om te kijken bij schimmel Mercedes)

Ik ben even lid geworden op bokt.
Wij hebben twee pony’s, maar zoeken er een lief paard bij.

Via marktplaats een super leuk paard gevonden, 1.60m, lekker breed en mega braaf(aldus de omschrijving). Heb contact gehad met Lione Wittebol en mogen komen kijken bij Mercedes. Wel lastig te bereiken inderdaad… en ben daarom gaan zoeken op internet naar ervaringen.

Maar nu denk ik… na het lezen van alle berichten op bokt… niet slim.
Het gaat ons niet om een goedkoop paard, kan meer betalen. Maar dit is toevallig exact wat wij zoeken.. zo stom… was al beetje verliefd geworden op uiterlijk en de omschrijving. Verdorie..

Wij zouden trouwens ook altijd laten keuren incl. bloed onderzoek bij onze eigen DA.

_chou
Berichten: 74
Geregistreerd: 16-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 13:27

BFEFB schreef:
Hoi, (hebben afspraak om te kijken bij schimmel Mercedes)

Ik ben even lid geworden op bokt.
Wij hebben twee pony’s, maar zoeken er een lief paard bij.

Via marktplaats een super leuk paard gevonden, 1.60m, lekker breed en mega braaf(aldus de omschrijving). Heb contact gehad met Lione Wittebol en mogen komen kijken bij Mercedes. Wel lastig te bereiken inderdaad… en ben daarom gaan zoeken op internet naar ervaringen.

Maar nu denk ik… na het lezen van alle berichten op bokt… niet slim.
Het gaat ons niet om een goedkoop paard, kan meer betalen. Maar dit is toevallig exact wat wij zoeken.. zo stom… was al beetje verliefd geworden op uiterlijk en de omschrijving. Verdorie..

Wij zouden trouwens ook altijd laten keuren incl. bloed onderzoek bij onze eigen DA.

Ik zou inderdaad dit paard laten schieten. Heb zelf geen ervaring met ze, maar de verhalen hier vind ik (ook) te erg, dus ik zou niet eens gaan kijken.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Ervaring gevraagt surprise stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 14:18

Is hun website offline?

anjali
Berichten: 15088
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 17:25

BFEFB schreef:
Hoi, (hebben afspraak om te kijken bij schimmel Mercedes)

Ik ben even lid geworden op bokt.
Wij hebben twee pony’s, maar zoeken er een lief paard bij.

Via marktplaats een super leuk paard gevonden, 1.60m, lekker breed en mega braaf(aldus de omschrijving). Heb contact gehad met Lione Wittebol en mogen komen kijken bij Mercedes. Wel lastig te bereiken inderdaad… en ben daarom gaan zoeken op internet naar ervaringen.

Maar nu denk ik… na het lezen van alle berichten op bokt… niet slim.
Het gaat ons niet om een goedkoop paard, kan meer betalen. Maar dit is toevallig exact wat wij zoeken.. zo stom… was al beetje verliefd geworden op uiterlijk en de omschrijving. Verdorie..

Wij zouden trouwens ook altijd laten keuren incl. bloed onderzoek bij onze eigen DA.

Je koopt een paard en niet de stal erbij. Ik zou gewoon gaan kijken hoor en bij belangstelling laten keuren.Er zijn ook goede, zelfs beroemde, handelaren die hun klanten erin luizen en dan gaat het over exorbitante bedragen waar hele vervelende rechtszaken op volgen. Een paard kan er niets aan doen op welke (handels)stal hij belandt.

Eretria

Berichten: 448
Geregistreerd: 03-02-21

Re: Ervaring gevraagt surprise stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 20:39

Mijn paard kwam er ook vandaan en bleek na enige tijd ook het een en ander te mankeren wat hoogstwaarschijnlijk toen ook al aan de orde zou zijn geweest. Paard was hoogstwaarschijnlijk onder invloed van iets verdovends gezien paard daar traag was onder het zadel en dat thuis volledig anders was. Ga je daar kijken zou ik zeker een bloedonderzoek wel aanraden op dezelfde dag dat je er op zou gaan rijden.

Anderzijds, een van mijn oude paarden is daar ook beland. Dat was een braaf paard waar behalve cornage niets aan mankeerde.

Ken meerdere mensen die hun paard daar vandaan hebben, sommigen hadden mazzel maar de meeste paarden mankeerden toch wat.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-24 21:41

Neem iemand mee met veel verstand van paarden, ogen en oren open houden, laten keuren door je eigen dierenarts. Vraag naar de medische geschiedenis, zet alles op papier in koopcontact. Laat je niet verleiden tot snelle aankoop omdat 'er nog meer kijkers zijn' en dan kun je rustig bij een handelaar een paard kopen.