Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dais_

Berichten: 4029
Geregistreerd: 06-03-05

Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-23 16:11

Onder het mom van 'ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' heb ik besloten zelf nieuwe stallen te metselen.

Ik heb ooit op een pensionstalling gestaan waar ze zelf ook de stallen hadden gemetseld en ik wil dit nu graag namaken. Uiteraard heb ik advies ingewonnen op deze stal en die tips neem ik zeker mee. Ook ben ik vandaag naar de bouwmarkt gegaan hier uit de buurt, maar daar konden ze me helaas niet helpen.

Ik vroeg me af of hier nog ervaringsdeskundigen zitten met het zelf metselen van stallen en ben benieuwd naar hoe dit gedaan is.

Bijvoorbeeld:

- Welke soort stenen?
- Hoe dik zijn de stenen?
- Zijn de stenen nadien nog afgewerkt of ruw gelaten?
- Hoe zijn de stenen aan/in de grond verankerd?
- Hoe hoog zijn de stalwanden?
- Welke specie/lijm gebruikt?
- Vooraf eerst beton gestort?
- Is er wapening in de muur verwerkt?
- Wat kun je aanraden?
- Wat zou je juist afraden?

Ik ben heel benieuwd of er hier nog ervaringsdeskundigen zitten :D

Voor het idee (zonder tralies):


Afbeelding

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:08

Alleen van afkijken van mijn vader. Ik heb het zelf niet gedaan

Wij hebben stallen van kalksteen. De onderste laag is van beton. Zelf zand steen en beton gekocht, gemixt, gegoten in zelfgemaakt malletjes, laten uitharden en daarop zandkalksteen. Hoe hoog precies weet ik niet. Verder zijn ze ruw gelaten, wel voorgestroken en geverft met wit en grijs. De voorwanden zijn dan wel op maat gemaakt bij Van der Veer. De boxen zijn 3.5 bij 4.5
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Genoeg ruimte voor mijn drachtige fries :D
Afbeelding

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:18

Ik zou persoonlijk wel kiezen voor een stevige vloer. En dat behelst wat mij betreft meer dan alleen beton storten. Want op wat voor grond zit je? Heb je kans op verzakken? Afhankelijk van die antwoorden zou ik ook kiezen voor wel/niet een fundering.
Zoals je voorbeeld zijn simpele betonblokken. Die metsel je al niet maar lijm je. Als iemand je dat even goed uit legt en je stelpalen neer zet dan is dat prima zelf te doen.
Ik heb de afgelopen weken de binnenmuren van ons nieuw te bouwen gastenverblijf zelf gelijmd.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:20

Ik zou sowieso dubbelsteens wanden maken en dat inderdaad wapenen. Zo heeft mijn vader het vroeger ook gedaan. Ik weet nog dat ik een paard heb gehad die de enkelsteens buitenmuur zo kapot heeft getrapt. Of je moet al een wand metselen die je aan de binnenkant bekleedt met bijvoorbeeld steenschotten (zo heb ik het nu). Die zijn rond de 1.40 hoog en dan heb je de traphoogte veilig.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 18:27

Waarom wil je graag stenen stallen?
Als je helemaal geen ervaring hebt met metselen kan je dan niet beter voor kant en klare stalwanden gaan?

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-23 19:39

Het makkelijkst zelf doen is metselen met kalkzandstenen. Die kun je ook zelf op maat kappen namelijk. Die grote blokken gaan wel lekker snel de hoogte in maar is weer heel lastig om er halve of ander formaat blokken van te maken. In ieder geval eensteens en geen halfsteens metselen anders duwen ze ze zo om... En inderdaad goed funderen. Dus uitgraven of op een betonplaat metselen als het halfhoge wanden worden gaat dat wel. Ik heb ze 1.20 maar heb ook pony's. Metselen is heel leuk om te doen en het leert snel. Afwerken, dus voegen of aansmeren is wel fijner voor paard en mens om schoon te houden en geen scherpe hoeken te hebben.

Dais_

Berichten: 4029
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 14:33

Ik heb wat bouwmaterialenbedrijven gebeld en ze zijn het niet helemaal eens met elkaar, maar kort samengevat is dit de conslusie: Eigenlijk adviseren ze allemaal kalkzandsteen, máár dit kan niet tegen vocht, vorst en zout. Het alternatief zou dan betonblokken zijn. Inderdaad lijmen en met wapening erin.
Ik heb inmiddels al heel wat video's gekeken op youtube en volgens mij is het lijmen van betonblokken an sich niet zo moeilijk. :D


De schuur waar ik de stallen wil maken is een voormalige wagenschuur met betonvloer. De wanden zijn grote deuren met metalen golfplaten die dus allemaal open kunnen. Hier kan ik dus niks tegenaan maken of aan vast zetten. Vandaar dat ik dus alles rondom wil metselen.

De vloer is van beton, maar het loopt niet waterpas. Ik heb geen flauw idee hoe ik daar ooit waterpas op kan gaan beginnen metselen. Over een lengte van 11,5 meter loopt het 10cm af en op een lengte van 4,5m loopt het zo'n 7 cm af.

Ik heb dus het idee om er een nieuwe gewapende betonvloer te storten en daarop dan te beginnen met metselen. Een bekisting maken zal dus stap 1 zijn :j.

josien_m_
Berichten: 2411
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 15:23

Dat kan wel, maar is echt niet nodig. Onze vloer was ook bij langa na niet waterpas. Als je gaat metselen worden de voegen aan die lage kant de eerste rijen gewoon veel dikker. Met 2 of 3 lagen steen ben je dan waterpas. Begrijp ik goed dat het metselwerk wel onder dak gebeurt? Dan kan het prima met kalkzandsteen, heb ik ook gedaan. Er hoeven geen olifanten in he? wapening in de muren lijkt me dan wat overbodig. Wanneer je maar wel goed verspringt in de opbouw en zijmuren. Diesteunen dan weer de langere muur en andersom. (als je nog snapt wat ik bedoel :) )succes!

Dais_

Berichten: 4029
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-23 10:12

Dankjewel voor de tips Jolien :j Het 'vervelende' aan mijn plan is dat het vrij grote stallen worden (6x4m en 4,5x4m) en daarmee weinig stabiliteit ontstaat als je het alleen van de hoeken moet hebben.

Ik heb gisteravond daarom nog even wat speurwerk verricht op bokt, maar her en der lees ik wel degelijk over omgevallen stalmuren :=. Om die reden heb ik bedacht extra kolommen te metselen én te verankeren in de bodem. Want het zijn dan wel geen olifanten, ze kunnen wel echt heel lomp zijn en van tijd tot tijd schuren ze ook graag even hun staart (zodra ze op gras staan beginnen ze daarmee, stopt ook weer zodra ze van het gras afgaan). Ze zijn niet groot (1,58m en 1,60m) maar het is toch een berg paard wat er dan drukt tegen een paar gelijmde blokjes :=. Ik ga het dan toch maar zo veel mogelijk olifant proof maken :D. Better safe than sorry!


Verder schrok ik me helemaal rot van de prijs van een lijmbak. Rond de 200 euro kosten die dingen nieuw! := Hoezo dan -O-

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:47

Je kan ook holle stenen/blokken nemen en daarin wapening erin maken.
In de onderste laag eventueel verankeren aan de vloer.
Daarna stort je er eventueel beton in mocht je bang zijn voor omvallen.

De eerste laag maak jebin principe een kim laag, zo kan je de eerste laag waterpas maken.

Qua afwerking kan je zowel metselstenen als kalkzandsteen of ytongblokken verven met bv een schrobvaste muurverf ( wel eerst voorstrijken)

Akshay
Berichten: 2066
Geregistreerd: 05-03-12

Re: Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:18

Hier is (door mijn man) in de bestaande schuur op de bestaande fundering een muur gemetseld. Buitenzijde schuur bestaat uit damwand, binnenkant een houten geraamte. Fundering en vloer is beton.

Hij heeft aan de binnenkant gemetseld, vanaf de betonvloer. In de vloer heeft hij ankers gemaakt van een cm of 15 a 20 geloof ik. Met speciale (meurende) grondankers. In de wanden heeft hij ankers naar het houtskelet gemaakt.

Hier is gemetseld met klinkers, die hadden we nog liggen, en dat ging best. Mijn man had nog nooit gemetseld en heeft het nu geleerd :))
Aan de binnenkant is verder niets afgewerkt. Het is ruw, niet je knokkels langs vegen, maar verder geen enkel nadeel te bekennen. Staat stevig, want de paarden gebruiken het met liefde als schuurwand :+

MarloesHJ

Berichten: 2466
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Zelf stal metselen - ervaringen/tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 12:42

Ik heb niet alles gelezen maar wij hebben de stallen zelf (laten) metselen. We hebben betonblokken op elkaar gemaakt maar dan met de brede kanten op elkaar. Dan krijg je dus een vrij dikke muur want ik wilde niet dat als een van de paarden zijn kont er tegen parkeerde de muur bij de ander in de stal lag. Ze zijn gewapend maar het de details weet ik daar niet van.
Een gedeelte van de stallen is geverfd, het ander gedeeltelijk nog altijd niet en het zit er al een jaar of 7 in. Alleen het zoutblok heb ik wel verplaatst omdat dat op de ongeverfde muur niet helemaal top ging. Verder helemaal prima. Muren zijn half hoog en de rest met tralies. Bij de voerplek zit nog een stukje dichte muur waar dan ook de tralies aan verankerd zijn. De deuren zijn trouwens half open maar het front van de stal is op het vloergat na wel helemaal hoog opgemetseld omdat daar de balken van het dak ook op rusten.
De muren zijn gekomen nadat de definitieve betonvloer is gestort en daar zit ook flink wat wapening in.