Instructrice gezocht omgeving Helmond, Aarle - Rixtel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Instructrice gezocht omgeving Helmond, Aarle - Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 13:56

Hallo allemaal,

Ik heb sinds 3 maanden een eigen paard. Het is een Spaanse ruin van 15 jaar. Ik loop tegen wat problemen met hem aan waar ik graag hulp bij wil. Hij is super lief en braaf hij zal je geen kwaad willen doen ik hou ook echt van hem. Echter bouwt hij wel snel spanning op en vooral alleen. Dus alleen op de poetsplaats alleen in de stal alleen in de paddock alleen rijden dan is alles net even wat spannender. Ik rij regelmatig met 2 andere meisjes. Ik heb hem de eerste 2 weken toen hij kwam eerst even lekker laten wennen. Daarna langzaam op gaan bouwen en dat ging eigenlijk goed. Het probleem waar ik toen tegenaan liep is dat hij niet rustig kan draven. Hij zet zijn rug hol hoofd wat hoger en zet het op een lopen en probeert telkens in galop te springen. De galop was ook niet fijn sommige stukjes gingen goed soms scheurde die echt door de bochten en was moeilijk in te houden. Nu is het zo dat sinds 2/3 weken het mis is gegaan, 1 keer wou ik simpel aandraven en meneer maakte zich helemaal hol en scheurde me door de bak heen ik kreeg hem zelfs niet meer op een kleine volte zoveel onverwachtse bewegingen maakte die. Daarna ben ik op advies van iemand op stal gaan longeren met bijzet om hem te leren zijn hoofd laag te houden. Dit doet hij eigenlijk super goed en braaf. Gisteren weer hetzelfde verhaal ik wilde opstappen en hij begon al zo onrustig te worden dat ik me voet nog niet eens in de beugel kreeg ik voelde de spanning al dus ik draaide echt minicirkels om zijn eigen kont om hem rustig te krijgen. Echter zal hij uiteraard ook mijn spanning gevoelt hebben waardoor hij begon te steigeren en kon ik er gelukkig zelf afspringen hij heeft toen 20 rondjes door de bak gegaloppeerd en werd daarna kalm. Ik ben opgestapt en heb wat rondjes gestapt en toen hebben we het afgesloten. Ik wil niet bang van hem worden ookal zit er nu door deze dingen al wat spanning in. Daarom zoek ik iemand die hier raad mee weet en me kan helpen desnoods vanaf stap 0


Mijn paardje staat in HELMOND, AARLE - RIXTEL.

Weet jij iemand dan hoor ik het heel graag want ik wil echt het beste voor mijn vriendje
Laatst bijgewerkt door C_arola op 16-11-23 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Omgeving in de titel geplaatst

_Zsazsa_
Berichten: 4482
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Instructrice gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:04

Oei dat klinkt niet als een beste start. Spanjaarden vergen vaak wel een ruiter die consequent en duidelijk is anders worden ze vaak erg gespannen. Wat van kwaad tot erger wordt. Ik geef helaas geen les meer op andere locaties, alleen op mijn locatie in Best. Je mag me een PB sturen. Misschien kan ik iemand anders voor je vinden in die buurt. Ga iig niet met hulpteugels of hard zijn of wat dan ook aan de gang.
Ze zijn mega slim en gevoelig. Hoe hardhandiger je wordt hoe harder ze gaan lopen.
Terug naar de basis met grondwerk. Heb je een beeld van zijn verleden?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:11

Vera Grevelink - Practice to Perform

Marjolein van den Broek - Horse Awareness

Noor Tanger

Esther Franssen

Zelf zowel van Esther, Vera als van Marjolein les gehad en alle 3 tevreden over! Mijn paard staat in Ommel dus dicht bij Helmond :)
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 14-11-23 14:18, in het totaal 2 keer bewerkt

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 14:12

-
Laatst bijgewerkt door Horsie2008 op 14-11-23 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Instructrice gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 14:30

Hi Anouk_H,

Bedankt!! ik ga hier naar kijken.

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 14:57

_Zsazsa_ schreef:
Oei dat klinkt niet als een beste start. Spanjaarden vergen vaak wel een ruiter die consequent en duidelijk is anders worden ze vaak erg gespannen. Wat van kwaad tot erger wordt. Ik geef helaas geen les meer op andere locaties, alleen op mijn locatie in Best. Je mag me een PB sturen. Misschien kan ik iemand anders voor je vinden in die buurt. Ga iig niet met hulpteugels of hard zijn of wat dan ook aan de gang.
Ze zijn mega slim en gevoelig. Hoe hardhandiger je wordt hoe harder ze gaan lopen.
Terug naar de basis met grondwerk. Heb je een beeld van zijn verleden?



Hi _Zsazsa_ hij is inderdaad erg slim en gevoelig. Hoeveel ze op mijn stal zeggen je bent niet streng genoeg voor hem je moet harder zijn hij moet weten dat jij de baas bent je moet de teugel strakker houden werk hem naar beneden met je handen wil ik dit niet, ik vind dat dit alleen maar averechts gaat werken bij zo’n paard. Ik wil zijn leider zijn uiteraard maar wel door samenwerking en niet door te domineren. Ik heb hem van een bekende gekocht daar heeft hij 6 maanden gestaan. Zij wist zijn verleden ook niet precies maar dacht wel dat hij niet altijd even goed behandeld is. Hij heeft namelijk wat littekens op zijn neus en achterbenen. Ook vertelde de tandarts mij toen die kwam dat hij een groot litteken op zijn tong heeft waar hij geen last van heeft maar dus een overblijfsel uit Spanje is.

Als je iemand weet hoor ik het heel graag!

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Instructrice gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:40


Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:42

Om het toch even uit te sluiten: is hij gekeurd bij aankoop? En zo ja, alleen klinisch of ook met foto's? En dan ook hals en rug?
Al een goede zadelpasser bij gehad en verder goed passend tuig?

Herkent de vorige eigenaar dit gedrag?

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-23 16:05

Bowo schreef:
Om het toch even uit te sluiten: is hij gekeurd bij aankoop? En zo ja, alleen klinisch of ook met foto's? En dan ook hals en rug?
Al een goede zadelpasser bij gehad en verder goed passend tuig?

Herkent de vorige eigenaar dit gedrag?



Hi, ik heb hem gekocht van een bekende, zij heeft een eigen dressuurstal waar hij 6 maanden heeft gestaan. Het probleem met draven en galopperen had hij daar ook en hun zeiden dat dat met heel licht lichtrijden, niet meegaan in zijn tempo en zelf rustig blijven hielp. Het gedrag wat hij nu vertoont herkennen ze niet. zij heeft hem door de DA laten checken. Ik had er van hun dan ook een zadel bijgekregen maar heb 2 weken geleden een zadelpasser laten komen en een nieuw zadel aangeschaft op zijn aanraden.

midgie

Berichten: 7244
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Instructrice gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:03

Probleem vaak met spanjaarde , zelf heb ik er 5 staan en de helft daarvan heeft dit soort dingen, is puur onzekerheid en als je dit gaat aanpakken zoals ze bij jou op stal zeggen dan kom je echt nergens , ja of een paard wat echt gevaarlijk word of een dier wat zich helemaal overgeeft en echt geen gelukkig leven gaat krijgen, helaas heb ik die ook staan en nu mag hij zich zelf zijn en laat hij alles zien wat hem dwars zit, na 3 jaar kunnen we langzaamaan weer wat rijden .
Gebruik nooit geen bijzet , dat is pure dwang voor elk paard maar voor dit soort karakters zo vreselijk sneu en neem aan dat je een goeie samenwerking met hem wil en hem niet opdragen wat jij wil,

Miss ook eens naar een andere stal zoeken, want de mensen die zeggen dat je hem niet hard genoeg aanpakt hebben een verkeerde energie en dat voelt een paard ook.
Je zou eens kunnen kijken op Academische rijkunst nerderland, staan kundige instructrices die jou op weg kunnen helpen.
Het probleem ligt namelijk niet aan het paard, maar aan de gene die hem traint en dat ben jij zelf tenslotte.

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 12:14

midgie schreef:
Probleem vaak met spanjaarde , zelf heb ik er 5 staan en de helft daarvan heeft dit soort dingen, is puur onzekerheid en als je dit gaat aanpakken zoals ze bij jou op stal zeggen dan kom je echt nergens , ja of een paard wat echt gevaarlijk word of een dier wat zich helemaal overgeeft en echt geen gelukkig leven gaat krijgen, helaas heb ik die ook staan en nu mag hij zich zelf zijn en laat hij alles zien wat hem dwars zit, na 3 jaar kunnen we langzaamaan weer wat rijden .
Gebruik nooit geen bijzet , dat is pure dwang voor elk paard maar voor dit soort karakters zo vreselijk sneu en neem aan dat je een goeie samenwerking met hem wil en hem niet opdragen wat jij wil,

Miss ook eens naar een andere stal zoeken, want de mensen die zeggen dat je hem niet hard genoeg aanpakt hebben een verkeerde energie en dat voelt een paard ook.
Je zou eens kunnen kijken op Academische rijkunst nerderland, staan kundige instructrices die jou op weg kunnen helpen.
Het probleem ligt namelijk niet aan het paard, maar aan de gene die hem traint en dat ben jij zelf tenslotte.



Hi Midgie,

Bedankt voor je reactie, ik luister dan ook zeker niet naar hun omdat hun niet snappen dat de Spanjaarden een heel andere karakter hebben en een andere aanpak nodig heeft. Ik wil hem leren om zijn lichaam beter te gebruiken tijdens het rijden. Heb jij tips hoe ik dat dan eventueel beter aan zou kunnen pakken ? Ik merk dat hij heel erg op de voorhand rijdt en zijn achterbenen niet mooi actief gebruikt hij loopt dan ook niet mooi over zijn rug. Dit werd mij dus geadviseerd te trainen met longeren met een halsverlenger eraan. Maar dit is dus geen goede optie ?

Ik zal eens kijken bij de Academische Rijkunst!

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Instructrice gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 12:19

Waar ik misschien ook nog aan dacht maar niet helemaal goed weet hoe dat zit met Spaanse paarden is zijn krachtvoer. Ik geef hem nu 2 x per dag 0.5 kg. Zou dit teveel zijn voor hem waardoor hij wat heter is? Is krachtvoer überhaupt wel nodig ?

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:25

Bij elk paard moet je beginnen met de achterhand activeren. Zolang dat niet in orde is, moet je überhaupt niet bezig houden het wat er aan de voorkant gebeurt.

Wanneer de achterhand actief is, kun je werken aan de contactteugel. Een constant, zacht en licht contact met de mond. Zorg ervoor dat het paard de hand vertrouwt, maar wel op eigen benen blijft. Als die te zwaar wordt, laat je de voorkant los en rijd je met je been er achter aan. Eventueel kan een ophouding worden gebruikt als dat niet voldoende werkt, maar doe dat zeker met begeleiding, want je moet niet met de ophoudingen alsnog het hoofd op gaan tillen of je paard weer bang maken voor de hand. Het is meer een 'let op' richting je paard.

Het is voor veek ruiters wel lastig om de controle aan de voorkant "weg te geven", door los te laten. Herken je dat bij jezelf?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:27

Horsie2008 schreef:
Waar ik misschien ook nog aan dacht maar niet helemaal goed weet hoe dat zit met Spaanse paarden is zijn krachtvoer. Ik geef hem nu 2 x per dag 0.5 kg. Zou dit teveel zijn voor hem waardoor hij wat heter is? Is krachtvoer überhaupt wel nodig ?

Wat voer je? Ik denk dat krachtvoer absoluut niet nodig is. Staat je paard snachts binnen? Ik had hetzelfde met mijn arabier en sinds hij 24/7 buiten staat op een pp is het probleem helemaal weg!
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 05-12-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Op verzoek aangepast

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:27

Voor de spanning bij het alleen zijn kan ik ESDR aanraden. Heeft bij mijn paard enorm geholpen om alleen op stal te durven zijn, alleen in de bak te zijn en toen opeens alle paarden op de wei stonden heb ik weer opnieuw een sessie ingepland omdat hij het toch weer heel spannend vond om weg te zijn uit de kudde.

Qua rijden kan ik je niet echt helpen. Het enige wat ik nog wil toevoegen is doe rustig aan. Na een verhuizing zijn paarden best onder de indruk van alles. Zeker als dit paard eerst bij de stal van je vriendin heeft gestaan is hij dus in ieder geval al 2x kort achter elkaar verhuist. Ze kunnen tot zeker een maand of 6 nodig hebben om weer te aarden dus als hij precies na die tijd weer verhuist is kan dat natuurlijk een extra grote klap zijn. Niet teveel willen, spanning vermijden en samen kijken wat wel en niet lukt en alles in kleine stapjes opbouwen.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 12:28

Horsie2008 schreef:
Waar ik misschien ook nog aan dacht maar niet helemaal goed weet hoe dat zit met Spaanse paarden is zijn krachtvoer. Ik geef hem nu 2 x per dag 0.5 kg. Zou dit teveel zijn voor hem waardoor hij wat heter is? Is krachtvoer überhaupt wel nodig ?

Dat wisselt per paard. Hoe is zijn gewicht? Mooi, te dik, te dun? Als hij te dun is, mist hij vet of spier?

Paarden kunnen natuurlijk meer energie krijgen als ze meer voer krijgen, maar je kunt je beleid niet alleen daarop baseren.

Ik zou wel minstens iets van vitaminebrok geven. Als hij te dun is, kan je dat vervangen of aanvullen met 'standaard' krachtvoer. Als hij vooral spier mist, zijn eiwitten belangrijk

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 12:46

Bowo schreef:
Bij elk paard moet je beginnen met de achterhand activeren. Zolang dat niet in orde is, moet je überhaupt niet bezig houden het wat er aan de voorkant gebeurt.

Wanneer de achterhand actief is, kun je werken aan de contactteugel. Een constant, zacht en licht contact met de mond. Zorg ervoor dat het paard de hand vertrouwt, maar wel op eigen benen blijft. Als die te zwaar wordt, laat je de voorkant los en rijd je met je been er achter aan. Eventueel kan een ophouding worden gebruikt als dat niet voldoende werkt, maar doe dat zeker met begeleiding, want je moet niet met de ophoudingen alsnog het hoofd op gaan tillen of je paard weer bang maken voor de hand. Het is meer een 'let op' richting je paard.

Het is voor veek ruiters wel lastig om de controle aan de voorkant "weg te geven", door los te laten. Herken je dat bij jezelf?



Daar herken ik mezelf wel in. Omdat ik bang ben dat hij gaat rennen en ik geen controle meer heb laat ik de voorhand niet echt los inderdaad. Dit zou ik dan bvb beter kunnen trainen als iemand de longeerlijn eraan heeft tijdens het rijden ? En longeren zonder enige hulpen erbij helpt dat ook om zijn achterhand actief te maken ?

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 12:50

yarkayunda schreef:
Horsie2008 schreef:
Waar ik misschien ook nog aan dacht maar niet helemaal goed weet hoe dat zit met Spaanse paarden is zijn krachtvoer. Ik geef hem nu 2 x per dag 0.5 kg. Zou dit teveel zijn voor hem waardoor hij wat heter is? Is krachtvoer überhaupt wel nodig ?

Wat voer je? Ik denk dat krachtvoer absoluut niet nodig is. Staat je paard snachts binnen? Ik had hetzelfde met mijn arabier en sinds hij 24/7 buiten staat op een pp is het probleem helemaal weg!



Ik voer sochtends 0.5 subli basisbrok en hij krijgt een bekertje vital van pavo en ‘s avonds ook 0.5 basisbrok met een scheutje lijnzaadolie. Hij staat ‘s nachts binnen hij gaat rond 7 uur ‘s ochtends naar buiten tot 5 uur.

Bedankt voor je ervaring. Dat wil ik uiteraard niet!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 08-12-23 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote aangepast

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 12:55

Celebi schreef:
Voor de spanning bij het alleen zijn kan ik ESDR aanraden. Heeft bij mijn paard enorm geholpen om alleen op stal te durven zijn, alleen in de bak te zijn en toen opeens alle paarden op de wei stonden heb ik weer opnieuw een sessie ingepland omdat hij het toch weer heel spannend vond om weg te zijn uit de kudde.

Qua rijden kan ik je niet echt helpen. Het enige wat ik nog wil toevoegen is doe rustig aan. Na een verhuizing zijn paarden best onder de indruk van alles. Zeker als dit paard eerst bij de stal van je vriendin heeft gestaan is hij dus in ieder geval al 2x kort achter elkaar verhuist. Ze kunnen tot zeker een maand of 6 nodig hebben om weer te aarden dus als hij precies na die tijd weer verhuist is kan dat natuurlijk een extra grote klap zijn. Niet teveel willen, spanning vermijden en samen kijken wat wel en niet lukt en alles in kleine stapjes opbouwen.



Dat klinkt interessant ESDR hij heeft namelijk echt een beetje verlatingsangst en hangt erg op de andere paarden dit ga ik zeker proberen bedankt!

Ik werd een beetje radeloos maar ik moet inderdaad meer geduld hebben en hem de tijd gunnen en niet vergeten dat ik hem pas een kleine 3 maanden heb.

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 12:59

Bowo schreef:
Horsie2008 schreef:
Waar ik misschien ook nog aan dacht maar niet helemaal goed weet hoe dat zit met Spaanse paarden is zijn krachtvoer. Ik geef hem nu 2 x per dag 0.5 kg. Zou dit teveel zijn voor hem waardoor hij wat heter is? Is krachtvoer überhaupt wel nodig ?

Dat wisselt per paard. Hoe is zijn gewicht? Mooi, te dik, te dun? Als hij te dun is, mist hij vet of spier?

Paarden kunnen natuurlijk meer energie krijgen als ze meer voer krijgen, maar je kunt je beleid niet alleen daarop baseren.

Ik zou wel minstens iets van vitaminebrok geven. Als hij te dun is, kan je dat vervangen of aanvullen met 'standaard' krachtvoer. Als hij vooral spier mist, zijn eiwitten belangrijk


Ik vind hem nog wat mager. En het is een combinatie van beiden hij mist vooral in zijn achterhand en rug spieren en er mag wat meer vet op komen. De vorige eigenaar vertelde wel dat hij een slanke bouw heeft dus echt vol zal die niet worden maar iets voller mag hij wel. Hij krijgt elke dag een bekertje vital van pavo

mosagaat
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:03

Wat herkenbaar, en ik kom dit veel tegen vooral bij paarden die afgericht zijn in spanje.

Misschien is het een optie om bitloze optoming te zoeken waar hij positief op reageert, hierdoor haal je misschien druk weg op zijn tong die wellicht nog gevoelig is met het littekenweefsel.

daarnaast zou ik beginnen met veel verschillende soorten grondwerk, bv loswerken in de cirkel, werken aan de hand, werken aan de lange teugel en lange lijnen en andere grondwerk oefeningen, zodat je hem lichamelijk en geestelijk klaar kan maken voor het werk onder de man.

nieuwsgierig en meer weten stuur maar een pb

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 13:28

Hier een blije PRE ruiter. So keep courage, hartstikke goed dat je niet luistert naar je stalgenoten.
Bijzetteugels werken niet.

Andalusiërs zijn braaf, dapper en mensgericht. Vreselijk slim.
En nu het slechte nieuws: ze zijn wat laat rijp - en hypermobiel.
(Op zich is 'hypermobiel' een medische term, het gaat er over dat een lichaam te weinig stevigheid heeft uit de pezen en banden - een flink deel moet komen uit goed en gericht getrainde spieren.)
Mijn Knollie is op buitenrit hartstikke dapper, maar ik moet niet te lang nadenken over hoe ik een bepaalde situatie wil oplossen. ('Bij het stierenvechten heb je die tijd ook niet.')

Goed dat je je dier wil leren om zijn lichaam goed te gebruiken.
Ik heb Knollie ingereden via 4dd - dus beginnen met de ruiter in de verlichte zit
(niet naar voor hangen, maar correct je eigen zwaartepunt terug houden)
en je paard helpen om gelijkelijk gewicht op beide voorbenen te nemen.
(Kan met een lichte contact teugel, maximaal drie gram is mijn streven.)
Het kan zin hebben om je dier dit vanaf de grond te leren en dan geleidelijk aan vanuit het zadel.

Ik vind het veel logischer dan 'eerst moet de achterhand aan het werk' (in disbalans wordt dat rennen, zoals je gemerkt hebt "en dan van de voorkant afblijven" - jajaja...).

Één van de voordelen is, dat fysieke stevigheid ('zo val ik niet om') ook psychisch rust geeft.
En een ander voordeel is dat dit bekkenkanteling en goed ruggebruik geeft. Plus sterke 'buik'spieren, wat je nodig hebt om je dier met plezier tot 25 jaar oud in het werk te hebben.
Zodra er balans is, ga je meer impuls vragen,
en er zijn duidelijke criteria 'of het lukt':
als je dier met meer impuls loopt en in balans blijft,
dan wordt de 'bovenlijn' langer,
de 'onderlijn' korter en
het zweefmoment in draf en galop langer.

Ik heb mijn eigen PRE ingereden met in gedachten de klassieke regel 'wacht met galopperen tot je dier een correcte schouderbinnenwaarts kan laten zien in draf'.

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 13:50

mosagaat schreef:
Wat herkenbaar, en ik kom dit veel tegen vooral bij paarden die afgericht zijn in spanje.

Misschien is het een optie om bitloze optoming te zoeken waar hij positief op reageert, hierdoor haal je misschien druk weg op zijn tong die wellicht nog gevoelig is met het littekenweefsel.

daarnaast zou ik beginnen met veel verschillende soorten grondwerk, bv loswerken in de cirkel, werken aan de hand, werken aan de lange teugel en lange lijnen en andere grondwerk oefeningen, zodat je hem lichamelijk en geestelijk klaar kan maken voor het werk onder de man.

nieuwsgierig en meer weten stuur maar een pb



Dat zou ook nog een optie zijn, alleen ben je dan niet helemaal de controle kwijt als hij geen bit in heeft en hij reageert er niet goed op?

Grondwerk doe ik zo af en toe wel eens alleen zou ik wel meer en beter willen leren. Ik heb het nu voornamelijk uit filmpjes op YouTube geleerd dat is toch anders dan echt begeleiding erbij.

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 14:04

Janneke2 schreef:
Hier een blije PRE ruiter. So keep courage, hartstikke goed dat je niet luistert naar je stalgenoten.
Bijzetteugels werken niet.

Andalusiërs zijn braaf, dapper en mensgericht. Vreselijk slim.
En nu het slechte nieuws: ze zijn wat laat rijp - en hypermobiel.
(Op zich is 'hypermobiel' een medische term, het gaat er over dat een lichaam te weinig stevigheid heeft uit de pezen en banden - een flink deel moet komen uit goed en gericht getrainde spieren.)
Mijn Knollie is op buitenrit hartstikke dapper, maar ik moet niet te lang nadenken over hoe ik een bepaalde situatie wil oplossen. ('Bij het stierenvechten heb je die tijd ook niet.')

Goed dat je je dier wil leren om zijn lichaam goed te gebruiken.
Ik heb Knollie ingereden via 4dd - dus beginnen met de ruiter in de verlichte zit
(niet naar voor hangen, maar correct je eigen zwaartepunt terug houden)
en je paard helpen om gelijkelijk gewicht op beide voorbenen te nemen.
(Kan met een lichte contact teugel, maximaal drie gram is mijn streven.)
Het kan zin hebben om je dier dit vanaf de grond te leren en dan geleidelijk aan vanuit het zadel.

Ik vind het veel logischer dan 'eerst moet de achterhand aan het werk' (in disbalans wordt dat rennen, zoals je gemerkt hebt "en dan van de voorkant afblijven" - jajaja...).

Één van de voordelen is, dat fysieke stevigheid ('zo val ik niet om') ook psychisch rust geeft.
En een ander voordeel is dat dit bekkenkanteling en goed ruggebruik geeft. Plus sterke 'buik'spieren, wat je nodig hebt om je dier met plezier tot 25 jaar oud in het werk te hebben.
Zodra er balans is, ga je meer impuls vragen,
en er zijn duidelijke criteria 'of het lukt':
als je dier met meer impuls loopt en in balans blijft,
dan wordt de 'bovenlijn' langer,
de 'onderlijn' korter en
het zweefmoment in draf en galop langer.

Ik heb mijn eigen PRE ingereden met in gedachten de klassieke regel 'wacht met galopperen tot je dier een correcte schouderbinnenwaarts kan laten zien in draf'.




Ik ben ook heel blij met hem en de Spaanse rassen vond ik altijd al heel mooi en speciaal vanwege hun karakter. En dit forum geeft me veel motivatie dat het wel goed gaat komen al is het in 1000 ministapjes. Bedankt voor je verhaal hier kan ik wel iets mee en het galopperen staat voor nu ook al 2/3 weekje uit om hem eerst in de stap en draf fijn, goed en beheerst te laten lopen voor we de galop weer oppakken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 14:07

Controle is vooral een kwestie van vertrouwen en balans.
... bij vertrouwen hoort ook communicatie, dat wel, maar dat hoeft niet per se met bit.

Even kijken hoe hij reageert op bijv. een rambo micklem (rijd ik al jaren mee) kan geen kwaad.
(Soms heeft een dier nare herinneringen aan de seretta, een kaptoom met fors metaal op het neusbeen.)