Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 31 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's analyseren volgens de biomechanica

 
Profiel   

manubres schreef
En wat heb je aan meer schoudervrijheid als het paard belemmerd wordt om het been naar voor te brengen?

Eh...... schoudervrijheid is toch juist een paard wat niet belemmerd wordt om het been naar voren te brengen?[/quote]
:+[/quote]

Kan jij mij een artikel geven waar dit in beschreven staat?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 14:43 



 
Profiel   

Dat hoeft niet. Dat is simpelweg de definitie van schoudervrijheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:08 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Dat hoeft niet. Dat is simpelweg de definitie van schoudervrijheid.


Dus schoudervrijheid verkrijg je door een paard achter de loodlijn te rijden? 8)7

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:21 



 
Profiel   

manubres schreef
996981 schreef

Née dat doet het niet. Zoals ik hier al eerder gepost hebt zorgt een lage, diepe, rondere hoofd-hals houding, (biomechanisch) bewezen juist voor meer schoudervrijheid.


En wat heb je aan meer schoudervrijheid als het paard belemmerd wordt om het been naar voor te brengen?


Een lage diepe rondere hoofd/halshouding niet gelijk aan een paard achter de loodlijn rijden, hoewel het paard dan wel vaak achter de loodlijn gaat. Maar er zit natuurlijk een verschil tussen een paard rond trekken en een paard nageeflijk vragen :)
De definitie van vrijheid is "geen belemmering" en belemmering is geen vrijheid.

Maar zoals je ziet, is de stelling niet van mij, ik leg alleen uit wat het woord betekent :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 15:34 



 
Profiel   

manubres schreef
Avalanche81 schreef
Dat hoeft niet. Dat is simpelweg de definitie van schoudervrijheid.


Dus schoudervrijheid verkrijg je door een paard achter de loodlijn te rijden? 8)7

Conclusies trekken is niet helemaal je ding. Maar ja; een rondere bovenlijn heeft een positieve invloed op de schoudervrijheid. Dat is volgens het biomechanische spanboogmodel ook een logisch gevolg (daar heb ik ik dit topic al eerder over gepost)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 16:43 



 
Profiel   

Welke pagina had je het gepost? Dan zal ik het nog even opzoeken of is dat het ellenlange stuk waar ik niet doorkwam....

En tsja, jij zal je ook eens openstellen voor andere inzichten en meningen dat is vooral niet jouw ding heb ik het idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:03 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
irmaz schreef
Maar het achter de loodlijn lopen met ontspannen kaak en ontspannen onderhals kan alleen wanner er voldoende ruimte is tussen kaak en hals, anders komt daar het eea in de knel (bij de meeste paarden toch).

Correct.
irmaz schreef
Een oplossing van het paard is om dan de hals tussen andere halswervels extra in te buigen, is dat dan niet eigenlijk de definitie is van een valse knik?


Niet mogelijk. Als er een valse knik is, is die op de 3e en 4e wervel, en blokkeert het paard altijd in de kaak.

Een paard met een ontspannen onderhals en voldoende ruimte in de kaak is altijd correct nageeflijk, en nooit een valse knik, waar dat hoofd dan ook is.


Dan zou ik het interessant vinden als je een filmpje (of foto) kan posten van een paard dat correct achter de LL wordt (dus met ontspannen kaak en onderhals) gereden zonder valse knik of extra buiging op de 3e en 4e wervel. Ik heb geen beeld bij zo'n paard maar dat kan prima aan mijn voorstellingsvermogen liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:12 



 
Profiel   

Nee manubres het is niet het niet openstaan voor, maar gewoonweg weten door ervaring dat dingen anders zijn dan jij stellig steeds beweert.
Als een paard knielt of een buiging maakt wat gebeurd er dan denk je?
Een paard dat zich rond kan maken als een balletje kan imposante sprongen maken met voor en achterbeen, daar is souplesse voor nodig geen druk of statische houding

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:13 



 
Profiel   

Nee manubres het is niet het niet openstaan voor, maar gewoonweg weten door ervaring dat dingen anders zijn dan jij stellig steeds beweert.
Als een paard knielt of een buiging maakt wat gebeurd er dan denk je?
Een paard dat zich rond kan maken als een balletje kan imposante sprongen maken met voor en achterbeen, daar is souplesse voor nodig geen druk of statische houding

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:14 



 
Profiel   

Kom op, dit is niet bevorderlijk voor de discussie.

Ik denk dat van beide kanten mensen zich open moeten stellen. Ik heb me altijd laten overtuigen door goede argumenten en bewijs.

En ik was ooit echt overtuigd dat puur klassiek the way to go was. Nu zie ik het als een fundament om op verder te bouwen, en huizen uit de vorige eeuw zijn echt niet slecht he. Maar ze worden wel beduidend fijner en milieuvriendelijker door modernisering.

@ Irmaz: ik zal even voor je zoeken. Ik heb waarschijnlijk wel wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:15 



 
Profiel   

https://www.bitmagazine.nl/instructie/v ... l-2/26862/

Even zoeken en je vind genoeg

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:16 



 
Profiel   

https://i0.wp.com/www.webklik.net/user_ ... 24x682.jpg

Plaatje is te groot om zo te plaatsen, maar dit is wel super leuk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:20 



 
Profiel   

Ja die komt uit het artikel dat ik gepost had, ik zie dat mijn post dubbel staat, sorry geen idee wat er gebeurd is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:23 



 
Profiel   

Hahahaha great minds think alike :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:24 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Nee manubres het is niet het niet openstaan voor, maar gewoonweg weten door ervaring dat dingen anders zijn dan jij stellig steeds beweert.
Als een paard knielt of een buiging maakt wat gebeurd er dan denk je?
Een paard dat zich rond kan maken als een balletje kan imposante sprongen maken met voor en achterbeen, daar is souplesse voor nodig geen druk of statische houding

:j

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:25 



 
Profiel   

https://www.bitmagazine.nl/instructie/3 ... en/101969/
Foto boven aan dit artikel ook een mooi voorbeeld hoe het wel kan en bijdraagt aan de ontwikkeling van je paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:26 



 
Profiel   

manubres schreef
Welke pagina had je het gepost? Dan zal ik het nog even opzoeken of is dat het ellenlange stuk waar ik niet doorkwam....

En tsja, jij zal je ook eens openstellen voor andere inzichten en meningen dat is vooral niet jouw ding heb ik het idee.

Het is inderdaad “dat ellenlange stuk”. Biomechanica en de invloed van verschillende houdingen en bewegingen op gezondheid en spieren zijn nu eenmaal niet simpel. Dan zou de opleiding tot fysiotherapeut een stuk korter zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:44 



 
Profiel   

knollentuin schreef
https://www.bitmagazine.nl/instructie/3 ... en/101969/
Foto boven aan dit artikel ook een mooi voorbeeld hoe het wel kan en bijdraagt aan de ontwikkeling van je paard


Helemaal mee eens het lang en laag...maar niet achter de loodlijn...Dat staat ook duidelijk in dit stuk.

"in een lagere lijn in te stellen, met de neus net wat voor de loodlijn. We willen eigenlijk dat alle spieren, van de staart tot de oren, samenwerken. Zorg hierbij wel dat je voelt dat je paard naar je hand toe wil lopen".

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 17:52 



 
Profiel   

manubres schreef
knollentuin schreef
https://www.bitmagazine.nl/instructie/3 ... en/101969/
Foto boven aan dit artikel ook een mooi voorbeeld hoe het wel kan en bijdraagt aan de ontwikkeling van je paard


Helemaal mee eens het lang en laag...maar niet achter de loodlijn...Dat staat ook duidelijk in dit stuk.

"in een lagere lijn in te stellen, met de neus net wat voor de loodlijn. We willen eigenlijk dat alle spieren, van de staart tot de oren, samenwerken. Zorg hierbij wel dat je voelt dat je paard naar je hand toe wil lopen".

Daar staat nergens: achter de loodlijn is altijd slecht en moet ten alle tijden voorkomen worden. Dat is wel wat jij pretendeert

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:01 



 
Profiel   

Dit staat er wel:

Professor dr. René van Weeren, betrokken bij het halshoudingenonderzoek van de Universiteit van Utrecht, is het helemaal eens met Gisella Bartels. “Een veelheid aan factoren bepaalt of iets wel of niet goed is voor een paard. En dat hangt dan ook nog af van het paard en de kunde van de ruiter. Het is inderdaad niet de houding zelf die te veroordelen is, wél eventueel de manier waarop deze wordt bereikt. Dat is overigens ook de basis voor het huidige FEI-beleid.”

Het biomechanische onderzoek ondersteunt volgens Van Weeren de mening van Gisella. “Daaruit bleek inderdaad dat de ‘sterrekijkershouding’ een slechte houding was en de voorwaarts-neerwaarts houding één van de beste. Overigens komt het biomechanische effect van LDR-houding naar de knie veel dichter bij het effect van voorwaarts-neerwaarts of van de natuurlijke halshouding, dan dat van de officiële dressuurhouding of LDR naar de borst. Hoewel ik het eens ben met de opmerking dat de LDR-houding vaak toegepast wordt om hete paarden meer onder controle te krijgen, heeft het wel een gymnastiserend effect.”

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:15 



 
Profiel   

Ik zeg dat het mijns inziens geen meerwaarde heeft.
En als je zegt het rekt een bepaalde groep spieren, dan zal het wel zo zijn.
Maar veel paarden tegenwoordig weten niet eens meer wat de neus op of voor de loodlijn is met een open poll en naar de hand toe gereden. Want je hebt gelijk als je zegt dat de loodlijn niet heilig is. Want dat kan ook bij een paard in valse oprichting, die het lichaam niet juist gebruikt.
Maar achter de loodlijn zou nooit een doel moeten zijn en moet je dus ook niet willen.

De KNHS is het daar ook mee eens:

Bron: KNHS
Een paard dat niet op de juiste manier wordt gereden, loopt:

met het hoofd achter de loodlijn.
te diep, de nek is niet het hoogste punt.
niet nageeflijk.
tegen de hand.
te kort in de hals.
achter de teugel.
onregelmatig in de beweging.
te weinig actief.
niet met de correcte stelling en/of buiging.
op de voorhand.
zonder harmonie, paard en ruiter begrijpen elkaar niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:22 



 
Profiel   

Maar niet nageeflijk, te kort in de hals, achter de teugel, onregelmatig in de beweging, te weinig actief, niet met correcte stelling en buiging, is iets waar bovenstaand artikel zich ook luid en duidelijk tegen uitspreekt.

Nogmaals, die loodlijn interesseert me echt bizar weinig, en iets wat me totaal niet interesseert is dus ook geen doel. Wat me wél interesseert is een paard dat goed door het lijf loopt, en als LDR daarvoor een effectieve methode is, dan gebruik ik die. Zoals ik al eerder zei: ik ben een pragmatisch mens, en ik heb heel weinig interesse voor wat sommige mensen lijken te zien als een heilige graal.

Ik weet dat er bepaalde groepen zijn op Facebook die de loodlijn verafgoden, waar Karel de Lange schermt met FEI definities, maar als iemand hem vraagt om te demonstreren wat hij zegt, geeft hij niet thuis, en de plaatjes die die mensen laten zien, zijn paarden die zonder uitzondering niet voorwaarts zijn, niet nageeflijk, de rug wegdrukken, en het ziet er allemaal strak en stijf uit. Nee, bedankt, ik heb mijn paard liever los en soepel en voorwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 18:35 



 
Profiel   

Als jij je paard op al de normale punten goed rijdt dan is het vanzelf op of voor de loodlijn, dus dan komt het helemaal goed :D
Blindstaren op de loodlijn is niet het doel inderdaad...
Maar een paard dat achter de loodlijn loopt wordt beperkt in zijn beweging en of je dat dan erg vindt moet jezelf weten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:53 



 
Profiel   

Zoals meerderen hierboven al aangeven, en ik overigens ook, hoeft dat helemaal niet het geval te zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 19:56 



 
Profiel   

Thx knollentuin en Avalanche voor het artikel en het plaatje. Plaatjes zeggen toch vaak meer dan woorden :Y) Dit plaatje ken ik en hier heb ik ook geen problemen mee. Maar... met deze manier "achter" de LL (waarbij hoofd-hals hoek ongeveer 90 graden is) zie ik nooit iemand de ring mee inrijden.
Dit is een normale hoofd-hals houding op de LL maar waarbij de hals in de basis wordt gestrekt. Hier kan ik geen bezwaar bij maken, hooguit dat een paard zo zijn normale uitzicht wordt ontnomen (Maar zoals de italiaan Grisoni in 1552 opmerkt: hij kan dan goed zien waar hij loopt :+ )

De houding die meestal bedoeld wordt (tenminste die ik bedoel) met achter de LL is wanneer de hals niet vanuit de basis zakt maar de hoek hoofd-nek minder dan 90 graden wordt, of wel 90 graden blijft maar waarbij er overbuiging is tussen c3-c4, de valse knik dus. En die zie ik wel geregeld de ring in rijden tot op GP-niveau toe.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 31 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen