Dry needling ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 15:15

Wie heeft hier weleens dry needling laten doen bij zijn paard?
En dan door een fysio.. dus iemand die bevoegd is huid te doorboren.
Hoe was de ervaring? Wie heb je er bij gehad?

Ik kan zelf masseren en doe dit ook, echter forse “ spierknopen” zijn manueel niet altijd goed los te krijgen. Zelf heb ik een paar jaar terug ook mijzelf laten Dry needlen, vond het afschuwelijk maar het hielp wel heel goed.
Zelf “ ken” ik alleen jill bomers doe dit aanbiedt, maar wellicht zijn er meer?

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 15:18

Els Bach doet dit ook. Heb echt geweldige dingen ermee gezien, en het wordt eigenlijk altijd in combinatie met een fysio behandeling gedaan. Soms ook met een combi ernaast van laseren en medical taping.

Heidi1989
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-23

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:26

Aanvullende vraag: wat mag je qua kosten verwachten?

MerleSimone

Berichten: 5727
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:38

Hier ook ervaring, zowel bij mezelf als paard haha. Vind het zelf altijd erg naar maar de verlichting is echt bizar.
Jeroen Duenk doet dit ook indien nodig tijdens de behandeling. Ben altijd tevreden over zijn behandelingen en merk vrijwel altijd verbetering. Meestal elk half jaar een behandeling, of omdat er iets nodig is of puur ter controle.
Paard reageert niet mega heftig, in het bekkengebied helemaal niet zelfs maar vorige keer hals vond hij wel minder prettig maar daar zat ook een flinke blokkade.

karin30
Berichten: 162
Geregistreerd: 21-05-15

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:46

Ik heb ook alleen maar goede ervaring bij dry needeling voor me zelf ga ik naar jill maar aangezien ik geen trailer heb om daar naar toe te gaan laat ik jöelle versteeg komen, zij word ook door jill aangeraden toen ik iemand zocht die langs komt. Met de naalden komen ze net wat dieper in de spieren en het helpt bijna meteen (Ls de spierpijn weg is)

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 16:54

Hele goeie ervaringen mee! Mijn gewone fysio dacht op een gegeven moment dat ik een tenniselleboog had... omdat ik ook schouderklachten kreeg en het me te lang duurde ben ik naar een (goeie) fysio gegaan speciaal voor schouderproblematiek. En wat bleek...de pijn in mijn elleboog kwam ook uit mijn schouderregio vandaan. Ik vind het niet supervervelend, eerder prettig dat ik voel dat die naald precies op de goeie plek beland. Ook snel resultaat.
Als ik weer last heb pak ik zo'n hard wasbolletje en ga ik daarop liggen en zo masseer ik dan zelf die drukpunten. Soms lukt het ermee en anders vlieg ik weer even naar de fysio.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 17:00

Ik heb er ook goede ervaringen mee, vanuit een andere hoek. Als fysiotherapeut gebruik ik namelijk graag de Dry Needle naalden om bepaalde klachten te verhelpen. Mijn ervaring is dat het resultaat verschilt per patiënt, wat natuurlijk logisch is.
Ik heb gewerkt bij Jill Bomers, hier veel mensen geprikt en ook paarden behandeld zien worden door Jill en Iris. Ik moet zeggen dat ik het resultaat echt verbijsterend vind. Oftewel, als je een bekwame therapeut treft dan kan het zeker een positief resultaat geven.
Edit: Als je specifieke vragen hebt mag je me altijd een berichtje sturen!

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 18:31

Ellen-Door Menalda van Schouwenburg doet o.a. ook aan dry needling, komt op locatie en woont in Holten.

Zelf laat ik mij ook regelmatig prikken, vind het echt heerlijk

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 18:53

Brrrrrr ik vond het zo naar..
Hoewel het echt hielp, maar dat gevoel van die “ twitch”…
Heb me destijds bij Bomers ( humane afdeling uiteraard) laten behandelen. Misschien zou ik zelf ook weer eens moeten.

Hoe ervaren de paarden het ?

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:28

Bij mijn paard moet het onder verdoving, zo naar vindt ze het.
Het helpt haar wel goed, maar ik laat het alleen doen als het echt nodig is.
Volgens mij was ik eur 120,00 kwijt en moest ervoor naar de kliniek.

Heb het ook voor mezelf gehad en ik vond het erg pijnlijk.

Celebi
Berichten: 3656
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 19:33

De osteopaat van mijn paard doet het altijd aan het einde van haar behandeling op een aantal plekken. Eerlijk gezegd geen idee of het echt helpt en wat het precies bijdraagt aan het geheel van de behandeling, maar na de behandeling loopt paard wel weer lekkerder door zijn lijf. Maar dat kan dus van zowel de behandeling zelf als de Dry needling of beide komen natuurlijk.

Hij geeft er overigens niks om. Maar ook niet van injecties dus wellicht een slecht voorbeeld. Type koele kikker. :+

Ellen_ov

Berichten: 1317
Geregistreerd: 12-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:15

boemel schreef:
Bij mijn paard moet het onder verdoving, zo naar vindt ze het.
Het helpt haar wel goed, maar ik laat het alleen doen als het echt nodig is.
Volgens mij was ik eur 120,00 kwijt en moest ervoor naar de kliniek.

Heb het ook voor mezelf gehad en ik vond het erg pijnlijk.


Zo! Je paard moet er zelfs voor verdoofd.
Wat ik tot op heden heb gezien is dat de paarden er niks om geven. Je ziet de spier ‘twitchen ‘ en loskomen maar ze stonden er gewoon rustig bij. Wat ik overigens ook wel bijzonder vind gezien bij mijzelf de ene spier echt wel pijnlijker is dan de ander.

Ineke2

Berichten: 33119
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:51

https://chairful.nl/?page_id=659
Renee is een paar keer bij mijn paard geweest en wij konden mijn paard afleiden met stukjes appel tijdens de dry needling. Dat was de laatste keer nodig en toen liet ze het braaf toe.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:51

Een keer gedaan, maar mijn paard vond het vreselijk. De keer erop herkende mijn paard degene gelijk en die hoefde niet meer in haar buurt te komen (trappen, omhoog komen). We hebben toen besloten het niet meer te doen. De problemen zijn daarna op (diervriendelijkere) manieren opgelost.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:52

Een aantal jaren geleden dit laten doen in mijn schouder, paard besloot een andere kant op te gaan, ik had de teugels in een lus om mijn arm, telefoon in de andere, paard nam het rit aan, en ik werd een meter of 80 meegesleept ( en vooral de telefoon niet loslaten....... _-:( )
Enfin, het deed pijn. Allerlei medicatie, en toen dus dit geprobeerd.

Het deed niets. Daarna dezelfde pijn, uiteindelijk is over gegaan, na enkele maanden.

De aandacht in de behandeling was wel fijn, m.i. werkt dat ook voor paarden, beetje 'hmmmmmm' kunnen doen terwijl iemand naast je staat, maar als ze een half uur met een veertje over mijn schouder had geaaid had ik het ook fijn gevonden.

Sfeer&beleving, nietwaar ;)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 21:02

Dat kan ik absoluut niet beamen.
Als het loslaten van emoties/ spanning is: dan ga ik deels met je mee.
Maar de fysio die bij mij naaldjes heeft gezet heeft in enkele behandelingen gedaan wat meerdere behandelaren daarvoor nooit gelukt is.
En nee: ik vond het absoluut niet fijn, maar enorm pijnlijk dus van “ lekker ontspannen “ was geen sprake.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:31

Muze schreef:
Dat kan ik absoluut niet beamen.
Als het loslaten van emoties/ spanning is: dan ga ik deels met je mee.
Maar de fysio die bij mij naaldjes heeft gezet heeft in enkele behandelingen gedaan wat meerdere behandelaren daarvoor nooit gelukt is.
En nee: ik vond het absoluut niet fijn, maar enorm pijnlijk dus van “ lekker ontspannen “ was geen sprake.

Oke, het was voor mij totaal niet pijnlijk.
Mogelijk is dat ook het verschil bij onze paarden in deze, het blijven individuen met een referentiekader.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-23 21:32

Had jij wel de “ twitch” van de spier?
T kan natuurlijk dat jouw pijnklachten niet “ passend” waren voor dry needling..

Niqui

Berichten: 2172
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:56

Ik heb me een aantal jaren geleden een beetje in verdiept omdat onze pony een zeer heftige reactie gaf na een dry needling behandeling en mijn zus me daarna vertelde dat ze zelf na 1 naald gestopt was met de behandeling. Dit omdat het te veel pijn deed. Ik vond dit Engelstalige artikel in dat kader interessant. Dit beschrijft de risico's van dry needling: https://www.cpta.ab.ca/for-the-public/b ... d-consent/

Flip

Berichten: 1576
Geregistreerd: 25-10-04

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 22:31

Ik laat mijn rug elke 6 weken losmaken dmv dry needling door de fysio. Werkt echt perfect! Helaas zijn mijn klachten beroepsgericht dus blijven ze wel terug komen..maar met elke 6 weken behandeling zijn ze onder controle.

Mijn ene paard heeft enorme baat bij dry needling en staat ook heel de behandeling relax aan een los touwtje. Mijn andere paard is sowieso heel eenkennig dus heeft met alle behandelingen wel moeite (dieren arts, tandarts, osteopaat), maar zij vindt dry needling echt vreselijk en wordt echt gevaarlijk tijdens de behandeling.
Allebei de zelfde behandelaar, dus het is denk ik ook wel echt per paard verschillend.

Jokonootje

Berichten: 4853
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 23:16

Ik heb mijn merrie laten behandelen toen ik haar net had.
Zij had met haar toen 15 jaar nooit enige behandeling in de breedste zin van het woord. De fysiotherapeut die toen langs is geweest heeft haar bekken en rug met dry needling gedaan naast de reguliere behandeling.
Mn merrie vond het erg vervelend. En heeft er heel heftig op gereageerd, bokken en trappen. Maar na afloop zag ik duidelijk verschil 6 maand later nogmaals laten doen en toen stond ze helemaal ontspannen te suffen. Er kwam wel reactie maar niet zo heftig als de eerste keer.

paars

Berichten: 5564
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 00:17

Oh sorry ik heb te snel gelezen...je vraagt naar ervaringen bij het paard....Dat heb ik niet echt. Al heeft Heleen Slebos dat wel eens gedaan bij m'n paard en die maakte daar niet veel van; voelde denk ik goed aan dat hij in vertrouwde handen was.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 11:22

Ik denk dat ik het binnenkort toch maar eens een kans geef.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:14

Mijn paardenchiropractor/fysio doet ook dry needling. Was een verademing voor mijn merrie toen ze een spierknoop had. Zo bijzonder om te zien hoe er een trilling door haar hele rugspier ging. Mocht iemand op zoek zijn naar een behandelaar wil ik wel BP sturen. Zuid Holland, omg. Delft

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-23 12:10

Ik heb een verzoek voor afspraak gevraagd bij jill bomers. Maar eens zien..