Paard graatmager uit training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Paard graatmager uit training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 21:59

Ik schrijf dit stukje om wat ervaring op te doen, aangezien ik graag wil weten of de situatie die zich voorgedaan normaal is.

Op 30 september heb ik mijn paard naar van der plas quarter horses te nuenen gebracht om verder doorgereden te worden. Paard was al zadelmak, alleen was het de vraag of hij misschien beter in de westernsport zou passen.

De communicatie in het begin ging al lastig, nu had ik daar misschien ook een stukje proactiever in kunnen zijn maar het is wat het is.

Paard zou in volle training komen te staan voor €650 per maand, eerste maand netjes contant meegenomen en tweede maand per bank overgemaakt.

In de eerste week heb ik netjes aangegeven dat hij echt op oog gevoerd moet worden, aangezien hij als Engels volbloed een ander metabolisme heeft dan wat de voerzak voorschrijft. Hierop heb ik aangeboden als hij veel bijgevoerd moest worden ik het geen probleem vond om op eigen kosten extra voer te brengen. Hier heb ik geen reactie op gehad.

Communicatie qua training liep slecht, aangezien ik het zelf enorm druk heb gehad en met medische klachten zit had ik voor filmpjes gevraagd. In de twee maanden dat hij daar heeft gestaan heb ik 1 filmpje mogen ontvangen, dat is op zich geen ramp.

Maar toen ik vandaag mijn paard op kwam halen uit training schrok ik me een ongeluk.

Ik trof het paard in deze staat aan, waarbij ik alle uitsteeksels van zijn ruggengraat kan voelen, ribben kan voelen en hij met enorm dikke benen staat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl ik het paard in deze staat heb gebracht:

Afbeelding

Afbeelding


Nu heb ik dit besproken met de eigenaresse, echter zit het mij nog steeds niet lekker.
Zij geeft aan dat dit mijn eigen schuld zou zijn, aangezien ik niet veel langs ben geweest.
Mijn aanname was dat als hij in volledige training zou staan ik er op kon vertrouwen dat hij goed verzorgd zou worden en ik het uit handen kon geven. Zo heb ik bij een andere stal dezelfde vraag gesteld voor training, daar werd aangegeven dat ik zelfs op vakantie kon gaan en dat ik me om de verzorging niet druk hoefde te maken.

Nu is hij wel een weekje een klein beetje verkouden geweest, dit is netjes gemeld.
Alleen nadat ik na ongeveer een week een berichtje stuurde hoe het met hem ging, zou het super gaan en hij helemaal genezen zijn.
Echter is er niks vermeld dat hij zo is afgevallen.
Paard zou volgens de eigenaresse zelfs niet eens zijn afgevallen.

Hoe zouden jullie hierop reageren?
Of hoe kijken jullie naar deze situatie?

Cioccolato

Berichten: 6614
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Paard graatmager uit training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:05

Dit is het zoveelste geval van ik breng m'n paard ergens heen, kijk nooit en haal m mager op.

Het hoort niet. Absoluut niet.. en het siert de stal zeker niet.

Maar echt, ga gewoon regelmatig kijken om te controleren..

Koekeroekus

Berichten: 3321
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:06

Nee, dit is niet normaal.
Je mag verwachten dat als je paard in training staat het goed gevoerd wordt.

Als de foto's kloppen en hij in twee maanden tijd zoveel is vermagerd zou ik haast denken dat hij helemaal geen eten heeft gehad.

Of hij moet natuurlijk iets onder de leden hebben gehad.
Maar wil wedden dat ze hebben gezegd dat hij neit geschikt is voor western?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:09

Verschrikkelijk!
Ik weet niet hoe ik zou reageren. Hij heeft het niet goed gehad, dat is duidelijk.
Of slecht gevoerd of slecht gereden of een combinatie hiervan.

Heb je een contract? Of zelf opgeschreven wat er afgesproken is? Emailcontact? Appcontact?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:11

Dit is echt absurd en absoluut niet jouw schuld. Je brengt je paard weg bij een professional waar je ook de bijbehorende professionaliteit hoort te verwachten.

Ik weet niet wat ik hiermee zou doen behalve mijn ervaring kenbaar zou maken zodat meer mensen weten waar ze mee in zee gaan.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:11

Je zou mogen verwachten dat zij hem goed verzorgen als hij in volledige training staat. Als ik jouw foto’s zie, valt dit niet onder goede verzorging.

Is het verstandig om zelf een vinger aan de pols te houden? Ja. Maakt dat jou de schuldige/verantwoordelijke in dit verhaal? Nee.

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:13

Normaal lijkt het me niet. Het dier is sterk vermagerd en dat lijkt me niet de normale gang van zaken. Wat is de verklaring voor die dikke benen?
Ik zou alleen de naam van het bedrijf verwijderen en het proberen samen netjes op te lossen. Iemand met naam en toenaam op bokt zetten, zorgt alleen maar voor onrust en lijkt me niet de weg naar een oplossing. Wat zou je nu verwachten van het bedrijf?

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:17

Dat zijn mensen met hun hart op de verkeerde plek.

Geld innen en zorgen dat ze zelf zo min mogelijk geld kwijt zijn.
Je gooit je eigen naam te grabbel.

In de omgang zie je toch dat een paard afvalt.

SDLT

Berichten: 137
Geregistreerd: 12-05-13
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-23 22:18

Alle afspraken zijn via whatsapp gegaan.
Ik heb voorheen een ander paard in training gehad, daar ging de communicatie iets beter mee.
Deze is dan ook niet graatmager terug gekomen, alleen betreft het dan ook een quarter die andere voer benodigdheden heeft dan een Engels volbloed.

Aangezien de vorige ervaring goed was, had ik het vertrouwen om de zorg over te laten aan de eigenaresse.

Paard zou het volgens haar beter geschikt zijn als allrounder, hierop is de training aangepast.
Echter is er ook niet vermeld dat ze er zelf niet op zou rijden maar iemand anders.

Paard is voordat hij naar deze stal is toegegaan helemaal nagekeken, inclusief klinische keuring en bloed afname. Is helemaal goed bevonden door onze eigen dierenarts.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:20

Die dikke benen lijken stalbenen. Heeft mijn draver ook nu hij voor de winter op stal staat ipv 24/7 weidegang. (maar anders valt hij enorm af door de kou ondanks dekens helaas).

Alleen je paard in zo een vermagerde toestand weer ophalen is echt niet goed.
Wat ik nog het ergst vind is dat zij beweren dat die niet afgevallen is.

Hoe zag je paard er op het filmpje uit? Kan je daar iets van afleiden of je ribben ziet?

Spieren op de bovenlijn zijn ook echt weg. Heel jammer.

Ro0sje
Berichten: 538
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:23

Je staat in je recht. Dat is duidelijk. Je zou de dierenarts kunnen laten komen en een verklaring laten opmaken van zijn huidige gezondheidstoestand. Als alle afspraken via whatsapp en e-mail staan kun je een advocaat in armen nemen en er een zaak van maken. Maar wat wil je bereiken? Wil je je geld terug, een schadevergoeding, excuses?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Paard graatmager uit training

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:44

Zo mager worden ze niet binnen een paar dagen… Zeker gezien de communicatie al niet goed liep was ik in jouw geval vaker gaan kijken. Helaas valt het niet meer terug te draaien.

Ik zou het snel vergeten en het als een zure, maar wel wijze les, zien. Nooit meer een paard daarheen brengen. En hopelijk komt je paard er snel weer bovenop, arm ding.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:45

Dit is toch gewoon schandalig...
Als het paard zo enorm af zou vallen ondanks goed voer hoort die stal je daarvan op de hoogte te brengen. Jou te vragen of ze bijvoorbeeld bloed af mogen laten nemen.

Gezien ze dat niet gedaan hebben lijkt het mij echt verwaarlozing. Arm dier.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:48

Nee hoor, dit is niet normaal.

Je brengt je dier naar een professionele trainer, dan hoort dit gewoon niet te gebeuren.

Maar instanties waarbij je een klacht kunt indienen zijn schaars.

Zelf heb ik ooit het tegenovergestelde meegemaakt toen mijn paard in training stond.
(Sober ras, mondeling en schriftelijk het rantsoen laten weten - paard werd overvoerd.
Er gingen nog 'een paar dingen mis' en het is een politiezaak geworden.)

lrm

Berichten: 3392
Geregistreerd: 17-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:49

Oei dit is niet helemaal fijn nee. Wel ben ik eens met wat je zegt over Engels volbloed. Die zijn sowieso soms lastig op gewicht te krijgen en houden, in vergelijking met een quarter is dat een wereld van verschil. Wil niet zeggen dat ze niet aan de bel konden trekken over vermageren dan kun je er wel wat mee.

Of je hier verder wat mee kan, of wil.. geen idee. Ik denk dat het een modder gooien van jou naar hun en terug wordt. Of je dat wil is aan jou.

Horseloverl
Berichten: 2223
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:49

Ik zou hier zeker hard op ingaan. Kan gewoon niet. Wij hebben dit 2x gehad met een merrie die voor inseminatie naar de hengstenboer ging. 1x. Toen gemeld en ze zouden meer voeren. 2e keer met ophalen, stond er toen een week en weer enorm opgetrokken en dun in de buik. Nooit meer weg gebracht

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:49

Schandalig zeg. Kun je dan niemand meer vertrouwen? Jouw paard heeft geen zorg gehad!! Zou er zeker werk van proberen te maken.

HorsePassion
Berichten: 974
Geregistreerd: 21-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:51

Hoe hebben ze een zadel op zo'n magere rug kunnen leggen?
Er zit geen vlees en geen spieren.
Arm dier. Dit kan echt niet. :n

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:54

dikke benen is weinig van te zeggen, zo te zien heeft ie aardig buiten gestaan zonder enige bescherming en daar heel veel vet/energie verbruikt om zich maar warm te houden. Dikke benen kan in paar uur al opkomen, nu veel blubber, dus zware arbeid om daar doorheen te ploegen, dan even til gestaan omdat je hem op ging halen, dan lopen ze zo vol.

Maar dat ie zo weinig spieren nog heeft... nee das zeker niet normaal, zeker niet als ze hem zo ook onder het zadel hebben gehad (en das natuurlijk ook nog de vraag)

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:57

Wauw...

Waar ik normaal heel erg zwart-wit ben en de eigenaar absoluut verantwoordelijk vind voor het paard, ongeacht waar hij staat, vind ik dit toch wel even andere koek...
De professionele trainer had hier eerder aan bel moeten trekken!
Daar werden ze namelijk voor betaald, de volledige zorg én training.
Beiden is niet goed gegaan, het paard is veel te mager en blijkbaar toch getraind geweest.
Ik vind dat de trainer dit absoluut kwalijk te nemen is.

Ik heb helaas geen advies, maar wil je wel sterkte wensen en hoop dat je paard volledig op knapt.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 22:58

Dat been is vanaf het spronggewricht dik, dat is niet normaal hoor.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:02

Vooropgesteld dat ik niet snap dat mensen niet regelmatig gaan checken bij hun dier. Je wil toch weten hoe het gaat, zowel qua paard als training.

Maar ik vind het een kul argument van de stal om dit aan te voeren. Je vangt er toch een best bedrag voor. Daarvoor mag je als eigenaar verwachten dat je paard goed verzorgd wordt. Die stal had ook kunnen bellen om het onder de aandacht te brengen. Ze hebben een zorgtaak. Sowieso is het toch een kleine moeite om eens per week even een korte update te geven over hoe de training verloopt en hoe het paard het doet. Fototje erbij. Bizar ook als ze op dit magere dier een zadel hebben gegooid.

Wat zou je zelf een goede oplossing vinden? Dan zou je nogmaals in gesprek kunnen gaan en ze wijzen op hun verantwoordelijkheid als professionele trainingsstal. Als ze niet open staan voor een volwassen gesprek dan zou ik op Google review etc een review achter laten.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:02

... en voor alle duidelijkheid: ik vind het ronduit idioot dat de eigenaresse (van de trainingsstal, denk ik zo) stelt
'dat het jouw schuld is, had je maar langs moeten komen'.

1) Terwijl jij toch wat emotioneel bent (jouw lieverd ziet er zo slecht uit...!)
2) zet zij 'de schuldmachine aan'
Please, NIET geloven!
3) Je kunt de #€&%€¥¢ opmerking ook 'omdraaien':
ze zegt zo ongeveer letterlijk dat zij zelf niet in staat is om een correcte inschatting van de toestand van het dier te maken.

En dat laatste (punt drie) geloof ik grif...
:(:)

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:06

Ik zou hoe dan ook morgen een dierenarts laten komen om een medisch rapport op te maken. En dat presenteren aan de trainer. Dit kan idd echt niet!

gomir

Berichten: 25535
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 23:07

Dit is niet normaal en het welzijn van een paard op een professionele stal zou er nooit vanaf moeten hangen of je wel of niet langskomt! Ik heb op meerdere adressen paarden staan en ze bellen allemaal als ze denken dat er iets met het paard is of als er extra zorg nodig is. Denk aan fysiotherapie, bloedonderzoek of een supplement.

Je zou ze in gebreke kunnen stellen en het stal/trainingsgeld terug kunnen proberen te vorderen, maar ik vrees dat het de tijd en energie die daar in gaat zitten niet opweegt tegen de in die context relatief geringe kosten.