Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Niet te stoppen in de buitenlucht...

 
Profiel   

Door hem straf te geven of 10 min laten galopperen als je terug ben uit frustratie, jou frustratie ga je het paard niet helpen, hij doet het niet expres , hij heeft een rede, de fout ligt naar mijn idee niet bij het paard maar altijd bij jezelf, je zegt voorheen deden we galopperen op dat pad, dat is wat hem geleerd is en met stres zal hij daar ook op terug vallen, denk aan de harde schijf die jij gemaakt hebt, met de nodige software zal je het kunnen bijwerken, ik zou zeggen stap ruim voor die punten af en ga er naast lopen waar je eerder galoppeerde , daarna stap je weer op, probeer het stap voor stap te herstellen en gebruik nooit straf , want daar leert geen enkel dier van er zal altijd iets zijn waar hij meer stres/angst van krijgt dan jou straf, dus probeer zijn rots in de branding te zijn .
Longeren als hij terug komt op stal is jou frustratie , het dier snapt van die boze energie ook niks, dus volgende keer als hij terug naar stal moet krijgt hij daar weer stres van , dus zo blijf je in een cirkel gevangen. dus denk ik in oplossingen en dat is nooit straf!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 09:22 



 
Profiel   

Ik heb dit probleem met mijn vorige pony ook gehad. Op de galop stukjes ging hij gewoon in galop, of ik dit vroeg of niet. Ik had daar nooit problemen mee tot ik eens zonder zadel op buitenrit was. Gelukkig we kunnen blijven zitten, maar dat was het moment dat ik er iets aan ging doen. Mijn pony was wel nog terug te krijgen als ik er bij was voor de galop, of als ik hem echt in het water stuurde (rond een ondiepe vijver) of het ritje in de andere richting maken. Zo heeft die hij afgeleerd. Een bitje met hefboom zou ook een oplossing kunnen zijn. rij dan wel best met dubbele teugel. Dan kun je ook contact nemen zonder hefboom. Misschien ook iemand laten meegaan te voet of met het paard. En best voorlopig niet galopperen denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 11:12 



 
Profiel   

Daarom rijden wij nooit 2x achter elkaar hetzelfde rondje. Het kan wel zijn dat we het de ene keer linksom pakken en de andere keer rechtsom.
Galopperen doen we nooit standaard op dezelfde plekken, en soms zelfs gewoon helemaal niet.
Ik heb wel een paard die het geweldig vind en het liefst er de volgende keer gelijk weer wilt galopperen.
Nu moet ik wel zeggen dat wij voornamelijk buitenrijden in de polder en dat je lang niet overal veilig kunt galopperen.

Het rare is, gaan we naar het bos waar we altijd heen gaan, dan heeft ze dat niet.
Maar goed eerste rondje is instappen en wat draven (soms klein stukje galop). En het 2e rondje stap, draf, galop en nemen we wat cross hindernissen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 12:28 



 
Profiel   

Veerle_88 schreef
Bedankt voor jullie tips! De 2e keer zat ik wel meer gespannen waardoor ik denk ik onbewust mijn bovenbenen heb aangespannen. Ook zat ik de 2e keer meer naar voren en had de teugels super kort. Nu ik de reacties lees ga je even rustig terug in de tijd, en denk je na over de details. ik zal er zaterdag gewoon weer opgaan, naar buiten en dan misschien een heel stuk korter dan normaal.

Is er tussentijds af gaan ook heel slecht? Kan ik beter blijven zitten? En waneer die er vandoor gaat, hoe maak ik hem dan duidelijk dat dit niet de bedoeling is? Ik heb altijd geleerd dat iets aangeleerd afleren niet lukt. Maar iets nieuws aanleren wel lukt.

Wij leerden vroeger dat je nooit moest afstappen, maar proberen rust te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:08 



 
Profiel   

Ineke2 schreef
De volgende keer dat je weer naar buiten gaat eerst het paard longeren zodat de ergste frissigheid er in elk geval af is. Dat is ook beter voor jouw zenuwen gok ik zomaar en niks mee om even te doen.

Ik zorg er zelf altijd voor om niet steeds op dezelfde plekken te galopperen. Afstappen als het spannend word, is echt niet erg. Alles om het veilig te houden.

Daar bouw je juist alleen maar conditie mee op. Als je niet gewoon kunt opstappen, heb je geen vertrouwen in de combinatie (dus eigenlijk ook niet in jezelf).

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:11 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Ineke2 schreef
De volgende keer dat je weer naar buiten gaat eerst het paard longeren zodat de ergste frissigheid er in elk geval af is. Dat is ook beter voor jouw zenuwen gok ik zomaar en niks mee om even te doen.

Ik zorg er zelf altijd voor om niet steeds op dezelfde plekken te galopperen. Afstappen als het spannend word, is echt niet erg. Alles om het veilig te houden.

Daar bouw je juist alleen maar conditie mee op. Als je niet gewoon kunt opstappen, heb je geen vertrouwen in de combinatie (dus eigenlijk ook niet in jezelf).

Met een paar keer eerst de frissigheid eraf longeren bouw je niet een flinke conditie mee op hoor.

Wist je dat zelfs de bereden politie dit doet wanneer ze denken dat dat nodig is bij sommige paarden op dagen dat ze merken dat hun paard een tikkeltje te vrolijk is?
Alles voor de veiligheid en daar is niks mis mee, want dan zit je daarna met meer zelfvertrouwen in het zadel. Dat zorgt er meteen voor dat je meer durft te rijden en niet gaat afwachten :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:20 



 
Profiel   

Shenavallie schreef
Ineke2 schreef
De volgende keer dat je weer naar buiten gaat eerst het paard longeren zodat de ergste frissigheid er in elk geval af is. (...)

Daar bouw je juist alleen maar conditie mee op. Als je niet gewoon kunt opstappen, heb je geen vertrouwen in de combinatie (dus eigenlijk ook niet in jezelf).


Op den duur zal het best conditie opbouwen, extra longeren.

Maar de 'stalmoed' gaat er wel af.

And please 'als je niet X kunt, dan zit je fout (want te weinig vertrouwen /zelfvertrouwen)' -
"wat is dat toch voor taal...?"

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:21 



 
Profiel   

Oefenen en volhouden, maar tot die tijd zou ik er wel een scherper bitje inhangen als dit mag van de eigenaar. Niet omdat het niet anders kan, maar omdat het nu anders MOET. Zonder rem kan je niet in het bos, klaar. Je bent er niet alleen en als je halverwege een pad iemand tegenkomt, moet je kunnen stoppen. Dan kan je met je dubbel gebroken bitje aan een teugel gaan hangen voor die ‘one-rein-stop’, maar een paard dat gaat, gaat. Die klettert daar rustig doorheen.

Niet op dezelfde stukken galopperen, maar misschien eerst die stukken helemaal niet meenemen. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het bos is, maar als jij morgen weer over dat pad gaat rijden, ga je er zelf al op reageren. Ik zou eerst eens voor jezelf wat vertrouwen opbouwen voor je die paden weer neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 18:30 



 
Profiel   

Ben blij met alle tips, bedankt. Het is lastig, ik denk dat tijdelijk andere paden, meer stappen en draven een begin is. Ook ga ik een martingaal proberen. Ook al is het voor mijn eigen vertrouwen. Stap 2 is een ander bit. In 4 jaar heb ik hem aardig leren kennen en weet dat hij het gewoon erg leuk vind om de benen te strekken. Maar hij moet wel weten dat stop, stop betekend. Voorheen heb ik 3 jaar zonder problemen het bos in gereden, ook met stukken snelle galop. Maar wel als IK het wou..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 20:06 



 
Profiel   

Het paard aan het werk zetten voor die tijd ben ik fan van. En scherper bit gaat naar mijn mening niet helpen. Dus al ruim voor die tijd overgangen rijden, pasje opzij, mini volte, pasje achterwaarts. Het paard leert hierdoor weer op jouw focussen IPV heey dit pad betekend galop.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-01-22 23:18 



 
Profiel   

Misschien kun je iemand met een rustig braaf paard vragen om de volgende keer mee te gaan? Voornamelijk om je zelf wat vertrouwen te geven en je paard misschien ook wat kalmer blijft. De tip van het rondje andersom rijden lijkt mij ook een hele goede!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:07 



 
Profiel   

Het is winter dat is frisse paarden weer. Zorg dat eventuele frissigheid er thuis al af is, eerst even thuis longeren bijvoorbeeld.

Niet teveel stappen, tenzij het paard heet wordt van draven. Geef het paard iets te doen en dan kan je tussendoor ontspannen stappen.

Misschien even met de eigenaar overleggen of die ook last heeft. En dan eventueel het voer aanpassen.

Niet steeds op dezelfde plekken galopperen. Je creëert er een slechte gewoonte mee.
Liever niet galopperen op weg naar huis, tenzij je zeker bent van controle.

Oefen en test je rem regelmatig, aan de hand, met grondwerk. In de rijbaan en ook buiten. Wees uiterst consequent, begin met een kleine hulp en bij geen reactie over op grotere hulp. De goede reacties altijd belonen.
Kies ervoor te oefenen als het paard relaxed is, dan heb je wat te zeggen als het paard een keer fris of gestresssed is.

Verdiep je in dingen als de one rein stop, zeker interessant. Vergt wel discipline!

Een thiedemanteugel, Pelham of Pessoa bitje kan zeker wel meer controle geven. Bedenk wel dat je hier de oorzaak van het gedrag niet mee wegneemt.

Even afstappen is niet erg, maar zorg dat je aan de hand ook controle hebt!

In geval van nood.... Trek niet langdurig en tegelijkertijd aan beide teugels. Maar 'pompend remmen' en desnoods 'zagen remmen'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 23:29 



 
Profiel   

Aangezien iedereen al goede tips geeft.

Hoeveel krijgt hij/zij te eten?
Kan het zijn dat er flink brokken word gevoerd en hij daardoor graag even zijn ei kwijt wil?
En hoeveel vrije uitloop heeft hij?/zij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 04:30 



 
Profiel   

Ik lees dat je voorover ging zitten en de teugels heel kort had. Wat ik veel zie bij mijn lesklantjes is dat ze veel te lange teugels hebben en op het moment dat ze dan moeten remmen zitten ze met de handen in de buik en kunnen ze niks meer.

Jouw houding op een paard doet heel veel. Dus mooi rechtop, voor jouw gevoel waarschijnlijk iets achterover zitten en je teugels kort maar dan ook je handen naar voren zodat je nog wat kan doen als je paard versneld. Als ze echt gaan rennen kan je beter een beetje gaan staan (diep zitten geeft dan meestal alleen maar gestuiter) en je knieën in het zadel drukken. Korte ophoudingen maken en als ze daar doorheen gaan mag dat best om en om links rechts, jullie veiligheid gaat voor. En je moet het menen, daar is geen trucje voor aan te leren helaas, maar je moet echt met je hele wezen denken en nu HO!

Of een martingaal werkt hangt af van het paard. Brengt hij z'n hoofd teveel omhoog waardoor je niks meer te zeggen hebt of is het er juist een die z'n hoofd omlaag doet en dan als een bulldozer aan de ren gaat? In het eerste geval kan het helpen om het bit netjes op de lagen te houden en nog een stuur en rem te houden, in het 2e geval werkt het juist averechts.

Tussendoor afstappen ben ik zelf geen fan van. Ben dan bang dat ze aan de kletter gaan en zich lostrekken en dan ben je nergens meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 05:54 



 
Profiel   

Kelly_ann schreef
Het is winter dat is frisse paarden weer. Zorg dat eventuele frissigheid er thuis al af is, eerst even thuis longeren bijvoorbeeld.

Niet teveel stappen, tenzij het paard heet wordt van draven. Geef het paard iets te doen en dan kan je tussendoor ontspannen stappen.

Misschien even met de eigenaar overleggen of die ook last heeft. En dan eventueel het voer aanpassen.

Niet steeds op dezelfde plekken galopperen. Je creëert er een slechte gewoonte mee.
Liever niet galopperen op weg naar huis, tenzij je zeker bent van controle.

Oefen en test je rem regelmatig, aan de hand, met grondwerk. In de rijbaan en ook buiten. Wees uiterst consequent, begin met een kleine hulp en bij geen reactie over op grotere hulp. De goede reacties altijd belonen.
Kies ervoor te oefenen als het paard relaxed is, dan heb je wat te zeggen als het paard een keer fris of gestresssed is.

Verdiep je in dingen als de one rein stop, zeker interessant. Vergt wel discipline!

Een thiedemanteugel, Pelham of Pessoa bitje kan zeker wel meer controle geven. Bedenk wel dat je hier de oorzaak van het gedrag niet mee wegneemt.

Even afstappen is niet erg, maar zorg dat je aan de hand ook controle hebt!

In geval van nood.... Trek niet langdurig en tegelijkertijd aan beide teugels. Maar 'pompend remmen' en desnoods 'zagen remmen'.


Bij de 2e keer dat hij er vandoor ging, heb ik aan het einde inderdaad ook (met veel tegenzin)linksom rechtsom geprobeerd. Dit ook omdat we binnen 100m een oversteek hadden. Helaas had dat ook geen reactie tot gevolg. Ik ben er wel achter dat het met links 'remmen' het probleem is. Trek ik aan die teugel, buigt hij zijn hoofd die kant op, en rent als een bulldozer er met de mond open vandoor.

Wellicht dat een sperriem ook nog wat kan helpen? Ook zal ik het meer op rechts proberen en met ophoudingen. Het is een lastige kwestie...

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:42 



 
Profiel   

Dee_Es schreef
Ik lees dat je voorover ging zitten en de teugels heel kort had. Wat ik veel zie bij mijn lesklantjes is dat ze veel te lange teugels hebben en op het moment dat ze dan moeten remmen zitten ze met de handen in de buik en kunnen ze niks meer.

Jouw houding op een paard doet heel veel. Dus mooi rechtop, voor jouw gevoel waarschijnlijk iets achterover zitten en je teugels kort maar dan ook je handen naar voren zodat je nog wat kan doen als je paard versneld. Als ze echt gaan rennen kan je beter een beetje gaan staan (diep zitten geeft dan meestal alleen maar gestuiter) en je knieën in het zadel drukken. Korte ophoudingen maken en als ze daar doorheen gaan mag dat best om en om links rechts, jullie veiligheid gaat voor. En je moet het menen, daar is geen trucje voor aan te leren helaas, maar je moet echt met je hele wezen denken en nu HO!

Of een martingaal werkt hangt af van het paard. Brengt hij z'n hoofd teveel omhoog waardoor je niks meer te zeggen hebt of is het er juist een die z'n hoofd omlaag doet en dan als een bulldozer aan de ren gaat? In het eerste geval kan het helpen om het bit netjes op de lagen te houden en nog een stuur en rem te houden, in het 2e geval werkt het juist averechts.

Tussendoor afstappen ben ik zelf geen fan van. Ben dan bang dat ze aan de kletter gaan en zich lostrekken en dan ben je nergens meer.


De 2e keer ben ik inderdaad iets voorover gaan zitten omdat ik zittend nog minder controle (over mijn lijf) had. Daarvoor had ik hem in een drafje, aan de teugel. Toen ik merkte dat hij weer aan wou zetten, trok ik vooral links. Via deze hand weet hij op de een of andere manier te ontkomen. Pakt het bit vast en reageert niet meer. Links om rechts om heb ik geprobeerd (zie hierboven) geen resultaat helaas.

Wanneer ik er af ga, loopt hij gewoon naast mij alsof er niks aan de hand is. Geen gedribbel of getrek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:46 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Aangezien iedereen al goede tips geeft.

Hoeveel krijgt hij/zij te eten?
Kan het zijn dat er flink brokken word gevoerd en hij daardoor graag even zijn ei kwijt wil?
En hoeveel vrije uitloop heeft hij?/zij?


Wat hij precies krijgt weet ik (nog) niet. Ik zal de eigenaar eens vragen.
Voor de rest is het dagelijks van half 9 tot half 4 in de wei.

Er zit een hele grote kans in dat hij wat opgespaarde energie had en dat hij de buitenrit heeft gebuikt als uitlaatklep. Opzich vind ik wat sneller galopperen geen probleem, maar ik moet wel de controle houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:53 



 
Profiel   

Veerle_88 schreef
hagelslag schreef
Aangezien iedereen al goede tips geeft.

Hoeveel krijgt hij/zij te eten?
Kan het zijn dat er flink brokken word gevoerd en hij daardoor graag even zijn ei kwijt wil?
En hoeveel vrije uitloop heeft hij?/zij?


Wat hij precies krijgt weet ik (nog) niet. Ik zal de eigenaar eens vragen.
Voor de rest is het dagelijks van half 9 tot half 4 in de wei.

Er zit een hele grote kans in dat hij wat opgespaarde energie had en dat hij de buitenrit heeft gebuikt als uitlaatklep. Opzich vind ik wat sneller galopperen geen probleem, maar ik moet wel de controle houden.



Het zou handig zijn om te weten wat voor krachtvoer hij krijgt en hoeveel.
Want dat kan soms nog best een probleem zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:02 



 
Profiel   

Naast rijtechnisch vraag ik me ook af of er misschien (toch) sprake is van lichamelijk ongemak. Je schrijft dat hij dit niet meer doet als er geen belasting op de rug is (lees: je stapt af).

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 13:45 



 
Profiel   

Na de rit ' op zn sodemieter geven' heeft echt geen zin.
Paarden denken niet zoals wij en je paard zal echt niet begrijpen waarom jij hem straft na het rijden.

Naar mijn mening kan het ook zijn dat hij veel energie heeft, in de winter staan ze meer stil en ik merk dat bij mijn paard ook. Wellicht kan even longeren van te voren of even rijden in de bak helpen hem wat meer tot rust te brengen. Daarnaast zou ik inderdaad ook voer geven met zo weinig mogelijk energie omdat hij dat nu van zichzelf genoeg heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:34 



 
Profiel   

Utixo schreef
Ik ga even de knuppel in het hoenderhok gooien, maar geen rem buiten is staatsgevaarlijk. Zolang ze zich niet weten te gedragen gewoon een scherper bit erin. Uiteraard wel de tips hierboven aanhouden, en eraan werken, maar even een hefboom erin om een extra noodstop te hebben is niets mis mee, zolang je er maar vriendelijk mee rijd als je hem niet nodig hebt.

En afstappen als de spanning te hoog wordt is een supermooie manier om af te vloeien. Later kun je dit afbouwen naar even stappen met lange teugel om af te vloeien. Emoties zijn menselijk, daar is geen goed of fout in. Hoe je ermee om gaat wel.


Ik vind dit niet de knuppel in het hoenderhok gooien. Ik rij altijd zonder hulpteugels maar bij zulk gedrag buiten gaat er toch echt eentje aan. Klaar. Ik wil wel dat het veilig blijft en ga me niet verongelukken op zulke manieren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:39 



 
Profiel   

Geen sperriem??


Gecombineerde neusriem sperriem er af... nou dan weet je . Mond open. Bit tussen de kiezen en gaan.. want jij trekt en paard kan mond ver openen..


En lage neusriem niet strak vastmaken. .. hangt bit laag. Paard kan mond niet zo ver openen als bij hoge neusriem of gecomb neusriem.

En een martingaal of slofteugel ging er bij mij zowiezo om bij paard wat dit doet.


Als je weet dat ie dit doet. Wie rijd dan zonder sperriem!!!..

Dat vind ik echt kolder..

En je paard ook.. want die heeft de kolder in de kop..


Ik heb ooit op fries gereden die buitenrit regelmatig op hol sloeg. Ze wist gewoon dat ze sterker was en lukte haar zo vaak dat dat haar truukje was om snel thuis te komen.

Voor de wagen deed ze dit nooit. Stang.met kinketting..

Dus had er martingaal om.. toch ging ze..


Heb toen ff getrokken. Hielp niet..

Toen heb ik haar bij haar oor gepakt en hard getrokken. 5 seconden..

Ze boog haar hoofd. Ging gelijk in draf...en reageerde weer op bit.

Nooit weer gedaan bij mij..

Toen was t gewoon weer luie fries op buitenrit..

Sommige paarden hebben zon truukje en dan werkt t en dan heb je soms zelf ook.ff truukje nodig om.ze uit hun trance te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 14:54 



 
Profiel   

amen schreef
Geen sperriem??


Gecombineerde neusriem sperriem er af... nou dan weet je . Mond open. Bit tussen de kiezen en gaan.. want jij trekt en paard kan mond ver openen..


En lage neusriem niet strak vastmaken. .. hangt bit laag. Paard kan mond niet zo ver openen als bij hoge neusriem of gecomb neusriem.

En een martingaal of slofteugel ging er bij mij zowiezo om bij paard wat dit doet.


Als je weet dat ie dit doet. Wie rijd dan zonder sperriem!!!..

Dat vind ik echt kolder..

En je paard ook.. want die heeft de kolder in de kop..


Ik heb ooit op fries gereden die buitenrit regelmatig op hol sloeg. Ze wist gewoon dat ze sterker was en lukte haar zo vaak dat dat haar truukje was om snel thuis te komen.

Voor de wagen deed ze dit nooit. Stang.met kinketting..

Dus had er martingaal om.. toch ging ze..


Heb toen ff getrokken. Hielp niet..

Toen heb ik haar bij haar oor gepakt en hard getrokken. 5 seconden..

Ze boog haar hoofd. Ging gelijk in draf...en reageerde weer op bit.

Nooit weer gedaan bij mij..

Toen was t gewoon weer luie fries op buitenrit..

Sommige paarden hebben zon truukje en dan werkt t en dan heb je soms zelf ook.ff truukje nodig om.ze uit hun trance te krijgen.



Hahaha, ik zal hem eens aan de oren trekken als hij het weer doet :P :D
Laat ik nog even voorop stellen dat ik het liefste zonder poespas rij, dus vandaar dat wanneer de sperrriem niet nodig is ik hem af doe. Hij heeft mij er zaterdag gewoon nogal mee overdonderd. Als ik kijk naar al die buitenritten die ik wekelijks maakte (voor de verhuizing) ging alles goed en was er niks aan de hand. Ook in de bak heeft hij gisteren gewoon braaf gelopen en haalt hij dit truukje niet uit en is rustig en netjes in de mond. Zaterdag als ik weer naar buiten ga zal ik de sperriem om doen en de martingaal. En bij nood, de 'oorrem' :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 16:31 



 
Profiel   

Die oorrem zal ik lekker achterwege laten. Tenzij je er graag af wilt vallen, want de kans dat je paard de andere kant op z’n oor los wil trekken, lijkt me groter dan dat die netjes afbuigt.

Ook denk ik niet dat een martingaal je hier gaat helpen eigenlijk. Je kan hem omdoen want als die niks doet, doet die niks. Maar die werkt alleen in als je paard naar standje giraffe gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 21:07 



 
Profiel   

Dat trucje met dat oor zou ik toch op een buitenrit ook niet durven uitproberen. Ik denk inderdaad ook dat hij eerder in verzet gaat dan netjes afbuigen. Dus dat wordt zandhappen of een gebroken neus (jouw neus).

Ik zie er eigenlijk het nut niet van in om de sperriem er af te halen onder het mom: hij is braaf dus weinig poespas. Tenzij je dat ding aansnoert tot hij blauwe lippen heeft, heeft hij hier verder geen hinder van.

Ook ik denk dat een martingaal misschien toch niet het gewenste effect gaat hebben. Met een slof op buitenrit als je niet gewend ben om met een slof te rijden, zou ik ook niet direct doen. Die zou ik dan misschien eerst eens testen in de bak, kijken of je er mee overweg kan.
Is een thiedeman-teugel een idee? Als je toch aan de hulpteugels gaat? Deze kan je losser zetten als je het vertrouwen hebt dat hij braaf is, of strakker als je denkt dat de rit toch spannend kan worden. Ik denk dat die misschien iets meer effect kan hebben als een martingaal.

Probeer in ieder geval de route zo te rijden dat je niet weer over de stukken komt waar hij gewend is om aan de kletter te gaan. Ik zou voor een rustige, alternatieve route gaan die wel veilig genoeg is voor als hij toch aan de haal mocht gaan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen