Paard houden in Denemarken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Paard houden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 13:07

Het is nog niet helemaal rond, maar ik wil me vast een klein beetje oriënteren in dit onderwerp.
Mijn vriend komt van midden Jutland en in de toekomst is het voor ons waarschijnlijk het beste als we samen verder gaan in Denemarken in plaats van Nederland.
Maar, ik heb wat moeite met ervaringen vinden van het houden van een paard daar.
Er zullen vast heel wat verschillen zijn :o

En bestaat er zoiets als paddock paradise, dus weidegang én droog (betegeld) kunnen staan met schuilplek etc? Dat is mijn huidige paardje gewend en dat zou ik het liefste een beetje zo houden. Het allerliefste zou ik deze hele stal meenemen, maarja :+

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Re: Paard houden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:15

Tuurlijk hebben we dat hier ook. Net als in NL zijn er verschillende manieren om een paard te houden. Zoek eens op løsdrift en vandrefold.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard houden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 14:20

Ohh die zien eruit als heerlijke plekken <3 dankjewel.

Heb jij ook een paard in Nederland gehad? Zo ja, liep jij nog tegen bepaalde dingen aan in Denemarken? Of vindt jij het redelijk vergelijkbaar

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 14:29

Ik kan je niet persoonlijk verder helpen, maar ik heb recent iemand met een vergelijkbare vraag voorbij zien komen in de FB groep Nederlanders in Denemarken. Misschien heb je daar ook nog iets aan. :j

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 15:45

Nado schreef:
Tuurlijk hebben we dat hier ook. Net als in NL zijn er verschillende manieren om een paard te houden. Zoek eens op løsdrift en vandrefold.

Ok ik ben nog niet zo goed in Deens, het blijkt dat ik super toevallig plekken had gevonden: eentje dat alleen løsdrift heet en eentje vandrefold :') :Y) hoe krijg ik het voor elkaar. Mijn vriend helpt eat dit betreft ook niet want hij heeft in Denemarken nooit iets met paarden gedaan, dus hij kent ook de termen niet.

Anyways, inmiddels op de goede weg en verschillende stallen in de buurt gevonden. Ook valt de prijs me erg mee, de paardenfabrieken die ik eerst had gevonden waren schreeuwend duur, de mooiere plekken zijn eigenlijk goedkoper dan hier in Nederland

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 10:53

Sintara schreef:
Ohh die zien eruit als heerlijke plekken <3 dankjewel.

Heb jij ook een paard in Nederland gehad? Zo ja, liep jij nog tegen bepaalde dingen aan in Denemarken? Of vindt jij het redelijk vergelijkbaar

Iemand misschien ervaringen met de verhuizing van Nederland naar Denemarken, en dan vooral wat betreft het houden van paarden?
Het houden van een paard is meer dan alleen een stal vinden :P maar ook hoefsmid, dierenarts, ontwormingen, voer ik bedoel gaat dat daar ongeveer hetzelfde als hier of liep je nog ergens tegenaan

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:05

Denenmarken heeft een heel vergelijkbare paarden-cultuur als in NL, qua weer en paardenhouden is het allemaal best heel erg hetzelfde allemaal, dus gok dat dit soort dingen niet zo anders zijn. Ontworming gaat in heel scandinavie standaard via mestonderzoek tenzij je bevriend bent met een DA waarvan je direct ontworming kan kopen. Ik vind zelf 't makkelijkst om DA/hoefsmid via via te regelen, je toekomstige stalgenoten zullen je daar best mee kunnen helpen. Ik spreek geen Deens maar werk voor een Deens paardenvoedingsbedrijf dus ben regelmatig aan de andere kant vh water te vinden :D

edit; ik weet niet precies hoe en wat het exact zit in Denenmarken maar de voedingswaarde van gras/hooi zijn hier heel anders dan in NL. Kan dus ook aanraden om Deense voeding te kopen voor je paard en geen pavo bijv, want dan kan je best wel 'ns tekorten gaan krijgen. Het belangrijkste voorbeeld is selenium, dat zit hier eigenlijk niet in de grond. Als je Deens voer koopt, dan is dat daarop aangepast, Denenmarken heeft veel verschillende voedingsbedrijven zoals Brogaarden (waar ik werk), Equsana, Amequ, Aveve (als ik 't goed heb) St Hippolyt heeft een scandinavische range en Krafft uit Zweden

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 11:37

Ohh kijk dat is een hele goede, daar had ik niet direct bij stilgestaan. Is het gras ook vetter/zoeter/eiwitrijker of juist minder? Het valt me sowieso op dat er heel veel meer grasland beschikbaar is en dus niet zo overgraasd als hier. Maar het lijkt wel vaak heel nat in de winter, als in een blijvend meer in het midden :+

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Paard houden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:48

Geen ervaring maar qua kosten misschien ook bekijken of het vergelijkbaar is of in verhouding tot je salaris?

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 11:49

Ik zou gokken dat het allemaal wat minder rijk is aan voeding, DK is inderdaad iets minder volgebouwd dan NL dus er is meer ruimte voor de paarden, dus minder afgegeten, gestressed gras :D Nat is het inderdaad ja, en veel wind, je hebt natuurlijk de zee aan bijna alle kanten :+

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 11:55

Zonnetje81 schreef:
Geen ervaring maar qua kosten misschien ook bekijken of het vergelijkbaar is of in verhouding tot je salaris?

Het lijkt erop dat het een stukje goedkoper is in de basis. Qua bruto salaris zal ik ongeveer 3 a 4x zoveel verdienen daar (er is daar een groter te kort in mijn werkveld), maar goed de woonlasten en belastingen zijn wel hoger. Al met al denk ik dat ik er eerder op vooruit, dan achteruit ga

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-23 11:58

Piekosjj schreef:
Ik zou gokken dat het allemaal wat minder rijk is aan voeding, DK is inderdaad iets minder volgebouwd dan NL dus er is meer ruimte voor de paarden, dus minder afgegeten, gestressed gras :D Nat is het inderdaad ja, en veel wind, je hebt natuurlijk de zee aan bijna alle kanten :+

Ja die zee is inderdaad wennen voor mij haha.

E je hebt daar ook geen paardenpaden, maar gewoon "paden", als je geluk hebt. Er is ook vrij veel overgroeid ontoegankelijk bos waar mijn vriend woont :+ maar je mag overal gewoon gaan en staan met je paard waar je maar wil. Heel bijzonder

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Paard houden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 18:31

Ja klopt, dat hebben we hier in Zweden ook, echt heeeerlijk. Je mag gewoon overal gaan waar je wilt en dat is echt een hele fijne vrijheid (en ik ben dan ook nog 'ns opgegroeid op de veluwe :)) )

IvankBacardi

Berichten: 1005
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Vinkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:45

Ik ben vorig jaar met mijn paard naar zuid Denemarken verhuist.
Na de verhuizing wel een dipje in het immuunsysteem, ze kreeg mok en was allergisch voor de dazen. Geen grote problemen gelukkig maar dat had ze beide in NL niet. Je mag me altijd een pbtje doen als je vragen hebt

Suliko

Berichten: 4316
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Paard houden in Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-23 19:53

Ik kan geen directe ervaring delen over het houden van paarden in Denemarken, maar ik ben heel jutland van noord tot zuid en oost en west door gefietst en ik vond het er een waar paarden paradijs. :D

Er is daar zoveel meer ruimte en natuur. Ik ben langs enorm veel prachtige stallen en boerderijen gefietst met hele diverse weidegang, zag ook veel paddocks, paddock paradise constructies en schuilstallen. Daarnaast vond ik van de paarden die ik zag, dat ze er heel goed bij stonden. Zowel in bespiering, gewicht als vacht. Ben natuurlijk een paardenmeisje, dus heb er ook telkens goed naar gekeken, maar ook de maneges kon ik eruit pikken en die vond ik er diervriendelijker uitzien dan veel maneges hier in Nederland qua weidegang. Ik weet nog dat ik vlak na die fietsreis tegen alle bevriende stalgenoten zei dat we naar Denemarken moesten verhuizen. _O-
In de natuurgebieden en langs de kust waren ook veel ruiterpaden trouwens.

goldie98

Berichten: 115
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-24 19:16

Oo wat leuk.. Naar Denemarken verhuizen! Dat zou ik ook graag willen. Ben nog aan het rondkijken en goed informeren. Zoals mezelf registreren als het zover komt. Hoe zit het eigenlijk met de woonkosten in Denemarken? Ik weet dat Denemarken iets duurder is dan Nederland om te leven. Maar op die websites van makelaar staat geen electriciteits, gas en water kosten bij. Dan heb ik geen idee.
Ook zou ik paarden en huisdieren mee willen nemen.