Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yvette81

Berichten: 463
Geregistreerd: 29-08-15

Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-23 13:25

Dag bokkers,

Ik zou graag willen weten hoe jullie hier over denken.

Door omstandigheden is mijn paard alleen komen te staan. Ze leek het prima te vinden maar mij leek het beter voor haar om gezelschap te zoeken. Via marktplaats kwam ik in contact met iemand en ze heeft haar paarden bij ons staan.
Het trainen van mijn eigen paard liep moeizaam en uiteindelijk heb ik haar verkocht. Met de intentie om een ander paard te kopen die beter bij me past.
Dit is bijna een jaar geleden.

Ondertussen heb ik hier nu 3 paarden van iemand anders staan. De eigenaresse heeft ze hier gratis staan.
De paarden staan op wei met schuilstal. Hooi regelt ze zelf.
Dagelijks geef ik ze hooi en water. De rest van de verzorging moet ze zelf doen. Paarden staan bij ons aan huis.

Ik ben gaan sparen voor een eigen paard. Maar wilde graag rijden. Dus ben ik lessen gaan volgen op de manege en dit bevalt heel goed!
Heb plezier in het rijden. En geen stress/onrust van mijn eigen paard.
Dus voorlopig wil ik geen eigen paard meer. Ook qua tijd en schuldgevoel geeft het me veel rust geen eigen paard te hebben.

Maar ondertussen staan er hier wel 3 van iemand anders.
Mijn man en schoonvader vinden dat ik ze weg moet sturen. Of gewoon geld moet vragen. Ze staan hier ongeveer een jaar.
Het zijn jonge paarden, nog niet ingereden. Eerder stond hier wel een rijpaard bij en de eigenaresse heeft ook aangeboden dat ik er op mocht rijden. Dit heb ik toen niet gedaan en inmiddels is het paard verkocht.
Ik weet het niet.
Eigenaresse zie ik bijna nooit. Als er iets is dan komt ze wel. Maar ik ben meer met haar paarden bezig dan zijzelf.

Voorlopig ga ik geen paard kopen. De manege bevalt heel goed. En ik ga ook nog een studie erbij doen.

War vinden jullie van de situatie?

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:28

Je bent knettergek dat je dit zo doet.

Celebi
Berichten: 3787
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:29

Paarden gratis aan huis laten staan zou ik sowieso nooit doen. Je hebt er duidelijk werk aan en dus ook verplichtingen. Je privacy bij de eigen huis is verminderd en je zit hoogstwaarschijnlijk op termijn met kosten voor onderhoud aan weide, paddock, onheining en misschien mestafvoer en dat soort zaken? Ik had er dus in elk geval zeker een prijs voor gevraagd. Paarden hoeven nergens gratis te staan. Maar als jij geen paarden meer aan huis wilt is het je goed recht om te zeggen dat het helemaal niet meer hoeft. Ze vinden vast wel weer een ander plekje als dat is waar je je prettig bij voelt.

Dreamboy

Berichten: 2484
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:29

Achterom schreef:
Je bent knettergek dat je dit zo doet.



Iets genuanceerder mag ook wel maar je hebt wel gelijk. Zo wil ik mijn paarden ook wel stallen.

sterregoud
Berichten: 1878
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:30

Om tafel gaan zitten en een redelijk bedrag per maand gaan vragen. Hoeveel redelijk is hangt ook af van je locatie.
Je mag best aan de lage kant gaan zitten, maar helemaal gratis is niets iets voor de lange termijn, toch ?

DuoPenotti

Berichten: 29987
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:38

Jij hebt er dus dagelijks werk aan.
En wie doet er onderhoud aan de wei en gras?

Dus sowieso werkelijk kosten gaan tellen aan onderhoud en huur.
En dan voor het werk wat je er aan hebt ook.

Gratis, no way.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:45

sterregoud schreef:
Om tafel gaan zitten en een redelijk bedrag per maand gaan vragen. Hoeveel redelijk is hangt ook af van je locatie.
Je mag best aan de lage kant gaan zitten, maar helemaal gratis is niets iets voor de lange termijn, toch ?

Aan de lage kant? Hoezo?
Mijn gevoel zegt dat ts eigenlijk de verzorging en verantwoordelijkheid niet (meer) wil. Dan zou ik zeker niet aan de lage kant gaan zitten mbt de kosten, maar een realistische prijs gaan vragen. Dus alle onkosten + arbeidsuren.

Ellen_ov

Berichten: 1325
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 13:45

Dat heeft ze goed voor elkaar…
Ik zou in elk geval de onkosten aan land/paddock uitrekenen en dan nog mest afvoer. Plus je eigen tijd.
Ik vraag mij af hoe dit zo tot stand is gekomen en dat de eigenaresse van de paarden dit ook ‘oké’ vind?

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:05

Zo, die heeft het goed voor elkaar!

Dat ze er gratis staat zou dan imo ook moeten betekenen dat ze gewoon elke dag komt en alles zelf zou doen. Maar nu maakt ze gewoon vies misbruik van je! Ook omdat je haar niet/nauwelijks ziet.

Ik weet niet welke regio je zit maar je mag imo minimaal 80 euro per paard wel vragen.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:10

80 euro _O-
175 per paard komt meer in de buurt.

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:13

Ineke2 schreef:
80 euro _O-
175 per paard komt meer in de buurt.


Ligt echt aan de regio hoor.
En er staat minimaal.
Ze vraagt nu niks dus om dan ineens met 175 per paard aan te komen...

Dat de eigenaresse niks betaald en het ook niet aanbied vind ik ook niet netjes maar van 0 naar ineens 175 euro dan ook weer niet.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:20

Een paard heeft aan onkosten al zeker 150 euro per maand, dus zo’n gek bedrag is dat niet. Degene die nu bij haar staat heeft nog steeds de keuze om weg te gaan, dus omwille van “ opeens veel geld vragen, wat ook reuze meevalt “ dan maar de helft minder vragen. Ehm nee.

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:21

Zit je ook met gebruik van faciliteiten of is het meer opfok? Ook een verschil.

loulou

Berichten: 14812
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:22

kijk wat de gemiddelde opfokprijst is bij jullie in de buurt, dat is een realistische prijs als ik zo lees wat je biedt.

Je hoeft er geen rekening mee te houden dat je van 0 naar bijvoorbeeld 150 of 175 gaat. Ze heeft al die tijd gratis gestaan, dus daar al geluk mee gehad. Als ze het er niet mee eens is, dan kan ze gewoon gaan.

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:24

Ineke2 schreef:
Een paard heeft aan onkosten al zeker 150 euro per maand, dus zo’n gek bedrag is dat niet. Degene die nu bij haar staat heeft nog steeds de keuze om weg te gaan, dus omwille van “ opeens veel geld vragen, wat ook reuze meevalt “ dan maar de helft minder vragen. Ehm nee.


Hmm bijzonder.

Heb mijn paard rond deze prijs gestald staan.
Dat zeg ik. Het ligt echt aan de regio.
Het is weidegang hè! En de eigenaresse koopt zelf het hooi.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:25

sterregoud schreef:
Om tafel gaan zitten en een redelijk bedrag per maand gaan vragen. Hoeveel redelijk is hangt ook af van je locatie.
Je mag best aan de lage kant gaan zitten, maar helemaal gratis is niets iets voor de lange termijn, toch ?

Hoeveel redelijk is hangt af van je kosten, niet van je locatie. De kosten kunnen dan wel weer afhankelijk zijn van je locatie. Waarom zou ze aan de lage kant gaan zitten?

TS: ik zou zeker geld vragen. Bereken wat het je nu kost, bijvoorbeeld: water, elektriciteit, onderhoud weide, onderhoud stal, omheining etc, mestafvoer, enz. Deze kosten sowieso in rekening brengen. Tel daarnaast voor jezelf op hoeveel tijd jij er aan kwijt ben en breng evt dat ook in rekening.

Als je de verandering op tijd aankondigt (bv 2 mnd van te voren) dan heeft de eigenaar tijd zat om een alternatief te vinden als het haar niet bevalt. Jij hebt er verder geen belang bij dat ze blijft dus graag of niet zou ik zeggen.

Succes!

edit: waarom zou ze naar anderen in de regio kijken? Ik snap dat advies nooit zo goed (in zijn algemeenheid, ik zie het vaker voorbij komen in topics). Het is toch gewoon een kwestie van kosten berekenen?

Cioccolato

Berichten: 6649
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:26

Concurrentie.... tenzij je dat niet boeit natuurlijk.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:27

Maar concurrentie is in dit geval toch totaal niet aan de orde?

DuoPenotti

Berichten: 29987
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:28

Het is zonder voer en zonder bodembedekking. Geen aparte stal.
Wel weer het werk. En uiteraard het onderhoud.
En nu zijn het jonge paarden, maar als ze ouder zijn of er een ander paard komt is heb je dan ook een rijbak voor ze?

175 gaat hier in de regio niet lukken per paard voor weidegang met schuilstal.
Voor paar tientjes meer heb je ze dan vol pension staan bij de particulier.

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:29

Regio doet er imo wel toe.
Bedoel als ik in de regio waar ik woon 300 zou moeten betalen bij de ene stal en 200 bij de andere met dezelfde faciliteiten en zorg dan ga ik natuurlijk voor die van 200. Is ook het vraag en aanbod idee.

Maar het belangrijkste in dit geval lijkt mij eerst eens om tafel te gaan.

Gratis is echt te gek voor woorden. Maar volgens mij is een goed gesprek eerst wel belangrijk.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:31

Ja een weide behoeft ook onderhoud en een deugdelijke omheining. Het terrein moet netjes blijven en ze hebben er werk aan.
De mestafvoer, het water etc. Eventueel stroomverbruik in de winter om iets te kunnen zien tijdens het voeren.
Hooi en spullen opslag.

Ir111

Berichten: 11979
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:33

Maar je gaat als pensionaanbieder toch niet onder je kostprijs zitten? Pas als gaat kijken hoeveel je er bovenop doet, dus wat je er aan wil verdienen, zijn de regioprijzen relevant. Maar dat is in dit geval volgens mij totaal niet aan de orde.

Mellow

Berichten: 6504
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:36

Jij stelt dat dat zeker 175 per maand per paard kost dus?

Ik weet heus wat het allemaal inhoud hoor. En ook dat daar kosten aan verbonden zijn. Maar echt geen 175 per maand per paard. Als eigenaresse zelf het hooi koopt.

80 minimaal, minimaal per paard is i.m.o. een mooie start afhankelijk van regio. Bedoel als zij in een dure regio zit dan ben je dief van je eigen portemonnee.
In mijn regio is 80 per paard voor weidegang nog wel te vinden. Opfok idee achtig. 24/7 buiten inclusief voer.

In het westen zijn die prijzen ondenkbaar.

Liannetje86
Berichten: 787
Geregistreerd: 14-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:38

Heb eerst even voor jezelf duidelijk wat je wilt. Wil jij de paarden daar hebben staan? Wat wil je er zelf mee doen (qua tijd etc.) en vervolgens eens gaan kijken wat de kosten zijn.

- Onderhoud wei, onderhoud stalling, je werkzaamheden die jij doet etc. Kijk ook even een beetje wat het je kost aan "hypotheek"; want je hebt toch een grote tuin, die ook je huis duurder heeft gemaakt etc.

Als je deze optelsom hebt, kijk eens waar je op uitkomt, kijk eens wat andere stallen in de buurt doen... Als zij het hooi zelf koopt en je hebt zelf ook een paard gehad, kun je wel inschatten wat ze zelf betaald en trek dat eens van de stallingen in de buurt af. (En nee, niet die met 5 binnenrijbakken etc. vergelijkbare stallen) en kijk dan eens wat je er nog redelijkwijs erop mag/kan zetten.

Dan dat eerst thuis eens bespreken (want ik snap de rest wel die het raar vind dat ze er gratis staat) en ga dan eens met haar om de tafel zitten.

En dan de what if's: of ze gaat er een x bedrag voor betalen dat ze iig de kosten dekt; maakt het sparen voor jou weer makkelijk... Of ze gaat weg en de wei staat leeg. Dan kun je iemand zoeken en meteen goede afspraken maken of je laat het lekker leeg staan tot je zelf weer een paard koopt?

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-23 15:40

In Brabant zijn die prijzen die jij noemt al ondenkbaar. Ik zit in de randstad en dan heb je met 175 euro echt dikke vette mazzel. Haast onvindbaar, dus ik zit daarmee al laag.