Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard blijft draaien bij opstijgen

 
Profiel   

Als je paard niet alleen oude gewoontes heeft, maar ook nieuwe manieren afleert om weg te komen bij het opstijgen, is dat voor mij een heel duidelijk signaal dat er (nog steeds) iets mankeert. Iets aan het opstijgen geeft hem stress of fysiek of mentaal ongemak of zelfs regelrecht pijn. Aan jou om uit te puzzelen wat dat is en hoe het komt.

Als je de oorzaak niet wegneemt, dan kan dit gedrag ook verder escaleren, en als je nu al aangeeft dat het iets doet met je zelfvertrouwen, neem dat signaal van jezelf alsjeblieft serieus. Ga niet doorpushen omdat je vindt dat het zou moeten ook al voel je je er oncomfortabel bij. Als je zelf niet uitgepuzzeld krijgt hoe het komt, zoek er dan hulp bij die dat wel kan. Zo hou je de band met je paard ook fijn in orde, en respecteer je zowel je eigen grenzen als die van het paard, en kun je daarna fijn verder.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-21 23:12 



 
Profiel   

Waratje schreef
Luusje_Kviek schreef
Ik zit met m'n handen in het haar....

Het ging niet beter, ook niet slechter..... Helaas nieuw trucje vandaag, wegrennen tijdens het opstijgen -O-

Ben het echt een beetje zat op deze manier... Dit kost mij dan weer vertrouwen om hem alleen te pakken om te rijden :(

Dan is er iets niet goed voor je paard. Het heeft ongetwijfeld een reden dat hij je niet wil laten opstappen. Paarden weten prima dat opstappen bepaalde gevolgen heeft, zowel positieve als negatieve. Wegrennen om te voorkomen dat je opstapt betekent dat er negatieve gevolgen zijn voor je paard. Zoek uit wat het opstappen/rijden negatief maakt.


Wat kan ik nog meer doen? Dit heb ik gedaan:
- zadel is gecheckt
- hals en rug is geheel op de foto geweest
- osteopaat is geweest

Ik snap dat hij vast een reden heeft voor dit gedrag, omdat hij het ook niet zomaar verzint... Enige is dat hij gigantisch slim is, dus het mij niet verbaasd als het aangeleerd gedrag is...

Sowieso heb ik aankomende tijd er wel weer iemand bij die mij kan helpen opstappen, is alleen wat lastig plannen. Ik sta op een privestal waarbij er niet altijd iemand is.

Ik blijf tijdens het draaien/stapjes opzij altijd rustig en zet hem weer terug naast het krukje. Ja hij bouwt enige spanning hierbij op, maar laat dit afvloeien door even te rusten, aaien en evt rondje lopen door de baan. Meestal kan ik dan na veel pogingen opstappen, alleen zondag begon hij te rennen toen ik mijn been over het zadel wou doen :(


Laatst bijgewerkt door Oskarrino op 28-09-21 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 21:43 



 
Profiel   

Even van een andere kant bekeken... Hoe is hij verder in de omgang?

Denk aan:
Blijft hij netjes naast je staan
Loopt hij weer netjes mee als jij weg loopt
Kan hij een pasje achteruit als je dat vraagt
Als je het hem bezig bent, is die meer op jou gefocused of op zijn omgeving
etc..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 21:46 



 
Profiel   

J0anieke schreef
Even van een andere kant bekeken... Hoe is hij verder in de omgang?

Denk aan:
Blijft hij netjes naast je staan
Loopt hij weer netjes mee als jij weg loopt
Kan hij een pasje achteruit als je dat vraagt
Als je het hem bezig bent, is die meer op jou gefocused of op zijn omgeving
etc..


