Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

(Natuurlijk) bekapper omg Nijkerk

 
Profiel   

Bokt weet raad..

Mijn paard lijkt regelmatig last te hebben van hoef kneuzingen en mijn hoefsmid geeft aan dat het misschien komt doordat ze korte hoeven heeft. Mijn paard staat 24/7 buiten, deels verhard, met inloopstal. De hoefsmid gaf aan dat als ze er veel last van blijft houden dat ijzers mogelijk een optie zijn. Ik ben zelf wat terughoudend met het gebruik van ijzers maar ik wil uiteraard ook niet dat mijn paard zo vaak last heeft. Nu wil ik dus graag een keer een natuurlijk bekapper langs laten komen en kijken of dat verschil maakt. Maar ik heb het idee dat degene die ik online kan vinden vooral bekappers zijn met weinig ervaring en die slechts een korte cursus hebben gevolgd. Bij voorkeur zou ik iemand laten komen die zowel kennis heeft van de traditionele manier als de natuurlijke manier van bekappen en al flink wat ervaring heeft met verschillende paardenhoeven.

Kent iemand zo'n smid in omg Nijkerk en wat zijn jouw ervaringen?

Of als iemand nog een andere tip heeft, hoor ik het ook graag!

Hoefschoenen zijn niet echt een optie trouwens. Ik rijd namelijk nog niet (jong paard) en ik doe ook nog niet veel met haar. Het zal dus weinig verschil maken om dan schoenen aan te doen en 24/7 schoenen om laten vind ik echt een no go.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 11:19 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 11:34 



 
Profiel   

Wat verwacht je van een natuurlijk bekapper? En welke methode moet deze dan volgen? Want ook daarin zijn verschillende stromingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-05-23 12:45 



 
Profiel   

Wat bedoel je met last hebben van kneuzingen? Loopt je paard dan gevoelig/kreupel? Met bekappen kom ik regelmatig kneuzingen tegen, eigenaar heeft er dan vaak niets van gemerkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:12 



 
Profiel   

@ Hutcherson
Ik ben niet goed genoeg bekend met de verschillende stromingen in natuurlijk bekappen. Dat zal ik dus moeten gaan ervaren. Vandaar ook mijn vraag naar jullie (goede) ervaringen. Voor mij is het belangrijk dat de betreffende smid ervaring heeft (niet alleen een paar dagen cursus heeft gehad). Het liefst met verschillende methodes van bekappen (waarvan traditioneel een is) en vervolgens naar het paard kijkt om te zien wat het beste past.
Ik verwacht niets, ik hoop een ervaren smid te vinden die weet hoe ik de oorzaak moet aanpakken/ oplossing vindt voor de korte hoeven van mijn paard zodat ze geen last meer heeft van die korte hoeven. Bij voorkeur zonder een ijzer te gebruiken. Als blijkt dat dat niet kan en ze blijft last houden, komt er wel een ijzer onder. Een soort second opinion dus.

@ Barchetta
Doorgaans loopt mijn paard zuiver maar ze heeft met enige regelmaat (ik gok gemiddeld zo'n 1x in de 2/3 maanden) dat ze een paar dagen kreupel loopt aan een van de voorvoeten. Wanneer de smid is geweest zie ik altijd duidelijk (oude) kneuzingen zitten. Veel andere oorzaken van de kreupelheid zijn door de DA al uitgesloten en gezien mijn paard korte hoeven heeft, vermoeden wij dat de kreupelheid daarvandaan zou kunnen komen.

Dus kent iemand een hoefsmid die een traditionele opleiding heeft gevolgd maar zich daarnaast ook in natuurlijk bekappen heeft verdiept en met beide methoden ervaring op heeft gedaan?
Mocht je zelf (goede of slechte) ervaringen hebben met deze smid dan hoor ik dat graag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 08:48 



 
Profiel   

@OranjeRose
De beste ervaring heb ik met mijzelf, ben alleen niet traditioneel :-) Je zou eventueel hoof armor kunnen proberen, kijken of dat helpt. https://www.hoofarmor.nl

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 09:31 



 
Profiel   

@ Barchetta, Bedankt voor de tip. Hoof armor ziet er veelbelovend uit.

Hoe zou je jouw methode omschrijven? Wat voor opleidingen/ervaring heb je? Valt Nijkerk binnen jouw werkgebied?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:31 



 
Profiel   

Tip: zelf een bekapcursus doen, dan weet je waar je op moet letten, en wat er evt niet goed gaat bij jouw paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 12:37 



 
Profiel   

Jaap tuinenga. Pb me maar voor zn nummer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-05-23 13:15 



 
Profiel   

@OranjeRose
Nijkerk is op moment te ver, neem hooguit nog klanten in de buurt van Epe aan, maar ook niet veel meer.
Ik maak de stralen/straalgroeven schoon haal overtollig steunsel weg, maak de zolen schoon, en zet de hoef in de juiste stand. Grootste gedeelte werk ik elektrisch, voor paard en bekapper erg prettig :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-23 14:47 



 
Profiel   

Als hoof armor niet voldoende werkt, kun je ook nog plakbeslag proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 16:12 



 
Profiel   

Saaams schreef
Jaap tuinenga. Pb me maar voor zn nummer.

:j :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 17:58 



 
Profiel   

Absoluut Jaap Tuinenga! Voor mij toch echt wel de beste in zijn vakgebied.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 18:31 



 
Profiel   

Ik ben helemaal met je eens dat iemand zich goed moet scholen - maar bedenk wel goed wat dat inhoudelijk voorstelt.
De opleidingen rond natuurlijk bekappen kunnen iemand een stroming 'induwen'. Sommige opleidingen bestaan nog niet zo lang. Sommige mensen zijn kneiterfanatieke goede autodidacten.
Hoefsmeden hebben een universeler achtergrond, qua opleiding. Dat heeft ook weer zijn voor- en nadelen. Maar het is ook een mbo-opleiding waardoor bv vakken als rekenen onderdeel daar van zijn.

Alleen ter overdenking. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-23 18:46 



 
Profiel   

Texasstar schreef
Absoluut Jaap Tuinenga! Voor mij toch echt wel de beste in zijn vakgebied.


Drie mensen die hem aanraden. Dat is positief. Wat maakt hem zo goed volgens jullie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 18:23 



 
Profiel   

Barchetta schreef
Als hoof armor niet voldoende werkt, kun je ook nog plakbeslag proberen.


Bedankt. Ik ga eerst eens dat hoof armor proberen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 18:24 



 
Profiel   

Mijn pony van de ijzers gehaald na rontgenfotos of dit mogelijk was. Door de hoefsmid. Bleef te lang, te hoog in de hielen enz.
Kon op die manier geen hoefschoenen aanmeten voor buiten.

Uiteindelijk via via Jaap benaderd. Heeft haar 1,5 jaar lang keurig bijgehouden. Nooit een pas kreupel. Nooit scheuren en kwam trouw elke 6 weken.

Helaas na die tijd toch een kreupelheid. Beide zolen aan voorvoeten gehalveerd aan dikte (beoordeeld dmv beeldvorming) advies dierenarts toch weer een ijzer aangezien ze door de compensatie ook een ontsteking kreeg in beide voorknieen als gevolg van de pijn in de voeten.
Dit gedaan. Daarna zuiver.

Dus ik heb helaas afscheid moeten nemen van Jaap.
Haar voeten slijten gewoon harder door de ruwe ondergrond op de paddock dan dat het groeit.

Tevens hebben we nu zelfs een leren zooltje ertussen aangezien ze anders op de zool gevoelig aanvoelt. Loopt geen pas kreupel btw. Maar ze loopt ruimer en losser met zooltje.

Jaap staat niet achter hoefbeslag. Dus hij was uiteraard not amused met mijn keus. Daar is hij wel wat “hard” in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-05-23 18:48 



 
Profiel   

Saaams schreef
Haar voeten slijten gewoon harder door de ruwe ondergrond op de paddock dan dat het groeit.

Dan geef ik vaak het advies om een andere stal te zoeken, waar het paard dan zonder ijzers kan blijven lopen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 17:41 



 
Profiel   

Barchetta schreef
Saaams schreef
Haar voeten slijten gewoon harder door de ruwe ondergrond op de paddock dan dat het groeit.

Dan geef ik vaak het advies om een andere stal te zoeken, waar het paard dan zonder ijzers kan blijven lopen :)


Ik ben blij dat ik er gewoon weer een setje ijzers onder laat meppen. Ieder zijn ding he. Paard staat op een fantastische plek. Dan moet ze 20 uur op stal, dan slijt ze niet.

Maar ga mn paard niet met pijn laten lopen in haar voeten door dunne zolen. Ze loopt sinsdien weer fantastisch.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-05-23 17:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen