Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SeaSide

Berichten: 2329
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 14:08

Afgelopen weekend hebben wij besloten om onze oudste pony in te laten slapen. Een gigantisch moeilijk besluit, maar ik denk wel het eerlijkste tegenover Martje.

Nu komt het, ik moet vandaag alles hiervoor regelen en bellen (en daar heb ik echt een hekel aan).

Het moeilijke punt is, dat wij het liefste vrijdag ochtend afscheid nemen, dit is het enige moment waarop iedereen er bij kan zijn die het wilt (vader/vriend/moeder & ikzelf).

Maar mijn ouders die een beetje ouderwets zijn willen perse de "standaard rendac" maar ik ben bang dat martje dan mogelijk maandag pas word opgehaald. En dat zou ikzelf zo ontzettend moeilijk vinden.

Ik heb het 1 en ander gelezen over crematorium maar ook de "particuliere ophaalservice", en vind het zelf niet zo erg om extra te betalen zodat het netjes gebeurd en dezelfde dag. Maar mijn ouders willen graag hun bekende "knijper", wat ik oké vind (wil hier absoluut dan niet bij zijn) maar niet als ik nog 3 dagen naar de pony moet kijken.

Is het mogelijk als je het van te voren meld, dat een dier nog dezelfde dag opgehaald kan worden door de "knijper"?

En alle ervaringen/adviezen zijn meer dan welkom op het gebied van "overleden pony ophalen".

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:10

heb je al op de site van de Rendac gekeken wat mogelijk is?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:11

Mijn merrie wilde ik ook op de vrijdag in laten slapen maar aangezien ze dan inderdaad het hele weekend op straat moest blijven liggen heb ik dat een dag naar voren gehaald en dus op de donderdag gedaan.
Ik denk dat je het beste de Rendac even kan bellen hiervoor. Ik vond het erg fijne mensen aan de telefoon :j

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:13

Gewoon even bellen wat de mogelijkheden zijn. Er werken aardige mensen die graag met je meedenken.

Ik heb wel van te voren de afspraak gemaakt. M'n pony is maandagmiddag ingeslapen en de volgende ochtend opgehaald. Daar wilde ik zelf niet bij zijn, maar dat heeft m'n vader toen geregeld

NorwayFjord

Berichten: 3153
Geregistreerd: 10-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:14

Zelfde advies als hierboven, gewoon even bellen :) Heb laatst gebeld voor informatie en had een heel lieve mevrouw aan de telefoon.

Alvast heel veel sterkte gewenst!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:16

Bij ons op de kliniek doen het zo niet op vrijdag als het geen spoed is, omdat ze dan inderdaad het hele weekend blijven liggen…

Sterkte voor jullie!

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:22

Geen idee of het in Nederland idem is, is België moet je het melden op de site, online betalen en nadat het betaald is, komen ze de volgende dag ophalen.

Als je dit dus donderdagvoormiddag doen bv, dan komen ze de vrijdag langs.

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:23

Ik heb destijds ook met de Rendac gebeld en overlegd wat de mogelijkheden waren. Zag er enorm tegen op maar had zo’n lieve, begripvolle mevrouw aan de telefoon.

Mijn merrie is destijds op donderdag ingeslapen, zodat ze op vrijdag opgehaald kon worden. Dat is allemaal keurig volgens afspraak gegaan.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:25

Ik zou de Rendac even bellen, dan heb je meteen alle juiste en volledige info.

Is het Martje de fjord? ik kijk altijd met plezier naar jullie filmpjes op Tiktok.
Mijn fjord is nu 33 lijkt er veel op, zo dapper dat ze nog altijd lekker mee naar het strand ging.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:28

Zelfde advies eigenlijk even bellen naar de Rendac, mijn ervaring (althans die van mijn man, want ik was bang dat ik in huilen uit zou barsten als ik zou bellen) is dat er hele vriendelijke mensen werken.

SeaSide

Berichten: 2329
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 14:29

Ontzettend bedankt voor de snelle antwoorden! Ik ga ze zo eventjes bellen, maar dat voelt wat makkelijker na de bovenstaande berichten.

Donderdag namiddag/begin avond hebben wij ook overwogen, maar mijn moeder & ik hebben dan samen les op de vereniging, waar we haar altijd mee naartoe wandelde. Dan mocht ze op het springwedstrijd loslopen & grazen als wij reden. Het leek ons fijn dit nog 1x te doen, maar anders is het niet anders. Wandel ik van de week met haar er nog even naartoe.

Dierenkliniek had ik vanmorgen gebeld en gaf aan om eerst de "opruiming " te regelen omdat de DA wat flexibeler was (wat overigens echt super fijn is).

Ook bedankt voor de lieve privéberichten, die lees ik straks eventjes door.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:30

Hier op donderdag in laten slapen omdat maandag, dinsdag en woensdag lastig was ivm belangrijke cursus. Eigenlijk had het vrijdag 'moeten' worden omdat donderdag hemelvaartdag was.
Maar mijn super lieve dierenarts is op hemelvaartdag gekomen om mijn meisje in te laten slapen, zonder extra kosten (geen weekeind tarief ofzo).
Vrijdag ochtend rond 8.00 toen ik de andere pony's aan het verzorgen was stond de vrachtwagen er al.

Misschien kan het met individueel ophalen wel op een afgesproken tijd.

Er zitten echt hele lieve mensen aan de telefoon, ik heb eerder die week gebeld om de afspraak alvast te maken. In tranen uiteraard, maar er werd heel fijn en vriendelijk overlegt.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:30

5 jaar geleden lukte het mij niet.
Maandag eind van de dag mn fjord in laten slapen dus ik maandagochtend bellen.
Nee ik kon het pas melden nadat hij was ingeslapen, toen ik geen zinnig woord meer uit kon brengen.

Ik was alles behalve tevreden toen met de telefoniste.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:37

Stertke, TS, lastige beslissing.
Als de mogelijkheid er is, zou ik met je dierenarts afspreken om donderdag eind van de dag in te laten slapen, dat het ophalen op vrijdag kan.
tengeltje11 schreef:
Geen idee of het in Nederland idem is, is België moet je het melden op de site, online betalen en nadat het betaald is, komen ze de volgende dag ophalen.

Als je dit dus donderdagvoormiddag doen bv, dan komen ze de vrijdag langs.

Alleen krijg je er dan geen tijdstip bij.
Ze plannen je in op route en dan kunnen ze ook al om 7.00 uur bij je langs rijden, wat niet zo handig is als de pony dan nog niet is ingeslapen en op de afgesproken plek ligt (dan ligt die er alsnog het hele weekend, want de route wordt niet dusdanig aangepast dat ze dan een paar uur later nog eens komen).

xAnthea

Berichten: 4430
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:39

tengeltje11 schreef:
Geen idee of het in Nederland idem is, is België moet je het melden op de site, online betalen en nadat het betaald is, komen ze de volgende dag ophalen.

Als je dit dus donderdagvoormiddag doen bv, dan komen ze de vrijdag langs.

Hier zou ik wel mee oppassen. Ze kunnen echt al erg vroeg komen. Ik had toen ook maandag om 10u aangegeven dat mijn pony werd ingeslapen (hij werd toen kort na de middag ingeslapen), dinsdag om 6u 's ochtends was hij al opgehaald!

Vanaf je het aangeeft, gaat Rendac er in principe van uit dat het paard al overleden is. Dus zou dat niet zomaar op goed geluk doen...
Ik zou dus ook even bellen om te overleggen.

TS; alvast ontzettend veel sterkte gewenst!

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:43

Ik zou het inderdaad ook dag ervoor doen. Stel de4 DA heeft een spoed melding dan komt ze zo de pony ophalen en is de DA nog niet geweest. Een heel weekend laten liggen lijkt me ook niet fijn.

RachelVos
Berichten: 30
Geregistreerd: 13-02-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 14:46

Ik heb geen ervaring met Rendac, maar mocht je opzoek moeten naar een andere optie, kan ik wel van harte de volgende partij aanraden:

https://paardencrematorium-hethoekschehof.nl/

Zeer kundig en netjes, en daardoor ook (rottig gezegd) prima aan te zien.

Popstra
Berichten: 13759
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:07

Hier kwam de rendac ook beide keren heel vroeg de dag na het inslapen. Waren ook beide op vrijdag. Ik stond die keren nog in de badkamer zeg maar.
Waren overigens spoed euthenasie ivm gebroken been en de ander heel ziek. Ik hoefde dus niet die beslissing te nemen.

Het afspreken dagen vantevoor lijkt mij verschrikkelijk.

Heel veel sterkte gewenst er mee.

Depende

Berichten: 3513
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:10

Afgelopen 2 jaren heb ik 2x Rendac moeten laten komen. Door de onzekerheid over de tijdstippen ben ik voor individuele ophaling gegaan. Het is nooit leuk, maar op deze manier ophalen vind ik wel prettig. Geen ervaring met de grijper.

SeaSide

Berichten: 2329
Geregistreerd: 17-11-12
Woonplaats: Groote Keeten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-24 15:14

Donderdag ochtend gaan we inderdaad afscheid nemen, vriendlief neemt vrij (heeft ook leren rijden op Martje).

Ik heb tot afgelopen donderdag inderdaad veel strandwandelingen met Martje gedaan, die we graag op tiktok plaatsten. Bijzonder/ontroerend om de berichten (ook privé) daarover te lezen.

We vonden haar donderdag in de paddock, niet meer instaat om zelfstandig op te staan. Met hulp gelukt, maar dit willen en kunnen we niet te vaak/te lang volhouden zo ;( .

Afbeelding

Nogmaals dank voor de tips!

Berdien

Berichten: 64522
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:20

Ach dat snuitje..

Heel veel sterkte TS. Geniet van de momenten die jullie nog samen hebben.

7September
Berichten: 94
Geregistreerd: 20-02-23

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:43

Sterkte TS!

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:49

Sterkte TS

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: Paard inslapen op een vrijdag, wel of niet standaard rendac

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 15:59

Heel veel sterkte!
Ik hoop dat jullie op een fijne manier afscheid van elkaar kunnen nemen :knuffel:

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-24 16:31

Veel sterkte alvast, ik denk dat donderdag een goed idee is. Als het je puur om het 2-3 dagen wachten gaat is een crematorium oid wel erg veel duurder. Toen ik mijn paard liet inslapen vond ik het achteraf wel fijn dat hij er nog een nachtje lag. Hij lag op een fijne plek in de wei onder een boom achter de schuur/ stal, dus niet echt in het zicht en de pony heeft heel uitgebreid afscheid kunnen nemen. Heeft er echt naast liggen slapen nog. Het nadeel met standaard Rendac is natuurlijk dat je de plek niet helemaal voor het kiezen hebt ivm bereikbaarheid.