Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eendekooi
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-24

Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 02:23

Mijn mini Shetlander is nu 5 jaar oud en heeft voor het eerst last van hoefbevangenheid.
De reden is dat we (onbewust) een partij hooi kochten met veel suikers.
DA is natuurlijk geweest en heeft een behandeling voorgesteld.
Tijdens zijn behandeling kochten we een hooibaal van een boer en lieten het hooi 10-12 uur in water weken.
Binnen twee dagen deed hij het heel goed en was nauwelijks kreupel. Helaas had de boer alleen maar een baal hooi van deze partij.
We hebben nu een paar pakjes hooi gekocht (schraal hooi van onbemeste grond, volgens de advertentie op marktplaats). Het blijkt echter niet het geval te zijn. Op dag drie is hij weer kreupel. Ik ben ervan overtuigd dat het het hooi is.

Heeft iemand hier hetzelfde probleem ervaren?
Weet iemand waar ik in Zuid-Holland geschikt hooi voor zo'n pony kan kopen? Of waar kan ik eventueel vanuit een ander gebied bestellen?

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 02:36

Wat rot dat jullie beestje zich zo ellendig voelt. Goed dat je opzoek bent naar iets anders.

Onbemest land is helaas niet per definitie arm. Vaak het tegenovergestelde juist. Het land kan juist uitgeput zijn door gebrek aan voedingsstoffen door het land nooit te bewerken en daardoor gestresst zijn en dus juist veel suiker bevatten.

Ik zou je willen aanraden om morgen naar de dichtsbijzijnde fourage handel te rijden. In Zuid Holland zitten er een hele hoop gelukkig, dus hopelijk bij jullie ook eentje in de buurt. Daar zou ik dan wat graszaadhooi proberen mee te nemen. Dat is (meestal, je weet het nooit) erg arm. En vooral daar vragen of ze specifiek arm hooi hebben. Wellicht hebben ze een paar ladingen getest en weten ze ongeveer wat er daadwerkelijk in de balen zit die ze verkopen.

En desnoods week je wat je haalt voor de zekerheid nog steeds extra want dat kan nooit kwaad in deze situatie. Ook getest hooi kan per baal net anders uitvallen dus met hoefbevangenheid gewoon geen risico nemen denk ik dan.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 03:09

Zuid Holland is best groot... Welke omgeving zit je ongeveer?

mysa

Berichten: 10484
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 03:41

Hay to you levert door het hele land. Je moet alleen wel minstens 21 baaltjes per keer afnemen. Is hooi met analyse.

dierenfan
Berichten: 9618
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 04:19

Schraal en onbemest land geeft juist veel suikers in gras/hooi heb ik geleerd. Wij bemesten juist ons hooiland zodat het niet schraal wordt. Ik zou persoonlijk dus juist bemest zoeken.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:39

Ik weet niet waar je zit maar voerhandel woubrugge heeft ook suiker arm hooi, kleine balen en de voerhandel in blijswijk ook of de kooter in Boskoop.

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 09:45

Zoek je dichtsbijzijnde fouragehandel en haal daar een paar balen graszaadhooi.

dirkus

Berichten: 98
Geregistreerd: 22-07-07

Re: Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 10:05

Mogelijk weet je dit al lang maar voor alle zekerheid: bij Pavo kan je je hooi laten analyseren oa op het percentage suiker. Het werkt heel simpel, je bestelt een test op hun site en dan krijg je een link naar een formulier. Uitprinten, invullen en opsturen samen met een pluk hooi. Je krijgt de uitslag vaak al de volgende dag. Dan weet je in ieder geval zeker wat je voert.

Test kost 25 euro dus het is wel handig als je na het testen meerdere balen van dezelfde partij kan kopen.

Liesje89

Berichten: 9927
Geregistreerd: 01-12-03

Re: Geschikt hooi voor hoefbevangen pony in zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:21

Bel eens naar van der Weijden in Bleiswijk of zij je aan hooi kunnen helpen :)

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Geschikt hooi voor hoefbevangen pony in zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:25

Venhorst heeft fijn hooi

Ik zou idd naar de fourage handel gaan en eventueel mengen met graszaadhooi. Alleen graszaadhooi is niet voldoende qua voedingsstoffen.

Komt je pony op gras?
En heb je pijnstillers?

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:06

Beste is wel hooi minimaal een uur in water te laten weken. Dan lossen de suikers voor een deel op. Afgelopen jaar was een raar jaar en er is van hooi niets te zeggen mbt het suikergehalte. Meten is weten in dit geval.

Omdat het laten testen van kleine partijen hooi erg duur is, is het een idee om een refractometer te kopen, eentje van 0-32 brix. Die kan uit een pluk hooi het suikergehalte meten.

Een refractometer koop je bij Bol.com

en het hoe je het precies meet vind je HIER

om te kijken of je correct meet: los in 100ml water (warm, gaat sneller) water 15 gram suiker op en kijk wat het resultaat is.

Bij hooi is het streepje wat het suikergehalte aangeeft wat minder scherp, maar klopt wel mits je het proces goed doet.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Geschikt hooi voor hoefbevangen pony in zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:28

Ongeacht welk hooi je voer, doe het minimaal een uur weken. Dan spoel je er in ieder geval al heel veel suikers .

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Geschikt hooi voor hoefbevangen pony in zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:52

Maar geen 10-12 uur want dan zijn alle voedingsstoffen er ook uit. Uur is genoeg voor de suikers

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:27

VS -> ED

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:15

MarliesV schreef:
Maar geen 10-12 uur want dan zijn alle voedingsstoffen er ook uit. Uur is genoeg voor de suikers


Nou, niet alle. Alleen wateroplosbare nemen af. Maar het is sws nodig een balancer te voeren.

https://hoefbevangen.info/hooi-weken/

Sanniej_

Berichten: 4901
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 21:30

Nijssen verkoopt ook heel mooi suiker arm hooi.

Eendekooi
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 02:04

Chesss schreef:
Ik weet niet waar je zit maar voerhandel woubrugge heeft ook suiker arm hooi, kleine balen en de voerhandel in blijswijk ook of de kooter in Boskoop.


Ik ga morgen proberen contact opnemen. Dank voor uw reactie!

Eendekooi
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 02:09

MarliesV schreef:
Venhorst heeft fijn hooi

Ik zou idd naar de fourage handel gaan en eventueel mengen met graszaadhooi. Alleen graszaadhooi is niet voldoende qua voedingsstoffen.

Komt je pony op gras?
En heb je pijnstillers?


Nee, waar wij wonen is het erg nat. Als hij beter loopt gaat hij in mei met een grasmasker naar de weide.
Wel krijgt hij pijnstillers en bloedverdunners om de ontstekingen tegen te gaan.

Eendekooi
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 02:18

Lindsey_99 schreef:
Beste is wel hooi minimaal een uur in water te laten weken. Dan lossen de suikers voor een deel op. Afgelopen jaar was een raar jaar en er is van hooi niets te zeggen mbt het suikergehalte. Meten is weten in dit geval.

Omdat het laten testen van kleine partijen hooi erg duur is, is het een idee om een refractometer te kopen, eentje van 0-32 brix. Die kan uit een pluk hooi het suikergehalte meten.

Een refractometer koop je bij Bol.com

en het hoe je het precies meet vind je HIER

Dank voor uw reactie. Het is vind het heel nuttig!

om te kijken of je correct meet: los in 100ml water (warm, gaat sneller) water 15 gram suiker op en kijk wat het resultaat is.

Bij hooi is het streepje wat het suikergehalte aangeeft wat minder scherp, maar klopt wel mits je het proces goed doet.

Eendekooi
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 02:21

Ladygiroc schreef:
Ongeacht welk hooi je voer, doe het minimaal een uur weken. Dan spoel je er in ieder geval al heel veel suikers .


Ik voer nu deze pakjes die ik op Marktplaats heb gekocht. Het is weidehooi.
We hebben het ongeveer 10 uur laten weken, maar waarschijnlijk is het nog steeds te veel voor hem. Ik vind het echt rijk hooi.

Eendekooi
Berichten: 7
Geregistreerd: 01-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 02:23

Lindsey_99 schreef:
MarliesV schreef:
Maar geen 10-12 uur want dan zijn alle voedingsstoffen er ook uit. Uur is genoeg voor de suikers


Nou, niet alle. Alleen wateroplosbare nemen af. Maar het is sws nodig een balancer te voeren.

https://hoefbevangen.info/hooi-weken/


Hij krijgt wel een balancer 2x per dag.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:28

Ik was gisteren nog bij van der Weijden in Bleiswijk. Die heeft graszaadhooi op voorraad. Je kunt het daar elke dag afhalen.

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 10:32

Hay to you heeft balen met <7,5% suiker . Met analyse dus je weet precies wat je koopt.

Artimes

Berichten: 494
Geregistreerd: 21-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 21:49

Ir111 schreef:
Hay to you heeft balen met <7,5% suiker . Met analyse dus je weet precies wat je koopt.


Was toevallig vandaag aan het kijken maar die zijn uitverkocht helaas

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Met spoed op zoek naar hooi zeer suikerarm in Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-24 00:26

Weidehooi wel, graszaadhooi nog niet volgens mij.