Stalling aan huis, wat vraag je er voor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lorette_

Berichten: 12119
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:18

Ik zou op z'n minst de kosten voor het onderhoud van de weide, schuilstal en omheining willen krijgen. Dan heeft de eigenaresse alsnog enorme mazzel. Of zorgt ze zelf voor het onderhoud?

Blijven de paarden wel staan als ze beleerd zijn? Of wordt er dan een plek gezocht met meer faciliteiten?

mylittlejoy

Berichten: 3297
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 14:58

Dit is inderdaad een heule, heule slechte constructie voor TS. Naast dat je niet betaald krijgt voor de arbeid die je verricht, heb je naast het werk ook de verantwoordelijkheid van die drie paarden op jouw naam, zonder daar iets voor te ontvangen. Denk bijvoorbeeld aan het UBO-register:

https://www.rvo.nl/onderwerpen/identifi ... rdenhouder

Wanneer de paarden bijvoorbeeld niet correct gechipt zijn oid, ben jij degene die opdraait voor de boete. Ook heb je nu geen enkele afspraak. Wat als de mevrouw besluit om er nog 5 bij te kopen en die gratis bij je neer te zetten? Je vraagt er toch niets voor.

En de garantie dat wanneer je een paard koopt, deze in een stabiele kudde komt, heb je ook al niet. Want mevrouw kan ook op stel en sprong besluiten om alles weg te halen. Een maand opzegtermijn maakt toch niet uit, want er zijn geen kosten.

Kort en goed kleven hier de nodige nadelen en risico's aan voor TS. Ik zou zelf dus ook zeker om de tafel gaan zitten en - gezien dit al een jaar duurt - voorstellen om per januari een bedrag te vragen, wat in ieder geval jouw kosten en arbeid dekt. Dan heeft ze nog ruim twee maanden om wat anders te zoeken, als ze er niet voor wil betalen. Echter, als dat een reden zou zijn voor mevrouw om te vertrekken, moet je je wellicht afvragen of er überhaupt niet enorm misbruik van je gemaakt werd/wordt en je dit gratis moet willen doorzetten.

pmarena

Berichten: 48333
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 15:16

Tja, aan de andere kant: als TS dit ervaart als een win-win situatie, van gezellig paardjes in de tuin zonder zelf de voer e.d. kosten en eindverantwoordelijkheid te hoeven dragen. Als het voor haar voelt als een toch wel positieve samenwerking waarin er evenwicht is in wat het haar kost qua geld, tijd en energie en wat ze er voor terug krijgt, dan is het ook prima toch?

Ik zou denken van als je bvb. 150 euro per maand vraagt voor de 3 paarden, dat je dan nog steeds dezelfde situatie houdt want dan is de eigenaresse van de paarden nog steeds niet duur uit. Maar dat je dan tenminste wel een kleine vergoeding krijgt voor het gebruik van je terrein, stroom / water en je eigen energie.

Moet zeggen dat wij hier nu ook iemand gratis hebben staan. Als weidemaatje zeg maar en met het idee dat ze geen huur betaalt, maar in plaats daarvan wat werk uit handen neemt. Maar dat moet je altijd maar afwachten hoe dat uit gaat pakken.

Ik heb besloten geen geld te vragen, om ook geen verwachtingen te scheppen. Daar ben ik heel erg eerlijk over geweest: we zijn niet op zoek naar een pensionklant met het bijbehorende extra werk en gedoe, het is allemaal zelfverzorging, het is hier hoe het is, we gaan geen aanpassingen doen en als het niet werkt, dan werkt het niet...qua afrastering bijvoorbeeld. Dan ga ik niet een berg tijd en geld er in stoppen om het voor dat diertje aan te passen maar dat kan je dan zelf doen of onze wegen scheiden zeg maar, even goede vrienden.

Ik heb het idee dat er bij betalen toch meer verwachtingen bij komen kijken en daar heb ik geen zin in, ik wil geen pensionklant met allerlei eisen zeg maar. Wil juist minder werk aan de paardjes hebben, niet meer := Hoe de verhouding nu ligt dat voelt an sich wat prettiger.