Toen ik hem kocht heeft hij 0 opvoeding gehad. Nu kan hij netjes meelopen, stil staan en pasjes terug etc. Alleen momenten waarbij ik onzeker ben (dus geen leider) neemt hij weleens een loopje met mij :+ . Dan trekt hij zich soms los. Hier heb ik nog lessen in :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 21:49 



 
Profiel   

Ik zou daar dan vooral mee doorgaan. Ik denk dat je probleem hier grotendeels uit komt, zeker als die zich nog wel eens lostrekt. Paard is waarschijnlijk onzeker, voelt vervolgens jou onzekerheid met het opstappen. Onzekerheid vinden ze niet fijn, resulteert in vluchtgedrag. In dit geval dus of draaien of weglopen.
Kun je het opstappen niet met de lessen erbij oppakken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 21:52 



 
Profiel   

Even er van uit gaande dat hij ècht niks mankeert;

Zo lang het zo blijft heb je gewoon een extra persoon op de grond nodig. Hij moet leren dat opstappen stilstaan is, en bij het gedrag wat hij nu laat zien heb je eigenlijk gewoon even een poppetje op de grond nodig. Die hem tegen houdt en terug zet.
Mensen van stal, vriendinnen... vaak zijn er ook mensen op bokt te vinden die je een periode willen helpen. Zeker als ze veel ervaring hebben met jonge beesten is het vaak snel opgelost.

Vaak helpt het ook als je het op en af stappen even oefent als je al even gereden hebt, bv halverwege de training.
Dan is een deel van de spanning er even af en is het ook een soort onverwacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-21 22:05 



 
Profiel   

Wanneer is je zadel nagekeken? Hier al een paar keer gehad dat paard na een paar maanden uit t zadel groeide doordat die meer spieren had ontwikkeld. Verder zijn er zadelmakers en zadelmakers, heb vaak zat gezien dat net nieuwe zadels helemaal niet blijken te passen. Dus laat eens iemand mee kijken die er wat kijk op heeft.

En al er echt niks mis is, dan opvoeden en streng zijn. Maar ik ben van mening dat paarden die zulk gedrag vertonen pijn hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 03:49 



 
Profiel   

MarjanB schreef
En al er echt niks mis is, dan opvoeden en streng zijn. Maar ik ben van mening dat paarden die zulk gedrag vertonen pijn hebben.


Eens. Ik ben ook van mening dat paarden dit eigenlijk nooit doen om gewoon ondeugend te zijn, die ervaren ongemak ergens van waardoor ze dit doen. Paarden doen eigenlijk nooit iets zonder reden.
Ik zou erg twijfelen in ieder geval. En anders veel strenger zijn en opvoeden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 06:20 



 
Profiel   

MarjanB schreef
Wanneer is je zadel nagekeken? Hier al een paar keer gehad dat paard na een paar maanden uit t zadel groeide doordat die meer spieren had ontwikkeld. Verder zijn er zadelmakers en zadelmakers, heb vaak zat gezien dat net nieuwe zadels helemaal niet blijken te passen. Dus laat eens iemand mee kijken die er wat kijk op heeft.

En al er echt niks mis is, dan opvoeden en streng zijn. Maar ik ben van mening dat paarden die zulk gedrag vertonen pijn hebben.


Paar maandjes terug inderdaad. Ik heb het zadel toen bij haar aangeschaft gelijk. Ik ga even contact opnemen met een zadelpasser om het zadel na te laten kijken, het zekere voor het onzekere.

Ik wil ook zeker niet dat hij pijn heeft! Hij vertoont geen gedrag onder het zadel oid, als ik erop zit is hij altijd heel braaf.

Mocht het zadel oké zijn, ga ik hierin verder met m'n instructrice met grondwerk, dan maar wat langer geduld :) Liever nu wat langer bezig zodat ik daarna jaren plezier kan hebben :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 07:22 



 
Profiel   

Luusje_Kviek schreef
Wat kan ik nog meer doen? Dit heb ik gedaan:
- zadel is gecheckt
- hals en rug is geheel op de foto geweest
- osteopaat is geweest

Ik snap dat hij vast een reden heeft voor dit gedrag, omdat hij het ook niet zomaar verzint... Enige is dat hij gigantisch slim is, dus het mij niet verbaasd als het aangeleerd gedrag is...

Sowieso heb ik aankomende tijd er wel weer iemand bij die mij kan helpen opstappen, is alleen wat lastig plannen. Ik sta op een privestal waarbij er niet altijd iemand is.

Ik blijf tijdens het draaien/stapjes opzij altijd rustig en zet hem weer terug naast het krukje. Ja hij bouwt enige spanning hierbij op, maar laat dit afvloeien door even te rusten, aaien en evt rondje lopen door de baan. Meestal kan ik dan na veel pogingen opstappen, alleen zondag begon hij te rennen toen ik mijn been over het zadel wou doen :(

Kijk ook kritisch naar hoe je zelf opstapt, mogelijk te ruw, te onzeker, te eng, etc. En dan dus kijken vanuit zijn perspectief, niet hoe jij iets bedoelt, maar hoe je het in zijn beleving doet. Verder kan het ook liggen aan je rijden, je balans, te vaag, te vast, etc.
Sommige paarden zijn ook heel kritisch over de ligging van het zadel, veel mensen leggen het zadel snel te ver naar voren. En soms is een ander type zadel zinvol, niet omdat het niet past, maar omdat je paard een andere voorkeur kan hebben voor bijvoorbeeld vulling.
Het paard dat ik nu ruim een jaar heb kwam ook bij me met opstapproblemen. Combinatie van een niet goed passend zadel en een onervaren (lees: slechte balans) ruiter op een paard dat nog niet goed doorgereden was. Daar heb ik nu een zadel op liggen met luchtgevulde kussens, ik neem rustig de tijd om op te stappen en heb de eerste maanden dingen gedaan met hem die hij vooral leuk vond. Ging rijtechnisch helemaal nergens over, maar hij moest eerst vertrouwen terugkrijgen dat zadel en ruiter best oké zijn. Eerste paar keer hulp gehad bij opstappen (via opstapblok), nu is dat niet meer nodig, ook niet bij andere "opstapjes" in het bos. Het wordt vanzelf beter als het paard voordeel ziet in die ruiter op zijn rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 07:38 



 

Luusje_Kviek schreef
J0anieke schreef
Even van een andere kant bekeken... Hoe is hij verder in de omgang?

Denk aan:
Blijft hij netjes naast je staan
Loopt hij weer netjes mee als jij weg loopt
Kan hij een pasje achteruit als je dat vraagt
Als je het hem bezig bent, is die meer op jou gefocused of op zijn omgeving
etc..


Toen ik hem kocht heeft hij 0 opvoeding gehad. Nu kan hij netjes meelopen, stil staan en pasjes terug etc. Alleen momenten waarbij ik onzeker ben (dus geen leider) neemt hij weleens een loopje met mij :+ . Dan trekt hij zich soms los. Hier heb ik nog lessen in :)


vraag aan die persoon of die een reden/oplossing weet, zij/hij kent waarschijnlijk het paard beter dan wij hier op bokt.

elk paard is anders en het is soms een heel langdurig proces, vaak is er - zoals jij al zegt - 0 opvoeding geweest en dat is met ouder worden best lastig als de basis opvoeding er niet is

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 07:40 



 
Profiel   

En het kan ook goed zijn dat de fysieke pijn nu weg is, maar hij wel nog bang is voor die pijn. Hoewel ik daar zo op basis van je verhaal twijfels bij heb, gezien het gedrag dus eigenlijk verergert nu.

Ik weet niet in welke regio je zit, maar een goede instructeur met de nodige kennis van NH zou je hier zeker mee moeten kunnen helpen.

Hier al veel mensen mogen helpen met hun opstap probleem, nadat fysieke dingen uitgesloten waren. Mijn ervaring is dat mensen toch vaak te snel willen, en de stappen te groot zijn. In dit geval speelt jouw onzekerheid ws ook een rol. Maar van achter een scherm blijft het gissen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 08:04 



 
Profiel   

Ik ben er niet zo van overtuigd dat hij pijn heeft..rusteloos gedrag bij het opstappen bij jonge paarden is relatief "normaal" gedrag en komt vaak door wat beginspanning. Als hij succes heeft met zijn gedrag dan zal hij dit gaan herhalen. Ik gok dat je zelf eigenlijk niet handig en snel genoeg bent. (no offence)

Wat ik zou doen is hem eerst even longeren van te voren met zadel zodat de beginspanning er af is en opstappen op het harde consequent met hulp zodat hij niet weg kan lopen en geen succes heeft. Als dat goed gaat, dan in de bak opstappen en pas als het bevestigd is en jij wat meer vertrouwen hebt en hij meer duidelijkheid dan zou ik het los gaan proberen.
Ik weet niet hoe groot hij is, maar soms helpt snel opstappen vanaf de grond een stuk beter dan vanaf een krukje. Ter overbrugging, want hij moet natuurlijk gewoon leren stil staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 08:10 



 
Profiel   

Je zou kunnen Proberen zodra hij gaat lopen, rondjes in jou geval hem achterwaarts te zetten. Gewoon aan de hand. Zodra hij tijdens het opstijgen weer gaat lopen hup, weer achterwaarts.....even consequent blijven daar in.

Wij zetten onze paarden altijd achteruit als ze ongevraagd vooruit gaan. Dan blijven ze oo gegeef moment staan en wachten op jou hulp om voorwaarts te gaan. Wellicht helpt het bij jou ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 08:15 



 
Profiel   

Dat wegrennen lijkt op een reactie die je ziet bij paarden waarvan de ruiter te hard in het zadel ploft. Het gevolg van weglopen is echter dat je in het zadel ploft en zo wordt het een vicieuze cirkel.
Kan ook zijn dat je teen in hem steekt bij het opstijgen. Of dat je iets in de mond doet met de teugels (hoewel dat meestal in steigeren wordt geuit). Je eigen opstijtechtniek goed analyseren. Misschien kun je iemand laten filmen, desnoods als je bij een ander paard opstijgt.

Ik heb een merrie die bang is om gereden te worden, het opstijgen is niet echt een probleem en ik heb twee paarden die me niet wilden laten opstijgen, maar dan verder onder het zadel braaf zijn.
De merrie heeft waarschijnlijk een rugprobleem (of gehad).
Ik wil maar zeggen dat opstijgproblemen niet persee te maken hoeven te hebben met pijn. Dus ik geloof je als je zegt dat alles uitgesloten is betreffende lichamelijk ongemak.
Het is bijna altijd anticipatie op wat ze vrezen.
En dat is meestal in het zadel ploffen, aanschoppen om te gaan lopen, het prikken met de teen in de ribbenkast bij het opstijgen of geruk aan de mond.
Die fase eenmaal voorbij, hebben ze niks meer om te vrezen en zijn ze verder gewoon braaf bij het rijden.
Het afleren van draaien en gaan lopen heeft dus vooral veel te maken met voorkomen van die ongemakken zodat ze uiteindelijk gaan geloven dat het niet gaat komen, maar dat kan heel lang duren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 11:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik ben er niet zo van overtuigd dat hij pijn heeft..rusteloos gedrag bij het opstappen bij jonge paarden is relatief "normaal" gedrag en komt vaak door wat beginspanning. Als hij succes heeft met zijn gedrag dan zal hij dit gaan herhalen. Ik gok dat je zelf eigenlijk niet handig en snel genoeg bent. (no offence)

Wat ik zou doen is hem eerst even longeren van te voren met zadel zodat de beginspanning er af is en opstappen op het harde consequent met hulp zodat hij niet weg kan lopen en geen succes heeft. Als dat goed gaat, dan in de bak opstappen en pas als het bevestigd is en jij wat meer vertrouwen hebt en hij meer duidelijkheid dan zou ik het los gaan proberen.
Ik weet niet hoe groot hij is, maar soms helpt snel opstappen vanaf de grond een stuk beter dan vanaf een krukje. Ter overbrugging, want hij moet natuurlijk gewoon leren stil staan.

Dit denk ik dus ook. Ik gaf ook altijd de schuld aan pijn/ongemak van zadel, hoofdstel, etcetc. Pas nu ik zelf veel consequenter ben en meer de leiding neem gaat het beter.
Zou de tips van Elisa meenemen in je training. Naast longeren voor het rijden nam ik ook een paar kleine oefeningen grondwerk mee: paar pasjes achteruit laten lopen, laten indraaien etc, dan heb je de hulpen er ook al wat meer bij en is hij meteen wat meer op jou gefocust.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 12:55 



 
Profiel   

Heb je ook wel eens op en af gestapt na een kwartier rijden.?
We oefenen bijvoorbeeld aan galopperen regelmatig. Maar gaat het om opstappen doen de meeste dat alleen in het begin. Juist als de paarden ook nog vaak het nog het onrustigste zijn.

Dus als tip, oefen het ook tussendoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:11 



 
Profiel   

Ik krijg niet het idee dat je iets hebt gedaan met de tips die hier gegeven zijn. In mijn eerdere post heb ik ook al uitgelegd dat je het probleem moet aanpakken bij het niet stilstaan en niet als einddoel het opstijgen gelijk willen hebben. Heb je het paard zonder zadel geleerd om te parkeren en netjes stil te staan? Zonder zadel naast het opstapje zetten, braaf leren te blijven staan, daar positief belonen. Dat een paar x doen achter elkaar, meerdere dagen, zonder uberhaupt op te stappen?
Of heb je het opstappen gewoon doorgezet, elke keer als je zat blij dat je zat en dan maar rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 13:16 



 
Profiel   

Grondwerk zou ook kunnen helpen. Je kunt een paard namelijk leren "inparkeren". Hierbij ga je hem dus leren dat zijn kont indraaien word beloond. Een paard, of ieder dier, leert sneller door belonen dan door straffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-21 17:15 



 
Profiel   

Hi, lang niet gebruikt dit topic en zie veel replies waarvan ik momenteel niet de tijd heb om ze door te lezen. Vandaar dat ik even aanhaak met mijn eigen ''opstap'' probleem..

Ik heb een paard dat sinds ik hem heb opstappen vervelend vindt. Hij is (inmiddels) compleet lichamelijk in orde en ook het zadel wordt binnenkort weer gecheckt, echter doet hij dit al sinds het begin en vermoed ik dat het nu inmiddels aangeleerd gedrag is... maar wel vervelend.. Ik wil namelijk op buitenritten gaan en op ander terrein gaan rijden en als opstappen niet lukt verandert dat de situatie wel een beetje...

Wat is er dan precies aan de hand?
Hij loopt constant weg en draait weg. Nu de laatste tijd draaft/galoppeert hij weg in combinatie met kleine bokjes. Ben nog steeds beurs van mijn afgelopen opstap-poging :+

Wat hebben we al geprobeerd?
Vasthouden door anderen, hem om je heen laten draaien, leren stilstaan met beloning naast de kruk + snoepjes, heel veel geduldig door de bak slenteren en rustig proberen tot hij wel staat (30 min verder), leren inparkeren en een onhandige verzorgster heeft hem ook aantal keren vastgezet wat de boel nu erger heeft gemaakt.

Hij wilt echt weg kunnen komen en raakt snel gestrest. Als iemand hem vast kan houden (ben vaak alleen of met mensen die niet ervaren zijn rondom paarden) loopt hij bijna door ze heen. Hij is nu de laatste tijd wel een beetje de gevaarlijke kant op aan het gaan, dus ik zoek eigenlijk tips en tricks. Hij is ontzettend slim, dus dingen aanleren met een commando erbij oid heeft hij na 4x door en dan begint het riedeltje weer opnieuw.

Echt veel geduld steeds gehad en telkens weer, maar ik ben ook maar een mens.. Zou graag in de toekomst ook gewoon een keer normaal op willen kunnen stappen. Hij hoeft echt niet stokstil te staan tot hij commando krijgt, maar wil ook niet een dolle die steeds onder mij wegrent voordat ik überhaupt zit. Mijn stuitje is nog steeds niet blij :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:19 



 
Profiel   

Maar het punt is dat een paard, om je veilig op te kunnen laten stappen, dus wel doodstil moet kunnen stilstaan. Als hij dit gedrag vertoont is er toch iets wat voor je paard niet goed is. Stap je op met een krukje? Hoe is hij als je met hem stapt? Kan hij dan ook netjes stil staan als je stopt met lopen? En als je hem stil zet, en de teugels pakt alsof je op wil stappen? En dan in plaats van opstappen, als hij braaf blijft staan belonen. En weer verder lopen met je paard aan de hand. Steeds verder opbouwen (keer erop bijv voet naar de beugel) zodat hij uiteindelijk stil blijft staan als jij opgestapt ben. Zo heb ik het bij die van ons opgelost. Een keer echt de tijd nemen was genoeg. Maar goed, die van mij draaide alleen weg. Dus misschien heb je voor jouw paard meer tijd nodig.

Kunst is, om het opstijgen op te delen in kleine stapjes, die je 1 voor 1 toe kunt voegen, of weg kunt laten als hij toch gaat lopen. De basis is samen stappen door de bak, paard aan de hand. En paard stopt als jij stopt. Van daaruit bouw je verder. Of neem je een paar stappen terug. Allerbelangrijkste is dat je zelf heel erg rustig blijft, en je niet boos wordt op je paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 13:51 



 
Profiel   

Eens! Je paard moet 100% stilstaan met opstappen anders is het gevaarlijk.

Je kunt dit heel snel en heel vriendelijk opgelost hebben met de juiste ervaren hulp.

Iemand goed in Natural horsemanship bijvoorbeeld.

Mijn paard draaide ook weg en is zo ril dat ze dan alle kanten opschoot.
Ben zelf echt te stijf om er in galop op te springen, dus snel hulp gevraagd. :D
Ik ben geholpen daar iemand die veel paarden traint op Natural horsemanship wijze.

Ik moest het paard om de voorhand laten draaien zo snel als ik dat nodig vond.
Vervolgens beetje met touw boven paard zwaaien. Keertje met hand beweging van mn been nabootsen.
Paar klappen op mn zadel geven om een beetje geluid te maken.
Desensabiliseren zeg maar.
Stond mijn paard niet stil dan weer een paar rondes om de voorhand.

Ik kon heel snel gewoon relaxed in mn uppie opstappen.
Binnenkort ga ik leren hoe mijn paard op commando naar mij toe draait (inparkeert).

Maar, t is belangrijk dat het met de juiste timing en lichaamstaal gaat. Dan is het duidelijk voor je paard en is er geen stress.
En daarom belangrijk te doen met een ervaren persoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 14:47 



 
Profiel   

Mijn vorig paardje bleef ook nooit staan, rondjes laten lopen hielp ook niet met haar.

Tot men instructeur me eens een andere manier liet proberen.

Voor deze manier moet je wel heel zeker zijn dat je je paardje op andere manieren kunt vertrouwen. Dus als hij er echt vandoor gaat als je wilt opstappen zou ik hem eerst mentaal wat aan het werk zetten zodat het Koppie al op de juiste plek zit om maar te zeggen :).

Was eigenlijk als ze wegstapte ze terug tot stilstand brengen maar wel de houding die je had aanhouden ( dus als je voet in de Beugel ziet probeer dan om deze erin te houden indien veilig natuurlijk) vanaf het moment dat je paard stilstaat de druk eraf nemen. Dus voet uit te Beugel belonen en even afstand nemen van je paard.

In het begin ga je misschien zelfs je voet niet in de Beugel krijgen, maar met mijn merrie ben ik na 2 of 3 lessen kunnen opstappen zonder problemen.

Laat je paard ook zeker nog even stilstaan als je erop zit, laat hem niet meteen doorlopen.

Voor mij heeft dit geholpen dus misschien het proberen eens waard?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 15:23 



 
Profiel   

Voor mij geldt: leren parkeren en opknippen in stapjes.
Naast het krukje staan en aaien over zijn rug.
opnieuw
er naast zetten en klopjes
Opnieuw
Er naast staan en je arm er overheen hangen
opnieuw
uitbouwen etc etc etc
En als het echt een probleem is: vraag hulp vanaf de grond. Want wannéér je beloont, afbreekt en even rust geeft is dan extra belangrijk.

Ik heb die van mij daarnaast geleerd een snoepje aan de andere kant aan te nemen. Waarbij ik er dus overheen buig en dan rechts aangeef. Of er op zit en dan recht aangeef. Dat haalt de focus wat van dat links buigen af waarbij ze kunnen gaan draaien.



En een belangrijke aanvulling: leer ze ook om te gaan met een omvallend krukje. essentieel onderdeel van deze aanpak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 15:41 



 
Profiel   

dat is voor mij dan weer de reden voor links geven, dan draaien ze bij het krukje weg.

Heb toch gemerkt dat als ik het krukje omgooi ze het niet erg vinden en doen ze het zelf oneens toch wel.

Maar de rest doe ik ook zo :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-21 15:45 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 113 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen