Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Het betere duw en trek werk...

 
Profiel   

MyWishMax schreef
Maar hoe kom je uit die cirkel als je zelf niet verdiept of gewoon tevreden bent?



Social media :')
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:39 



 
Profiel   

Ja, maar dan moet je je verdiepen of daar wel interesse in hebben.

Duo, de top wordt al anders gejureerd als de basissport. Zijn ook andere juryleden. Sommige dingen worden in de basis vele malen harder afgestraft als in de top. Ik start al jaren en het wordt echt al langer beloond. Niet door ieder jurylid nee en niet ieder jurylid straft dingen even hard af, net als dat er verschil in instructie is is dat er ook in juryleden. Maar ik ben met dit paard er altijd voor beloond en het is altijd benadrukt, tot kampioenschappen aan toe. Nee, die won ik niet omdat er andere dingen niet goed genoeg waren, maar het is wel al jarenlang en een hoop juryleden. En ik zie op de vereniging veel verschillende juryleden en proeven. Misschien heb ik dan geluk in deze omgeving hoor. Er zijn ook mensen die hier niet komen starten na negatieve ervaringen met juryleden (waar ik het eens was met jury) en ik ken helaas ook verenigingen die bepaalde juryleden niet meer uitnodigen omdat die te streng waren voor de leden. Die straffen geruk wel af... dus ja er kan zeker nog verbeterd worden, maar je kan niet zeggen dat het niet beloond wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 11:48 



 
Profiel   

Ik zie ook veel, heel veel ellende. Denk niet dat het van de laatste tien jaar is hoor :+ Een stalgenoot van mij zit sinds eind jaren '70/begin jaren '80 in de paarden en die merkte al een kentering op sinds begin jaren '90 (i.i.g. wat rijden betreft - denk dat de welzijnsstandaard qua weidegang en boxgrootte wel is verbeterd)

Die ellende is voornamelijk bij de heel grote groep ruiters (of dat nou recreatieruiters/menners of ambitieuze wedstrijdruiters/menners zijn) die handelen uit pure onwetendheid. Mensen die bewust en stelselmatig pijn veroorzaken (zoals het in het topic genoemde voorbeeld van de elektrische sporen) zijn echt ver in de minderheid. Zelfs de 'ruk/pluk/zaag'-ruiters hebben denk ik niet per se het besef wat ze precies aan het doen zijn (en dat is precies het probleem).

Maar dat maakt het niet minder kwalijk. Wel een heel lastig iets om op te lossen. Als je er voor open staat en je verdiept zoals MyWishMax zegt zul je je blijven ontwikkelen en steeds na 1, 5, 10 jaar zeggen 'vroeger deed ik dingen die ik nu nooit meer zou doen'.

Er valt zoveel te leren... maar niet iedereen doet dat (en dan heb je ook nog een groep die zich wel probeert te verdiepen maar die constant de verkeerde bronnen aanhaalt, omdat ze geen correct referentiekader en geen onderzoeksvaardigheden hebben). En dan heb je een groep die zich wel verdiept, maar maar in 1 onderwerp, zoals voeding of huisvesting, maar die vervolgens hun paard naar de kl*te rijden, of andersom. Ik zie hier (en elders op bokt) veel gewag gemaakt worden over de 'klassieke dresuur' (waar mensen vaak verschillende stijlen mee bedoelen, maar dat terzijde), maar m.i. ontbreekt het ook die mensen vaak aan kennis over gedrag, leertheorie, voeding, noem maar op. Typisch zo'n groep die zich focust op 'goed rijden' en biomechanica, maar die andere onderwerpen volledig links laat liggen.

Het feit dat mensen het niet bewust doen maakt het enorm lastig om ze erop aan te spreken. Mensen schieten gelijk in de verdediging, want hun paard wordt dagelijks getoiletteerd, gaat de wei op, heeft een warme deken in de winter (of juist niet, afhankelijk van wie je voor je hebt), de zadelmaker en dierenarts en hoefsmid komen op tijd, ze hebben een instructeur waar zij tevreden over zijn, enz enz.

Ik signaleer vooral drie heel grote problemen: 1. men heeft geen geduld, 2. ontlezing 3. gebrek aan empatisch vermogen. Maar dat zijn problemen die over de hele breedte van de maatschappij spelen en niet per se inherent zijn aan paardenmensen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 17:50 



 
Profiel   

Wat een goede post. :j Ik ben het zeker met je eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-05-21 17:55 



 
Profiel   

Citaat
Dat is ook wat ik bedoel zachter/vriendelijk is niet altijd beter. Als het paard z'n lijf niet goed gebruikt is dat op termijn niet echt vriendelijker al oogt het voor ons wel vriendelijk. En die middenweg is denk gewoon heel lastig. Om het zowel nu vriendelijk te doen maar ook op de lange termijn vriendelijk te houden zodat het paard niet overmatig slijtage oploopt door de ruiter/training.


Hmmm...
Ik heb 'paardentrainer Daantje Bos' ooit horen zeggen 'dat ze aan de teugels trok omdat ze dan het paard beter kon helpen om zijn lichaam te gebruiken'.
En ja, het was trekken - zodat het dier maandenlang geen bit meer accepteerde... (Dochter witheet en ik bemiddelen...)

Als leerling van Linda Tellington en inmiddels Karin Leibbrandt vind ik de uitspraak van mw. Bos verregaand ondeskundig.

Hetzelfde 'vooroordeel' zit ook in bovenstaand citaat.

Alsof die krul een doel op zich is. Alsof die krul goed voor de rug zou zijn.

Mbt Tellington en Leibbrandt denk ik wel (of ach, ik weet wel zeker) dat beide dames uiterst beslist kunnen zijn.
"Nee, zo doen we niet, 'zus' graag!"
Maar trekken aan de teugels is niet nodig.
Wat (voor mij) dressuur is, is je dier ten eerste leren jou goed te dragen. Bekken kantelen, 'buik'spieren actief, achterbenen dragend - in stap en draf graag het voorste achterbeen onder het zwaartepunt van de ruiter.
Dit doel wordt bereikt door het dier in verticale balans te brengen.
De krul in de hals komt in dit proces vanzelf - en door veel oefeningen correct te rijden wordt de krul geprononceerder.

Mbt 'te zacht' : ik heb ooit iemand met enkel neckrope en barebackpad zien rijden - terwijl het paard 'sterren keek en bleef kijken'...
Ook met neckrope kun je je paard instrueren jou goed te dragen en tot die tijd is de verlichte zit op de barebackpad aan te raden. (Deze dame zat in dressuurzit te proberen de sterrekijker uit te zitten en 'stuurde' vooral met de neckrope. Het kan wellicht nog akeliger, maar paardvriendelijk was het toch niet.)


Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 07-05-21 07:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 07:29 



 
Profiel   

Om daar even kort een reactie op te geven. Ben ik van mening dat het echte trek werk of zagen niets toevoegt aan het beter gebruik van het lijf en krijg je een beetje hetzelfde effect en dat is een paard dat echt lekker loopt maar wel doet wat hem gevraagd wordt. Dat is ook wat ik bedoel die middenweg is gewoon lastig. Niet te veel maar ook niet te weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 07:52 



 
Profiel   

Hm ik weet niet of dit iets is van "tegenwoordig", vroeger op de manege waar ik leerde rijden was M dressuur al heel wat en dat ging bepaald niet zachtzinnig. We praten dan over zo'n 25/30 jaar geleden. De hengstenhouder die er stond ging ook niet bepaald zachtzinnig met zijn hengsten om, een uitzondering liep Z dressuur en dat was toen echt heel wat terwijl ik denk dat het Z van toen het M van nu is.

Ik ben het eens met de post van Filis verder, goede post. Wil ik nog aan toevoegen dat mensen ook buiten de kaders en hokjes zouden moeten denken. Goed paardrijden is ook een kwestie van intellect, zelfreflectie, heel veel gevoel, en analytisch vermogen om verbanden te kunnen leggen. Dit is toch iets wat imo van binnenuit moet komen en niet door het volgen van de ene of de andere stroming maar zelf nadenken en en vooral voelen wat goed is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 08:02 



 
Profiel   

Ik weet niet goed wat ik hiervan moet vinden, enerzijds lijkt er wel steeds meer het besef te zijn dat het paard je niet 'in de maling neemt' anderzijds zie ik ook veel mensen die gewoon simpelweg niet snappen wat ze doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-05-21 14:37 



 
Profiel   

Fillis schreef
Ik zie ook veel, heel veel ellende. Denk niet dat het van de laatste tien jaar is hoor :+ Een stalgenoot van mij zit sinds eind jaren '70/begin jaren '80 in de paarden en die merkte al een kentering op sinds begin jaren '90 (i.i.g. wat rijden betreft - denk dat de welzijnsstandaard qua weidegang en boxgrootte wel is verbeterd)

Die ellende is voornamelijk bij de heel grote groep ruiters (of dat nou recreatieruiters/menners of ambitieuze wedstrijdruiters/menners zijn) die handelen uit pure onwetendheid. Mensen die bewust en stelselmatig pijn veroorzaken (zoals het in het topic genoemde voorbeeld van de elektrische sporen) zijn echt ver in de minderheid. Zelfs de 'ruk/pluk/zaag'-ruiters hebben denk ik niet per se het besef wat ze precies aan het doen zijn (en dat is precies het probleem).

Maar dat maakt het niet minder kwalijk. Wel een heel lastig iets om op te lossen. Als je er voor open staat en je verdiept zoals MyWishMax zegt zul je je blijven ontwikkelen en steeds na 1, 5, 10 jaar zeggen 'vroeger deed ik dingen die ik nu nooit meer zou doen'.


Er valt zoveel te leren... maar niet iedereen doet dat (en dan heb je ook nog een groep die zich wel probeert te verdiepen maar die constant de verkeerde bronnen aanhaalt, omdat ze geen correct referentiekader en geen onderzoeksvaardigheden hebben). En dan heb je een groep die zich wel verdiept, maar maar in 1 onderwerp, zoals voeding of huisvesting, maar die vervolgens hun paard naar de kl*te rijden, of andersom. Ik zie hier (en elders op bokt) veel gewag gemaakt worden over de 'klassieke dresuur' (waar mensen vaak verschillende stijlen mee bedoelen, maar dat terzijde), maar m.i. ontbreekt het ook die mensen vaak aan kennis over gedrag, leertheorie, voeding, noem maar op. Typisch zo'n groep die zich focust op 'goed rijden' en biomechanica, maar die andere onderwerpen volledig links laat liggen.

Het feit dat mensen het niet bewust doen maakt het enorm lastig om ze erop aan te spreken. Mensen schieten gelijk in de verdediging, want hun paard wordt dagelijks getoiletteerd, gaat de wei op, heeft een warme deken in de winter (of juist niet, afhankelijk van wie je voor je hebt), de zadelmaker en dierenarts en hoefsmid komen op tijd, ze hebben een instructeur waar zij tevreden over zijn, enz enz.

Ik signaleer vooral drie heel grote problemen: 1. men heeft geen geduld, 2. ontlezing 3. gebrek aan empatisch vermogen. Maar dat zijn problemen die over de hele breedte van de maatschappij spelen en niet per se inherent zijn aan paardenmensen.



Wat een goede post hier ben ik het volledig mee eens. Vooral dat geduld is bij mensen die ik ken echt een dingetje. Als het paard dan iets niet durft gaan mensen niet meer het rustig proberen op te lossen. Maar gewoon meteen met de sweep beginnen te slaan :( (zo is het in iedergeval bij mensen die ik ken ;) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 18:02 



 
Profiel   

Vandaag nog een meisje op onze pony gehad die nog op de ouderwetse manier les krijgt bij haar manege: schoppen om de pony voorwaarts te krijgen... |o Dat heb ik het meisje dat normaal gesproken op onze pony rijdt gelijk 'afgeleerd'. Zij kon nog helemaal niet rijden, dus gelukkig nog niet bekend met schoppen. Ze kan lezen en schrijven met de pony.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-05-21 20:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen