Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 22 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 29  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Moet je als “Curvy” ruiter nog wel op een paard gaan zitten?

 
Profiel   

kimmie261 schreef
Sheran schreef
Dat argument snap ik nooit zo goed. Waarom praat het een het ander goed?

Dat vraag ik me dus ook af...

Waarom is het een nu wel goed en het ander niet...waarom kunnen we wel leven met paarden die stuk gaan onder onze sport ambities, maar weten we wel te wijzen naar een zwaarder persoon die op een paard zit en te vertellen wat díe nu wel niet voor schade aanrichten op lange termijn...

1 pot nat.. voor mij dan hoor, hoe je dan ook je beest kapot rijdt uiteindelijk...


Als ik je post goed lees, dan gebruik je als argument dat een paard ook slijt van onze sportambities (=> en dus moeten we ook niet altijd moeilijk doen over te zwaar zijn).
Ik vind dat dus niet logisch. Het moet allebei niet. Dus niet het een wel omdat het ander ook mag.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:17 



 
Profiel   

Precies. Dat we ze überhaupt belasten met sport etcetera is al meer dan genoeg. Om daar dan ook nog een te zwaar gewicht op te zetten, tja..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:19 



 
Profiel   

Kimmie heeft daar natuurlijk wel een punt.

Sport, maar wat te denken van fokkerij?
In de tijd dat ik begon waren de paarden robuuster gebouwd dan nu. Bijna alle rassen.
De fjord was nog een breed "trekpaard" Nu zijn het bijna nrps sportpaardjes
De fries, idem dito verhaal.
Daarnaast vaak Gronings of Gelders in de stamboom, met daardoor meer massa.
Kijk ik vooral bij de dressuur paarden, sorry maar ik denk dat eigenlijk geen enkel persoon daar nog geschikt voor is met hun hypermobile kogels enz.
Maar zo overdreven als die paarden daardoor kunnen showen is wel heel erg in. Ik denk juist bij erg veel mensen die het maatje meer zo enorm veroordelen.

Misschien ook weer eens normaal gaan fokken, scheelt denk ik ook een berg kissing spines enz, ook normaal gaan trainen, ipv in het front getrokken.

Andere discussie, maar kimmie heeft een punt, het rijden is ook meer vlakken niet gezond.
En dan is het echt niet alleen in de topsport zo. Maar ook niet bij een maatje meer zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:19 



 

Esje70 schreef
Goed topic, en interessante en ook leerzame discussie(s) zo ;) ik haak maar even aan, weet niet precies op wie allemaal, want er zijn zoveel interessante meningen! Ben sinds een week weer eindelijk aan het rijden, na een stop van ongeveer 10 jaar, kind geboren en zo meer - kent u dat ook?- ik reed af en toe nog wel eens, maar nou ja....life enzo. Nu sinds een tijd alweer (gaat natuurlijk nooit over) werd het ineens weer wat meer mogelijk voor me en heb ik zelfs eindelijk (financieel) uitzicht op een eigen paard *\o/* Maar in die 10 jaar tijd ook wel zo'n 15 kg aangekomen, ahum, en daar ben ik nu heel hard voor aan het werk, back to how it's supposed to be! Ik ben een lange ruiter, 1.90 m, en val nu dan dus ook in de curvy section met m'n 95 kg, dus ik weet dat ik te zwaar ben, bmi nu 26,6 (en gelukkig dalende *D overigens de beste motivatie ooit!). Dat is dus over de eh, grens. Ik heb van te voren overlegd met de manege-houder en met mijn instructrice en ze vinden het beide verantwoord genoeg om me toch weer in het zadel te helpen op een bepaald paard dat me volgens hen kan handelen, het is een PRE ruin van ong. 1.62 m, het voelde goed in ieder geval. Mijn ideale gewicht is rond de 80 kg, dat was tijden lang geen probleem, maar ik was sowieso (al vanaf kinds af aan trouwens) al geen arabier- iele paardjes, laat staan pony-materiaal, dat kan dus ècht niet. Ik heb ook altijd argwaan gehad voor de mening van sommigen dat iemand van mijn postuur (ook met ideale gewicht trouwens) op een IJslander zou kunnen rijden, dat geloof ik gewoon echt niet, sorry. Ik heb een hele tijd een prachtige bijrijd-merrie gehad, kruising Fries/Gelders, van ong 1.63 m, dat ging prima - geen wedstrijden, het waren altijd buitenritten en lessen. Daarna een hele fijne KWPN-merrie van zo'n 1.73 m, ook prima, en ik het dus eens met degene die zei dat het niet alleen de grootte is, het gaat juist ook om de verhoudingen; ik geloof niet dat het alleen maar Shires en Comtois kunnen zijn als je groot/zwaar bent (daar heb ik perso ook niks mee eigenlijk, als rijpaard dan, verder prachtige dieren hoor!) Ik heb zeker de wijsheid niet in pacht, ik hoop dat ik genoeg ervaring heb om te zeggen dat ik me a) bewust ben (en werk aan) het feit dat ik nu nèt wel of nèt niet op een krachtig paard zou kunnen rijden ( en dan bedoel ik nu eerst alleen maar les rijden, want rust roest echt hoor : ) en b) dat ik het in de gaten heb als het echt niet kan, of dat er iemand rondloopt met nog veel meer ervaring en kennis in huis die ik het kan vragen of die me uitlegt dat ik verkeerd bezig ben, ook al is dat natuurlijk niet leuk om te horen }>

(Overigens eigenlijk buiten topic, wat is volgens jou het ideale paard voor lange(re) ruiters?)

[ [url=m/dWCrqA.png]Afbeelding[/url] ]


Je bent 95 kilo, tel daar het harnachement bij op, zeg 10 kilo, das al gauw 105 kilo en al lange tijd niet in het zadel geweest en je bent lang, op een PRE van 1.62. Dat zijn niet de stevigste paarden.

Ik vind dat dus echt niet kunnen. Ik snap ook niet dat manege eigenaren daar mee akkoord gaan. Het spijt me voor jou, maar ik snap echt niet dat je dan nog op stapt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:21 



 
Profiel   

Silenna schreef
Precies. Dat we ze überhaupt belasten met sport etcetera is al meer dan genoeg. Om daar dan ook nog een te zwaar gewicht op te zetten, tja..

Nee, dat is en/en...

Ik stel meer dat we blijkbaar ons zo'n zorgen maken over de evt slijtage van een paard welke gereden wordt door iemand met een meer als 15% gesteld gewicht, maar we rijden paarden in andere takken van de sport net zo goed kapot, of ze slijten er op zijn minst van..

Wat is dan het verschil of een paard 20 wordt met artrose/slijtage omdat deze door een zwaardere amazone is gereden , of 20 wordt met artrose omdat deze jaren heeft moeten springen, of scheef gereden is, of altijd in loeizware bakken heeft gereden, dan wel natuurlijk met een fit persoon, want anders hebben we weer het en/ en verhaal..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:28 



 

kimmie261 schreef
Silenna schreef
Precies. Dat we ze überhaupt belasten met sport etcetera is al meer dan genoeg. Om daar dan ook nog een te zwaar gewicht op te zetten, tja..

Nee, dat is en/en...

Ik stel meer dat we blijkbaar ons zo'n zorgen maken over de evt slijtage van een paard welke gereden wordt door iemand met een meer als 15% gesteld gewicht, maar we rijden paarden in andere takken van de sport net zo goed kapot, of ze slijten er op zijn minst van..

Wat is dan het verschil of een paard 20 wordt met artrose/slijtage omdat deze door een zwaardere amazone is gereden , of 20 wordt met artrose omdat deze jaren heeft moeten springen, of scheef gereden is, of altijd in loeizware bakken heeft gereden, dan wel natuurlijk met een fit persoon, want anders hebben we weer het en/ en verhaal..


Omdat je het paard direct last bezorgt en niet indirect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:31 



 
Profiel   

Voor wie het interessant vind. Dierenarts Aimee de Rooij heeft ook een tweetal keer een post geplaatst over met overgewicht rijden en de 15%. Ik vroeg haar naar een onderbouwing. Zij stuurde mij zojuist deze link. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hierbij is in 2019 onderzoek gedaan naar ruiters met 4 verschillende gewichten (15%, 20%, 25% en 30%), welke vroegtijdig moesten stoppen, welke kreupel, pijn of anders lieten zien.

Ik quote even een klein stukje.

Citaat
Alle VH-tests (30%) van de berijder (n = 7) werden stopgezet vanwege kreupelheid (tabel 4). Vijf H-tests (25%) van de ruiter werden verlaten wegens kreupelheid en één werd stopgezet omdat het paard 10/24 gedragsmarkers vertoonde in galop. Eén ruiter M (20%): test met paard 3 werd afgebroken vanwege kreupelheid; echter, de tweede ruiter M (20%): Paard 3-test werd voltooid. Hoewel de test driemaal werd afgebroken voor paarden 3 en 6 en tweemaal voor paarden 1, 2, 4 en 5, werd alleen bij paarden 2, 3 en 6 dezelfde lamme ledemaat ≥2 keer geïdentificeerd. Bij herbeoordeling van subjectief bewegend in de hand in draf 45-60 minuten na het verlaten van de test, vertoonde geen enkel paard waarneembare kreupelheid. Alle paarden bewogen even goed of beter als ze werden bereden door ruiters L (15%) en M (20%) aan het einde van de studie in vergelijking met het begin, zowel subjectief als objectief beoordeeld. De paarden 3 en 4 legden later op dezelfde dag een test met ruiter L (15%) met succes af als een achterlating.

*L, light 15%; M, moderate 20%; H, heavy 25%; VH, very heavy 30%.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:33 



 
Profiel   

kimmie261 schreef
Silenna schreef
Precies. Dat we ze überhaupt belasten met sport etcetera is al meer dan genoeg. Om daar dan ook nog een te zwaar gewicht op te zetten, tja..

Nee, dat is en/en...

Ik stel meer dat we blijkbaar ons zo'n zorgen maken over de evt slijtage van een paard welke gereden wordt door iemand met een meer als 15% gesteld gewicht, maar we rijden paarden in andere takken van de sport net zo goed kapot, of ze slijten er op zijn minst van..

Wat is dan het verschil of een paard 20 wordt met artrose/slijtage omdat deze door een zwaardere amazone is gereden , of 20 wordt met artrose omdat deze jaren heeft moeten springen, of scheef gereden is, of altijd in loeizware bakken heeft gereden, dan wel natuurlijk met een fit persoon, want anders hebben we weer het en/ en verhaal..


Ik denk dat niemand jouw aangehaalde voorbeelden wel fantastisch vindt, net als mijn voorbeeld van de 3 jarige die volledig in de krul door de bak getrokken wordt want "dressuurpaard", maar daar gaat het in dit topic toch niet over? :o Het gaat over mensen met een bepaald lichaamsgewicht wat een te grote belasting is voor bepaalde paarden. En dat is gewoon, hoe veel we er ook wel/niet bij halen, niet oké.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:39 



 

Slmt9 schreef
Voor wie het interessant vind. Dierenarts Aimee de Rooij heeft ook een tweetal keer een post geplaatst over met overgewicht rijden en de 15%. Ik vroeg haar naar een onderbouwing. Zij stuurde mij zojuist deze link. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hierbij is in 2019 onderzoek gedaan naar ruiters met 4 verschillende gewichten (15%, 20%, 25% en 30%), welke vroegtijdig moesten stoppen, welke kreupel, pijn of anders lieten zien.

Ik quote even een klein stukje.

Citaat
Alle VH-tests (30%) van de berijder (n = 7) werden stopgezet vanwege kreupelheid (tabel 4). Vijf H-tests (25%) van de ruiter werden verlaten wegens kreupelheid en één werd stopgezet omdat het paard 10/24 gedragsmarkers vertoonde in galop. Eén ruiter M (20%): test met paard 3 werd afgebroken vanwege kreupelheid; echter, de tweede ruiter M (20%): Paard 3-test werd voltooid. Hoewel de test driemaal werd afgebroken voor paarden 3 en 6 en tweemaal voor paarden 1, 2, 4 en 5, werd alleen bij paarden 2, 3 en 6 dezelfde lamme ledemaat ≥2 keer geïdentificeerd. Bij herbeoordeling van subjectief bewegend in de hand in draf 45-60 minuten na het verlaten van de test, vertoonde geen enkel paard waarneembare kreupelheid. Alle paarden bewogen even goed of beter als ze werden bereden door ruiters L (15%) en M (20%) aan het einde van de studie in vergelijking met het begin, zowel subjectief als objectief beoordeeld. De paarden 3 en 4 legden later op dezelfde dag een test met ruiter L (15%) met succes af als een achterlating.

*L, light 15%; M, moderate 20%; H, heavy 25%; VH, very heavy 30%.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085


Nou, heftig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:43 



 
Profiel   

@silenna
Dat zegt ook niemand dat het wel oke is?
Maar Kimmie heeft een punt; er is meer niet oke.
En als hij na 20 jaar met artrose staat door overgewicht of door die mulle bak, is voor het paard uiteindelijk geen verschil.
Al denk ik dat er ook gewoon gezond maar van ouderdom zo staan, dus hoe meetbaar zijn dingen?
En dat is dus wel ontopic, veel is gewoon niet meetbaar.
Zelfs niet in de aangehaalde studie van hierboven.
Te weinig paarden. En 25 en 30 %, ja daar is iedereen het wel over eens....

Zelf hou ik globaal de 15-17,5 aan.
Maar dan ook gekeken naar bouw, paard kan dan wel 600 wegen omdat hij groot is, maar is hij daarbij vrij iel dan vind ik de15% echt de max.
Heeft een paard een lange rug ook.
Maar een paard van 155 compact gebouwd met korte (wel waar zadel op past) met flinke boeg en benen maar ook gezond gewicht 600 heeft vind ik 17.5 weer kunnen.

Het is meer dan alleen de ruiter.

En inderdaad in een mulle bak zou ik ook weer anders gaan bekijken.
Een parcours ook weer anders, enz enz.

In dit topic staren teveel zich vast op de procenten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:46 



 
Profiel   

Het is (naar mijn mening) allebei niet ok, en dus moet het allebei niet.

Misschien even als parallel: er zijn mensen die hun huisdier slaan en mensen die het schoppen. Dat moet toch allebei gewoon ophouden? Niet willen stoppen met schoppen omdat andere mensen nog slaan is toch onlogisch? Elke verbetering is dan toch goed?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:47 



 
Profiel   

Slmt9 schreef
Voor wie het interessant vind. Dierenarts Aimee de Rooij heeft ook een tweetal keer een post geplaatst over met overgewicht rijden en de 15%. Ik vroeg haar naar een onderbouwing. Zij stuurde mij zojuist deze link. Ik heb het niet helemaal gelezen, maar hierbij is in 2019 onderzoek gedaan naar ruiters met 4 verschillende gewichten (15%, 20%, 25% en 30%), welke vroegtijdig moesten stoppen, welke kreupel, pijn of anders lieten zien.

Ik quote even een klein stukje.

Citaat
Alle VH-tests (30%) van de berijder (n = 7) werden stopgezet vanwege kreupelheid (tabel 4). Vijf H-tests (25%) van de ruiter werden verlaten wegens kreupelheid en één werd stopgezet omdat het paard 10/24 gedragsmarkers vertoonde in galop. Eén ruiter M (20%): test met paard 3 werd afgebroken vanwege kreupelheid; echter, de tweede ruiter M (20%): Paard 3-test werd voltooid. Hoewel de test driemaal werd afgebroken voor paarden 3 en 6 en tweemaal voor paarden 1, 2, 4 en 5, werd alleen bij paarden 2, 3 en 6 dezelfde lamme ledemaat ≥2 keer geïdentificeerd. Bij herbeoordeling van subjectief bewegend in de hand in draf 45-60 minuten na het verlaten van de test, vertoonde geen enkel paard waarneembare kreupelheid. Alle paarden bewogen even goed of beter als ze werden bereden door ruiters L (15%) en M (20%) aan het einde van de studie in vergelijking met het begin, zowel subjectief als objectief beoordeeld. De paarden 3 en 4 legden later op dezelfde dag een test met ruiter L (15%) met succes af als een achterlating.

*L, light 15%; M, moderate 20%; H, heavy 25%; VH, very heavy 30%.
https://beva.onlinelibrary.wiley.com/do ... /eve.13085


Ik quote wat extra context:

Onderzoek schreef
The effect of rider weight on equine welfare and performance requires further investigation.


Onderzoek schreef
Therefore, although it is widely recognised that inappropriate rider size has welfare implications for horses (Clayton et al. 2015), there is a lack of reliable scientific evidence on which to base guidelines. This is a multifactorial issue with many inter‐related aspects, including the horse's age, its fitness and muscle development, thoracolumbar length and the presence or absence of lameness; the type, speed and duration of work; the rider's skill, fitness, balance and coordination; the ability of the rider to sit straight; the fit of the saddle to both the horse and rider; and the terrain over which the horse is ridden (Clayton et al. 2015).


Ik praat níet goed dat je met zwaar overgewicht gaat paardrijden. Maar ik praat ook niet goed dat wordt beweerd dat een curvy ruiter per definitie extra slijtage oplevert, al helemaal niet bij recreatief paardrijden vs topsport. Er is simpelweg te weinig informatie beschikbaar om sluitend te kunnen zeggen dat in het grijze gebied (20% - 25%) per definitie meer slijtage is (en inderdaad, wanneer je dingen gaat verbieden die slijtage opleveren voor een paard kan je effectief de hele spring-, cross, endurancesport wel opdoeken). En als ik iets heb geleerd bij iets waarbij er heel veel meningen zijn - baseer je op feiten, niet op je onderbuikgevoel. Dit moet simpelweg beter onderzocht is voordat je echt kan beweren wat nou slijtage oplevert. Voor er degelijk onderzoek is gedaan vind ik dat iedereen in het grijze gebied (zeg 15% - 25%) dit voor zichzelf mag invullen, kijkend naar het paard en de omstandigheden en dat het níet nodig is curvy ruiters volledig af te branden als ongeschikt om paard te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:49 



 
Profiel   

Nou moet ik zeggen dat ik dit ook te vind hoor:



maar maat 46, moet toch echt nog wel kunnen op een paard...


Silenna schreef
Ik denk dat niemand jouw aangehaalde voorbeelden wel fantastisch vindt, net als mijn voorbeeld van de 3 jarige die volledig in de krul door de bak getrokken wordt want "dressuurpaard", maar daar gaat het in dit topic toch niet over? :o Het gaat over mensen met een bepaald lichaamsgewicht wat een te grote belasting is voor bepaalde paarden. En dat is gewoon, hoe veel we er ook wel/niet bij halen, niet oké.


Tja, voor mij net zo niet oke, als een fit persoon die een paard overbelast op welke manier dan ook.....Overbelasting = overbelasting. Maar mensen op gewicht aanpakken is wel het meest zichtbare en makkelijke denk ik, dat is zo niet geaccepteerd, dat blijkt ook wel weer uit deze discussie.

Overigens ben ik het er wel mee eens dat ( en dat heb ik al zo vaak geschreven) een paard wel bij een ruiter moet passen, en de video hierboven is voor mij wel een gewicht dat het een no go is om nog op een paard te gaan zitten, maar maat 46 of zelfs 48, dat hoeft niet zo te zijn dat iemand dan meteen obesitas heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 14:57 



 
Profiel   

nps schreef
Ik quote wat extra context:

Onderzoek schreef
The effect of rider weight on equine welfare and performance requires further investigation.


Onderzoek schreef
Therefore, although it is widely recognised that inappropriate rider size has welfare implications for horses (Clayton et al. 2015), there is a lack of reliable scientific evidence on which to base guidelines. This is a multifactorial issue with many inter‐related aspects, including the horse's age, its fitness and muscle development, thoracolumbar length and the presence or absence of lameness; the type, speed and duration of work; the rider's skill, fitness, balance and coordination; the ability of the rider to sit straight; the fit of the saddle to both the horse and rider; and the terrain over which the horse is ridden (Clayton et al. 2015).


Ik praat níet goed dat je met zwaar overgewicht gaat paardrijden. Maar ik praat ook niet goed dat wordt beweerd dat een curvy ruiter per definitie extra slijtage oplevert, al helemaal niet bij recreatief paardrijden vs topsport. Er is simpelweg te weinig informatie beschikbaar om sluitend te kunnen zeggen dat in het grijze gebied (20% - 25%) per definitie meer slijtage is (en inderdaad, wanneer je dingen gaat verbieden die slijtage opleveren voor een paard kan je effectief de hele spring-, cross, endurancesport wel opdoeken). En als ik iets heb geleerd bij iets waarbij er heel veel meningen zijn - baseer je op feiten, niet op je onderbuikgevoel. Dit moet simpelweg beter onderzocht is voordat je echt kan beweren wat nou slijtage oplevert. Voor er degelijk onderzoek is gedaan vind ik dat iedereen in het grijze gebied (zeg 15% - 25%) dit voor zichzelf mag invullen, kijkend naar het paard en de omstandigheden en dat het níet nodig is curvy ruiters volledig af te branden als ongeschikt om paard te rijden.


Je quote is uit de introductie die refereert naar een onderzoek uit 2015. Daar was geen wetenschappelijk bewijs. Vervolgens komt dit onderzoek met het bewijs.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 15:39 



 

nps schreef
Onderzoek schreef
Therefore, although it is widely recognised that inappropriate rider size has welfare implications for horses (Clayton et al. 2015), there is a lack of reliable scientific evidence on which to base guidelines. This is a multifactorial issue with many inter‐related aspects, including the horse's age, its fitness and muscle development, thoracolumbar length and the presence or absence of lameness; the type, speed and duration of work; the rider's skill, fitness, balance and coordination; the ability of the rider to sit straight; the fit of the saddle to both the horse and rider; and the terrain over which the horse is ridden (Clayton et al. 2015).


Ik praat níet goed dat je met zwaar overgewicht gaat paardrijden. Maar ik praat ook niet goed dat wordt beweerd dat een curvy ruiter per definitie extra slijtage oplevert, al helemaal niet bij recreatief paardrijden vs topsport. Er is simpelweg te weinig informatie beschikbaar om sluitend te kunnen zeggen dat in het grijze gebied (20% - 25%) per definitie meer slijtage is (en inderdaad, wanneer je dingen gaat verbieden die slijtage opleveren voor een paard kan je effectief de hele spring-, cross, endurancesport wel opdoeken). En als ik iets heb geleerd bij iets waarbij er heel veel meningen zijn - baseer je op feiten, niet op je onderbuikgevoel. Dit moet simpelweg beter onderzocht is voordat je echt kan beweren wat nou slijtage oplevert. Voor er degelijk onderzoek is gedaan vind ik dat iedereen in het grijze gebied (zeg 15% - 25%) dit voor zichzelf mag invullen, kijkend naar het paard en de omstandigheden en dat het níet nodig is curvy ruiters volledig af te branden als ongeschikt om paard te rijden.


In deze test gaven de paarden onder het gewicht van H en VH aan pijn te hebben en kreupel te lopen en daardoor werd gestopt. Dit gebeurde 1 maal met M ruiter en niet met de L ruiter.

De dingen die jij uitlicht zijn weer handvatten om er dan toch maar op te stappen voor sommigen, want niet bewezen, jammer.

Ik vind dat je het wel goed praat trouwens, 20 a 25 % , dat is dan puur voor de ruiter en niet voor de welzijn van het paard. Een paard van 600 kilo zou dan inclusief harnachement een 150 kilo op zijn rug moeten mee sjouwen bij 25 % en bij 20% 120 kilo. Ik snap niet dat dat normaal wordt gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 15:41 



 
Profiel   

Mindim schreef
In deze test gaven de paarden onder het gewicht van H en VH aan pijn te hebben en kreupel te lopen en daardoor werd gestopt. Dit gebeurde 1 maal met M ruiter en niet met de L ruiter.

De dingen die jij uitlicht zijn weer handvatten om er dan toch maar op te stappen voor sommigen, want niet bewezen, jammer.

Ik vind dat je het wel goed praat trouwens, 20 a 25 % , dat is dan puur voor de ruiter en niet voor de welzijn van het paard. Een paard van 600 kilo zou dan inclusief harnachement een 150 kilo op zijn rug moeten mee sjouwen bij 25 % en bij 20% 120 kilo. Ik snap niet dat dat normaal wordt gevonden.


Ik heb laatst een webinar zitten kijken over dit onderzoek, erg interessant om te zien. Voor wie interesse heeft:



Vanaf 30 minuten ongeveer gaat het over ruitergewicht. Het stuk daarvoor is ook zeker de moeite, dat gaat over pijnsignalen onder het zadel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 15:53 



 
Profiel   

Ikzelf ben van mening dat ik te zwaar ben om te rijden, ik rij dan ook al langere tijd niet meer.
Niet enkel vanwege mijn gewicht maar ook vanwege mijn toch niet zo beste conditie waardoor ik een paard nog meer in de weg ga zitten.
Plus dat ik geen plezier meer beleefde aan de hele paardenhobby, waardoor ik helemaal gestopt ben uiteindelijk.

Echter, toen ik vrijwilligerswerk deed op een manege kreeg ik een paard toegewezen om buitenritten mee te gaan maken terwijl ik toen ongeveer 130kg woog.
Toen ik aangaf dat ik mezelf véél te zwaar vond voor welk paard dan ook zeiden ze dat dat toch heus wel meeviel en dat het prima zou passen.
Er is nooit naar mijn gewicht gevraagd daar, het betreffende paard hoorde ik later over dat die rugklachten zou hebben en ik ben zó blij dat ik zelf zo verstandig was om gewoon niet op te stappen maar lekker aan de hand ermee het bos in te gaan.

Op een andere manege (jaren eerder en ong 50-65kg minder) kreeg ik regelmatig te horen dat ik te groot was voor bepaalde pony's terwijl er genoeg anderen waren die net zo zwaar of zwaarder waren die wel op die pony's mochten rijden en qua lengte ook niet veel verschilden met mij.
Het grootste verschil was alleen dat bij mij mijn bovenbenen/billen/buik een stuk ronder waren en bij hen het meer verdeeld was waardoor ze een stuk slanker oogden.
Dat heb ik ook weleens aangegeven en beniemd dat als ze het eerlijk wilden spelen ze er een weegschaal bij moesten pakken ipv puur op uiterlijk te beoordelen of iemand te groot/zwaar is of niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-05-21 16:37 



 
Profiel   

Petra_O schreef
Ik heb laatst een webinar zitten kijken over dit onderzoek, erg interessant om te zien. Voor wie interesse heeft:

[ Video ]

Vanaf 30 minuten ongeveer gaat het over ruitergewicht. Het stuk daarvoor is ook zeker de moeite, dat gaat over pijnsignalen onder het zadel.


He thanks voor de link.
Ongeacht topic is dit leerzaam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 13:01 



 

https://www.youtube.com/watch?v=K4QP7f96ISY

leerzaam, geeft veel informatie

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 13:16 



 

MCE schreef
https://www.youtube.com/watch?v=K4QP7f96ISY

leerzaam, geeft veel informatie

Afschuwelijk, je ziet ook duidelijk het geflubber waar hier eerder in het topic over werd gesproken.
Ik vind dit gewoon dierenmishandeling. Ze lijkt vanaf achter breder dan het paard? Serieus dit kan toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:49 



 
Profiel   

maar je hebt het daar over zeer zwaar obese ruiter op die fjord.
Ik heb nog niemand hier horen zeggen dat dit kan.
Dat vind ik ook zware mishandeling.

Geen idee wat zij weegt maar 140 zou ik zomaar geloven.

Dat filmpje is dan ook niet toepasselijk bij dit topic.
Vind het daarom ook niet leerzaam.
Zo ga je niet op een paard zitten, punt, hoeven er geen cirkeltjes en pijltjes geplaatst te worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 14:55 



 
Profiel   

Vind in dat filmpje meerdere dingen niet kloppen, naast het gewicht van de ruiter :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:08 



 

Even van de site van PS Sweden, ik noem de vrouw op de eerste foto curvy, brede heupen, prachtig trouwens. De mevrouw op de andere foto vind ik dan overgewicht hebben, ik noem dat niet meer curvy? Het is is ook maar wat je onder het woord verstaat.



[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:20 



 
Profiel   

Mindim schreef
Even van de site van PS Sweden, ik noem de vrouw op de eerste foto curvy, brede heupen, prachtig trouwens. De mevrouw op de andere foto vind ik dan overgewicht hebben, ik noem dat niet meer curvy? Het is is ook maar wat je onder het woord verstaat.



[ [url=m/Cko7Ip.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/WHGeZJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ze heeft best een achterwerk maar proportioneel niet eens zo'n breed bovenlijf. Ik vind de bovenste vrouw niet eens zo curvy. Ik denk ook dat "Obese People Line" niet zo lekker bekt ;). Klopt het dat jij vnd jij dat deze mevrouw niet op een paard mag rijden en dat deze maat niet beschikbaar zou moeten zijn dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:36 



 
Profiel   

Deze foto's heb ik niet eerder gezien.
Maar die bovenste vrouw is curvy, maar zou niet weten waarom daar geen passend paard voor zou zijn.
Vind haar echt een prachtige vrouw.
En als we het dan over blubber vet hebben, waar dan?
Want dit soort vrouwen heb ik in gedachte.


Die tweede vrouw is ook een mooie vrouw, maar of ze met haar bips in een zadel past twijfel ik over.
En voor mij is een passende handbreedte achter een zadel een punt dat moet kloppen.
Ook daar geen blubber vet voor wat ik zeker weet.

We hebben het nogmaals niet over zeer zware obese mensen.
Hoeveel % zal die van het filmpje zijn 30 +
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-05-21 15:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 22 van de 29 [ 717 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 ... 29  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen