Instructrice gezocht omgeving Helmond, Aarle - Rixtel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-23 14:59

Janneke2 schreef:
Controle is vooral een kwestie van vertrouwen en balans.
... bij vertrouwen hoort ook communicatie, dat wel, maar dat hoeft niet per se met bit.

Even kijken hoe hij reageert op bijv. een rambo micklem (rijd ik al jaren mee) kan geen kwaad.
(Soms heeft een dier nare herinneringen aan de seretta, een kaptoom met fors metaal op het neusbeen.)



Dit ga ik meenemen, bedankt! Hij heeft inderdaad ook littekens op zijn neus naar verwachting van een seretta. (Dit weten we natuurlijk niet zeker) maar hij is gelukkig niet schuw of bang.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 15:21

Horsie2008 schreef:
Bowo schreef:
Bij elk paard moet je beginnen met de achterhand activeren. Zolang dat niet in orde is, moet je überhaupt niet bezig houden het wat er aan de voorkant gebeurt.

Wanneer de achterhand actief is, kun je werken aan de contactteugel. Een constant, zacht en licht contact met de mond. Zorg ervoor dat het paard de hand vertrouwt, maar wel op eigen benen blijft. Als die te zwaar wordt, laat je de voorkant los en rijd je met je been er achter aan. Eventueel kan een ophouding worden gebruikt als dat niet voldoende werkt, maar doe dat zeker met begeleiding, want je moet niet met de ophoudingen alsnog het hoofd op gaan tillen of je paard weer bang maken voor de hand. Het is meer een 'let op' richting je paard.

Het is voor veek ruiters wel lastig om de controle aan de voorkant "weg te geven", door los te laten. Herken je dat bij jezelf?



Daar herken ik mezelf wel in. Omdat ik bang ben dat hij gaat rennen en ik geen controle meer heb laat ik de voorhand niet echt los inderdaad. Dit zou ik dan bvb beter kunnen trainen als iemand de longeerlijn eraan heeft tijdens het rijden ? En longeren zonder enige hulpen erbij helpt dat ook om zijn achterhand actief te maken ?


Als die longeerlijn jou vertrouwen geeft, dan kan dat. Maar je zult ook merken dat een paard dat niet meer wordt "beperkt" in zijn vluchtgedrag, helemaal niet de behoefte heeft on te vluchten. Vaak worden ze zenuwachtig door het feit dat ze niet weg kunnen wanneer het nodig zou zijn. Daarbij geef je met voorwaarts rijden hopelijk ook vertrouwen aan je paard door duidelijk te leiden. Je wacht niet af, maar geeft je paard een opdracht en daarbij ook een opdracht die hij waarschijnlijk graag aanpakt, hij wil immers met die spanning ergens heen kunnen.

Als je paard echt niet snapt hoe hij zijn achterhand moet activeren, kun je andere opties bekijken. Er zijn echter niet veel paarden die dat niet snappen, meestal is het een ruiter die het niet snapt (te weinig vraagt, het juiste gevoel niet herkent, andere prioriteiten heeft etc)

Horsie2008 schreef:
Ik vind hem nog wat mager. En het is een combinatie van beiden hij mist vooral in zijn achterhand en rug spieren en er mag wat meer vet op komen. De vorige eigenaar vertelde wel dat hij een slanke bouw heeft dus echt vol zal die niet worden maar iets voller mag hij wel. Hij krijgt elke dag een bekertje vital van pavo


Ik zou dan het krachtvoer niet helemaal weg laten. Dat heeft hij zo te horen wel nodig. Eventueel kan je andere merken proberen, maar ik vermoed niet dat dat echt zoden aan de dijk zet met dit probleem.

Janneke2 schreef:
Ik vind het veel logischer dan 'eerst moet de achterhand aan het werk' (in disbalans wordt dat rennen, zoals je gemerkt hebt "en dan van de voorkant afblijven" - jajaja...).

Maar rennen heeft niets te maken met de voorkant. Je moet een paard inderdaad niet over zijn tempo jagen (dat is ook geen actieve achterhand, dat is een stuwende ipv ondertredende achterhand) maar je moet wel van achter naar voor rijden. Je mag best remmen wanneer nodig, maar je hebt toch echt eerst een actieve achterhand nodig voordat je aan de voorkant wat kunt aanpassen aan hoofd-hals houding en aanleuning.

De balans vinden tussen actief en over tempo kan wel moeilijk zijn, maar een paard dat over tempo wordt gejaagd, gaat vaak in de hand hangen. Als je daar los laat, kan hij niet hangen en dus ook niet makkelijk over tempo. Een paard dat zijn eigen hoofd draagt, zal toch enige balans moeten hebben. Daarin zit je een soort controle punt. Als je paard niet voorwaartser wordt op je been, maar in je hand komt en je krijgt hem daar niet af, ben je waarschijnlijk over tempo aan het rijden.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 21:32

Bowo schreef:
Janneke2 schreef:
Ik vind het veel logischer dan 'eerst moet de achterhand aan het werk' (in disbalans wordt dat rennen, zoals je gemerkt hebt "en dan van de voorkant afblijven" - jajaja...).

Maar rennen heeft niets te maken met de voorkant.

Klopt.
Ik stelde dat rennen met disbalans te maken heeft.
(Al mag iedereen mij hierin aanvullen, een vluchtdier kan om heel veel redenen 'weg' willen.)
Citaat:
Je moet een paard inderdaad niet over zijn tempo jagen (... ) maar je moet wel van achter naar voor rijden. Je mag best remmen wanneer nodig, maar je hebt toch echt eerst een actieve achterhand nodig voordat je aan de voorkant wat kunt aanpassen aan hoofd-hals houding en aanleuning.


Dat refrein ken ik, maar ik schreef over iets anders.
Het verplaatsen van het zwaartepunt in het 'links-rechts vlak'. (Verticale balans.)
Daarvoor gelden geen voorwaarden als dat het dier eerst 'dit of dat moet',
en het "zijwaarts" verplaatsen van het zwaartepunt heeft niet tot nauwelijks te maken met een hoofd-halshouding vragen of hopen dat je aanleuning krijgt.
(Het grappige is dat je die aanleuning wel degelijk krijgt. En een mooie doch lage 'krul' is ook niet moeilijk of veel werk.)

Citaat:
Een paard dat zijn eigen hoofd draagt, zal toch enige balans moeten hebben. Daarin zit je een soort controle punt.

Klopt, zodra het contact zwaarder wordt dan (wat mij betreft) drie gram is er werk aan de winkel.
(Dier moe? Terug 'gevallen' in meer gewicht op één voorbeen? Zet het dier zich vast in de ribben...? Hoe is het met de achterhand...?)

En als het dier stabieler gaat worden in de verticale balans, ga je meer impuls vragen,
en als het goed is krijg je een langere 'bovenlijn', een kortere onderlijn en wordt in draf (en wat later galop) het zweefmoment langer.

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Re: Instructrice gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 23:32

Kan degene van wie jij het paard hebt gekocht, je niet een keer komen helpen? Die kent het paard tenslotte… Instructie is altijd een goed idee, maar hier gaat - zo te lezen - iets mis in de communicatie tussen jou en het paard. Het paard reageert en vervolgens is het moeilijk om dat op te lossen. Dus ik denk dat je waarschijnlijk op korte termijn geholpen bent als de vorige eigenaar even meekijkt en je uitlegt wat er niet goed gaat en wat je daar aan zou kunnen doen (als tussenoplossing totdat je instructie hebt gevonden).

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:36

Ik verplaats dit topic naar Ervaringen en diensten omdat de topicstarter op zoek is naar een instructrice.

mosagaat
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-01-06
Woonplaats: Sint-Oedenrode

Re: Instructrice gezocht omgeving Helmond, Aarle - Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 11:32

Even geduurd voor mijn reactie. Maar met een bitloos betekent niet geen controle. Maar je moet wel op zoek naar wat bij je paard past van hackamore met korte schaar of misschien ietsje langer. Kin of kaak gekruist side pull en zo kunnen we even doorgaan. Maar uit eindelijk draait het allemaal om balans of je er nu op zit of naast loopt. Lichamelijk en geestelijk moet jij je weg gaan vinden met je maatje om samen in balans te komen.
Woon niet zo ver weg dus stuur gerust een pb

Maartje_M

Berichten: 9368
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Instructrice gezocht omgeving Helmond, Aarle - Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 13:59

Leandra Theunissen van Equi-vita!
Ze heeft heel veel ervaring met Spanjaarden en werkt heel rustig en geduldig. Mijn neurotische Spaanse doet het heel erg fijn op haar begeleiding. Ze kijkt echt naar paard en ruiter en wat ik extra fijn vind, is dat ze ook osteopaat is en dus ook je paard kan behandelen als je met het rijden ergens tegenaan loopt.

Skye93
Berichten: 44
Geregistreerd: 15-03-23
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 14:00

Over je instructievraag: Ze is hierboven al een paar keer benoemd, maar ik kan Leandra Theunissen van Equi-Vita onderstrepen als een fijne persoon voor dit soort problematiek.

Zowel als instructrice als osteopaat heb ik ondertussen al vele jaren goede ervaringen met haar. Biomechanisch is ze erg goed onderlegd en in mijn ervaring heeft ze juist veel geduld met zowel paard als ruiter. Het meeste heb ik bij haar gelest met mijn vorige pony, een arabierenkruising, die erg gevoelig was en ook erg snel spanning opbouwde. Ze heeft me hier altijd super bij begeleid op een zeer paardvriendelijke manier, waardoor ik erg fijn kon rijden met mijn pony, ondanks dat de pony een serieuze lijst aan bemerkingen had.

Ook vanaf de grond met onze jonge arabier (ook een gevoelig ding) heeft ze ons al fijn geholpen in de lessen, met dubbele longe en werken aan de hand. Iets wat in mijn beleving een erg welkome aanvulling is in de training en ook echt kan helpen om bijvoorbeeld aan de balans te werken zonder belasting.

Een vriendin van mij lest bij haar met PRE merries. Ze heeft de afgelopen jaren met hulp van Leandra supermooie stappen mogen maken, onder andere met een getraumatiseerde hele hete merrie. Onder begeleiding van Leandra heeft deze combinatie na jarenlange struggles op dressuurmatig gebied en vele instructeurs versleten te hebben het toch voor elkaar gekregen op een fijne manier aan de dressuur te kunnen werken, toen eigenlijk de hoop al opgegeven was.


Heel veel succes ermee!

Amable

Berichten: 9677
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re: Instructrice gezocht omgeving Helmond, Aarle - Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:04

Wat rot dat het zo moeilijk gaat. Aarle rixtel ligt ook binnen mijn les gebied, dus mocht je hulp willen kan ik je dat bieden www.amable.nl

Ik heb zelf overigens rijles van leandra, zij is ook de osteopaat voor mijn paarden. Dus bij haar zit je inderdaad, zoals mijn voorgangers al zeggen, ook helemaal goed.

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 15:37

Horsie2008 schreef:
Hi, ik heb hem gekocht van een bekende, zij heeft een eigen dressuurstal waar hij 6 maanden heeft gestaan. Het probleem met draven en galopperen had hij daar ook en hun zeiden dat dat met heel licht lichtrijden, niet meegaan in zijn tempo en zelf rustig blijven hielp. Het gedrag wat hij nu vertoont herkennen ze niet. zij heeft hem door de DA laten checken. Ik had er van hun dan ook een zadel bijgekregen maar heb 2 weken geleden een zadelpasser laten komen en een nieuw zadel aangeschaft op zijn aanraden.


Dit valt me op: je hebt hem dus niet laten keuren, en hij had deze problemen deels daar ook al. Dan zou ik toch zeker eerst een dierenarts laten meekijken. Steigeren bij opstappen is nou niet bepaald normaal gedrag, ik zou dan op zijn minst een lichamelijk oorzaak voor willen uitsluiten. En dan kun je verder met aanpassen voer / grondwerk / rijtechnisch aan de slag.

Heb ook even gemist of hij genoeg buiten komt?

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Instructrice gezocht omgeving Helmond, Aarle - Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 16:13

Hi allemaal,

Aller eerst bedankt voor de reacties allemaal. Ik heb ondertussen best wat stappen ondernomen. En iemand mee laten kijken met onze training. Al snel genoeg dacht ze te weten waar het probleem lag en vroeg of ze er op mocht. Ze ging met hem aan het werk en het leek wel of ik naar een show aan het kijken was. Hij heeft dus zoals zei zegt working equitation gedaan. Ze zei er is helemaal niks mis met je paard hij doet meteen wat je van hem vraagt en hij is zeker niet laag opgeleid, als je de knopjes weet te zitten heb je een fantastisch paard want er zit ook geen kwaad in. Ze was zoveel oefeningen met hem aan het doen wat er echt heel mooi uitzag maar ik geen flauw idee had hoe ze het deed of hoe het moest. Hij is dus niet gewend aan de dressuur zoals wij het hier rijden en naar waarschijnlijkheid altijd met een stang gereden. Zij kon dan ook alles bepalen wat hij deed met haar bekken en door de speed trail in de working equitation vindt hij de snelheid dus gewoon heel leuk en is daar soms iets te enthousiast in zei ze maar hij doet het dus zeker niet om mij eraf te gooien. Wat een hele opluchting voor mij was en eigenlijk alles op zijn plek viel voor mij toen ik de filmpjes van working equitation ging bekijken. Hij was echt helemaal in zijn nopjes en je zag gewoon dat hij een gevoel had van eindelijk begrijpt iemand mij. Hij was blij en ontspannen. Ik mocht er weer op en ik voelde een heel ander paard onder mij. Geen spanning losse oortjes we hebben toen samen nog heerlijk geoefend met haar begeleiding en zelfs gecontroleerd kunnen galopperen met de oefeningen die ze gaf.


Verder is de osteopaat nog geweest en die heeft hem flink behandeld dat was erg hard nodig. Deze week moeten we nog rustig aan doen en vanaf volgende week langzaam op gaan bouwen en dan gaan we steeds meer lessen nemen in zijn manier van rijden aangezien het grootste deel van onze miscommunicatie ligt aan mijn gebrek aan kennis en vaardigheden want dat wil ik echt super graag leren, working equitation is echt fantastisch leuk

Horsie2008
Berichten: 16
Geregistreerd: 14-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-23 16:22

miereneter schreef:
Horsie2008 schreef:
Hi, ik heb hem gekocht van een bekende, zij heeft een eigen dressuurstal waar hij 6 maanden heeft gestaan. Het probleem met draven en galopperen had hij daar ook en hun zeiden dat dat met heel licht lichtrijden, niet meegaan in zijn tempo en zelf rustig blijven hielp. Het gedrag wat hij nu vertoont herkennen ze niet. zij heeft hem door de DA laten checken. Ik had er van hun dan ook een zadel bijgekregen maar heb 2 weken geleden een zadelpasser laten komen en een nieuw zadel aangeschaft op zijn aanraden.


Dit valt me op: je hebt hem dus niet laten keuren, en hij had deze problemen deels daar ook al. Dan zou ik toch zeker eerst een dierenarts laten meekijken. Steigeren bij opstappen is nou niet bepaald normaal gedrag, ik zou dan op zijn minst een lichamelijk oorzaak voor willen uitsluiten. En dan kun je verder met aanpassen voer / grondwerk / rijtechnisch aan de slag.

Heb ook even gemist of hij genoeg buiten komt?



Hi, de dierenarts/osteopaat is deze week geweest, zij heeft hem grondig nagekeken en behandeld. Verder komt hij elke dag van 8.00 tot 17.00/18.00 buiten

miereneter

Berichten: 2534
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-23 18:36

Fijn dat je hebt kunnen vinden wat er aan de hand was, Horsie2008. WE is inderdaad verschrikkelijk leuk, dus dat is geen straf om te doen!