Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
c_alsemgeest

Berichten: 20665
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 09:45

XavierB schreef:
aangezien ik nog regelmatig met een zwaard rij, houdt dit voor mij absoluut steek :P


zwaard... steek... :+ :')

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 15:50

c_alsemgeest schreef:
XavierB schreef:
aangezien ik nog regelmatig met een zwaard rij, houdt dit voor mij absoluut steek :P


zwaard... steek... :+ :')

Je kunt er om lachen maar ik vind het echt wel een steekhoudend argument. :j

Maar hoe zit dat dan met linkshandige ridders? Ik weet wel dat het er niet zo heel erg vroeger nog gewoon uit geramd werd als je links was, was dat in riddertijd al niet anders? En wat als je nu met zwaarden rijdt en toevallig linkshandig bent? En zouden linkshandigen misschien makkelijker rechts kunnen opstappen?

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-18 15:58

Ik denk dat het vooral in die tijd belangrijk was dat alles uniform was.
Vooral voor een leger.
Dat schept duidelijkheid.
Alhoewel je je tegenstander er natuurlijk wel enorm mee kon verassen...
Ik weet dat het Japanse leger juist links en rechts trainde om na een val weer snel op het paard te kunnen, ongeacht hoe die dan op dat moment stond.
Maar die droegen volgens mij ook het zwaard op de rug

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-18 16:14

Ik kan het aan beide kanten, was reuze makkelijk toen ik mijn linkerbeen gebroken had en het nog een behoorlijke tijd duurde voordat daar kracht genoeg in zat om links op te stappen.

Ik snap dat ook niet.
Ik begin met jong spul al met een krukje langs hun te staan, al is het maar om manen uit te pluizen of te vlechten.
Zo leren ze heel jong al dat ik overal kan zijn en dat niet eng is.

Iedereen zou zoveel mogelijk links en rechts moeten kunnen, hoe kan je anders gelijke hulpen geven aan beide kanten?
Beide kanten moeten evenwichtig ontwikkeld zijn.

XavierB

Berichten: 228
Geregistreerd: 11-04-14
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:22

Idd en met het zwaard lukt rechterzijde absoluut niet.

Het viel mij overigens ook op dat wanneer ik bukcarroo rij het ook steek houdt. Ik gebruikte mijn zadel vandaag om mijn veulen te trainen. Aangezien ik paarden steeds leer om langs beide zijden op te stappen, deed ik dat deze keer ook, maar merkte dat mijn rope aan de rechterzijde hing.


In alle bronnen wordt het zwaard steeds rechtshandig gehanteerd. Sommige bronnen (vooral 16e eeuws) spreken over het voordeel om het zwaard linkshandig te hanteren.

Er zijn verschillende redenen waarom dit zo was, maar uniformiteit in de zin van de uniformiteit die we in hedendaagse legers zien, was er zeker geen van. Staande legeres bestonden immers niet in de middeleeuwen en de graad van uniformiteit was dan ook vrij laag.

De vechtstijl en rijstijl, zeker als een cultureel gegeven, was wellicht wel uniformer en kan verklaren waarom het zwaard ook steeds langs dezelfde zijde werd gedragen.
De ridderlijke krijgskunst, zeker in effeciteve oorlog, vereiste overigens ook het vechten in groepen waarbij het houden van de lans aan de rechterzijde en het schild aan de linkerzijde wel essentieel was.

Er was trouwens ook een bijgeloof met betrekking tot de zijden. Rechters, dexter in het Latijn, werd geassocieerd met het goede. Met het rechterhand werd aldus ook gevochten. De linkerzijde werd geassocieerd met het kwade en met die hand werden dan ook minder aanschouwelijke taken uitgevoerd zoals het afvegen van het achterwerk. Vandaar ook de hedendaagse betekenis van het woord sinister, dat in het Latijn enkel 'links' betekent.

Maar dit totaal en geheel ter zijde.

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 15:15

(Ja ik weet dat dit forum uitgestorven is zowat, maar tis t proberen waard, toch?)
Bij mij is het er gewoon zo ingesleten.. eigenlijk steeds van verschillende kanten opstappen. Meestal doe ik het wel met krukje. (beter voor de rug)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 17:49

Vind het apart dat mensen het gek vinden om een dit te kunnen doen bij een paard.

Ik stap met opzet aan beide kanten op. Ik vind dat het paard het moet kennen. Het geeft een hoop rust al je een keer een been bezeerd hebt ofzo en je gewoon rustig aan de andere kant kunt opstappen. This gewoon een stukje gewenning.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 01:37

Ik heb laatst geprobeerd rechts op te stappen... :')
Ik kreeg mn rechterbeen niet eens in de beugel xD.

suikermeisje

Berichten: 8346
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 07:32

Absolem schreef:
Vind het apart dat mensen het gek vinden om een dit te kunnen doen bij een paard.

Ik stap met opzet aan beide kanten op. Ik vind dat het paard het moet kennen. Het geeft een hoop rust al je een keer een been bezeerd hebt ofzo en je gewoon rustig aan de andere kant kunt opstappen. This gewoon een stukje gewenning.


Precies. Daardoor kon ik na 5 weken weer rijden met mijn gebroken been (geen gips, had een pin en schroeven). Was mijn linkerbeen, dus die omhoog doen, buigen en druk op zetten met erover heen gaan met rechts ging echt niet.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:41

Ik stap ook al heb ik een c pony veel fijner op met een krukje. Of dit vanaf de linker of rechterkant is maakt mij niet zoveel uit.

Leiden doe ik naar gewenning dat ik links sta maar mijn pony is zo braaf dat ik hem de ruimte geef het touw wat langer heb en 9 van de 10 keer loopt hij niet naast me maar precies achter mij. Is dat heel erg verkeerd?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 15:47

Recht achter me vind ik nooit zo handig / veilig. Ik heb hele brave pony’s, maar laatst kwam er in het bos een hond van achteren aangerend. We hadden het alledrie niet gezien; mijn pony’s schrokken en sprongen naar voren. Omdat ze aan weerszijden naast me liepen, sprongen ze langs me, had er eentje achter me gelopen, dan betwijfel ik of ie eerst opzij gesprongen was en dan naar voren of gewoon tegen mij aan gelopen.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1078
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 16:11

Hilary dat doe ik ook alleen op het terein hoor als ik hem ff van stal in paddock zet en dan nog is er een beetje ruimte tussen ons. Bij meer risico gebieden zou ik dat niet zo snel doen. Er kan altijd wat gebeuren met of zonder paard zelfs in je slaap :D

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:14

Citaat:
Maar hoe zit dat dan met linkshandige ridders? Ik weet wel dat het er niet zo heel erg vroeger nog gewoon uit geramd werd als je links was, was dat in riddertijd al niet anders? En wat als je nu met zwaarden rijdt en toevallig linkshandig bent? En zouden linkshandigen misschien makkelijker rechts kunnen opstappen?


Van links naar rechts schrijven met een veer (of kroontjespen of balpen) - dat gaat beslist beroerd met links. (Het kan wel, maar ons schrijven is gebaseerd op trekken en zonder je druk te maken dat je je eigen schrijven weer uitveegt.)

Op het slagveld kan een linkshandig iemand goud waard zijn.

GigiGlitter

Berichten: 162
Geregistreerd: 07-01-19
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:40

Ik hield mijn paarden altijd met mijn rechterhand vast, omdat ik daar simpelweg meer kracht over heb. :') Dus mochten ze een keer wegschieten dan schiet niet meteen die lijn uit mijn handen. Het opstappen deed ik trouwens aan beide kanten. Ene keer links, volgende keer rechts.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 08:44

Waarom zou je iets wat goed werkt willen veranderen?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:47

PSvanLot schreef:
Waarom zou je iets wat goed werkt willen veranderen?

Omdat er inmiddels betere alternatieven zijn, vraag maar aan Microsoft hoe het met Internet Explorer gaat :+

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 10:53

Wanneer je doet wat voor jou het beste werkt lijkt me dat het fijnste en veiligste plan.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:02

PSvanLot schreef:
Wanneer je doet wat voor jou het beste werkt lijkt me dat het fijnste en veiligste plan.


Soms is het ook wel handig om uit je comfort zone te treden en dingen anders te doen omdat je
jezelf anders teveel eenzijdig ontwikkeld.
Met rijden rijd je toch ook niet enkel linksom of rechtsom?
Je traint toch beide juist om je paard recht te richten?
Als je wilt rechtrichten is het krom om alles maar aan 1 zijde van het paard te doen zoals opstijgen en leiden.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:07

Dat kan inderdaad een logische en goede manier van handelen zijn.
Maar wanneer je met sensibele paarden werkt of zelf niet handig genoeg bent om aan twee verschillende zijdes op te stappen dan zou ik zeker voor veiligheid gaan.

Ik denk dat eenzijdig opstappen, met kruk, geen nadelige gevolgen heeft voor het paard wanneer de ruiter niet flexibel genoeg is om aan twee kanten op te stappen.

In de leerfase van het rijden zou het wel meer meegenomen kunnen worden.

Het leiden van het paard doe ik zoals het uitkomt.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-19 11:11

PSvanLot schreef:
Dat kan inderdaad een logische en goede manier van handelen zijn.
Maar wanneer je met sensibele paarden werkt of zelf niet handig genoeg bent om aan twee verschillende zijdes op te stappen dan zou ik zeker voor veiligheid gaan.

Ik denk dat eenzijdig opstappen, met kruk, geen nadelige gevolgen heeft voor het paard wanneer de ruiter niet flexibel genoeg is om aan twee kanten op te stappen.

In de leerfase van het rijden zou het wel meer meegenomen kunnen worden.

Het leiden van het paard doe ik zoals het uitkomt.


Helemaal eens dat er uitzonderingen zijn en veiligheid voorop.
Mijn dochtertje van 3 voed ik links en rechtshandig op, ze pakt dit heel goed op, geen voorkeurskant.
Ik hoop haar hiermee een voordeel mee te geven en mogelijk minder scheefheid in haar lichaam.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 11:31

Kinderen zijn nog zoveel soepeler en handiger dan de gemiddelde volwassenen. Ik zou het ze ook zo aanleren op een fijne rustige pony.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 12:58

Ik heb het geluk flexibel te zijn dus beide kanten zijn voor mij hetzelfde, maar er is natuurlijk altijd nog de optie om zelf leniger te worden zodat je aan de andere kant kan opstappen. Ik leer in de lessen dat als je zelf lenig en lichaamsbewust bent je jezelf ook beter kan opvangen tijdens een val of als je paard er van door gaat. Ruiterfitheid is (vind ik) net zo belangrijk als het goed trainen van je paard.
Ik denk ook dat buiten de comfortzone treden beter voor de mindset van je paard is. Het raakt gewend aan dingen die anders zijn dan normaal, waardoor ook deze als normaal bevonden worden. Dat lijkt me juist een goede manier van opvoeden/trainen in het kader van veiligheid.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:18

Het ligt er nogal aan hoe oud je paard is, hoe zijn karakter is en wat hij gewend is of het goed is om aanpassingen te doen in bijvoorbeeld opstappen.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:28

PSvanLot schreef:
Het ligt er nogal aan hoe oud je paard is, hoe zijn karakter is en wat hij gewend is of het goed is om aanpassingen te doen in bijvoorbeeld opstappen.



Wat een onzin.

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Vastgeroeste traditie, waarom doen we dat nog steeds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 13:32

Leg uit waarom dat onzin is? Echt niet ieder paard is geschikt om veranderingen in bijvoorbeeld het opstappen te doen.