Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 30 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's analyseren volgens de biomechanica

 
Profiel   

Avalanche81 schreef
manubres schreef
Jij bedoelt toen ze even op druk gereden werden om het meer gedragen kunnen lopen te laten zien. Dat was inderdaad te geforceerd van voor...ben ik het helemaal mee eens.
Ik vond de Painted Black x Uphill ook zo fijn op eigen benen lopen. Daar zag je ook echt dat ze van voor helemaal niks hoefde te doen om paard op eigen benen in balans te laten lopen. Maar die had van nature wel een wat minder achterbeen dan de Toto en de Totilas.

Ik vond de Painted Black heel gaaf. De Nalegro heb ik los ook gezien, en ben erg van hem gecharmeerd, maar ik wil vooral een knappe partner voor Madammeke dus ik kijk alleen naar wat bij haar past qua bloed en wat haar verbetert :o dus de rest vond ik niet interessant :o


Inderdaad kijken naar de merrie...
De Dark Rousseau was ook erg elegant en charmant.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:54 



 
Profiel   

manubres schreef
Een hoofd achter de loodlijn vertraagt/blokkeert in meer of mindere mate (beetje afhankelijk van de kwaliteit van het paard) het naar voor brengen van het voorbeen en achterbeen. Dat is biomechanisch een feit.

Dit is specifieker dan je eerdere antwoord, maar waarom is dat zo? Wat gebeurt er precies in dat lijf waardoor dat achterbeen blokkeert?

Heeft dat niet meer te maken met de gesloten hoek tussen kaak en nek, en zou het zo kunnen zijn dat als je daar opent en ruimte geeft, dat, ook al is die neus achter de loodlijn, er niets geblokkeerd wordt?
Dat van die gesloten kaak kan ik namelijk wél volgen, dan is het tongbeen geblokkeerd. Maar zou je daar openen, lengte in de hals rijden, dan kan dat ook achter de loodlijn, maar blokkeert er niets.


manubres schreef
Inderdaad kijken naar de merrie...
De Dark Rousseau was ook erg elegant en charmant.

Dat was zeker een lekker ding <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:57 



 
Profiel   

Ik zie altijd dat het achterbeen blokkeert als er vastgehouden wordt aan de voorkant en het paard in een houding wordt gedwongen. Vaak in combinatie met de rug die iets weggedrukt wordt en het achterbeen die inderdaad 'achter' de beweging blijft. Dit valt of staat bij mij alleen niet helemaal met de loodlijn. Paard kan ook iets achter de loodlijn zodat het lekkerder over de rug kan swingen. Zolang het geen vastgehouden/ afgedwongen houding is en de ruiter altijd streeft naar het naar de hand toe rijden. Zie ik er geen problemen in.

Edit, goed te zien ook in het VO waarbij sommige in oprichting gedwongen werden terwijl ze daar niet klaar voor zijn. Beweging breekt dan af. Lopen ze wel perfect op de loodlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 17:59 



 
Profiel   

Dat dus, en imo zit dat dan in het gesloten kaakgewricht en dus geblokkeerd tongbeen. Je ziet dan de halsspier ook niet over de hele lengte van de hals, alleen het bovenste stuk. Wel zie je dan altijd een bolling achter de kaak. Maar als dat stuk open is, ruimte in kaak, en paard kan de onderkaak tegen het bit leggen en zelf aanleuning nemen zie je dat de blokkade qua lopen ook ineens verdwijnt. Dat is de reden dat ik het niet link met achter of voor de loodlijn.

Zeker jonge paarden die lange benen hebben, en lange halzen, zijn vaak niet sterk genoeg om voor de loodlijn te blijven lopen, tenzij je echt voortdurend kiest voor een neerwaartse houding, waarbij je het neusje eruit laat komen, en die kunnen dan wat achter de loodlijn komen zonder dat ze ook achter het bit kruipen, of de kaak op slot zetten. Als je die zou willen gaan oprichten, wat jij ook beschrijft, krijg je een soort absolute oprichting waar het paard fysiek nog niet aan toe is.
Dan zetten ze ook de kaak op slot en gaan de rug wegdrukken.

't Is ook zo een kip/ei verhaal imo. Je krijgt geen losgelaten rug en actieve achterhand, zonder een open kaak, maar om de kaak open te hebben moeten rug en achterhand actief en losgelaten zijn. Lol. Rijden is nog niet zo simpel :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 18:13 



 
Profiel   

Elisa2 je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een hoofd op de loodlijn niet per definitie staat voor goed. Dat klopt. Maar een hoofd achter de loodlijn belemmert wel altijd de beweging van het naar voren grijpen van het voor en achterbeen. Een goed paard kan daar misschien doorheen lopen, maar je maakt het voor het paard moeilijker, dus waarom zou je achter de loodlijn willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:17 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dat dus, en imo zit dat dan in het gesloten kaakgewricht en dus geblokkeerd tongbeen. Je ziet dan de halsspier ook niet over de hele lengte van de hals, alleen het bovenste stuk. Wel zie je dan altijd een bolling achter de kaak. Maar als dat stuk open is, ruimte in kaak, en paard kan de onderkaak tegen het bit leggen en zelf aanleuning nemen zie je dat de blokkade qua lopen ook ineens verdwijnt. Dat is de reden dat ik het niet link met achter of voor de loodlijn.

Zeker jonge paarden die lange benen hebben, en lange halzen, zijn vaak niet sterk genoeg om voor de loodlijn te blijven lopen, tenzij je echt voortdurend kiest voor een neerwaartse houding, waarbij je het neusje eruit laat komen, en die kunnen dan wat achter de loodlijn komen zonder dat ze ook achter het bit kruipen, of de kaak op slot zetten. Als je die zou willen gaan oprichten, wat jij ook beschrijft, krijg je een soort absolute oprichting waar het paard fysiek nog niet aan toe is.
Dan zetten ze ook de kaak op slot en gaan de rug wegdrukken.

't Is ook zo een kip/ei verhaal imo. Je krijgt geen losgelaten rug en actieve achterhand, zonder een open kaak, maar om de kaak open te hebben moeten rug en achterhand actief en losgelaten zijn. Lol. Rijden is nog niet zo simpel :+


Paarden die niet sterk genoeg zijn om een normale hoofd halshouding te hebben moeten misschien nog helemaal niet in de hand gesteld worden.

Zelf heb ik het bij mijn paard gezien. Degene die haar kwam inrijden via de standaard methode maakte de teugels gelijk op maat. Mijn merrie liep continu op de kop achter de loodlijn, niet sterk genoeg zei degene die erop zat. Maar losser laten durfde ze niet anders vloog ze eraf...dat snapte ik dan ook wel weer. Maar zelf heb ik toen ik op haar ging haar van voor helemaal los gelaten en bleek ze heel goed haar hoofd zelf te kunnen dragen met een goed ondertredend achterbeen. Dus niks niet sterk genoeg.

Dat over de kop lopen is denk ik meer een ruiterding dan een paardending.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 19:37 



 
Profiel   

irmaz schreef
Dan wil ik eerst van jullie weten, geloven jullie dat het kan?

Wat vinden jullie verzameld genoeg, dekt dit filmpje de lading? of is dit in jullie ogen geen verzameling?
https://www.youtube.com/watch?v=T1ugPE3c710


Nou ben ik gewend om iemand op een sterrekijker met neckrope te zien rijden, dus ik moest even 'mijn ogen schoonmaken'.

Ik kijk vooral naar de achterhand.
De lijn van het bekken naar de ruiter is prima.
De onderlijn mag van mij korter en het dier mag meer gaan 'zitten', maar ik geniet van de rust en de afwisseling van 'verzamelen als werkwoord' en een vriendelijke aai en rustig doorgaloperen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-01-22 21:41 



 
Profiel   

manubres schreef
Elisa2 je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een hoofd op de loodlijn niet per definitie staat voor goed. Dat klopt. Maar een hoofd achter de loodlijn belemmert wel altijd de beweging van het naar voren grijpen van het voor en achterbeen. Een goed paard kan daar misschien doorheen lopen, maar je maakt het voor het paard moeilijker, dus waarom zou je achter de loodlijn willen.


Dat is niet mijn ervaring, zoals ik al schreef helpt het soms om ze net wat fijner over de rug te houden, losser. Met wel het verschil dat het paard dan zelf wat achter de loodlijn komt en het niet afgedwongen wordt aan de voorkant en het streven altijd "het neusje er uit" blijft. Maar goed, daar hebben we al ellenlang over gediscussieerd in dit topic. Voor mij is een fijn lichaamsgebruik het belangrijkste en de loodlijn zie ik niet als heilige graal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:52 



 
Profiel   

manubres schreef
Avalanche81 schreef
Dat dus, en imo zit dat dan in het gesloten kaakgewricht en dus geblokkeerd tongbeen. Je ziet dan de halsspier ook niet over de hele lengte van de hals, alleen het bovenste stuk. Wel zie je dan altijd een bolling achter de kaak. Maar als dat stuk open is, ruimte in kaak, en paard kan de onderkaak tegen het bit leggen en zelf aanleuning nemen zie je dat de blokkade qua lopen ook ineens verdwijnt. Dat is de reden dat ik het niet link met achter of voor de loodlijn.

Zeker jonge paarden die lange benen hebben, en lange halzen, zijn vaak niet sterk genoeg om voor de loodlijn te blijven lopen, tenzij je echt voortdurend kiest voor een neerwaartse houding, waarbij je het neusje eruit laat komen, en die kunnen dan wat achter de loodlijn komen zonder dat ze ook achter het bit kruipen, of de kaak op slot zetten. Als je die zou willen gaan oprichten, wat jij ook beschrijft, krijg je een soort absolute oprichting waar het paard fysiek nog niet aan toe is.
Dan zetten ze ook de kaak op slot en gaan de rug wegdrukken.

't Is ook zo een kip/ei verhaal imo. Je krijgt geen losgelaten rug en actieve achterhand, zonder een open kaak, maar om de kaak open te hebben moeten rug en achterhand actief en losgelaten zijn. Lol. Rijden is nog niet zo simpel :+


Paarden die niet sterk genoeg zijn om een normale hoofd halshouding te hebben moeten misschien nog helemaal niet in de hand gesteld worden.

Zelf heb ik het bij mijn paard gezien. Degene die haar kwam inrijden via de standaard methode maakte de teugels gelijk op maat. Mijn merrie liep continu op de kop achter de loodlijn, niet sterk genoeg zei degene die erop zat. Maar losser laten durfde ze niet anders vloog ze eraf...dat snapte ik dan ook wel weer. Maar zelf heb ik toen ik op haar ging haar van voor helemaal los gelaten en bleek ze heel goed haar hoofd zelf te kunnen dragen met een goed ondertredend achterbeen. Dus niks niet sterk genoeg.

Dat over de kop lopen is denk ik meer een ruiterding dan een paardending.


Dat is imo gewoon weer slechte rijderij...ik hou sowieso niet van dat teveel vasthouden aan de voorkant. Klinkt als iemand met angst ook die er op zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:54 



 
Profiel   

manubres schreef
Elisa2 je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een hoofd op de loodlijn niet per definitie staat voor goed. Dat klopt. Maar een hoofd achter de loodlijn belemmert wel altijd de beweging van het naar voren grijpen van het voor en achterbeen. Een goed paard kan daar misschien doorheen lopen, maar je maakt het voor het paard moeilijker, dus waarom zou je achter de loodlijn willen.


Nee dat is niet zou. Niet per definitie. Dat is alleen zo als de hand geen lucht geeft. En het paard op de voorhand wordt 'getrokken'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 08:55 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
manubres schreef
Elisa2 je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een hoofd op de loodlijn niet per definitie staat voor goed. Dat klopt. Maar een hoofd achter de loodlijn belemmert wel altijd de beweging van het naar voren grijpen van het voor en achterbeen. Een goed paard kan daar misschien doorheen lopen, maar je maakt het voor het paard moeilijker, dus waarom zou je achter de loodlijn willen.


Dat is niet mijn ervaring, zoals ik al schreef helpt het soms om ze net wat fijner over de rug te houden, losser. Met wel het verschil dat het paard dan zelf wat achter de loodlijn komt en het niet afgedwongen wordt aan de voorkant en het streven altijd "het neusje er uit" blijft. Maar goed, daar hebben we al ellenlang over gediscussieerd in dit topic. Voor mij is een fijn lichaamsgebruik het belangrijkste en de loodlijn zie ik niet als heilige graal.

Is ook wel mijn ervaring. Maar wat ik me dan afvraag, vanaf welke leeftijd/opleidingsniveau gebruik jij dit. Ik zie veel paarden die vanaf dag 1 "rond" ingesteld worden.
En de valkuil, Babootje, is dat je bij jonge groene paarden helemaal niet hoeft te trekken of veel druk uit te oefenen, de meeste groene paarden hebben een heel gevoelige mond. Bekijk voor de grap maar eens hoe een paard een heel klein steentje dat met het voer mee is gekomen weer uit zijn mond weet te werken.
Voor ruiters die gewend zijn veel gewicht in de hand te hebben lijkt het dan al snel dat ze veel "lucht" geven aan een jong paard. Vaak zijn die ruiters dan nog als de dood dat hun paard wegloopt dus pakken ze zelf weer snel die druk op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:06 



 
Profiel   

knollentuin schreef
irmaz schreef
Dan wil ik eerst van jullie weten, geloven jullie dat het kan?

Wat vinden jullie verzameld genoeg, dekt dit filmpje de lading? of is dit in jullie ogen geen verzameling?
https://www.youtube.com/watch?v=T1ugPE3c710


Nope, dit is in mijn ogen geen verzameling, bij lange na niet


Ik ben heel benieuwd waarom jij vindt dat dit (bij lange na niet) geen verzameling is.[/quote]

Ik mis energie, impuls. Daarbij zie ik weinig tot geen bovenlijnaanspanning, het paard galopeerd vrij en in balans en beheerst ,maar traag ,dat

De hele discussie over neus op of achter de looplijn blijft een wel niet verhaal, een paard met de neus achter de looplijn kan mits met een ontspannen kaak en een ontspannen onderhals wel vrij in schouder en voorbeen zijn maar idd met druk en gedwongen houding lukt dat niet.
Ja paarden zijn gevoelig met de mond ,maar een verbinding kan best gewicht hebben zonder dat dat beperkend hoeft te zijn ,de verbinding moet dan levend zijn en in verhouding . Zoals je met iemand hand in hand loopt en je wil beide dezelfde kant op

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 10:25 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
manubres schreef
Elisa2 je hebt helemaal gelijk als je zegt dat een hoofd op de loodlijn niet per definitie staat voor goed. Dat klopt. Maar een hoofd achter de loodlijn belemmert wel altijd de beweging van het naar voren grijpen van het voor en achterbeen. Een goed paard kan daar misschien doorheen lopen, maar je maakt het voor het paard moeilijker, dus waarom zou je achter de loodlijn willen.


irmaz schreef
Dat is niet mijn ervaring, zoals ik al schreef helpt het soms om ze net wat fijner over de rug te houden, losser. Met wel het verschil dat het paard dan zelf wat achter de loodlijn komt en het niet afgedwongen wordt aan de voorkant en het streven altijd "het neusje er uit" blijft. Maar goed, daar hebben we al ellenlang over gediscussieerd in dit topic. Voor mij is een fijn lichaamsgebruik het belangrijkste en de loodlijn zie ik niet als heilige graal.

Is ook wel mijn ervaring. Maar wat ik me dan afvraag, vanaf welke leeftijd/opleidingsniveau gebruik jij dit. Ik zie veel paarden die vanaf dag 1 "rond" ingesteld worden.
En de valkuil, Babootje, is dat je bij jonge groene paarden helemaal niet hoeft te trekken of veel druk uit te oefenen, de meeste groene paarden hebben een heel gevoelige mond. Bekijk voor de grap maar eens hoe een paard een heel klein steentje dat met het voer mee is gekomen weer uit zijn mond weet te werken.
Voor ruiters die gewend zijn veel gewicht in de hand te hebben lijkt het dan al snel dat ze veel "lucht" geven aan een jong paard. Vaak zijn die ruiters dan nog als de dood dat hun paard wegloopt dus pakken ze zelf weer snel die druk op.


Dit heeft echt helemaal niets te maken met een gevoelige mond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:00 



 
Profiel   

Elisa2 Ik weet niet of het gelijk onder vasthouden hoort en angst weet ik ook niet. Het was een ervaren iemand die niet snel bang is. Maar er zijn maar weinig mensen die beleren met de teugels los denk ik. Ze had mi een contactteugel, maar de mijne dook daarop gelijk achter de loodlijn. Dan kan je zeggen het ligt aan het paard, die is nog niet sterk genoeg. Maar toen mijn merrie de vrije teugel kreeg liep ze prima op eigen been in een mooie hoofd-halshouding, dus dat blijkt dan niet op te gaan.

@Babootje Als een hoofd achter de loodlijn is geeft de hand mi sowieso te weinig lucht...
En biomechanisch gezien klopt het toch echt dat een hoofd achter de loodlijn het een paard moeilijker maakt om voorbeen en achterbeen naar voren te krijgen en tot dragen te komen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, de goede paarden lukt het wel...maar het is wel lastiger en tegen de leer van de beweging in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 11:02 



 
Profiel   

Ik heb ook veel paarden beleerd en ook samen met een collega wekelijks zo'n 5 paarden zadelmak gemaakt een lange tijd waarbij ik voornamelijk het grondwerk deed. De teugels wat korter pakken in het begin en het hoofd omhoog houden is om er voor te zorgen dat ze niet "af gaan" en in een rodeo boksessie komen. Daarom is het zeker in dat begin belangrijk om ze voorwaarts te houden en het hoofd niet te laag te laten komen. Dit is helaas als je tijdsdruk hebt en geen tijd hebt om eerst maanden een band op te bouwen en alles stap voor stap te doen de veiligste manier. Waarbij ik wel als kanttekening mee wil geven dat zodra het ook maar enigzins kan ik het ook belangrijk vind dat er losgelaten wordt aan de voorkant en het paard een beetje de eigen houding/ kan mag bepalen. Bij een handige ruiter lopen ze dan ook gewoon al snel nageeflijk en over de rug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:05 



 
Profiel   

irmaz schreef
[quote="Elisa2"

Dat is niet mijn ervaring, zoals ik al schreef helpt het soms om ze net wat fijner over de rug te houden, losser. Met wel het verschil dat het paard dan zelf wat achter de loodlijn komt en het niet afgedwongen wordt aan de voorkant en het streven altijd "het neusje er uit" blijft. Maar goed, daar hebben we al ellenlang over gediscussieerd in dit topic. Voor mij is een fijn lichaamsgebruik het belangrijkste en de loodlijn zie ik niet als heilige graal.

Is ook wel mijn ervaring. Maar wat ik me dan afvraag, vanaf welke leeftijd/opleidingsniveau gebruik jij dit. Ik zie veel paarden die vanaf dag 1 "rond" ingesteld worden.
En de valkuil, Babootje, is dat je bij jonge groene paarden helemaal niet hoeft te trekken of veel druk uit te oefenen, de meeste groene paarden hebben een heel gevoelige mond. Bekijk voor de grap maar eens hoe een paard een heel klein steentje dat met het voer mee is gekomen weer uit zijn mond weet te werken.
Voor ruiters die gewend zijn veel gewicht in de hand te hebben lijkt het dan al snel dat ze veel "lucht" geven aan een jong paard. Vaak zijn die ruiters dan nog als de dood dat hun paard wegloopt dus pakken ze zelf weer snel die druk op.


Dat is wel een grappige vraag..ik ben eigenlijk helemaal niet van het "instellen", ik blijf er gewoon af aan de voorkant en wacht tot het paard zelf zakt omdat het nageeflijk wordt. Eigenlijk precies wat jij schrijft ze zakken vanzelf wel zonder druk.

En dan bepaald het paard ook waar het het fijnste loopt qua houding en lossigheid zeg maar, ik zorg gewoon voor een goede impuls vanuit de achterkant en dat het paard fijn over de rug blijft in lossigheid en ontspanning en dat het naar de hand toe blijft lopen met het neusje er uit. En de loodlijn daar maak ik me pas druk om als een paard toe is aan verzameling. In mijn ogen als de achterhand zakt komt het paard vanzelf meer in de gewenste wedstrijdhouding waar in het in oprichting gaat lopen met de neus perfect op de loodlijn uiteindelijk. Maar voordat een paard daar sterk genoeg voor is vind ik het belangrijker om te letten op en goed en fijn lichaamsgebruik waarbij ze nergens afbreken en vooral los en over de rug door het lijf blijven lopen.

Ik denk eigenlijk dat als een ruiter gelijk al gaat bepalen waar het paard moet lopen met het hoofd door het in te stellen aan de voorkant dat het dan gelijk al mis gaat omdat het een afgedwongen houding is ipv een waar het paard zich prettig bij voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:16 



 
Profiel   

Achter de loodlijn is mi nooit zinvol. Even achter de loodlijn is misschien niet erg, maar je moet in je hoofd houden dat het niet bij een goede africhting hoort. Maar zo denk ik erover...Het is in paardenland meer een gewoonte dan een uitzondering aan het worden en dat baart me zorgen. De onderste plaatjes geven mijn standpunt weer wat mi een juiste africhting is. Let vooral op het naar voren (kunnen) komen van het voor en achterbeen....En ja, je ziet dat een hoofd op de loodlijn niet altijd betekent dat het goed is. Open de poll is daarbij ook van belang.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:34 



 
Profiel   

manubres schreef
Elisa2 Ik weet niet of het gelijk onder vasthouden hoort en angst weet ik ook niet. Het was een ervaren iemand die niet snel bang is. Maar er zijn maar weinig mensen die beleren met de teugels los denk ik. Ze had mi een contactteugel, maar de mijne dook daarop gelijk achter de loodlijn. Dan kan je zeggen het ligt aan het paard, die is nog niet sterk genoeg. Maar toen mijn merrie de vrije teugel kreeg liep ze prima op eigen been in een mooie hoofd-halshouding, dus dat blijkt dan niet op te gaan.

@Babootje Als een hoofd achter de loodlijn is geeft de hand mi sowieso te weinig lucht...
En biomechanisch gezien klopt het toch echt dat een hoofd achter de loodlijn het een paard moeilijker maakt om voorbeen en achterbeen naar voren te krijgen en tot dragen te komen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, de goede paarden lukt het wel...maar het is wel lastiger en tegen de leer van de beweging in.

Née dat doet het niet. Zoals ik hier al eerder gepost hebt zorgt een lage, diepe, rondere hoofd-hals houding, (biomechanisch) bewezen juist voor meer schoudervrijheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 12:50 



 
Profiel   

996981 schreef
Née dat doet het niet. Zoals ik hier al eerder gepost hebt zorgt een lage, diepe, rondere hoofd-hals houding, (biomechanisch) bewezen juist voor meer schoudervrijheid.


Hmmm, daar zit iets in.

Zij het, dat in de 'falschen Weg zum Dressurpferd' die Manubres postte ook veel schoudervrijheid te zien is.

... en ik kijk als dressuurruiter vooral 'naar achter': schoudervrijheid is op zich prachtig, maar alleen als resultaat van (of samen met) dingen als bekkenkanteling, korte onderlijn en lange bovenlijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:25 



 
Profiel   

996981 schreef
manubres schreef
Elisa2 Ik weet niet of het gelijk onder vasthouden hoort en angst weet ik ook niet. Het was een ervaren iemand die niet snel bang is. Maar er zijn maar weinig mensen die beleren met de teugels los denk ik. Ze had mi een contactteugel, maar de mijne dook daarop gelijk achter de loodlijn. Dan kan je zeggen het ligt aan het paard, die is nog niet sterk genoeg. Maar toen mijn merrie de vrije teugel kreeg liep ze prima op eigen been in een mooie hoofd-halshouding, dus dat blijkt dan niet op te gaan.

@Babootje Als een hoofd achter de loodlijn is geeft de hand mi sowieso te weinig lucht...
En biomechanisch gezien klopt het toch echt dat een hoofd achter de loodlijn het een paard moeilijker maakt om voorbeen en achterbeen naar voren te krijgen en tot dragen te komen. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, de goede paarden lukt het wel...maar het is wel lastiger en tegen de leer van de beweging in.

Née dat doet het niet. Zoals ik hier al eerder gepost hebt zorgt een lage, diepe, rondere hoofd-hals houding, (biomechanisch) bewezen juist voor meer schoudervrijheid.


En wat heb je aan meer schoudervrijheid als het paard belemmerd wordt om het been naar voor te brengen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:27 



 
Profiel   

manubres schreef
En wat heb je aan meer schoudervrijheid als het paard belemmerd wordt om het been naar voor te brengen?

Eh...... schoudervrijheid is toch juist een paard wat niet belemmerd wordt om het been naar voren te brengen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:40 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
manubres schreef
En wat heb je aan meer schoudervrijheid als het paard belemmerd wordt om het been naar voor te brengen?

Eh...... schoudervrijheid is toch juist een paard wat niet belemmerd wordt om het been naar voren te brengen?


Ik moet eerlijk zeggen dat ik het biomechanische van het verkrijgen van schoudervrijheid door een paard achter de loodlijn te rijden niet ken. Maar schoudervrijheid kan misschien ook betekenen dat het paard het been meer de lucht in krijgt, maar eerlijk gezegd kan ik me dat ook niet voorstellen met een hoofd achter de loodlijn. Op het middelste plaatje zie je wel dat een voorbeen naar voren zwiept, maar niet met een meekomend achterbeen en dus niet in takt in balans. Ik zie echt de meerwaarde van achter de loodlijn niet. Misschien kunnen jullie mij overtuigen :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:51 



 
Profiel   

knollentuin schreef
De hele discussie over neus op of achter de looplijn blijft een wel niet verhaal, een paard met de neus achter de looplijn kan mits met een ontspannen kaak en een ontspannen onderhals wel vrij in schouder en voorbeen zijn maar idd met druk en gedwongen houding lukt dat niet.

Maar het achter de loodlijn lopen met ontspannen kaak en ontspannen onderhals kan alleen wanner er voldoende ruimte is tussen kaak en hals, anders komt daar het eea in de knel (bij de meeste paarden toch). Een oplossing van het paard is om dan de hals tussen andere halswervels extra in te buigen, is dat dan niet eigenlijk de definitie is van een valse knik?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 13:57 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
manubres schreef
En wat heb je aan meer schoudervrijheid als het paard belemmerd wordt om het been naar voor te brengen?

Eh...... schoudervrijheid is toch juist een paard wat niet belemmerd wordt om het been naar voren te brengen?

:+

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:10 



 
Profiel   

irmaz schreef
Maar het achter de loodlijn lopen met ontspannen kaak en ontspannen onderhals kan alleen wanner er voldoende ruimte is tussen kaak en hals, anders komt daar het eea in de knel (bij de meeste paarden toch).

Correct.
irmaz schreef
Een oplossing van het paard is om dan de hals tussen andere halswervels extra in te buigen, is dat dan niet eigenlijk de definitie is van een valse knik?


Niet mogelijk. Als er een valse knik is, is die op de 3e en 4e wervel, en blokkeert het paard altijd in de kaak.

Een paard met een ontspannen onderhals en voldoende ruimte in de kaak is altijd correct nageeflijk, en nooit een valse knik, waar dat hoofd dan ook is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 30 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33 ... 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen