Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 29 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's analyseren volgens de biomechanica

 
Profiel   

knollentuin schreef
Irmaz, denk nou eens verder, als jij eerder aan je hulpenreeks begint kan je ook op die letter je oefening doen, en hoe verder je komt in je opleiding hoe minder voorbereiding je nodig hebt, simpel toch?

Ja dat is ook zo. Ik ben alleen een beetje een luie ruiter en heb lang rondgereden zonder wedstrijden te rijden dus dan zijn letters niet zo'n ding :o maar je hebt helemaal gelijk :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:25 



 
Profiel   

Of t een letter is of een paal van t hek, ergens een doel stellen leert je als ruiter ook klein te blijven en consequent te zijn. Luiheid is een valkuil.
De opzet van proefjes met punten vergaren en promotie geeft mensen een doel om naartoe te werken, trainen zonder doel kan ervoor zorgen dat je blijft hangen in een niveau.
Dat kan voor een paard eentonig worden het bekende riedeltje afdraaien . Uitdaging bieden in training moeilijker maken door jezelf doelen te stellen helpt wel

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-01-22 22:34 



 
Profiel   

Wat denken jullie? gebruikt deze zijn achterhand goed?

https://www.facebook.com/groups/2677243 ... 991227296/

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:12 



 
Profiel   

_O-
Nope, treedt niet genoeg onder :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:43 



 
Profiel   

:')

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 12:55 



 
Profiel   

Beetje veel op de voorhand nog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 13:23 



 
Profiel   

Haha het is wel een unieke balans training :-D

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 15:41 



 
Profiel   

Ik wil wel even melden dat ik de sfeer nu een stuk leuker vind <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 17:39 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat denken jullie? gebruikt deze zijn achterhand goed?

https://www.facebook.com/groups/2677243 ... 991227296/


Hij is wel lekker door zn lijf zo :D _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-01-22 22:28 



 
Profiel   

irmaz schreef
Dan wil ik eerst van jullie weten, geloven jullie dat het kan?

Wat vinden jullie verzameld genoeg, dekt dit filmpje de lading? of is dit in jullie ogen geen verzameling?
https://www.youtube.com/watch?v=T1ugPE3c710


Nou heb ik deze dame echt meerdere keren van heel dichtbij mogen zien. En juist Alizee geeft aan dat ze dit kan met paarden die éérst fijn opgeleid zijn met hoofdstel.

Wel heel knap. En ik haal machtig veel inspiratie op bij dit soort mensen.

Ik heb van mezelf al eens eerder een tuigloos filmpje gedeeld. Een overgang van galop naar stap (of verzin iets anders) is eigenlijk super simpel. Maar verzamelen en buigen is beduidend minder gemakkelijk te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 11:10 



 
Profiel   

Dat vond ik ook een inspirend filmpje van jou Pol, het lijkt mij een hele fijne en goede afwisseling om zo te rijden en trainen maar inderdaad voor echte verzameling en buiging heb je toch wat begrenzing nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-22 16:26 



 
Profiel   

Heel leerzaam om eens zonder iets aan het hoofd te rijden!

Ik kom er dan achter dat: richting en snelheid bepalen heel makkelijk zijn. Als je dat netjes kunt mét hoofdstel, kun je het ook zonder. (die video was pas de 2e keer dat ik er op dit paard zo opzat)
Wijken kun je ze ook wel simpel laten doen. In de zin van opzij gaan voor het been. Maar dan loop je er meteen tegenaan dat je wel controle hebt over de romp, maar niet over de hals en het hoofd. Dus dan wordt wijken gewoon opzij gaan zonder dat het nog echt wijken is. Die zijwaartse reactie is dan wel weer essentieel om een wending door te komen. Het belang van het binnenbeen wordt extra duidelijk als je niet kunt sturen aan het hoofd.
Als je dan op de hals wat kunt sturen (met die neckrope) lijkt het al weer wat meer op wijken. Maar je merkt meteen dat de manier van wijken (of een andere zijgang) die wij van ze vragen niet de eerste optie is die van nature in ze opkomt als je die vraag stelt.
Dat zelfde geldt voor een wending. Je krijgt vrij vlug het hier al eerder besproken: schouder en hoofd naar buiten als contra gewicht. En hoe meer in balans je ze kunt laten lopen, hoe makkelijker dat het wordt. Maar dat in balans laten lopen is zo makkelijk dan niet meer. Je ziet mijn paard hier meteen zijn hals naar beneden laten vallen. Dat is door zijn bouw misschien ook wel meer zijn default houding (springen gefokt). Dus bij een pre zal dat misschien weer anders zijn.

En dan ben ik maar gewoon een gemiddelde ruiter met een normaal paard. Als 1 van de 2 een hoger rapportcijfer krijgt zal dat heus allemaal makkelijker/beter gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 09:46 



 
Profiel   

knollentuin schreef
irmaz schreef
Dan wil ik eerst van jullie weten, geloven jullie dat het kan?

Wat vinden jullie verzameld genoeg, dekt dit filmpje de lading? of is dit in jullie ogen geen verzameling?
https://www.youtube.com/watch?v=T1ugPE3c710


Nope, dit is in mijn ogen geen verzameling, bij lange na niet


Ik ben heel benieuwd waarom jij vindt dat dit (bij lange na niet) geen verzameling is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 11:14 



 
Profiel   

pol013 schreef
Heel leerzaam om eens zonder iets aan het hoofd te rijden!

Ik kom er dan achter dat: richting en snelheid bepalen heel makkelijk zijn. Als je dat netjes kunt mét hoofdstel, kun je het ook zonder. (die video was pas de 2e keer dat ik er op dit paard zo opzat)
Wijken kun je ze ook wel simpel laten doen. In de zin van opzij gaan voor het been. Maar dan loop je er meteen tegenaan dat je wel controle hebt over de romp, maar niet over de hals en het hoofd. Dus dan wordt wijken gewoon opzij gaan zonder dat het nog echt wijken is. Die zijwaartse reactie is dan wel weer essentieel om een wending door te komen. Het belang van het binnenbeen wordt extra duidelijk als je niet kunt sturen aan het hoofd.
Als je dan op de hals wat kunt sturen (met die neckrope) lijkt het al weer wat meer op wijken. Maar je merkt meteen dat de manier van wijken (of een andere zijgang) die wij van ze vragen niet de eerste optie is die van nature in ze opkomt als je die vraag stelt.
Dat zelfde geldt voor een wending. Je krijgt vrij vlug het hier al eerder besproken: schouder en hoofd naar buiten als contra gewicht. En hoe meer in balans je ze kunt laten lopen, hoe makkelijker dat het wordt. Maar dat in balans laten lopen is zo makkelijk dan niet meer. Je ziet mijn paard hier meteen zijn hals naar beneden laten vallen. Dat is door zijn bouw misschien ook wel meer zijn default houding (springen gefokt). Dus bij een pre zal dat misschien weer anders zijn.

En dan ben ik maar gewoon een gemiddelde ruiter met een normaal paard. Als 1 van de 2 een hoger rapportcijfer krijgt zal dat heus allemaal makkelijker/beter gaan.

Grappig dat je dit schrijft, ik bedacht me vanochtend ineens dat het eigenlijk wonderlijk is dat we zo gefocussed zijn op de plaats waar het hoofd precies is.
Ik heb wat paarden in vrijheid bekeken (op youtube) en het viel me op dat alle paarden in een wending (en uiteraard ook rechtdoor) hun hoofd recht voor hun borstbeen houden. Wellicht willen we eigenlijk te veel stelling zien?

Pol013 over welk filmpje van jou heb je het, staat dat in dit topic?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:06 



 
Profiel   



Leuke video, maar wat je heel goed kunt zien is dat er natuurlijk 0 stelling en buiging in vrijheid is.

Geeft ook helemaal niets, maar het is niet in overeenstemming met 1 van de FEI richtlijnen dat een paard recht moet zijn op de rechte lijn en gebogen op de gebogen lijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:26 



 
Profiel   

irmaz schreef
pol013 schreef
Heel leerzaam om eens zonder iets aan het hoofd te rijden!

Ik kom er dan achter dat: richting en snelheid bepalen heel makkelijk zijn. Als je dat netjes kunt mét hoofdstel, kun je het ook zonder. (die video was pas de 2e keer dat ik er op dit paard zo opzat)
Wijken kun je ze ook wel simpel laten doen. In de zin van opzij gaan voor het been. Maar dan loop je er meteen tegenaan dat je wel controle hebt over de romp, maar niet over de hals en het hoofd. Dus dan wordt wijken gewoon opzij gaan zonder dat het nog echt wijken is. Die zijwaartse reactie is dan wel weer essentieel om een wending door te komen. Het belang van het binnenbeen wordt extra duidelijk als je niet kunt sturen aan het hoofd.
Als je dan op de hals wat kunt sturen (met die neckrope) lijkt het al weer wat meer op wijken. Maar je merkt meteen dat de manier van wijken (of een andere zijgang) die wij van ze vragen niet de eerste optie is die van nature in ze opkomt als je die vraag stelt.
Dat zelfde geldt voor een wending. Je krijgt vrij vlug het hier al eerder besproken: schouder en hoofd naar buiten als contra gewicht. En hoe meer in balans je ze kunt laten lopen, hoe makkelijker dat het wordt. Maar dat in balans laten lopen is zo makkelijk dan niet meer. Je ziet mijn paard hier meteen zijn hals naar beneden laten vallen. Dat is door zijn bouw misschien ook wel meer zijn default houding (springen gefokt). Dus bij een pre zal dat misschien weer anders zijn.

En dan ben ik maar gewoon een gemiddelde ruiter met een normaal paard. Als 1 van de 2 een hoger rapportcijfer krijgt zal dat heus allemaal makkelijker/beter gaan.

Grappig dat je dit schrijft, ik bedacht me vanochtend ineens dat het eigenlijk wonderlijk is dat we zo gefocussed zijn op de plaats waar het hoofd precies is.
Ik heb wat paarden in vrijheid bekeken (op youtube) en het viel me op dat alle paarden in een wending (en uiteraard ook rechtdoor) hun hoofd recht voor hun borstbeen houden. Wellicht willen we eigenlijk te veel stelling zien?

Pol013 over welk filmpje van jou heb je het, staat dat in dit topic?


Dit is een klein stukje: Alleen ter illustratie. Ging op dat moment over steun geven met de hand of niet geloof ik. Ik wilde alleen aangeven dat ik er wel een beeld bij had wat wel en niet kan met en zonder bit.
https://www.facebook.com/10000078423662 ... 2865190841

Want het grappig aan dat betoog (een beetje stuen geven lijkt mij niet perse verkeerd) is dat ik om te kwallen ook wel eens op het einde van een serieuze dressuur clinic pontificaal mijn hoofdstel er af heb gegooid op een terrein van 2ha zonder omheining om te laten zien dat dat bit helemaal niet zó belangrijk is. Maar juist als je weet wat je zonder kunt, kun je het ook waarderen om wat je mét kunt......


Wat betreft het dik gedrukte: Ik rij regelmatig op gras, zonder ijzers. Voeg daar nog een hindernis aan toe. En ik kan niet anders zeggen dat ik me veel veiliger voel als het paard om mijn binnenberen heen gekruld zit, achterbenen er goed onder, als ik de wending in ga en er weer heel uit wil komen.
In de jongere jaren heb ik het ook vaker anders gedaan. En dat levert toch echt een veel groter % schuivers op.
Dat is mijn reden voor die focus dus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 13:39 



 
Profiel   

Het verrichtingsexamen net gezien van de hengsten van het KWPN.
Heel duidelijk dat een paard achter de loodlijn het achterbeen en voorbeen niet op een goede manier kan gebruiken. Daarnaast zag ik duidelijk dat de paarden die van zichzelf in balans waren gebouwd met een sterk achterbeen en daardoor een beter zelfhouding hadden prima met de neus op of voor de loodlijn gereden konden worden. Die blijven uit zichzelf op het achterbeen lopen.

Je kan je afvragen of het een kip of het ei verhaal is. Want een paard dat achter de loodlijn wordt gereden kan niet/moeilijker tot dragen komen. Maar een paard dat niet draagt duikt sneller achter de loodlijn.

Er waren een paar hengsten die los werden gereden met een houding achter de loodlijn, ik dacht: jee wat een slechte stap en een matig ondertredend achterbeen. Maar zodra de beoordeling begon lieten ze het paard van voor meer vrij, kwam het paard met neus op of zelfs voor de loodlijn en kwam gelijk het achterbeen onder de massa en liep het in de stap met een overstappend achterbeen.

Er werd wederom door de KWPN spreker gezegd het belangrijk het is dat de neus eruit gaat voor het ondertreden van het achterbeen en het naar voren kunnen reiken van het voorbeen.

Voor mij sprongen de Toto jr. en Totilas eruit wat betreft kracht en balans. Dat waren ook de enige twee die al een stapje verzameling konden laten zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 16:27 



 
Profiel   

manubres schreef
Want een paard dat achter de loodlijn wordt gereden kan niet/moeilijker tot dragen komen.

Waar baseer je dit op?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 16:38 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
manubres schreef
Want een paard dat achter de loodlijn wordt gereden kan niet/moeilijker tot dragen komen.

Waar baseer je dit op?


Op de biomechanica...
En gewoon goed kijken...naar het verschil van een paard achter de loodlijn en eentje op of ervoor. Dat was heel goed te zien tijdens het examen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 16:51 



 
Profiel   

Sorry, niet goed genoeg.
Op de biomechanica is geen argument, en gewoon goed kijken ook niet.

Jij maakt best een flinke claim hier, dan verwacht ik ook een flinke onderbouwing.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:26 



 
Profiel   

manubres schreef
Het verrichtingsexamen net gezien van de hengsten van het KWPN.
Heel duidelijk dat een paard achter de loodlijn het achterbeen en voorbeen niet op een goede manier kan gebruiken. Daarnaast zag ik duidelijk dat de paarden die van zichzelf in balans waren gebouwd met een sterk achterbeen en daardoor een beter zelfhouding hadden prima met de neus op of voor de loodlijn gereden konden worden. Die blijven uit zichzelf op het achterbeen lopen.

Je kan je afvragen of het een kip of het ei verhaal is. Want een paard dat achter de loodlijn wordt gereden kan niet/moeilijker tot dragen komen. Maar een paard dat niet draagt duikt sneller achter de loodlijn.

Er waren een paar hengsten die los werden gereden met een houding achter de loodlijn, ik dacht: jee wat een slechte stap en een matig ondertredend achterbeen. Maar zodra de beoordeling begon lieten ze het paard van voor meer vrij, kwam het paard met neus op of zelfs voor de loodlijn en kwam gelijk het achterbeen onder de massa en liep het in de stap met een overstappend achterbeen.

Er werd wederom door de KWPN spreker gezegd het belangrijk het is dat de neus eruit gaat voor het ondertreden van het achterbeen en het naar voren kunnen reiken van het voorbeen.

Voor mij sprongen de Toto jr. en Totilas eruit wat betreft kracht en balans. Dat waren ook de enige twee die al een stapje verzameling konden laten zien.


Ik vond dat ook twee fijne hengsten met aanleg voor het sluiten. Maar voor de rest hebben we volgens mij naar andere dingen gekeken. Ik vond juist hoe sommige hengsten in oprichting gedwongen werden afschuwelijk om te zien. Daar zijn ze gewoon echt nog veel te jong voor en daar zat weinig bij van op eigen benen lopen. Zag ze juist allemaal verbeteren met hals strekken. Meer souplesse en meer door het lijf. In die valse oprichting werden ze stug met tactfouten en een vastgehouden rug. Dan kan de neus nog zo mooi op de loodlijn zijn maar dat is imo geen goed paardrijden. Zag ze gelukkig in de overgangen naar de stap etc. wel gelijk naar de hand toe rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:40 



 
Profiel   

Jij bedoelt toen ze even op druk gereden werden om het meer gedragen kunnen lopen te laten zien. Dat was inderdaad te geforceerd van voor...ben ik het helemaal mee eens.
Ik vond de Painted Black x Uphill ook zo fijn op eigen benen lopen. Daar zag je ook echt dat ze van voor helemaal niks hoefde te doen om paard op eigen benen in balans te laten lopen. Maar die had van nature wel een wat minder achterbeen dan de Toto en de Totilas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:48 



 
Profiel   

Ja dat was ook een fijn dier met een fijne balans en zelfhouding vond ik. Maar dat bedoel ik inderdaad, ik weet dat ze 'getest' worden. Maar ik ben sowieso niet zo,n fan van de rijderij in het verrichtingsonderzoek. Als je doordeweeks gaat kijken wordt er veel met slof gereden, vooral bij de lastigere hengsten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:51 



 
Profiel   

manubres schreef
Jij bedoelt toen ze even op druk gereden werden om het meer gedragen kunnen lopen te laten zien. Dat was inderdaad te geforceerd van voor...ben ik het helemaal mee eens.
Ik vond de Painted Black x Uphill ook zo fijn op eigen benen lopen. Daar zag je ook echt dat ze van voor helemaal niks hoefde te doen om paard op eigen benen in balans te laten lopen. Maar die had van nature wel een wat minder achterbeen dan de Toto en de Totilas.

Ik vond de Painted Black heel gaaf. De Nalegro heb ik los ook gezien, en ben erg van hem gecharmeerd, maar ik wil vooral een knappe partner voor Madammeke dus ik kijk alleen naar wat bij haar past qua bloed en wat haar verbetert :o dus de rest vond ik niet interessant :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:51 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Sorry, niet goed genoeg.
Op de biomechanica is geen argument, en gewoon goed kijken ook niet.

Jij maakt best een flinke claim hier, dan verwacht ik ook een flinke onderbouwing.


Dat jij op 1 been minder balans hebt dan op 2 benen is zeker ook geen goed argument...
Als jij biomechanica geen goed argument vindt dan is niks een goed argument.

Ik heb het al vaker uitgelegd maar het komt toch niet over. Een hoofd achter de loodlijn vertraagt/blokkeert in meer of mindere mate (beetje afhankelijk van de kwaliteit van het paard) het naar voor brengen van het voorbeen en achterbeen. Dat is biomechanisch een feit. Of je dat wil geloven of niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 29 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32 ... 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen