Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Aantal vragen over mijn rij-skills

 
Profiel   

Heyy! Ik rijd al 6 jaar, maar ik ben toch nog heel erg een beginner. Andere mensen uit mijn les gaan veel sneller dan ik vooruit, waardoor ik mij af vraag wat ik fout doe. Ik heb een aantal vragen over dingen waarvan ik weet dat ik ze verkeerd doe, zodat ik deze kan proberen op te lossen.

Nog even wat info: Ik rijd elke vrijdag in een half-gevorderden losrijd les, dit duurt een uurtje.


Probleem 1: Ik zit veel te erg naar voren tijdens het rijden. Mijn instructrice wijst mij er ook op en dan kan ik wel goed naar achteren zitten, maar dit duurt max een paar minuten en dan ga ik automatisch weer veel meer naar voren zitten. Mensen tips om te zorgen dat ik mijzelf aanleer meer naar achter te zitten?

Probleem 2: Ik "hang" als het waar te veel aan de teugels. Ik weet niet hoe ik het goed uitleg, maar als ik met een losse / langere teugel moet gaan draven of galopperen merk ik dat ik de controle gelijk een beetje kwijt ben zegmaar. Ik kan nog goed sturen, maar in balans blijven is heel moeilijk.
Ik houd mezelf dus een soortvan staande aan de teugel. Mensen tips hoe ik dit kan afleren?

Probleem 3: Tja, dit is niet echt een rij-probleem in principe, maar ik ben ongeveer 2 maanden geleden van mijn lievelingspony gevallen (ze zit in de pubertijd en is echt enorm knorrig en eigenwijs, hierdoor). De val was niet hard, deed geen pijn etc. Toch ben ik na deze les een beetje angstig geworden. Ik zit vanaf het begin de klok te checken tot de les voorbij is, ben enorm onzeker / zenuwachtig tijdens het rijden, grijp automatisch tijdens de galop mijn bandje een beetje vast en als de pony waar ik op rijd één keer een beetje wegschiet durf ik gelijk niet meer echt in galop. Mensen tips over hoe ik van deze onzekerheid af kan komen en ik weer gewoon kan rijden als voor die val?


Groetjes Am!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:47 



 
Profiel   

Heb je de mogelijkheid om zitlessen te volgen aan de longe?

Dan hoeft je even niets met je handen en kan je focussen op je zit, bekken kantelen en balans houden.

Doordat je aan de longe zit, krijg je veel makkelijker dit onder de knie. Want je hoeft niet te sturen.

Longe lessen zijn ook goed voor meer gevorderde ruiters. Niet alleen voor beginners.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:50 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Heb je de mogelijkheid om zitlessen te volgen aan de longe?

Dan hoeft je even niets met je handen en kan je focussen op je zit, bekken kantelen en balans houden.

Doordat je aan de longe zit, krijg je veel makkelijker dit onder de knie. Want je hoeft niet te sturen.

Longe lessen zijn ook goed voor meer gevorderde ruiters. Niet alleen voor beginners.


Nope, zou zelf ook heel graag eens een extra lesje of een privé les hebben om te oefenen, maar door mijn financiële en gezins- situatie is dit voor mij niet mogelijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 21:54 



 

lantern schreef
Heyy! Ik rijd al 6 jaar, maar ik ben toch nog heel erg een beginner. Andere mensen uit mijn les gaan veel sneller dan ik vooruit, waardoor ik mij af vraag wat ik fout doe. Ik heb een aantal vragen over dingen waarvan ik weet dat ik ze verkeerd doe, zodat ik deze kan proberen op te lossen.

Nog even wat info: Ik rijd elke vrijdag in een half-gevorderden losrijd les, dit duurt een uurtje.


Probleem 1: Ik zit veel te erg naar voren tijdens het rijden. Mijn instructrice wijst mij er ook op en dan kan ik wel goed naar achteren zitten, maar dit duurt max een paar minuten en dan ga ik automatisch weer veel meer naar voren zitten. Mensen tips om te zorgen dat ik mijzelf aanleer meer naar achter te zitten?

Probleem 2: Ik "hang" als het waar te veel aan de teugels. Ik weet niet hoe ik het goed uitleg, maar als ik met een losse / langere teugel moet gaan draven of galopperen merk ik dat ik de controle gelijk een beetje kwijt ben zegmaar. Ik kan nog goed sturen, maar in balans blijven is heel moeilijk.
Ik houd mezelf dus een soortvan staande aan de teugel. Mensen tips hoe ik dit kan afleren?

Probleem 3: Tja, dit is niet echt een rij-probleem in principe, maar ik ben ongeveer 2 maanden geleden van mijn lievelingspony gevallen (ze zit in de pubertijd en is echt enorm knorrig en eigenwijs, hierdoor). De val was niet hard, deed geen pijn etc. Toch ben ik na deze les een beetje angstig geworden. Ik zit vanaf het begin de klok te checken tot de les voorbij is, ben enorm onzeker / zenuwachtig tijdens het rijden, grijp automatisch tijdens de galop mijn bandje een beetje vast en als de pony waar ik op rijd één keer een beetje wegschiet durf ik gelijk niet meer echt in galop. Mensen tips over hoe ik van deze onzekerheid af kan komen en ik weer gewoon kan rijden als voor die val?


Groetjes Am!


Hoi Am,

Ik zou niet te streng zijn voor jezelf :)
Ieder ruiter ontwikkelt zich op eigen tempo. En alles valt of staat met goede instructie!

Ik denk dat je veel baat zou hebben wij het leren voelen hoe je je bekken gebruikt tijdens het rijden en hoe dit samenhangt met de juiste zit en houding.
Een goede balans krijg je door kilometers maken, en ook hier kan een goede instructeur bij helpen door verschillende oefeningen. Misschien kan je eens overwegen een lesje te volgen bij een andere manege, wie weet helpt je dat weer verder :)

Maar ik denk ook dat veel misschien gewoon ligt aan een slecht zadel.
Een slecht zadel, het doet je soms denken aan een platte pannenkoek, kan een correcte houding ontzettend bemoeilijken voor een "beginner" (ben jij natuurlijk niet meer, maar je begrijpt wel wat ik bedoel).

Wat jammer dat je angstig bent geworden na die val.
Het is wel normaal dat dit je heeft doen schrikken.
Het is een oud cliché, maar vroeger zei men hoe vaker je van je paard valt, hoe beter je gaat rijden ;)
Je moest x aantal keer vallen om een goed ruiter te worden etc.
Het voordeel van zo vaak vallen, was dat het ook wel een stukje gewoonte werd.

Tegenwoordig moeten manegepaarden braaf zijn en zijn er (gelukkig!) een stuk minder valpartijen.
Maar als het dan een keer gebeurd, is het natuurlijk beangstigend.

Het kan helpen om een tijd te rijden met een pony/paard waarvan je echt gelooft dat er niets kan gebeuren. Als de laatste zuchtjes angst dan verdwenen zijn, kan je weer eens een ander paardje proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:11 



 
Profiel   

Hoi Am!
Over het 2e probleem zou ik zeggen oefenen, oefenen, oefenen.Dus vaker met losse teugel rijden en vragen of jullie in de les het zadel af mogen doen. Hiermee word je balans een stuk beter. Als je een keer je balans verliest zonder zadel kan je een stuk manen vast pakken of terug naar stap tot dat het beter lukt.
Ook helpt van iemand les hebben heel erg, voor zowel het rechtop zitten als balans. Vraag een keer of je bij een andere manage een lesje mag meedoen, dit heeft bij mij heel vaak geholpen.
En over de angst na die val zou ik zeggen niet te streng voor jezelf zijn. Als je iets nog niet durft dan push jezelf ook niet te veel, vraag of je eerst op een pony mag die je wat meer vertrouwd. Zo bouw je weer zelfvertrouwen op en dan kan je na een tijdje ook weer met een fijn gevoel op andere pony’s.
Dat waren mijn tips :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:37 



 
Profiel   

Probleem 1 en 2 komen omdat je nog geen zelfstandige zit hebt. Het leest of kun je ook baat hebben bij meer kracht in rug en buik, zeg maar meer core stability.
Google maar voor gerichte oefeningen die hierbij helpen.

Angst is vervelend, maar ook dat zal afnemen naarmate je een betere zit ontwikkelt en dus ook met meer zelfvertrouwen op je paard kunt zitten.

Oftewel, werk aan de winkel. Zitlessen aan de longe kunnen je helpen, net als zonder zadel rijden en ruiterfitness.
Paardrijden is veel meer dan erop zitten en sturen. En jij snapt nu wel waarom.

Bestudeer de schets onderaan de pagina van deze link: http://www.nellekedeen.nl/pages_en/cr_what_is.php

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:47 



 
Profiel   

lantern schreef
Heyy! Ik rijd al 6 jaar, maar ik ben toch nog heel erg een beginner. Andere mensen uit mijn les gaan veel sneller dan ik vooruit, waardoor ik mij af vraag wat ik fout doe. Ik heb een aantal vragen over dingen waarvan ik weet dat ik ze verkeerd doe, zodat ik deze kan proberen op te lossen.

Nog even wat info: Ik rijd elke vrijdag in een half-gevorderden losrijd les, dit duurt een uurtje.


Probleem 1: Ik zit veel te erg naar voren tijdens het rijden. Mijn instructrice wijst mij er ook op en dan kan ik wel goed naar achteren zitten, maar dit duurt max een paar minuten en dan ga ik automatisch weer veel meer naar voren zitten. Mensen tips om te zorgen dat ik mijzelf aanleer meer naar achter te zitten?

Probleem 2: Ik "hang" als het waar te veel aan de teugels. Ik weet niet hoe ik het goed uitleg, maar als ik met een losse / langere teugel moet gaan draven of galopperen merk ik dat ik de controle gelijk een beetje kwijt ben zegmaar. Ik kan nog goed sturen, maar in balans blijven is heel moeilijk.
Ik houd mezelf dus een soortvan staande aan de teugel. Mensen tips hoe ik dit kan afleren?

Probleem 3: Tja, dit is niet echt een rij-probleem in principe, maar ik ben ongeveer 2 maanden geleden van mijn lievelingspony gevallen (ze zit in de pubertijd en is echt enorm knorrig en eigenwijs, hierdoor). De val was niet hard, deed geen pijn etc. Toch ben ik na deze les een beetje angstig geworden. Ik zit vanaf het begin de klok te checken tot de les voorbij is, ben enorm onzeker / zenuwachtig tijdens het rijden, grijp automatisch tijdens de galop mijn bandje een beetje vast en als de pony waar ik op rijd één keer een beetje wegschiet durf ik gelijk niet meer echt in galop. Mensen tips over hoe ik van deze onzekerheid af kan komen en ik weer gewoon kan rijden als voor die val?


Groetjes Am!

Als je dan van achter naar voren gaat werken, lost het zich vanzelf op :j

Probleem 3 is juist de basis van het hele probleem. Als jouw instructeur je daar niet de juiste handvaten voor kan bieden, zul je probleem 2 en 1 niet oplossen.

Niet iedereen kan alles oplossen, hè, dus het is geen waarde-oordeel van je instructeur maar wellicht moet je een andere instructeur op je manege vragen om je hierbij te helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:55 



 
Profiel   

een paar tips kunnen misschien helpen:

-breng je sitbeenknobbels naar voren in het zadel en dan pas je schouders naar achteren, heb je heupgewrichten redelijk zo dicht mogelijk bij de stijgbeugelophanging. meestal kun je dan een vuist achter je bips in het zadel passen (vuist wordt al 400 jaar lang genoemd, overigens)
-hou je torso overeind met je hamstrings
-draai je schouders met de buiging van je paard, dit is beduidend meer dan je denkt, jouw schouders paralel aan de paardenschouders of een tikkie meer.
-als je iets verder naar achter zit kom je over een grens waar het makkelijker wordt
-pas op dat je mee omhoog gaat met de paardenrug, niet er doorheen probeerd te schuren met je zit.
-gebruik je bekkenbodemspieren, maar vooral ook quadratus femoris (ff opzoeken als je die niet kent)
-rijd veel buigingswissels, dit helpt enorm om je zit te vinden, slangevoltes, achten, passades enz.
-stilzitten is een kwestie van activiteit, niet van daadwerkelijke ontspanning... echter... het lijkt wel zo.
dat is omdat je lichaam in die positie moet komen waar het 'vanzelf' gaat, dwz dat speieren harmonisch uit reflex meedoen terwijl je zou zweren dat je alleen relaxt... dat is dan echter niet het geval.
-probeer niet uit te zitten met je taille, maar met je heupen, als je taille moet zwaaien dan ratel je uiteindelijk naar voren,
-alleen naar het bovenbeen kijken volgt vaak in een naar voren gekiept bekken, dus zonder beugels rijden is enorm goed... als je daar wel op let dat je bekken echt niet naar voren kiept
-zorg dat je rug tussen je schouderbladen niet bol wordt, dit helpt je onderrug minder hol te worden.
-schouderbladen op je rug, echt plat, je paard naar voren rijden vanuit je binnenschouderbladpuntje...
-nageven vanuit je schouder... zorg dat je triceps helpt na te geven, dit helpt voorts je schouders en je rug en je hamstrings.
-maak gebruik van stijgbeugeltreden om je paard te rijden, dat maakt harmonie veel makkelijker.

maar rijden... alles heeft met alles te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 22:58 



 
Profiel   

Voor probleem drie heb ik alleen een echte lange-termijn-oplossing voor je. Neem judo-les (of een andere vorm van valtraining). Van een of twee jaar judo-les wordt het vallen een tweede natuur waardoor de valangst vanzelf minder wordt. Het zelfvertrouwen ontstaat als je voor het eerst van je fiets lazert en achteraf beseft dat je op reflex een perfecte judo-rol hebt uitgevoerd. Daarna heb je een leven lang profijt van die technieken.

En voor de rest, neem lekker de tijd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-21 23:12 



 
Profiel   

Het begin van alle goede bewegingen is evenwicht.
Dat kun je 'opbouwen', maar niet iedereen is hier een natuurtalent in.

Ik sluit mij aan bij wat Airnt schreef en bij 'kijk eens naar centered riding' (judo, karate of andere 'vecht kunsten' kunnen ook zinnig zijn').

Er zijn twee uitstekende boeken over Centered Riding van Sally Swift, met name in de tweede staan oefeningen voor op de grond. Beide boeken bevatten tekeningen 'die meer zeggen dan duizend woorden'.
(Ik heb jaren op een manege gestaan en mij verbaasd over 'gezeur' over 'op het goede been lichtrijden' in de beginnersles. Goed lichtrijden is niet zo moeilijk, maar 'sta zit' is geen goede instructie.)

Een benul van je 'centrum' plus het trainen van je core spieren (zoek op 'psoas' en transversus abdominis, op bokt en YT) helpt enorm.

De Duitse volgorde van het opbouwen van de zit luidt: eerst het bekken (ik denk dan : 'core' erbij)
dan de benen op de juiste plaats (voeten onder je oren, steun lichtjes op de bal van de voet)
dan bovenlichaam, armen en hoofd.
'Ga rechtop zitten' is enkel het benoemen van 'je zit nog niet in het eindplaatje'. Tja, dat wist je zelf ook al.
Hoe staat het met je bekken in het zadel? Je core spieren? Zit je in de lijn van het zwaartepunt? (Van opzij is er een rechte lijn : oor, schouder, hara punt heupgewricht bal van de voet.)
Als dat 'goed zit' ;) kun je rechtop blijven.
(En wellicht ook interessant : 'wat haalt jou iedere keer uit het rechtop zitten?' Zonder je voeten onder je oren is rechtop zitten hartstikke zwaar en kan het ook wiebelig voelen....)

In aanvulling op wat Airnt schreef:
ik gebruik het idee van de 'knielende' zit (tussen stoelzit en vork/strekzit) je verlengt voor je gevoel je dijbeen, blijf rechtop met teruggekanteld bekken maar 'stuur je knieën weg naar voor'.
En het begrip 'pelbows'. Een samentrekking van de woorden pelvis (bekken) en ellebogen : stel je voor dat je een elastiek om je ellebogen hebt 'en houd je teugels vast met je teruggekantelde bekken'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 09:10 



 
Profiel   

Koop een skippiebal en doe daar balansoefeningen op om een betere rompbalans te krijgen.
Kijk niet naar andere, ik zie bijvoorbeeld dat vooral leerlingen die op turnen zitten in het begin heel snel gaan omdat zij al getraind zijn in het bewaren van de balans en de juiste spieraanspanning hebben. Ook zijn sommige mensen nu eenmaal beter motorisch dan andere.

Corrigeer jezelf door bijvoorbeeld elke x dat je voorbij C rijdt je bewust aan je houding denkt.
Je zit al in fase 2
1. Onbewust Onbekwaam
2. Bewust Onbekwaam
3. Bewust Bekwaam
4. Onbewust Bekwaam

Goed dat je er mee bezig bent.
Qua angst is lastig. In de lessen wordt hier vaak te weinig aandacht aan gegeven. Helaas hoort vallen erbij maar hier hulp bij zoeken als het je plezier in rijden wegneemt is zeker iets om in overweging te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-21 10:09 



 
Profiel   

Okay even een kleine update!

Zoals iemand hier had gezegd probeer ik nu elke keer als ik langs A kom weer even op mijn zit te letten. Hierdoor hang ik eigenlijk ook al veel minder aan de teugel, die heb ik nu ook automatisch wat losser.

Qua angst, ik mocht deze vrijdag op een pony waar ik al heel lang niet meer op heb gereden, maar voor de eerste 4 jaar dat ik paardreed mijn lievelingspony is geweest. Was nog steeds best wel zenuwachtig, maar in principe vertrouw ik die pony echt helemaal, en die les ging ook echt heel goed! Hele les niet mijn bandje vast gehouden, behalve bij het stukje dat we moesten draven zonder beugels (die pony die hobbelt uit zichzelf echt heel erg, je stuitert er zegmaar zo vanaf als je je bandje niet vast hebt xD). Maargoed, hoop dus zeker dat ze mij vaker op hem zetten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:48 



 
Profiel   

is je engels een beetje goed?
wat heel leuk en leerzaam is is deze site,
https://www.horseclass.com/


staan heel veel gratis videos op met hele fijne tips over van alles en nog wat rond het rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 08:57 



 
Profiel   

... wat voor bandje is het?

Ik ken de oude truc om te leren doorzitten : pak met je buitenhand de voorkant van het zadel beet,
blijf soepel in je heupgewrichten/ liezen
en wat je buikspieren nog niet kunnen, doe je met je armspieren.

... op die manier 'lever je meteen kwaliteit' als je doorzit, ipv jezelf allerlei trucs aan te moeten leren om nog een beetje in het zadel te blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 10:49 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
... wat voor bandje is het?

Ik ken de oude truc om te leren doorzitten : pak met je buitenhand de voorkant van het zadel beet,
blijf soepel in je heupgewrichten/ liezen
en wat je buikspieren nog niet kunnen, doe je met je armspieren.

... op die manier 'lever je meteen kwaliteit' als je doorzit, ipv jezelf allerlei trucs aan te moeten leren om nog een beetje in het zadel te blijven.

Gewoon twee "lintjes" als het ware, denk 10-5 cm breed en dan zitten ze met klittenband aan elkaar. Het zit zelf aan de dekjes van de manege vast.
Er zit ook een soort riempje/bandje aan het zadel zelf, maar die is van leer en niet zo lang als die aan het dekje, dus meestal pak ik gewoon die van het dekje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-12-21 12:45 



 
Profiel   

die twee bandjes van het dekje horen om de singelstoten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 10:32 



 
Profiel   

Wat betreft je 1e probleem, mij heeft het vroeger erg geholpen om mijn schouders een beetje naar achter te ''leunen'' en je armen ontspannen naast me te houden. Het is alleen moeilijk te beoordelen achter een schermpje. :n
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-21 11:14 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen