Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 12 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zweepgebruik, nog van deze tijd?

 
Profiel   

Askja schreef
Avalanche81 schreef
Denk vanuit het paard, wees je bewust van je eigen tekortkomingen en straf je paard niet voor jouw fouten, maar beloon het voor gedrag wat je graag wilt. Het kan echt.
Inderdaad. Het betekent ook dat je de verantwoordelijkheid voor de verbetering altijd bij jou legt, en niet bij je paard.

Is een paard niet voorwaarts, dan zul je eerst en vooral na moeten gaan waarom, in plaats van alleen maar corrigerend te denken en te handelen in de zin van 'scherper aan de hulpen zetten' (wat doorgaans gebeurt mbv sporen en zweep).
Ik ben dan ook allergisch voor vaak nogal achteloos gebezigde kreten als 'luie trapzak'. Als je zo over een paard praat, is er in mijn optiek maar 1 een luie trapzak, en dat ben jij als ruiter, want dan ben je blijkbaar te beroerd om moeite te doen om je te verplaatsen in het betreffende paard teneinde erachter te komen waarom het paard terughoudend of afgesloten is. Het voorwaarts motiveren van een terughoudend paard is voor een aantal ruiters blijkbaar een te grote/moeilijke uitdaging.


Nou, ik heb veel verschillende paarden getraind en daar zaten ook echt wel een paar luie trapzakken van nature bij. :+ Ligt niet altijd aan de ruiter..of training. Soms speelt de bouw ook een rol, een traag achterbeen, groot onhandig lijf. Sommige paarden zijn gewoon heel erg terughoudend qua karakter.

Ja natuurlijk ga je dan de training aanpassen, in het bos rijden als daar iets meer motivatie is etc. Zorgen dat je niet teveel gaat doen als ruiter (dat is imo de grootste valkuil) maar heel eerlijk. Mijn type paarden zijn dat niet.

Ik heb trouwens nog nooit sporen gebruikt om een paard aan het been te maken, daar zijn ze ook niet voor bedoeld. Sporen altijd juist voor eenzijdige buiging te verbeteren en de hulp te verfijnen. Als je sporen gebruikt om je paard aan het been te maken dan stomp je ze juist af. Aan de kuit moeten ze zijn en worden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 07:26 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Precies dat!!!
De Haflinger die ik reed, had gewoon weinig zelfvertrouwen, en was zovaak gecorrigeerd dat hij dacht dat hij het altijd fout deed. Learned helplessness. En dat kan een enorm probleem zijn bij paarden. Er is altijd iets dat maakt dat het paard doet wat hij doet....... en heel vaak ligt het probleem bij de ruiter. Het paard wat niet weg wilt stappen omdat het de ruimte niet krijgt. Het paard wat niet na wil geven omdat de ruiter stuitert op de rug in draf. Het paard wat dood voor het been is geworden omdat de ruiter elke pas been geeft en het paard dus effectief heeft geleerd dat dat been niets meer betekent. En als dat paard dan naar voren schiet bij een tik krijgt het een ruk in de mond, omdat dat ook niet de bedoeling was.

Ik had ooit een hele fijne instructrice die zei: jouw paard is heel braaf. Ze doet precies wat je vraagt. Dat dat niet is wat je wilt, kan zij niet ruiken. Dat is nu zeker 10 jaar geleden, maar heeft bij mij voor een enorme verandering gezorgd, en voor een totaal andere manier van rijden.

Het voorwaarts motiveren kan een langdurig iets zijn, zeker bij een afgestompt paard. Maar het is de moeite wel waard, want je krijgt er een blij paard voor terug. En ik motiveer liever positief dan negatief.
Wat mijn merrie bijzonder leuk vindt, trouwens. En ze is graag bij mij.


Ja maar nu praat je over een paard die zo geworden is door onkunde, deze was niet zo van nature qua karakter. Daar zit wel een verschil in, afgestompte paarden zijn wel weer fijn te krijgen meestal inderdaad met een andere manier van rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 07:28 



 
Profiel   

Ja en nee. Paarden die flegmatiek zijn kun je op die manier ook aan het lopen krijgen..... iig net zo als met zweep en sporen maar dan blijer. Maar je krijgt ze nooit zo enthousiast als een paard dat van nature meer go heeft. Ik rijd echt al 10 jaar nooit meer met zweep, en ben ook nooit een paard tegengekomen waarbij ik hem nodig had, anders dan voor grondwerk en longeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 09:31 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Ja en nee. Paarden die flegmatiek zijn kun je op die manier ook aan het lopen krijgen..... iig net zo als met zweep en sporen maar dan blijer. Maar je krijgt ze nooit zo enthousiast als een paard dat van nature meer go heeft.
Dat klopt. Maar je kunt een heel eind komen.

Zelf heb ik er ook ervaring mee; wij hadden een flegmatiek paard dat op jonge leeftijd gewoon stil ging staan als je stopte met drijven. Niks raars meegemaakt, netjes ingereden, maar hij had gewoon echt geen interesse in actie. Dan gaat het er dus om die interesse wel op te wekken.
Dat is gelukt door te beginnen met 5 min heel actief en enthousiast voorwaarts rijden op been en stem, met een zweepje erbij om mee te wapperen, niet om mee te tikken (los van dat ik dat gewoon niet wil, heeft het ook geen zin bij dit type IJslanders, die sluiten zich daar uit zelfbescherming vaak compleet voor af), met een doorhangende teugel alleen maar gas geven en sturen, geen overgangen, en dan direct stoppen en belonen. En dat geleidelijk op te bouwen. Dit wisselden we af met vrijlopen samen met een wat voorwaartser vriendje. Daarbij gebruiken we meestal wel een longeerzweep, maar alleen op afstand, nooit om een paard mee aan te raken.
Zo leerde hij geleidelijk dat het eigenlijk best lollig is om je in te spannen en jezelf te laten zien (het hielp om te appelleren aan het macho randje dat hij in zich had ;) ), en naarmate hij sterker werd en het hem gemakkelijker af ging, vond hij het steeds leuker en deed steeds meer zijn best.
Zo werd het uiteindelijk een sterk, vrolijk en prima voorwaarts te rijden paard.
Geweldig dier, helaas leeft hij niet meer. We missen hem nog steeds.

Zo'n flegmatiek paard benoemen als luie trapzak of iets dergelijks betekent dat je hem in beginsel al negatief benadert, dan wordt het dus m.i nooit wat. Dan kun je inderdaad beter helemaal niet op zulke paarden stappen, ook niet als professioneel trainer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:11 



 
Profiel   

Hm, ik zeg ook niet dat je ze zo moet noemen he..zou zelf nooit zo respectloos met een paard omgaan.Ik zeg alleen wel dat ze van nature echt wel bestaan wat hier ontkend werd. Nu werk ik niet graag harder dan het paard, dus mijn type paarden zijn het niet. Ik weet dat je ze met aangepaste training best aan het lopen kan krijgen, maar het zijn meestal niet de paarden die er uit zichzelf aan blijven trekken. Nu heb ik het echt over extreme gevallen, heb er 3 gekend die echt niet vooruit te branden waren. Van twee was alles gewoon bekend, zadelmak maken, training etc. en die ene liep gewoon als jong paard al direct in het bos dus daar lag het ook niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 12:53 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik zeg alleen wel dat ze van nature echt wel bestaan wat hier ontkend werd.

Waar en wanneer heeft iemand dat ontkend exact?

Elisa2 schreef
Ik weet dat je ze met aangepaste training best aan het lopen kan krijgen, maar het zijn meestal niet de paarden die er uit zichzelf aan blijven trekken.

En dat is dus het punt.
Je zult simpelweg wel gaan moeten aanpassen want met druk geven en wegnemen (en daarbij includeer ik zweep en sporen) ga je op zeker moment de grens van mishandeling over. En er zijn paarden die je niet moet willen rijden en ook dat is ok :) paarden die het echt niet leuk vinden ga ik niet dwingen, dan is voor mij de lol eraf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 13:08 



 
Profiel   

Askja schreef
Avalanche81 schreef
Denk vanuit het paard, wees je bewust van je eigen tekortkomingen en straf je paard niet voor jouw fouten, maar beloon het voor gedrag wat je graag wilt. Het kan echt.
Inderdaad. Het betekent ook dat je de verantwoordelijkheid voor de verbetering altijd bij jou legt, en niet bij je paard.

Is een paard niet voorwaarts, dan zul je eerst en vooral na moeten gaan waarom, in plaats van alleen maar corrigerend te denken en te handelen in de zin van 'scherper aan de hulpen zetten' (wat doorgaans gebeurt mbv sporen en zweep).
Ik ben dan ook allergisch voor vaak nogal achteloos gebezigde kreten als 'luie trapzak'. Als je zo over een paard praat, is er in mijn optiek maar 1 een luie trapzak, en dat ben jij als ruiter, want dan ben je blijkbaar te beroerd om moeite te doen om je te verplaatsen in het betreffende paard teneinde erachter te komen waarom het paard terughoudend of afgesloten is. Het voorwaarts motiveren van een terughoudend paard is voor een aantal ruiters blijkbaar een te grote/moeilijke uitdaging.


Avalanche:
Hier wordt in feite gezegd dat er altijd een reden is waarom een paard terughoudend of afgesloten is. Waarbij ik dus zeg dat mijn ervaring is dat sommige paarden gewoon echt van nature zo zijn.

Ik ben het in principe eens met wat jullie schrijven qua training, ruiters die beperken etc.
Maar dat werkt dus gewoon niet altijd omdat sommige paarden zo van nature zijn, dat is mijn punt.

In principe pas je je aan ieder paard aan als je een goede trainer bent, dus dat is het probleem niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 13:25 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Hier wordt in feite gezegd dat er altijd een reden is waarom een paard terughoudend of afgesloten is. Waarbij ik dus zeg dat mijn ervaring is dat sommige paarden gewoon echt van nature zo zijn.

Ik lees dat niet zo. Als een paard van nature flegmatiek is, is dat imo ook een reden. Dat ontkent ook niemand. Misschien dat Askja er nog toelichting op kan geven, maar ik lees hier niet in dat ze ontkent dat flegmatieke paarden bestaan.


Elisa2 schreef
Ik ben het in principe eens met wat jullie schrijven qua training, ruiters die beperken etc.
Maar dat werkt dus gewoon niet altijd omdat sommige paarden zo van nature zijn, dat is mijn punt.

En waarom werkt dat bij jou dan niet? Want bij mij werkt dat gewoon wel. Het zal nooit favoriet bij mij zijn, omdat ik een luie ruiter ben en met minimale hulpen maximaal effect wil. Maar ook een flegmatiek paard kun je door hem te belonen met iets wat hij heel fijn vindt enthousiaster maken.
Ik heb een Tinker gereden die ik beloonde met een appel (vond hij heel lekker en voedselbeloning vanuit het zadel werkt ook) en veel tussendoor stappen met een lange teugel.

Maar juist met paarden die zo zijn van nature zul je echt moeten gaan omdenken, want die worden veel sneller dood voor de hulpen dan paarden met veel looplust. En je moet überhaupt niet op het punt willen komen dat je alleen nog maar aan het slaan bent (want daar loopt het op den duur wel op uit). Die paarden zijn namelijk ook niet erg sensibel, dus je zult dan toch creatief moeten gaan worden.
Elisa2 schreef
In principe pas je je aan ieder paard aan als je een goede trainer bent, dus dat is het probleem niet.

Dan snap ik niet goed waarom je hier dan een probleem mee hebt. Dan zou dit toch volkomen logisch moeten zijn?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:23 



 
Profiel   

Wie zegt dat het bij mij niet werkt of ik er een probleem mee heb? Ik zeg alleen dat het niet mijn favoriete paarden zijn.

Ik heb al eerder aangegeven dat de training aangepast werd aan het paard waar mogelijk (bos, spelenderwijs etc.) Juist zo min mogelijk hulpen geven etc. Maar tja als ze als dressuurpaard geboren zijn en op wedstrijd moeten lopen en niet van jou zijn.

Zoals al eerder gezegd vind ik slaan of met sporen oplossen nooit de oplossing...dus ik snap ook niet waarom het steeds terug komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:28 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Elisa2 schreef
Hier wordt in feite gezegd dat er altijd een reden is waarom een paard terughoudend of afgesloten is. Waarbij ik dus zeg dat mijn ervaring is dat sommige paarden gewoon echt van nature zo zijn.

Ik lees dat niet zo. Als een paard van nature flegmatiek is, is dat imo ook een reden. Dat ontkent ook niemand. Misschien dat Askja er nog toelichting op kan geven, maar ik lees hier niet in dat ze ontkent dat flegmatieke paarden bestaan.
Klopt. Ik gaf volgens mij een heel duidelijk voorbeeld van een van nature flegmatiek paard in mijn vorige post. Dat een paard van nature flegmatiek is, betekent m.i. alleen niet dat zulke paarden zich niet enorm in positieve zin kunnen ontwikkelen als rijpaard, het flegmatieke is absoluut geen vaststaand gegeven.

Juist bij flegmatieke en/of introverte paarden is het m.i. superbelangrijk hoe je ze benadert, daar zijn juist deze paarden erg gevoelig voor. Bij constant druk geven, constant corrigeren, dwingen, pushen etc, gaan deze paarden vaak nog meer op slot. Dat kan voortkomen uit interne stress, maar het kan ook dat ze zo'n benadering gewoon niet pikken.

Ik vind persoonlijk dat ieder paard het verdient om met respect benaderd te worden, en niet als (ik noem maar iets) lui, dwars, dom of stom gekwalificeerd te worden. Ze brengen allemaal hun eigen karakter en energie mee, en daar zul je als ruiter mee aan de slag moeten. Jij moet je aanpassen aan het paard, niet omgekeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 14:51 



 
Profiel   

Dat ben ik geheel met je eens hoor, alleen niet dat ieder flegmatiek paard zich kan ontwikkelen tot fijn rijpaard waar het flegmatieke geen vaststaand feit is. Sommige blijven gewoon zo helaas..zelfs in het bos, zelfs op de renbaan. Zelfs met respectvolle training met zo min mogelijk hulpen etc.

Gelukkig zijn dat wel uitzonderingen, de meeste paarden kunnen ontwikkelen tot fijn rijpaard mits ze de juiste training krijgen. Ken inderdaad ook paarden die zich afsloten en als je ze juist op een hele andere manier benaderde het hele andere paarden werden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:01 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wie zegt dat het bij mij niet werkt of ik er een probleem mee heb?

Jijzelf:
Elisa2 schreef
Maar dat werkt dus gewoon niet altijd omdat sommige paarden zo van nature zijn, dat is mijn punt.



Elisa2 schreef
Ja maar nu praat je over een paard die zo geworden is door onkunde, deze was niet zo van nature qua karakter. Daar zit wel een verschil in, afgestompte paarden zijn wel weer fijn te krijgen meestal inderdaad met een andere manier van rijden.



Elisa2 schreef
Zoals al eerder gezegd vind ik slaan of met sporen oplossen nooit de oplossing...dus ik snap ook niet waarom het steeds terug komt.

Zie eerdere quotes. Jij suggereert dat het bij flegmatieke paarden niet werkt. Wij zeggen van wel. Wij hebben het ook over positief trainen als alternatief voor druk geven en weghalen aka sporen en zweep. Dus dat is de reden dat het steeds terugkomt.

En ik stel dat zweepgebruik idd niet meer van deze tijd is.
Askja schreef
Ik vind persoonlijk dat ieder paard het verdient om met respect benaderd te worden, en niet als (ik noem maar iets) lui, dwars, dom of stom gekwalificeerd te worden. Ze brengen allemaal hun eigen karakter en energie mee, en daar zul je als ruiter mee aan de slag moeten. Jij moet je aanpassen aan het paard, niet omgekeerd.

Dit dus. En negatieve termen dragen niet bij aan een positieve benadering.



Elisa2 schreef
Dat ben ik geheel met je eens hoor, alleen niet dat ieder flegmatiek paard zich kan ontwikkelen tot fijn rijpaard waar het flegmatieke geen vaststaand feit is. Sommige blijven gewoon zo helaas..zelfs in het bos, zelfs op de renbaan. Zelfs met respectvolle training met zo min mogelijk hulpen etc.

Gelukkig zijn dat wel uitzonderingen, de meeste paarden kunnen ontwikkelen tot fijn rijpaard mits ze de juiste training krijgen. Ken inderdaad ook paarden die zich afsloten en als je ze juist op een hele andere manier benaderde het hele andere paarden werden.

Maar dan ben je het toch gewoon met onze stelling eens?

Als laatste: het probleem is niet dat paarden niet openstaan voor een andere benadering of zelfs dat er met een andere benadering veel meer resultaat geboekt kan worden. Het punt is dat ruiters daar niet voor openstaan.
Maar het is niet, dat omdat iemand al 40 jaar ervaring heeft dat die persoon het ook al 40 jaar goed doet. Heel veel mensen zitten zo vast in hun manier van denken, dat ze er van overtuigd zijn dat iets anders niet werkt.
Ik heb serieus een ruiter gehad die zei: "wat wil je dán, het vriendelijk vragen?" Stomme verbazing toen het antwoord ja was. Nog verbaasder toen het paard de vraag begreep en het meteen deed ook. Voor de paarden werkt het prima...... de ruiters zijn het probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 15:46 



 

het willen verander is vaak een issue bij ruiters, evenals de denkwijze dat je elk paard anders moet rijden,
elk paard heeft zijn/haar eigen aanpak nodig, terwijl er veel in hun eigen oude bekende wijze blijven rijden

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:08 



 
Profiel   

Eens hoor, MCE.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-21 16:19 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Elisa2 schreef
Wie zegt dat het bij mij niet werkt of ik er een probleem mee heb?

Jijzelf:
Elisa2 schreef
Maar dat werkt dus gewoon niet altijd omdat sommige paarden zo van nature zijn, dat is mijn punt.



Elisa2 schreef
Ja maar nu praat je over een paard die zo geworden is door onkunde, deze was niet zo van nature qua karakter. Daar zit wel een verschil in, afgestompte paarden zijn wel weer fijn te krijgen meestal inderdaad met een andere manier van rijden.



Elisa2 schreef
Zoals al eerder gezegd vind ik slaan of met sporen oplossen nooit de oplossing...dus ik snap ook niet waarom het steeds terug komt.

Zie eerdere quotes. Jij suggereert dat het bij flegmatieke paarden niet werkt. Wij zeggen van wel. Wij hebben het ook over positief trainen als alternatief voor druk geven en weghalen aka sporen en zweep. Dus dat is de reden dat het steeds terugkomt.

En ik stel dat zweepgebruik idd niet meer van deze tijd is.
Askja schreef
Ik vind persoonlijk dat ieder paard het verdient om met respect benaderd te worden, en niet als (ik noem maar iets) lui, dwars, dom of stom gekwalificeerd te worden. Ze brengen allemaal hun eigen karakter en energie mee, en daar zul je als ruiter mee aan de slag moeten. Jij moet je aanpassen aan het paard, niet omgekeerd.

Dit dus. En negatieve termen dragen niet bij aan een positieve benadering.



Elisa2 schreef
Dat ben ik geheel met je eens hoor, alleen niet dat ieder flegmatiek paard zich kan ontwikkelen tot fijn rijpaard waar het flegmatieke geen vaststaand feit is. Sommige blijven gewoon zo helaas..zelfs in het bos, zelfs op de renbaan. Zelfs met respectvolle training met zo min mogelijk hulpen etc.

Gelukkig zijn dat wel uitzonderingen, de meeste paarden kunnen ontwikkelen tot fijn rijpaard mits ze de juiste training krijgen. Ken inderdaad ook paarden die zich afsloten en als je ze juist op een hele andere manier benaderde het hele andere paarden werden.

Maar dan ben je het toch gewoon met onze stelling eens?

Als laatste: het probleem is niet dat paarden niet openstaan voor een andere benadering of zelfs dat er met een andere benadering veel meer resultaat geboekt kan worden. Het punt is dat ruiters daar niet voor openstaan.
Maar het is niet, dat omdat iemand al 40 jaar ervaring heeft dat die persoon het ook al 40 jaar goed doet. Heel veel mensen zitten zo vast in hun manier van denken, dat ze er van overtuigd zijn dat iets anders niet werkt.
Ik heb serieus een ruiter gehad die zei: "wat wil je dán, het vriendelijk vragen?" Stomme verbazing toen het antwoord ja was. Nog verbaasder toen het paard de vraag begreep en het meteen deed ook. Voor de paarden werkt het prima...... de ruiters zijn het probleem.


Nee, je begrijpt volgens mij niet wat ik schrijf.

Ik schrijf dat ik het eens ben met jullie aanpak en vind dat je altijd de training aan moet passen aan het paard. Paardvriendelijk. Wat ik zeg is dat als je dat allemaal doet het soms nog steeds niet werkt omdat sommige paarden gewoon echt extreem flegmatiek zijn. En ik praat dan over drie extreme gevallen die ik meegemaakt heb waarbij echt alles op de goede manier gedaan is. (dus niks met slaan, zweep en sporen etc.) We kregen ze wel aan het lopen hoor, en konden het beste er uit halen wat er in zat zeg maar, maar het werden gewoon nooit fijne rijpaarden die opeens wel gingen lopen in tegenstelling tot andere verreden paarden die met correctie en goede training, fijn in het lijf gewoon weer zin kregen om te lopen.

En ja, er zijn ruiters die altijd op dezelfde manier rijden bij ieder paard en vastgeroest zitten in hun methodes. Die zijn er genoeg, dat zijn imo geen goede "trainers". Trainers kunnen zich aanpassen aan het paard, hun trainingsmethoden aanpassen en het beste uit ieder paard halen wat binnen het kunnen van dat paard ligt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:01 



 

Inderdaad Elisa2
sommige paarden zullen nooit "zelflopers" worden

en dan moet je er gewoon mee stoppen

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 08:59 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
We kregen ze wel aan het lopen hoor, en konden het beste er uit halen wat er in zat zeg maar, maar het werden gewoon nooit fijne rijpaarden die opeens wel gingen lopen in tegenstelling tot andere verreden paarden die met correctie en goede training, fijn in het lijf gewoon weer zin kregen om te lopen.


Maar dit spreek ik ook niet tegen he? Dat zeg ik ergens boven ook:
Avalanche81 schreef
Ja en nee. Paarden die flegmatiek zijn kun je op die manier ook aan het lopen krijgen..... iig net zo als met zweep en sporen maar dan blijer. Maar je krijgt ze nooit zo enthousiast als een paard dat van nature meer go heeft. Ik rijd echt al 10 jaar nooit meer met zweep, en ben ook nooit een paard tegengekomen waarbij ik hem nodig had, anders dan voor grondwerk en longeren.

Persoonlijk ben ik, net als jij, groot fan van de paarden die van nature veel looplust hebben, die ik eerder terug moet rijden dan voorwaarts. Dat deel ik volledig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:03 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Elisa2 schreef
We kregen ze wel aan het lopen hoor, en konden het beste er uit halen wat er in zat zeg maar, maar het werden gewoon nooit fijne rijpaarden die opeens wel gingen lopen in tegenstelling tot andere verreden paarden die met correctie en goede training, fijn in het lijf gewoon weer zin kregen om te lopen.


Maar dit spreek ik ook niet tegen he? Dat zeg ik ergens boven ook:
Avalanche81 schreef
Ja en nee. Paarden die flegmatiek zijn kun je op die manier ook aan het lopen krijgen..... iig net zo als met zweep en sporen maar dan blijer. Maar je krijgt ze nooit zo enthousiast als een paard dat van nature meer go heeft. Ik rijd echt al 10 jaar nooit meer met zweep, en ben ook nooit een paard tegengekomen waarbij ik hem nodig had, anders dan voor grondwerk en longeren.

Persoonlijk ben ik, net als jij, groot fan van de paarden die van nature veel looplust hebben, die ik eerder terug moet rijden dan voorwaarts. Dat deel ik volledig.
Idem. Vooral omdat deze paarden zo ontzettend veel plezier hebben in het rijden. Je hoeft ze niet te motiveren. Maar in het algemeen vind ik het wel heel leuk en leerzaam om met heel uiteenlopende karakters te werken. Elk paard houdt je weer een andere spiegel voor, spreekt je aan op andere aspecten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:12 



 
Profiel   

Dat idd, en speciaal de paarden waarbij je moet gaan nadenken. Ok dit is mijn doel, dit is waar ik heen wil hoe bereik ik dat doel? Ik vind dat leuk. Mijn jonge merrie is onwijs werkwillig, heeft heel veel looplust, en de uitdaging is nu om daar wat rust in te krijgen. Ik vind heetheid leuk, maar ik wil naar leuk-heet ipv help-heet, en we komen daar wel, maar ik moet even creatief worden :j Groot voordeel is dat ze een werkje doen op zich geweldig vindt, dus dat is al gewonnen, en nu de rest nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:19 



 
Profiel   

MCE schreef
Inderdaad Elisa2
sommige paarden zullen nooit "zelflopers" worden

en dan moet je er gewoon mee stoppen

Bedoel je stoppen met rijden?
Dan ben ik het er niet mee eens. Ook voor paarden wat geen zelflopers zijn is bewegen goed. Je moet als ruiter er wel rekening mee houden, maar ze als grasmaaiers stil zetten, nee, daar wordt geen enkel gezond paard beter van.

Het is soms wel uitzoeken wat een paard leuk vindt zodat je meer looplust krijgt. Mijn merrie is als je haar in de dressuurhouding wilt rijden absoluut traag en slecht voor het been. Soms vraag ik me echt wel eens af hoe ik er toch zo ver mee heb kunnen komen. Zet je er een hindernis neer, of ga je op buitenrit, dan is ze veel loperiger, nog niet heet, maar wel actiever. Ook met western (maakt niet uit hoe het paard met het hoofd en hals loopt) is ze voorwaartser. Door dus dressuur (ja, het hoort er wel bij) af te wisselen met andere dingen krijg je ook een wat actiever paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:22 



 

germie schreef
MCE schreef
Inderdaad Elisa2
sommige paarden zullen nooit "zelflopers" worden

en dan moet je er gewoon mee stoppen

Bedoel je stoppen met rijden?
Dan ben ik het er niet mee eens. Ook voor paarden wat geen zelflopers zijn is bewegen goed. Je moet als ruiter er wel rekening mee houden, maar ze als grasmaaiers stil zetten, nee, daar wordt geen enkel gezond paard beter van.

Het is soms wel uitzoeken wat een paard leuk vindt zodat je meer looplust krijgt. Mijn merrie is als je haar in de dressuurhouding wilt rijden absoluut traag en slecht voor het been. Soms vraag ik me echt wel eens af hoe ik er toch zo ver mee heb kunnen komen. Zet je er een hindernis neer, of ga je op buitenrit, dan is ze veel loperiger, nog niet heet, maar wel actiever. Ook met western (maakt niet uit hoe het paard met het hoofd en hals loopt) is ze voorwaartser. Door dus dressuur (ja, het hoort er wel bij) af te wisselen met andere dingen krijg je ook een wat actiever paard.



nee niet zo stoppen, soms gaan we te lang door om iets voor elkaar te krijgen (het moet lukken) dan moet je stoppen en iets anders gaan proberen wat je zegt, springen western aangespannen,
of verkopen kan zijn dat hij/zij het bij een ander het wel oppakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:27 



 
Profiel   

MCE schreef
nee niet stoppen, iets anders er mee gaan doen, of verkopen kan zijn dat een paard bij een ander het wel gaat doen

Ja zo ja, daar kan ik wel inkomen.
Maar als je een paard verkoopt omdat het niet of niet meer aan je wensen voldoet, dan krijg je ook bokt over je heen, want dat is dan ook niet altijd eerlijk vinden sommigen.
Maar sommige paarden zijn gewoon mindere sporters dan anderen. En sommigen hebben echt het talent wel, maar zijn toch minder vooorwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:38 



 
Profiel   

Waarom zou een gezond paard verkopen niet goed zijn?
Dan vraag ik me af hoe de meeste bokkers aan hun paard zijn gekomen. :D
Een kapot paard verkopen is wat anders.
Maar als het karakter niet bij je past, te sloom of juist te heet of wat ook, dan is verkopen toch veel eerlijker?
Op elk potje past een dekseltje.
De ene ruiter wil een paard dat bij niets al naar voor gaat, de ander vind dat juist te sensibel en doet het liever wat rustig aan.
En alles is prima :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:49 



 

germie schreef
MCE schreef
nee niet stoppen, iets anders er mee gaan doen, of verkopen kan zijn dat een paard bij een ander het wel gaat doen

Ja zo ja, daar kan ik wel inkomen.
Maar als je een paard verkoopt omdat het niet of niet meer aan je wensen voldoet, dan krijg je ook bokt over je heen, want dat is dan ook niet altijd eerlijk vinden sommigen.
Maar sommige paarden zijn gewoon mindere sporters dan anderen. En sommigen hebben echt het talent wel, maar zijn toch minder vooorwaarts.


verkoop hem niet omdat hij niet aan mijn wensen voldoet
als ik het niet voorelkaar krijg b.v. omdat ik de juiste klik niet kan vinden dan is het soms toch beter om een andere eigenaar te zoeken een waar het mogelijk wel klikt, of ik ga zelf anders rijden en stel mijn wensen bij

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-21 12:51 



 
Profiel   

germie schreef
MCE schreef
Inderdaad Elisa2
sommige paarden zullen nooit "zelflopers" worden

en dan moet je er gewoon mee stoppen

Bedoel je stoppen met rijden?
Dan ben ik het er niet mee eens. Ook voor paarden wat geen zelflopers zijn is bewegen goed. Je moet als ruiter er wel rekening mee houden, maar ze als grasmaaiers stil zetten, nee, daar wordt geen enkel gezond paard beter van.

Het is soms wel uitzoeken wat een paard leuk vindt zodat je meer looplust krijgt. Mijn merrie is als je haar in de dressuurhouding wilt rijden absoluut traag en slecht voor het been. Soms vraag ik me echt wel eens af hoe ik er toch zo ver mee heb kunnen komen. Zet je er een hindernis neer, of ga je op buitenrit, dan is ze veel loperiger, nog niet heet, maar wel actiever. Ook met western (maakt niet uit hoe het paard met het hoofd en hals loopt) is ze voorwaartser. Door dus dressuur (ja, het hoort er wel bij) af te wisselen met andere dingen krijg je ook een wat actiever paard.


Degene waar ik het over had zijn prima bosrittenpaardjes op een na, die is coachingspaard geworden. De ander is verkocht voor de hogere dressuur helaas voor hem (was lichte tour geklasseerd), die had beter bij een recreatieruiter terecht kunnen komen voor bosritten.

Oftewel, ben het ermee eens om te kijken wat er bij het paard past en het gebruik daarop aan te passen. Geen schande om een paard te verkopen als deze niet bij je doelen past, beter dat dan beide gefrustreerd raken denk ik.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-21 08:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 12 van de 16 [ 387 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen