Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

bokkend paard op FRNS proef

 
Profiel   

Het is een manegepaard midgie. Wat wil je dat TS doet?
Dat is de verantwoordelijkheid van de manege. Het enige dat TS zou kunnen doen is weigeren dit specifieke paard nog te rijden met de reden dat het dier bokt uit ongemak en ze daar niet aan wil mee werken.

Bokken in de aansprong naar galop kan onbalans zijn maar ook het bekken dat niet helemaal fijn voelt. Bij de galop en zeker bij de overgang naar galop moet het bekken iets meer kantelen en wordt er meer gevraagd van de achterhand. Bij verzamelwerk zou dit paard vermoedelijk ook staakgedrag vertonen. Die extra kracht en dat kantelen kan pijnlijk voelen. Vaak zie of voel je dan ook dat de galop wat stijver is of de achterbenen nagenoeg "langs elkaar" gezet worden. Maar er zijn wedstrijdruiters die het niet voelen als hun paard onregelmatig is tenzij ie op drie benen hupst dus het valt je niet kwalijk te nemen als jij iets dergelijks niet zou voelen.

Mijn 1e advies zou zijn om een ander paard te vragen met de reden dat dit paard fysiek niet oké is. Mijn 2e advies zou zijn dat als je er perse op wil, hem iig niet te straffen voor een uiting van ongemak maar het te negeren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 13:29 



 
Profiel   

Och jongens.... vakantietijd komt er weer aan. Mensen vervelen zich :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 13:33 



 
Profiel   

ik ben wel blij dat je niet minder punten krijgt ofzo :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-06-21 14:05 



 
Profiel   

Horzielover5 schreef
LiselotZorro schreef
Oke ik moet zeggen dat ik de stoer doen opmerking echt te dom voor woorden vind. Vraag me dan gelijk af of ze echt zo weinig verstand er van hebben of dat ze zich er maar makkelijk vanaf maken naar een manege ruiter toe :=

Als hij alleen bij de overgang naar galop bokt is de kans groot dat hij dat gewoon nog moeilijk vindt. Een beginner zit doorgaans niet erg goed in balans dus logisch dat het dan erger is. Beste kun je de bok negeren en door rijden, ik denk niet dat het dan punten kost hoor.

Kop omhoog trekken niet doen. Dat doe je alleen in sommige gevallen als het een gedragsprobleem geworden is, maar daar moet je je als manege ruiter helemaal niet mee bezig willen houden. In alle andere gevallen wil het paard iets duidelijk maken of is hij gewoon een beetje fris, geen enkele reden om te straffen dus.


Als Bailey bokt in de les roept de instructrice gewoon: 'Hij doet gewoon stoer! Geef hem been!'
Zoiets.

Oke dat klinkt prima. Mooi. Hoe is het gegaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 16:04 



 
Profiel   

Bokken kan door spanning en stress komen.
Zeker tijdens een proef, hij voelt waarschijnlijk jouw spanning en alles is anders dan een doodgewoon ritje in de bak. Als het stress zou zijn is mijn tip om ermee aan de slag te gaan door veel te oefenen door regelmatig wedstrijdjes te rijden en proefjes te oefenen. Zorg dat je zelf ontspannen bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-06-21 16:28 



 
Profiel   

_Tristan schreef
Bokken kan door spanning en stress komen.
Zeker tijdens een proef, hij voelt waarschijnlijk jouw spanning en alles is anders dan een doodgewoon ritje in de bak. Als het stress zou zijn is mijn tip om ermee aan de slag te gaan door veel te oefenen door regelmatig wedstrijdjes te rijden en proefjes te oefenen. Zorg dat je zelf ontspannen bent.


Inderdaad, wat hier wordt gezegd. Zorg dat je zelf lekker ontspannen rondt rijdt! :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-06-21 23:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 31 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen