Dilemma, paard te groot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KB01
Berichten: 289
Geregistreerd: 18-03-14

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:13

Soms is het goed om eens een lesje bij iemand anders te pakken. Dit kan je nieuwe inzichten geven, of je aan dingen laten denken waaraan je nog niet eerder had gedacht.

_Charlot
Berichten: 1266
Geregistreerd: 19-09-13

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-21 23:29

Ik kom even binnen vallen!

Ik denk niet dat een paard “te groot” kan zijn.

Maar het blijft natuurlijk wel zo, dat een groot paard vaak ruimere gangen heeft en gewoon wat moeilijker aan elkaar te rijden is als een wat kleiner paard!
Maar als je de tijd erin wil steken, is dat natuurlijk nooit onmogelijk!

Je moet voor jezelf denk ik de afweging maken of je er zoveel tijd in wil steken, of dat je liever een wat kleiner paard hebt welke op dit moment makkelijker te rijden is.

Mijn paard van bijna 1.80, is nu 13 en kochten mijn ouders als 2,5 jarige.
De eerste paar jaar gingen als vanzelf, tot het verzamelde werk er bij kwam kijken, toen hebben we toch echt wel 2 mindere jaren gehad.
Uiteindelijk is dit met veel inzet en motivatie ook goed gekomen en heeft hij de punten voor de Zware Tour en is voor mij op de pinken te sturen!

Ivm mijn zwangerschap, heb ik een bijrijder, welke het mega moeilijk vind om hem aan elkaar te krijgen en te houden. Een L1 proef kost dan al veel moeite om netjes rond te kunnen sturen! :(:)
Niks ten nadele van mijn bijrijder, want daar ben ik super blij mee!

Ik ben van mening dat er dan ook rijtechnisch vaak nog heel erg veel te behalen valt!
Ook in dit geval van jou TS, maar je moet de tijd en energie er wel in willen stoppen. En dat is een afweging/keuze die je alleen zelf kan maken. :))

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 07:50

Ik herken het gevoel maar denk idd dat je het rijtechnisch moet zoeken. Ik rij zelf ook eentje van die grootte en herken het gevoel. Maar het is echt rijtechnisch. Ik ben zelf 1m84 maar de eigenaar is een pak korter en krijgt haar er vaak meer aan dan ik. Het ding is met zo een groot paard dat klein draven en loswerken vaak al een pak groter voelt dan met een klein paard. Je moet wel echt zorgen dat de activiteit, impuls en scherpheid goed zitten. Want anders voelt het idd als een slagschip rijden. Beetje een grote piste vind ik zelf wel prettig omdat je in galop eens sneller wat tempo kunt pakken op een rechte lijn maar eigenlijk moet het overal kunnen. Wij rijden op 60x30.

Hij is flegmatiek zeg je. Was dat bij de vorige ook? Is hij flegmatiek of niet aan je been? Waar wordt hij wel fris van?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:24

Ik ben er zeker van dat een paard te groot kan zijn, of in mijn geval zeker te breed. Bij smalle paarden rij ik zo weg, maar paarden met een brede rug en dus bredere boommaat zegt mijn heup: doei! En blokkeert volledig.

Ik heb nooit problemen gehad met mijn heup (tot mijn zwangerschap), maar op brede paarden heeft mijn heup het altijd laten afwegen. Waarschijnlijk met veel fysio was dat wel op te lossen, maar waarom zou ik mijzelf dat aandoen? Ik koop dus alleen smallere paarden.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:25

Maar dat kan er ook 1 van 1,46 zijn :D
Die van mij heeft boommaat 40 :P

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:52

Idd breedte is wel echt een ding voor je bekken.

Die ik rijd is niet breed maar heeft een diepe boeg en dat zit als een huis. Maar als ze echt door gaat galopperen moet je echt wel een pak buikspieren meebrengen, dat gaat niet vanzelf nee :D

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 08:53

Ik bedoel dit niet verkeerd maar je hebt zelf in het verleden L niveau gereden en paard M, bij beide komt er weinig "bij elkaar rijden" en verzameling aan te pas.

Ik denk dat het grotendeels rijtechnisch is, een grote kun je net zo licht en fijn maken als een kleine mits het dier juist gereden wordt. Natuurlijk kan het uitzitten wat lastiger zijn maar daar kun je zitlessen voor nemen. Kleinere paarden met bijv. veel schwung kunnen ook lastiger uit te zitten zijn.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:23

Ik ben net zo lang als jij TS, maar geen probleem met grote paarden hier :n De reden dat ik zelf een wat kleiner maatje heb, is omdat het wel zo praktisch is met op- en afstappen (al moet ik mijn been nog dubbelvouwen om vanaf de grond op te kunnen stappen op mijn ruin van 1,58m :')).
Binnenkort ga ik bijvoorbeeld weer een ritje doen met het paard van mijn vriendin van 1,85m. Mijn vriendin is trouwens een paar centimeter langer dan ik, maar dus ook klein en heeft vanwege lichamelijke problemen niet veel spierkracht. En toch heeft ze deze reus al vanaf zijn geboorte.

Dus nee, ik denk niet dat het een probleem is van hoogte van het paard. Wat ik wel lees (of denk te lezen) is dat jij in een enorm prestatiegerichte omgeving zit waar je in mijn beleving nogal gepusht wordt. Hoezo gaat er iemand bijrijden van een hoger niveau? Daar heb jij toch helemaal niets aan?
Net zoals dat je instructrice er op gaat. Dat doe ik zelf alleen maar als ik er even niet uit kom tijdens de les, maar verder rijd ik lekker zelf en laat mijn instructrice aanwijzingen geven. Dat is namelijk haar vak, mij uitleggen hoe ik het moet doen.
Het kan zijn dat ze even moet voelen wat er gebeurt, dan kan ze er even op, maar daarna neem ik het weer over.
Het is helemaal niet van belang dat anderen er op kunnen rijden, jij moet er op kunnen rijden. Het paard heeft er ook niets aan om bijgereden te worden door een ander, alleen omdat diegene een hoger niveau heeft.

Als ik het zo lees is het tijd om aan de basis te werken: goed zitten, correct rijden, van achter naar voren. Niet longeren met hulpteugels, maar goed longeren.
En probeer uit te vinden waar het probleem zit: geef je je hulpen net anders? Loopt ie door je hulpen heen?
Als je de basis op orde hebt, komen die proefjes e.d. vanzelf.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:35

Prachtig paard!
Ik denk dat je spijt krijgt als je deze weg doet.
Een paard dat niet te flegmatiek is en ook niet te heet is niet eenvoudig te vinden. Maar je kunt natuurlijk altijd gewoon een beetje rondkijken. Als deze te koop gaat ben je hem zo kwijt dus je hoeft hem niet eerst te verkopen voordat he gaat zoeken denk ik.

Hoe heet ook al weer die GP dressuuramazone op dat reuzachtige paard? Die kwam met haar benen amper onder het zadel uit zo ongeveer. Kom even niet meer op de naam.

Op bokt was laatst een topic van een klein getallenteerd buurmeisje op een grote KWPNer die hem echt fantastisch aan het lopen had.

Grote paarden die verder niet lui zijn is inderdaad een jwestie van handigheid, jullie komen er wel met goed les :)

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 09:44

Sizzle schreef:
Hoe heet ook al weer die GP dressuuramazone op dat reuzachtige paard? Die kwam met haar benen amper onder het zadel uit zo ongeveer. Kom even niet meer op de naam.

Grappig dat je daar over begint Sizzle, ik dacht er ook gelijk aan en was al aan het zoeken voor een foto.
Je bedoelt Jeannette Haazen:
[VN] Jeannette Haazen opgenomen in A-kader Dressuur

Het ultieme voorbeeld van "klein vrouwtje groot paard".
Maar we hebben niet allemaal dat talent en ruitergevoel helaas.

Eén van de problemen waar je tegenaan loopt in deze combinatie is dat je als ruiter voornamelijk op je bovenbeen komt te zitten. Dat maakt het veel moeilijker om je onderbeen goed stil te houden en daarmee dus ook om je hulpen heel scherp en gedoseerd te kunnen geven. Oefenen op je eigen fysieke souplesse en motoriek helpt, evenals goede (leren) rijlaarzen en een zadel met voldoende steun.

Sizzle

Berichten: 35693
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:02

Ah ja, dank je.
Nee zoveel ruitergevoel als zij heb ik niet eens in mijn pink ben ik bang _O-

Echter is instelling van het paard belangrijker dan de maat. Een flegmatieke E-pony kan echt 100x lastiger zijn om aan het werk te houden.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-21 10:17

Achterom schreef:
Ik ben net zo lang als jij TS, maar geen probleem met grote paarden hier :n De reden dat ik zelf een wat kleiner maatje heb, is omdat het wel zo praktisch is met op- en afstappen (al moet ik mijn been nog dubbelvouwen om vanaf de grond op te kunnen stappen op mijn ruin van 1,58m :')).
Binnenkort ga ik bijvoorbeeld weer een ritje doen met het paard van mijn vriendin van 1,85m. Mijn vriendin is trouwens een paar centimeter langer dan ik, maar dus ook klein en heeft vanwege lichamelijke problemen niet veel spierkracht. En toch heeft ze deze reus al vanaf zijn geboorte.

Dus nee, ik denk niet dat het een probleem is van hoogte van het paard. Wat ik wel lees (of denk te lezen) is dat jij in een enorm prestatiegerichte omgeving zit waar je in mijn beleving nogal gepusht wordt. Hoezo gaat er iemand bijrijden van een hoger niveau? Daar heb jij toch helemaal niets aan?
Net zoals dat je instructrice er op gaat. Dat doe ik zelf alleen maar als ik er even niet uit kom tijdens de les, maar verder rijd ik lekker zelf en laat mijn instructrice aanwijzingen geven. Dat is namelijk haar vak, mij uitleggen hoe ik het moet doen.
Het kan zijn dat ze even moet voelen wat er gebeurt, dan kan ze er even op, maar daarna neem ik het weer over.
Het is helemaal niet van belang dat anderen er op kunnen rijden, jij moet er op kunnen rijden. Het paard heeft er ook niets aan om bijgereden te worden door een ander, alleen omdat diegene een hoger niveau heeft.

Als ik het zo lees is het tijd om aan de basis te werken: goed zitten, correct rijden, van achter naar voren. Niet longeren met hulpteugels, maar goed longeren.
En probeer uit te vinden waar het probleem zit: geef je je hulpen net anders? Loopt ie door je hulpen heen?
Als je de basis op orde hebt, komen die proefjes e.d. vanzelf.


Hier wil ik even op inhaken. Het hangt wat af van het paard, maar bij de meesten kan je het in je eigen trainingen ook wel voelen als iemand van een hoger niveau bijrijdt. Paard wordt dan soepeler gehouden, door de rug en ontwikkelt meer spieren/kracht/balans waar je zelf ook profijt van hebt. Ook bepaalde oefeningen kan paard al in bevestigd worden, waar je dan zelf ook de vruchten van kan plukken qua gevoel als je deze zelf aan het leren bent.
Dus vaak is dit wel een slimme zet.

Los daarvan moet je zelf ook wat kunnen rijden natuurlijk. Sta jij hem toe te slenteren, dan zal hij ook slenteren of slecht reageren. Maar zonder goede bijrijder zal je dat probleem dan minstens even hard hebben.

In mijn eigen ervaring: een meisje dat ik ken rijdt af en toe eens op mijn paard, een 4x per jaar. Zijzelf is redelijk constant van niveau (lager dan ikzelf al ben ik ook zeker geen groot talent), ikzelf en paard volgen wekelijks les en ik merk nog steeds vooruitgang. Als dat meisje komt rijden, zie ik dat mijn paard ook telkens beter loopt qua aanleuning, ruggebruik, tempo alhoewel zij nog steeds hetzelfde vraagt en doet als 4 jaar geleden.

oji

Berichten: 4250
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:22

Ik heb als kleintje (1.65m) in het verleden veel op best wel grote paarden gereden (1.75-1.85). Maar het is zo afhankelijk van de bouw van het paard of je daar wel of niet lekker op kunt wegrijden.

Tuurlijk, elk paard is ook met korte benen scherp voor de hulpen te krijgen, elk paard is ook met korte benen bij elkaar te rijden. Maar als je korte benen hebt in vergelijking tot het paard, zit je wel altijd echt op het paard en minder om het paard. Als het grote paard dan ook nog eens rondgeribt is, dan maak je het jezelf wel extra onnodig moeilijk. Dan is het vrijwel onmogelijk om je onderbenen stil te houden, waardoor je als vanzelf minder lekker zit en je paard door het wiebelende been ook minder scherp blijft.

Als je een hele ervaren ruiter bent, en gewend bent veel paarden naar verzameling te rijden, dan is dat allemaal best te overzien. Maar als je het allemaal nog moet leren, je een leerpaard denkt te hebben gekocht, dan is het verrekte moeilijk.

Is het paard smal gebouwd, hoeft hoogte geen enkel probleem te zijn. Maar is het èn groot èn rond, dan zou ik daar zelf nu niet meer voor kiezen. Toen ik de paarden voor een eigenaar reed, deed ik het met wat ik aangeboden kreeg. Maar als je een paard koopt voor jezelf, koop je toch bij voorkeur een paard dat jou past qua bouw en qua beweging.

Als ik lees dat het dier M was, maar nu al moeite heeft met de juiste galop, dan is het voor zowel ruiter als paard niet ideaal. Als je er niet teveel aan gehecht bent dan zou ik hem verkopen. Maar als het in alle andere opzichten jouw once in a lifetime horse is, dan zou ik het ongemak op de koop toe nemen.

Mijn eigen paard is 1.66...ideale maat. Onlangs nog een paar maanden voor iemand op een reus van 1.85 een tijdje gereden maar toen dacht ik echt...voor mij hoeft het echt niet meer die reuzen. Niet omdat ik me er onzeker op voel oid, want vaak zijn ze veel minder snel met wegdraaien etc als die kleinere felle dingen. Maar wel om het ongemakkelijke en het gevoel dat je gewoon minder controle over je been en zit hebt.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 12:41

ik snap TS wel dat ze het paard te groot vind.
ik heb zelf een goede vriendin die haar ook gewoonweg niet comfortabel voelt op een groter paard,
ikzelf ben een grotere ruiter en voel me ook niet goed op een kleiner paard :')

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:00

Elienee schreef:
ik snap TS wel dat ze het paard te groot vind.
ik heb zelf een goede vriendin die haar ook gewoonweg niet comfortabel voelt op een groter paard,
ikzelf ben een grotere ruiter en voel me ook niet goed op een kleiner paard :')


Maar dan koop je dat toch niet om dan een jaar later te zeggen dat die te groot of te klein is?

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:20

Ik denk inderdaad dat als het paard zo'n gouden karakter heeft, je er verkeerd aan zou doen om een kleiner exemplaar te zoeken. Dat ie poepiebraaf is met kleintjes is zoveel belangrijker dan dat ie 15cm te groot is. Als zijn massa voor jou betekent dat je hem moeilijk bij elkaar krijgt, dan is hier echt wel een rijtechnische oplossing voor. Ik las dat hij al bijgereden gaat worden door een stalgenoot, dat zal je echt wel een stukje op weg helpen.

Hier heb ik twee kanjers van over de 1.70m, die worden beiden al jaren gereden door ons verzorger guppie sinds ze 9 is. Ze kwam net aan onder het zweetblad uit met haar voeten, maar omdat ze haar begrepen en netjes aan de hulpen staan, heeft ze al meerdere F-proefjes met succes gereden met ze. Haar kan je niet blijer maken dan met een ritje op die reuzen. Als je dochter echt fanatiek ponywedstrijdjes wil gaan rijden gaat dat niet lukken, maar als ze gewoon leuk wil rijden kan dat prima, ongeacht haar lengte.

Dat wil natuurlijk niet betekenen dat er geen kleinere paarden zijn met een goud karakter. Maar die hebben al een baas die ze waarschijnlijk niet kwijt wil. Dus ik zou zeggen; je weet nu dat je een paard met een gouden karakter hebt, koester dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:25

Kort door de bocht, maar ligt dit probleem niet aan jouw kunnen? Misschien heb je jouw kunnen iets overschat en toont zich dat nu?

Dan kan dat met andere instructie (want als ik het goed lees, los je met deze instructie het euvel niet op) en geduld dan toch worden opgelost?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 13:44

Tja, ik ben van mening dat je je gevoel daarin moet volgen. Ik heb vorig jaar mijn super lieve fijn te rijden (maar voor mij veel te grote) paard verkocht. Mijn hoogtevrees werd steeds erger. Voelde me niet fijn met rijden. En ondanks dat hij echt fijn aan de hulpen stond, zat ik er wel echt "op".

Anatomisch gezien was het voor mij gewoon niet mogelijk om in/om hem te gaan zitten. (zie het als een kind van 5 op een brede haflinger of fjord)

Dus ondanks dat hij perfect was afgericht, licht te rijden, voelde ik me toch niet fijn op hem.

Na vele jaren dan ook met veel verdriet verkocht. Soms kan een paard perfect zijn voor 100 andere, maar als het het voor jou niet is, dan kan dat ook echt zo zijn is mijn ervaring inmiddels.

En zolang je twijfelt, dan zou ik kijken of je nog wel een betere combinatie kan worden en daar hulp bij zoeken.

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 15:32

Ik denk op zich niet dat hij te groot hoeft te zijn, maar ik begrijp wel goed dat je wil uitzoeken wat dit is.
Je geeft aan dat je rijden nu vaak als een strijd ervaart, en dat zou gewoon niet zo moeten zijn, dat is voor niemand leuk.
Dus heel begrijpelijk dat je hierover nadenkt, al is het paard nog zo braaf verder.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dillema, paard te groot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:23

Je zou kunnen doen wat iemand hierboven min of meer verkapt ook al zei. Ga eens zoeken naar een ander paard waarvan je denkt dat die beter geschikt zou zijn voor jou. Je huidige paard hoef je echt niet eerst te verkopen want op het moment ben je dat geweldige dier binnen een dag kwijt.Je kunt dus eerst kijken of je met een ander paard gelukkiger zou zijn.

goldyc

Berichten: 751
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-21 16:55

maaike5581 schreef:
bigone schreef:
Als rechtsom een probleem is dan zit er ergens een scheefheid of stijfheid in zijn lijf. Hij had het blijkbaar al bij de vorige eigenaar zoals je zei maar zou toch met je instructie dit onderzoeken waar dat in zit.
Elk paard dat los in zijn lijf is moet op beide kanten goed kunnen lopen. Kun je wel kleinere voltes in galop op rechts rijden of wil hij dan het liefst uitbreken ?


Hij heeft sowieso moeite met stelling en buiging.
Rechtsom is sinds kort een issue. Het gaat op en af zeg maar.
Er is steeds wel iets lijkt het.
Is het punt wat niet liep opgelost begint het volgende weer.
Lastig uit te leggen.
Uitbreken doet hij niet.


Maar TS, op een ander, kleine paard, kan je deze problemen ook tegen het lijf lopen. En dat zal ook gebeuren. Dat is een ding van paardrijden - het duurt heel lang om de basis goed te krijgen, en als je die einelijk voor elkaar hebt, zal je weer tegen problemen aan gaan lopen in moeilijkere oefeningen. En dan begin je weer extra daaro pte oefenen. En als je dan eindelijk de schouder binnenwaarts beheerst (of welke oefening dan ook), dan komt je lesgever aanzetten met een appuyument of wat anders en dan zal je wel weer tegen een probleem aanlopen.
Dat soort dingen heb ik op alle paarden (gehad), mijn eigen paard van 1m50, maar ook op paarden van 1m75.
(zelf ben ik 1m60, ik heb meer dan een jaar op een koudbloed van 1m68 gereden, groot én breed dus, en dat ging prima)

Wat het wisselende betreft; het is een paard, geen fiets. Daarnaast presteer jij zelf ongetwijfeld ook niet alle dagen even veel of even goed. Wat helemaal niet erg is, maar als jij een mindere dag hebt, en hij ook, kan je er zeker van zijn dat de 'moeilijke' dingen niet lukken. Ik kon met mijn paardje, L2 in training, op sommige dagen nog geen grote volte rijden, zeg maar. En dat was zeer zeker niet omdat ze te groot voor me was.

Elienee

Berichten: 804
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Hamme, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:34

Poekkie schreef:
Maar dan koop je dat toch niet om dan een jaar later te zeggen dat die te groot of te klein is?


ikzelf niet omdat ik enorm koppig ben en 100% wist dat ik kleiner absoluut niet wou.
Maar ik zelf heb 2 jaar gezocht achter een nieuw paard en velen in mijn omgeving zeiden ook gewoon dat ik mijn 'eis' van schofthoogte moest laten wegvallen dus ik begrijp wel waarom anderen dit zouden doen.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:40

Elienee schreef:
Poekkie schreef:
Maar dan koop je dat toch niet om dan een jaar later te zeggen dat die te groot of te klein is?


ikzelf niet omdat ik enorm koppig ben en 100% wist dat ik kleiner absoluut niet wou.
Maar ik zelf heb 2 jaar gezocht achter een nieuw paard en velen in mijn omgeving zeiden ook gewoon dat ik mijn 'eis' van schofthoogte moest laten wegvallen dus ik begrijp wel waarom anderen dit zouden doen.


Ja en nee...
ikzelf ben 1m62 en altijd ponies gewoon geweest en zou zelf ook nooit boven de 1m60 kopen. Maar als je je eis laat vallen, en je gaat het engagement met een dier aan, dan maak je er het beste van vind ik. Klikt het dan niet, kan hij het niveau niet aan, of kom je tijd tekort, ... dan is verkopen prima. Maar een groot paard kopen en dan een jaar later verkopen omdat hij groot is vind ik kul.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:47

Poekkie schreef:
....... Maar een groot paard kopen en dan een jaar later verkopen omdat hij groot is vind ik kul.


Dat is niet erg aardig...
Het kan best dat je een leuk groot paard koopt. Een stik lief en braaf (en knap!) dier. Dat je denkt dat het goedkomt met wat sterk en flegmatisch zijn.
En dat je nu al een jaar aan het oefenen bent maar de verfijning niet voor elkaar krijgt.

Hoezo mag je dan niet twijfelen en je afvragen of het paard geschikt is voor jou als ruiter?????

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 11:52

Tsja, ‘t is een dier, geen fiets.
En dat soort dingen kan je rijtechnisch oplossen en zal je met een kleine vast ook voor hebben. Prima als je mijn post onaardig vindt, mijn mening hoeft niet altijd zoete stroop rond de mond van de ts te zijn :)

Ik ben trouwens benieuwd hoe het ging als de instructrice er op reed :)