Dry needling ervaring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:50

Waar ik van schrik is dat sommige osteopaten ook dry needling toepassen terwijl die daar wettelijk niet voor bevoegd zijn. >;)

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-23 23:56

Levita schreef:
Waar ik van schrik is dat sommige osteopaten ook dry needling toepassen terwijl die daar wettelijk niet voor bevoegd zijn. >;)


Ach, een YouTuber heeft zonder sedatie of plaatselijke verdoving een kies laten trekken bij haar pony... Door een gebitsverzorger die dat helemaal niet mag.

Mij verbaasd niks meer als het om zorg voor dieren gaat :+

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 00:11

Ik verbaas me ook nergens meer over inderdaad.

Tinka

Berichten: 3761
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 00:12

Officieel mag een dierfysio ook de huid niet doorboren, door bv dry needling, bij dieren dan, bij mensen mag het wel. Die vallen niet onder de wet op de uitoefening van de diergeneeskunde, dieren uiteraard wel.
Ik doe het zelf wel eens bij mijn paarden, ben dierenarts en officiël opgeleid voor veterinaire acupunctuur. Acupunctuur zelf geen probleem bij mijn ruin, of ik moet net in een pijnpunt prikken. Bij mijn merrie was het 1 keer en nooit meer, daar kan ik niet meer in de buurt komen met een naald, maar dat is ook wel een erg kleinzerig typje.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:44

Tinka schreef:
Officieel mag een dierfysio ook de huid niet doorboren, door bv dry needling, bij dieren dan, bij mensen mag het wel. Die vallen niet onder de wet op de uitoefening van de diergeneeskunde, dieren uiteraard wel.
Ik doe het zelf wel eens bij mijn paarden, ben dierenarts en officiël opgeleid voor veterinaire acupunctuur. Acupunctuur zelf geen probleem bij mijn ruin, of ik moet net in een pijnpunt prikken. Bij mijn merrie was het 1 keer en nooit meer, daar kan ik niet meer in de buurt komen met een naald, maar dat is ook wel een erg kleinzerig typje.


Jawel dierfysio’s zijn in de wet opgenomen dat ze dry needling mogen toepassen, sinds 1 januari 2023.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:49

Tinka schreef:
Officieel mag een dierfysio ook de huid niet doorboren, door bv dry needling, bij dieren dan, bij mensen mag het wel. Die vallen niet onder de wet op de uitoefening van de diergeneeskunde, dieren uiteraard wel.
Ik doe het zelf wel eens bij mijn paarden, ben dierenarts en officiël opgeleid voor veterinaire acupunctuur. Acupunctuur zelf geen probleem bij mijn ruin, of ik moet net in een pijnpunt prikken. Bij mijn merrie was het 1 keer en nooit meer, daar kan ik niet meer in de buurt komen met een naald, maar dat is ook wel een erg kleinzerig typje.


Dit is niet helemaal waar. Een dierenfysiotherapeut is sinds een tijd wettelijk bevoegd de huid van een dier te doorboren zoals te lezen is in het “Besluit Diergeneeskundigen” (https://wetten.overheid.nl/BWBR0035091/2022-03-11).

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:51

Levita schreef:
Waar ik van schrik is dat sommige osteopaten ook dry needling toepassen terwijl die daar wettelijk niet voor bevoegd zijn. >;)


En dit is inderdaad waar, een osteopaat ZONDER dierfysiotherapeutische achtergrond is wettelijk niet bevoegd. Het is jammer dat dit wel nog steeds gebeurt…

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 09:59

Ik heb het bij een vorig paard eens laten doen.
Hij kreeg die prik en toen draaide ze tussen duim en wijsvinger dat naaldje rond en je zag de spier loslaten.
Dat werkte dus heel fijn.

Ik heb het zelf eens laten doen.
In mijn schouder kon ik het wel hebben.
Maar toen prikte ze in de buurt bij nek hoofd overgang.
Die prik ging prima.
Maar toen ging zij draaien. Niet zoals het paard tussen duim en wijsvinger. Maar net alsof ze in een pan aan het roeren was. Dus het uiteinde ver uit het midden.
Dit dit zo enorm zeer.. Echt zo enorm.
Daarna nog dapper geweest en het nog eens laten doen. Maar de pijn was niet te dragen.

Ik durf niet meer.. Ook niet bij een ander.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-23 10:12

Ik reageer zelf ook heel heftig op dryneedlen. Slaat me soms echt de lucht uit de longen, maar het helpt wel goed. Ik had echt overal die uitstraling en soms bij heftige knopen echt een full body respons of hoe ze dat maar noemde, heel heftig. Maar nogmaals, mijn pijn was ook heel heftig en het hielp wel echt heel goed (ook al voelde het daarna alsof er een vrachtwagen over me heen gereden was).

Mijn beide paarden worden door Jacqueline Noordhof op kliniek Wolvega ook gedryneedled indien nodig, dat zit bij de fysio behandeling in. En wordt ingezet als Jacqueline denkt dat dat nodig is.
Mijn oudste merrie is wel een pittige tante en de eerste naald springt ze altijd even een gat in de lucht. Maar daarna is het wel oké, wel goed uitkijken waar je zelf staat, ivm een laagvliegend been, maar ze wordt niet gemeen ofzo. Het resultaat is wel dat ze daarna hele mooie losse spieren heeft. Als Jacqueline daarna gewoon even lekker hard ergens gaat rossen, dan is ze het ook alweer vergeten.
Mijn jongere merrie laat amper wat zien tijdens het dryneedlen, terwijl het wel een heel gevoelig paard is.
Ze laten zich in ieder geval beide elke keer goed behandelen. Voor mij weegt daarmee het resultaat wel op tegen het korte ongemak wat ze ervaren.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-23 10:36

Ja, het is dat ik zelf de werking ervan ervaren heb. Plus dat ik het manueel ook zelf echt gewoon niet los krijg ( al heb ik echt niet ook maar het idee dat ik natuurlijk net zoveel kan als een fysio, ik ben “”” slechts””” sportmasseur ).
Ben wel benieuwd.
Normaal laat ik ook wel de chiropractor komen, maar voel nu ook echt wel spier gerelateerd.
( altijd kip ei dan.. wat veroorzaakt wat..)

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:30

Overigens blijft dry needling symptoom bestrijden. Je wilt eigenlijk altijd de oorzaak aanpakken. Dat is humaan zo en voor dieren geldt dat niet heel veel anders. Als dat zadel maar blijft knellen omdat het niet goed is aangemeten, kun je het paard blijven behandelen maar komt het vanzelf elke keer terug. En dat is pas 1 voorbeeld. :o

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 13:47

Dry needling is niet altijd symptoombestrijding. Het is inderdaad belangrijk de oorzaak van een probleem te verhelpen, een goede dierenfysiotherapeut zal hier ook naar opzoek gaan. Maar Dry Needling hoeft zeker geen symptoombestrijding te zijn. Wanneer een paard bijvoorbeeld door een glijpartij op de wei hypertonie heeft ontwikkeld in rugextensoren/broekspieren of noem maar op. Dan kan dit leiden tot een compensatoir bewegingspatroon wat weer overbelasting van andere spiergroepen tot gevolg heeft. Wanneer dan de triggerpoints behandeld worden in het aangedane gebied, oftewel de oorzaak van de klachten zo verholpen worden, zal het paard hier zeker baat bij hebben. Daarnaast is het soms ook heel nuttig om een door middel van Dry Needling vicieuze “pijn” of “compensatie” cirkel te doorbreken. Hetzelfde geldt natuurlijk bij mensen. Het één houdt soms het ander in stand zonder duidelijke oorzaak.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 18:03

Precies dat.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 21:13

Muze schreef:
Precies dat.


Hoezo weet je Muze, dat je paard last heeft van hypertonie en een compensatoir bewegingspatroon?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-23 22:11

Schrijf ik dat?
Ik beweer in elk geval nergens dat dry needling sunroom bestrijding is zoals twee posts hierboven.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:18

Daphne__ schreef:
Levita schreef:
Waar ik van schrik is dat sommige osteopaten ook dry needling toepassen terwijl die daar wettelijk niet voor bevoegd zijn. >;)


Ach, een YouTuber heeft zonder sedatie of plaatselijke verdoving een kies laten trekken bij haar pony... Door een gebitsverzorger die dat helemaal niet mag.

Mij verbaasd niks meer als het om zorg voor dieren gaat :+


Off topic, maar dat is dit filmpje zeker: https://youtu.be/fZbYIdXzAdY?si=B9UU6VGcOGimw-5H

Ik schrik me dood van dit filmpje %)

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:26

PipMarly schreef:
Dry needling is niet altijd symptoombestrijding. Het is inderdaad belangrijk de oorzaak van een probleem te verhelpen, een goede dierenfysiotherapeut zal hier ook naar opzoek gaan. Maar Dry Needling hoeft zeker geen symptoombestrijding te zijn. Wanneer een paard bijvoorbeeld door een glijpartij op de wei hypertonie heeft ontwikkeld in rugextensoren/broekspieren of noem maar op. Dan kan dit leiden tot een compensatoir bewegingspatroon wat weer overbelasting van andere spiergroepen tot gevolg heeft. Wanneer dan de triggerpoints behandeld worden in het aangedane gebied, oftewel de oorzaak van de klachten zo verholpen worden, zal het paard hier zeker baat bij hebben. Daarnaast is het soms ook heel nuttig om een door middel van Dry Needling vicieuze “pijn” of “compensatie” cirkel te doorbreken. Hetzelfde geldt natuurlijk bij mensen. Het één houdt soms het ander in stand zonder duidelijke oorzaak.


Bij mensen is dry needling nooit een opzich zelf staande therapie. Daar moet ook oefentherapie bij gegeven worden. Dat zal bij paarden niet veel anders zijn, dat je de spieren behandeld en vervolgens de ruiter helpt om zijn paard zo te rijden dat die soepel blijft. Want helaas wordt een compensatoir bewegingspatroon niet alleen veroorzaakt door een glijpatroon, dat kan ook komen door een verkeerd zadel, verkeerde rij methode of zelfs een verkeerde zit van de ruiter. Met alleen dry needling ga je dat niet oplossen helaas.

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:34

Dat is absoluut waar, het is een onderdeel van een therapeutische behandeling. Maar dat Dry Needling alleen symptoombestrijding is, dat is niet waar. Dat probeerde ik uit te leggen in mijn voorgaande post.

Edit: Muze, ik ben heel benieuwd wat jouw ervaring straks is bij Jill! Heb je al een afspraak staan?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Dry needling ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-23 22:45

Ik sport nu twee jaar bij een fysiotherapeut. Mijn kuit spier is aan flarden geweest na een val van mijn paard.
Af en toe schiet er een knoop in die er niet meer uit wil.

Laatst voor het eerst dry needling gedaan. Dat voelde zo raar!! Na twee dagen licht vreemd gevoel van stijfheid was ik het kwijt.

Nu bezig met een schema opbouw om mijn kuit sterker te krijgen.