Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjnoef
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-19

Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 17:59

Hallo allemaal,

Ik loop al een tijdje met de vraag wanneer iemand zich inschrijft bij de kvk. Vanaf welk moment besluiten mensen dit? Als in, in de paardensector verkopen we niet altijd producten maar leveren we ook diensten. Nu heb ik een fulltime baan wat mijn hoofdinkomen is. Maar als neven activiteit geef ik mensen les en trainingen met hun paard. Dit gaat van dressuur/springen tot gedragsproblemen en trailertraining. Dus ik bied een dienst aan. Nu is dit niet iets wat ik als hoofdinkomen wil gaan hebben. Maar ik vraag mij dus wel af, vanaf welk moment zou ik mij moeten inschrijven in de kvk? Hoe hebben jullie dat gaan? Iemand hier tips en ervaringen? Alvast bedankt voor jullie input ik ben benieuwd hoe jullie dat doen in de paarde sector.

Groetjes

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:04

Of iets je hoofdinkomen is, is niet van belang :) De eisen voor inschrijving zijn:
Citaat:
1 Je verkoopt zelfstandig een product of levert een dienst. Of je bent je hierop aan het voorbereiden. Je bent bijvoorbeeld al begonnen met inkopen van producten.
2 Je vraagt hier meer voor dan de prijs die het kost: een (commerciële) prijs of uurtarief waar je geld aan verdient. Denk hierbij aan winst maken of kosten besparen.
Let op: het gaat hierbij niet om een hobby die alleen maar geld kost en geen winst oplevert. Zie voorbeeld 1 in dit artikel.
3 Je levert regelmatig goederen en diensten aan andere mensen dan alleen je gezin, familie of vrienden.


Meer informatie vind je hier:
https://www.kvk.nl/starten/moet-ik-mijn ... n-bij-kvk/

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:25

Vanaf het moment dat je er geld voor gaat vragen.

Keell94

Berichten: 4048
Geregistreerd: 02-11-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:26

zodra jij geld vraagt voor je producten of diensten aan mensen buiten je familie/vriendenkring hoor je je in te schrijven bij de kvk. Het is dan niet van belang of dit je hoofdinkomen is of dat je het erbij doet naast een baan in loondienst.

Nu mag je hobbymatig wel iets bijverdienen als je dit netjes opgeeft bij de belastingdienst, maar hoeveel dat is durf ik niet te zeggen.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:43

Eigenlijk moet je je inschrijven op het moment dat je commercieel bezig bent, dus als je reclame maakt/een website oid hebt om actief klanten mee te werven.
Tot die tijd kan je zo’n 8000 euro per jaar bijverdienen en opgeven bij je jaarlijkse aangifte als inkomen uit overig werk

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 18:55

Heb je maximaal 1800.- euro omzet in een jaar dan hoef je niet in te schrijven. Daarboven wel maar dat wil niet zeggen dat je ook meteen belasting gaat betalen hoor.

Tot 20.000.- euro omzet per jaar ben je nog steeds vrijgesteld van btw ivm de kor (kleine ondernemersregeling) en ondernemer voor de btw of ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn ook nog 2 verschillende dingen.

De tweede komt pas om de hoek kijken als je ook echt winst uit je onderneming haalt.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:01

De kor moet je je wel zelf voor aanmelden.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 19:34

Ja maar dat is en kwestie van een formuliertje invullen en opsturen. Je mag er ook wel
Iets voor doen toch? Je kan dan echter ook geen btw terugvorderen maar aangezien je ook niet afdraagt is dat gewoon wel gunstig onder aan de streep.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:11

Ik geef het maar als tip

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:28

Muze schreef:
Ik geef het maar als tip


Ah ja sorry het kwam iets anders op me over.

Getypte tekst 8)7

Sjnoef
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-19

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 20:50

Dus als ik het goed begrijp, kan ik het beste wel KVK aanmelden en dan KOR aanvragen? Want ik zit nog lang niet aan meer dan 20.000.

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 20:51

Dat zou ik persoonlijk in jouw situatie wel doen.

Sjnoef
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 20:58

Melzazu schreef:
Dat zou ik persoonlijk in jouw situatie wel doen.



Als ik het dan goed gelezen heb betekent het dus dat je vrijstelling hebt van de btw. Je hoeft het niet te betalen maar kan het ook niet aftrekken. En kom je wel boven de 20.000 dan moet je van de KOR af. Maar als ik niet KOR inschrijf dan betaal ik wel belasting en kan ik het aftrekken?

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 21:06

Klopt.

In jouw geval zal je vermoed ik niet veel btw terug willen vorderen aangezien je geen producten verkoopt. Dan is de kor regeling echt wel gunstig.

Je kan daardoor zelfs eventueel je diensten dus wat scherper aanbieden omdat je dus geen btw hoeft af te dragen. Pas wel op dat je niet net over de grens van 20K gaat. Het is alleen interessant als je er dan lekker onder blijft of er echt ruim boven gaat komen.

Zou je verwachten erboven te gaan komen op wat kortere termijn (denk aan 2 tot 3 jaar of zo) hou dan rekening met dat als je nu je tarief scherp houdt ivm geen afdracht mensen het misschien niet waarderen dat je tarief dan ineens omhoog schiet dan zou ik zelf kiezen voor nu al wat hoger in te zetten. Maar goed dat zijn meer andere tips waar je niet echt meteen om vroeg. :D

Sjnoef
Berichten: 12
Geregistreerd: 08-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-24 21:15

Melzazu schreef:
Klopt.

In jouw geval zal je vermoed ik niet veel btw terug willen vorderen aangezien je geen producten verkoopt. Dan is de kor regeling echt wel gunstig.

Je kan daardoor zelfs eventueel je diensten dus wat scherper aanbieden omdat je dus geen btw hoeft af te dragen. Pas wel op dat je niet net over de grens van 20K gaat. Het is alleen interessant als je er dan lekker onder blijft of er echt ruim boven gaat komen.

Zou je verwachten erboven te gaan komen op wat kortere termijn (denk aan 2 tot 3 jaar of zo) hou dan rekening met dat als je nu je tarief scherp houdt ivm geen afdracht mensen het misschien niet waarderen dat je tarief dan ineens omhoog schiet dan zou ik zelf kiezen voor nu al wat hoger in te zetten. Maar goed dat zijn meer andere tips waar je niet echt meteen om vroeg. :D



Nou ondanks dat ik er niet echt om vroeg zijn ze zeker wel welkom! Met deze tips kan ik namelijk wel iets. Dankjewel

Melzazu
Berichten: 1783
Geregistreerd: 13-10-19

Re: Wanneer schrijf je in voor de Kvk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-24 22:13

Heel graag gedaan en veel succes. *\o/*

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70549
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-24 17:21

Aangezien dit topic is geopend door een schaduwaccount moet ik hier een slotje op zetten.