Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 32 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Foto's analyseren volgens de biomechanica

 
Profiel   

irmaz schreef
Thx knollentuin en Avalanche voor het artikel en het plaatje. Plaatjes zeggen toch vaak meer dan woorden :Y) Dit plaatje ken ik en hier heb ik ook geen problemen mee. Maar... met deze manier "achter" de LL (waarbij hoofd-hals hoek ongeveer 90 graden is) zie ik nooit iemand de ring mee inrijden.
Dit is een normale hoofd-hals houding op de LL maar waarbij de hals in de basis wordt gestrekt. Hier kan ik geen bezwaar bij maken, hooguit dat een paard zo zijn normale uitzicht wordt ontnomen (Maar zoals de italiaan Grisoni in 1552 opmerkt: hij kan dan goed zien waar hij loopt :+ )

De houding die meestal bedoeld wordt (tenminste die ik bedoel) met achter de LL is wanneer de hals niet vanuit de basis zakt maar de hoek hoofd-nek minder dan 90 graden wordt, of wel 90 graden blijft maar waarbij er overbuiging is tussen c3-c4, de valse knik dus. En die zie ik wel geregeld de ring in rijden tot op GP-niveau toe.


Dank voor deze reactie, het beeld van achter de loodlijn is dus iets wat je in je hoofd hebt ,en bij welk beeld heb je een negatief gevoel- en bij welke heb je een oh dat kan en dit is een trainingsonderdeel .
Valse knik is sowieso bij mij bv een no go, maar wat als je paard dat opzoekt in de training, terwijl je teugels in een boog hangen, wat doe je dan??!! Schakelen, aam je been maken alles wat ervoor gaat zorgen dat je paard de lengte gaat maken ,maar ook dat is iets wat gebeuren kan, t overkomt ruiters ook die gewoon niet terugwerken aan de voorkant.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:07 



 
Profiel   

manubres schreef
Als jij je paard op al de normale punten goed rijdt dan is het vanzelf op of voor de loodlijn, dus dan komt het helemaal goed :D
Blindstaren op de loodlijn is niet het doel inderdaad...
Maar een paard dat achter de loodlijn loopt wordt beperkt in zijn beweging en of je dat dan erg vindt moet jezelf weten.


Nogmaals: een paard wordt niet per defintie beperkt in zijn beweging als het achter de loodlijn komt.
Zolang je het verschil tussen achter de loodlijn/teugel komen en achter de loodlijn trekken niet snapt (wil snappen?) heeft discussiëren geen zin.

Een paard kan langere tijd (laat zeggen een dressuurproef lang) op een goede manier met de neus op de loodlijn gaan als aan álle (rand)voorwaarden kan worden voldaan. Dat wil zeggen; het paard is voldoende losgelaten door het lijf, heeft voldoende kracht en aanspanning, gaat ieder moment door iedere oefening taktmatig en in balans omdat de ruiter capabel genoeg is het paard op de juiste manier zijn lijf te leren gebruiken op iedere moment, in iedere oefening, in iedere gang.

Dat is moeilijk. Heel moeilijk. En een lange weg om dat te bereiken.

Het probleem is dat iedere gek kan zien of een paard met de neus op de loodlijn loopt. Of het losgelaten is in de kaak en in het lijf is een stuk lastiger te zien. Daarom neemt men gauw die loodlijn aan maatstaf voor goed paardrijden. Wat je dan doet is jezelf limiteren om te leren zien wat er écht gebeurd.

Groen en geel erger ik mij als men over een Grand Prix paard zegt dat het geen goede basis heeft, want het paard heeft taktverlies in de piaffe.... Als je niet snapt dat de takt verandert op het moment dat het paard meer gaat dragen ben je voor mij gewoon af. Natuurlijk moet een paard de takt opnieuw vinden, als de balans verandert! Dat is precies waarom je een paard moet leren zijn lijf correct te leren gebruiken onder een ruiter. Het moment dat wij erop gaan zitten verandert de balans en dat heeft vaak effect op de takt. Die takt en balans zullen moeten worden teruggevonden en daarna verder ontwikkeld.

Misschien, heel misschien, moet je stoppen anderen te verwijten dat ze niet openstaan voor andere ideeën en van je eigen stoktpaard; de loodlijn, afkomen.

Hoewel, een stokpaard heeft wel altijd de neus voor de loodlijn. Dat past dus helemaal

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:09 



 
Profiel   

knollentuin schreef
irmaz schreef
Thx knollentuin en Avalanche voor het artikel en het plaatje. Plaatjes zeggen toch vaak meer dan woorden :Y) Dit plaatje ken ik en hier heb ik ook geen problemen mee. Maar... met deze manier "achter" de LL (waarbij hoofd-hals hoek ongeveer 90 graden is) zie ik nooit iemand de ring mee inrijden.
Dit is een normale hoofd-hals houding op de LL maar waarbij de hals in de basis wordt gestrekt. Hier kan ik geen bezwaar bij maken, hooguit dat een paard zo zijn normale uitzicht wordt ontnomen (Maar zoals de italiaan Grisoni in 1552 opmerkt: hij kan dan goed zien waar hij loopt :+ )

De houding die meestal bedoeld wordt (tenminste die ik bedoel) met achter de LL is wanneer de hals niet vanuit de basis zakt maar de hoek hoofd-nek minder dan 90 graden wordt, of wel 90 graden blijft maar waarbij er overbuiging is tussen c3-c4, de valse knik dus. En die zie ik wel geregeld de ring in rijden tot op GP-niveau toe.


Dank voor deze reactie, het beeld van achter de loodlijn is dus iets wat je in je hoofd hebt ,en bij welk beeld heb je een negatief gevoel- en bij welke heb je een oh dat kan en dit is een trainingsonderdeel .
Valse knik is sowieso bij mij bv een no go, maar wat als je paard dat opzoekt in de training, terwijl je teugels in een boog hangen, wat doe je dan??!! Schakelen, aam je been maken alles wat ervoor gaat zorgen dat je paard de lengte gaat maken ,maar ook dat is iets wat gebeuren kan, t overkomt ruiters ook die gewoon niet terugwerken aan de voorkant.

Nee hoor. Ieder paard loopt van nature met de neus voor de loodlijn. Ook zodra er een ruiter op gaat zitten :j

(sarcasme modus weer uit... -O- )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:11 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Dat is wel een grappige vraag..ik ben eigenlijk helemaal niet van het "instellen", ik blijf er gewoon af aan de voorkant en wacht tot het paard zelf zakt omdat het nageeflijk wordt. Eigenlijk precies wat jij schrijft ze zakken vanzelf wel zonder druk.

En dan bepaald het paard ook waar het het fijnste loopt qua houding en lossigheid zeg maar, ik zorg gewoon voor een goede impuls vanuit de achterkant en dat het paard fijn over de rug blijft in lossigheid en ontspanning en dat het naar de hand toe blijft lopen met het neusje er uit. En de loodlijn daar maak ik me pas druk om als een paard toe is aan verzameling. In mijn ogen als de achterhand zakt komt het paard vanzelf meer in de gewenste wedstrijdhouding waar in het in oprichting gaat lopen met de neus perfect op de loodlijn uiteindelijk. Maar voordat een paard daar sterk genoeg voor is vind ik het belangrijker om te letten op en goed en fijn lichaamsgebruik waarbij ze nergens afbreken en vooral los en over de rug door het lijf blijven lopen.

Ik denk eigenlijk dat als een ruiter gelijk al gaat bepalen waar het paard moet lopen met het hoofd door het in te stellen aan de voorkant dat het dan gelijk al mis gaat omdat het een afgedwongen houding is ipv een waar het paard zich prettig bij voelt.

Top beschreven _/-\o_

En wat betreft LDR, m.i. moet eerst bovenstaande quote van Elisa voor elkaar zijn voordat je kunt gaan spelen met LDR. Een paard heeft toch een zekere ontspanning, balans en lenigheid onder de ruiter nodig voordat hij comfortabel (en zinvol) met zijn neus achter zijn voorhoofd kan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:11 



 
Profiel   

irmaz schreef
Elisa2 schreef
Dat is wel een grappige vraag..ik ben eigenlijk helemaal niet van het "instellen", ik blijf er gewoon af aan de voorkant en wacht tot het paard zelf zakt omdat het nageeflijk wordt. Eigenlijk precies wat jij schrijft ze zakken vanzelf wel zonder druk.

En dan bepaald het paard ook waar het het fijnste loopt qua houding en lossigheid zeg maar, ik zorg gewoon voor een goede impuls vanuit de achterkant en dat het paard fijn over de rug blijft in lossigheid en ontspanning en dat het naar de hand toe blijft lopen met het neusje er uit. En de loodlijn daar maak ik me pas druk om als een paard toe is aan verzameling. In mijn ogen als de achterhand zakt komt het paard vanzelf meer in de gewenste wedstrijdhouding waar in het in oprichting gaat lopen met de neus perfect op de loodlijn uiteindelijk. Maar voordat een paard daar sterk genoeg voor is vind ik het belangrijker om te letten op en goed en fijn lichaamsgebruik waarbij ze nergens afbreken en vooral los en over de rug door het lijf blijven lopen.

Ik denk eigenlijk dat als een ruiter gelijk al gaat bepalen waar het paard moet lopen met het hoofd door het in te stellen aan de voorkant dat het dan gelijk al mis gaat omdat het een afgedwongen houding is ipv een waar het paard zich prettig bij voelt.

Top beschreven _/-\o_

En wat betreft LDR, m.i. moet eerst bovenstaande quote van Elisa voor elkaar zijn voordat je kunt gaan spelen met LDR. Een paard heeft toch een zekere ontspanning, balans en lenigheid onder de ruiter nodig voordat hij comfortabel (en zinvol) met zijn neus achter zijn voorhoofd kan lopen.


Natuurlijk. Een paard heeft echter ook een zekere ontspanning, balans en lenigheid onder de ruiter nodig voordat hij comfortabel (en zinvol) met zijn neus op de loodlijn kan lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:12 



 
Profiel   

knollentuin schreef
irmaz schreef
Thx knollentuin en Avalanche voor het artikel en het plaatje. Plaatjes zeggen toch vaak meer dan woorden :Y) Dit plaatje ken ik en hier heb ik ook geen problemen mee. Maar... met deze manier "achter" de LL (waarbij hoofd-hals hoek ongeveer 90 graden is) zie ik nooit iemand de ring mee inrijden.
Dit is een normale hoofd-hals houding op de LL maar waarbij de hals in de basis wordt gestrekt. Hier kan ik geen bezwaar bij maken, hooguit dat een paard zo zijn normale uitzicht wordt ontnomen (Maar zoals de italiaan Grisoni in 1552 opmerkt: hij kan dan goed zien waar hij loopt :+ )

De houding die meestal bedoeld wordt (tenminste die ik bedoel) met achter de LL is wanneer de hals niet vanuit de basis zakt maar de hoek hoofd-nek minder dan 90 graden wordt, of wel 90 graden blijft maar waarbij er overbuiging is tussen c3-c4, de valse knik dus. En die zie ik wel geregeld de ring in rijden tot op GP-niveau toe.


Dank voor deze reactie, het beeld van achter de loodlijn is dus iets wat je in je hoofd hebt ,en bij welk beeld heb je een negatief gevoel- en bij welke heb je een oh dat kan en dit is een trainingsonderdeel .
Valse knik is sowieso bij mij bv een no go, maar wat als je paard dat opzoekt in de training, terwijl je teugels in een boog hangen, wat doe je dan??!! Schakelen, aam je been maken alles wat ervoor gaat zorgen dat je paard de lengte gaat maken ,maar ook dat is iets wat gebeuren kan, t overkomt ruiters ook die gewoon niet terugwerken aan de voorkant.

Nee hoor. Ieder paard loopt van nature met de neus voor de loodlijn. Ook zodra er een ruiter op gaat zitten :j

(sarcasme modus weer uit... -O- )[/quote]

:') :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:18 



 
Profiel   

manubres schreef
996981 schreef


Nogmaals: een paard wordt niet per defintie beperkt in zijn beweging als het achter de loodlijn komt.
Zolang je het verschil tussen achter de loodlijn/teugel komen en achter de loodlijn trekken niet snapt (wil snappen?) heeft discussiëren geen zin.

Een paard kan langere tijd (laat zeggen een dressuurproef lang) op een goede manier met de neus op de loodlijn gaan als aan álle (rand)voorwaarden kan worden voldaan. Dat wil zeggen; het paard is voldoende losgelaten door het lijf, heeft voldoende kracht en aanspanning, gaat ieder moment door iedere oefening taktmatig en in balans omdat de ruiter capabel genoeg is het paard op de juiste manier zijn lijf te leren gebruiken op iedere moment, in iedere oefening, in iedere gang.

Dat is moeilijk. Heel moeilijk. En een lange weg om dat te bereiken.

Het probleem is dat iedere gek kan zien of een paard met de neus op de loodlijn loopt. Of het losgelaten is in de kaak en in het lijf is een stuk lastiger te zien. Daarom neemt men gauw die loodlijn aan maatstaf voor goed paardrijden. Wat je dan doet is jezelf limiteren om te leren zien wat er écht gebeurd.

Groen en geel erger ik mij als men over een Grand Prix paard zegt dat het geen goede basis heeft, want het paard heeft taktverlies in de piaffe.... Als je niet snapt dat de takt verandert op het moment dat het paard meer gaat dragen ben je voor mij gewoon af. Natuurlijk moet een paard de takt opnieuw vinden, als de balans verandert! Dat is precies waarom je een paard moet leren zijn lijf correct te leren gebruiken onder een ruiter. Het moment dat wij erop gaan zitten verandert de balans en dat heeft vaak effect op de takt. Die takt en balans zullen moeten worden teruggevonden en daarna verder ontwikkeld.

Misschien, heel misschien, moet je stoppen anderen te verwijten dat ze niet openstaan voor andere ideeën en van je eigen stoktpaard; de loodlijn, afkomen.

Hoewel, een stokpaard heeft wel altijd de neus voor de loodlijn. Dat past dus helemaal


Met respect discussiëren moet jij denk ik nog leren....Ik voel jouw groen en geel door alles heen. Zit jij überhaupt wel lekker in je vel?

:+

Ik heb getemd. Zullen we ontopic blijven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:27 



 
Profiel   

irmaz schreef
Thx knollentuin en Avalanche voor het artikel en het plaatje. Plaatjes zeggen toch vaak meer dan woorden :Y) Dit plaatje ken ik en hier heb ik ook geen problemen mee. Maar... met deze manier "achter" de LL (waarbij hoofd-hals hoek ongeveer 90 graden is) zie ik nooit iemand de ring mee inrijden.
Dit is een normale hoofd-hals houding op de LL maar waarbij de hals in de basis wordt gestrekt. Hier kan ik geen bezwaar bij maken, hooguit dat een paard zo zijn normale uitzicht wordt ontnomen (Maar zoals de italiaan Grisoni in 1552 opmerkt: hij kan dan goed zien waar hij loopt :+ )

De houding die meestal bedoeld wordt (tenminste die ik bedoel) met achter de LL is wanneer de hals niet vanuit de basis zakt maar de hoek hoofd-nek minder dan 90 graden wordt, of wel 90 graden blijft maar waarbij er overbuiging is tussen c3-c4, de valse knik dus. En die zie ik wel geregeld de ring in rijden tot op GP-niveau toe.

You're welcome.

De overbuiging in C3 en C4 is altijd een valse knik en altijd een no go.

Het kan iedereen overkomen, maar ik geef zonder meer toe dat er vaak slecht wordt gereden en dan krijg je die lelijke valse knik, dat moet zeker niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:27 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
996981 schreef
Née dat doet het niet. Zoals ik hier al eerder gepost hebt zorgt een lage, diepe, rondere hoofd-hals houding, (biomechanisch) bewezen juist voor meer schoudervrijheid.


Hmmm, daar zit iets in.

Zij het, dat in de 'falschen Weg zum Dressurpferd' die Manubres postte ook veel schoudervrijheid te zien is.

... en ik kijk als dressuurruiter vooral 'naar achter': schoudervrijheid is op zich prachtig, maar alleen als resultaat van (of samen met) dingen als bekkenkanteling, korte onderlijn en lange bovenlijn.



Het kan anders bij sommige paarden echt nodig zijn om de schouder juist wat vrijheid te geven.
Featherlight focussed zich best wel op dat gebied als ze grondwerkt met paarden. En een Tristan Tucker heeft ook nogal wat 'yoga oefeningen' die zich focussen op dat gebied.

Ik heb er bijvoorbeeld dus 1 die heel specifiek daar spanning 'opslaat'. Niet specifiek in het rijden. Juist heel vaak van externe factoren. Oud en nieuw is zon drama wat een week lang een gespannen paard opleevert. Als ik die van achter uit los probeer te maken raakt hij alleen meer in de stress/ stijfheid. Want dan jaag ik alle energie naar een punt waar het stuit op een doodlopende weg.
Als ik die juist heel simpel laat draven. Dus niet werk aan VW of impuls. En er op let dat de hals valt. (Eerst vaak even achter die vermaaldije LL). Laat de schouder ook meer los. En kan de energie in het paard weer echt voorwaarts gebruikt worden.
Het is gewoon niet anders bij deze. Ik heb het heeeel lang voor de LL geprobeerd. En het in een clinic toch maar eens anders uitgeprobeerd. Met een blij paard tot gevolg. En dat is echt oprecht mijn enige fatsoenlijke maatstaf....

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:29 



 
Profiel   

996981 schreef
Nee hoor. Ieder paard loopt van nature met de neus voor de loodlijn. Ook zodra er een ruiter op gaat zitten :j

(sarcasme modus weer uit... -O- )

Super lollig en zo'n nuttige bijdrage ook weer +:)+
(sarcasme modus weer uit... -O- )

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:31 



 
Profiel   

irmaz schreef
996981 schreef
Nee hoor. Ieder paard loopt van nature met de neus voor de loodlijn. Ook zodra er een ruiter op gaat zitten :j

(sarcasme modus weer uit... -O- )

Super lollig en zo'n nuttige bijdrage ook weer +:)+
(sarcasme modus weer uit... -O- )

Best wel een nuttige bijdrage als je het mij vraagt :j het is namelijk het (nogal vaste) standpunt van een van de gesprekspartners hier. Ondanks dat door meerdere (ervaren) ruiters en instructeurs al meermaals is aangegeven dat dit standpunt (bewezen en ervaren) niet klopt.

Als je dan nog steeds je eigen standpunt niet kritisch kunt bekijken wordt ik cynisch.

Het is praten in een cirkel die overduidelijk nergens toe leidt. Nu is dat op zich niet erg. Wat wel erg is dat deze (wetenschappelijk/biomechanisch bewezen) foutieve informatie tot in den treuren op het internet zal blijven rondzweven. Zonder tegengeluid gaat het een eigen leven leiden.

(Dat is helaas al gebeurd. Kijk maar naar de hier eerder aangehaalde Karel de Lange).

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:46 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Dank voor deze reactie, het beeld van achter de loodlijn is dus iets wat je in je hoofd hebt ,en bij welk beeld heb je een negatief gevoel- en bij welke heb je een oh dat kan en dit is een trainingsonderdeel .
Valse knik is sowieso bij mij bv een no go, maar wat als je paard dat opzoekt in de training, terwijl je teugels in een boog hangen, wat doe je dan??!! Schakelen, aam je been maken alles wat ervoor gaat zorgen dat je paard de lengte gaat maken ,maar ook dat is iets wat gebeuren kan, t overkomt ruiters ook die gewoon niet terugwerken aan de voorkant.

Ik heb nog een artikel gevonden waarin wordt uitgelegd wat correcte LDR is en wat niet. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie van de bijgevoegde beelden vinden. Voor mij geven sommige foto's een ander beeld dan het onderschrift doet vermoeden, maar ik ben dus benieuwd hoe jullie dit beoordelen.
https://dehooifabriek.be/2012/12/12/laa ... in-retera/

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:57 



 
Profiel   

irmaz schreef
knollentuin schreef
Dank voor deze reactie, het beeld van achter de loodlijn is dus iets wat je in je hoofd hebt ,en bij welk beeld heb je een negatief gevoel- en bij welke heb je een oh dat kan en dit is een trainingsonderdeel .
Valse knik is sowieso bij mij bv een no go, maar wat als je paard dat opzoekt in de training, terwijl je teugels in een boog hangen, wat doe je dan??!! Schakelen, aam je been maken alles wat ervoor gaat zorgen dat je paard de lengte gaat maken ,maar ook dat is iets wat gebeuren kan, t overkomt ruiters ook die gewoon niet terugwerken aan de voorkant.

Ik heb nog een artikel gevonden waarin wordt uitgelegd wat correcte LDR is en wat niet. Ik ben eigenlijk benieuwd wat jullie van de bijgevoegde beelden vinden. Voor mij geven sommige foto's een ander beeld dan het onderschrift doet vermoeden, maar ik ben dus benieuwd hoe jullie dit beoordelen.
https://dehooifabriek.be/2012/12/12/laa ... in-retera/

https://www.bitmagazine.nl/instructie/l ... wel/39415/

Hier het beter te lezen, origineel.

Edit; over well beeld heb je een vraag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 20:59 



 
Profiel   

Volgens mij is irmaz al gaan nadenken door het door mij en KT geplaatste artikel :)

Dat gezegd hebbende, ben ik wél heel kritisch op Karel de Lange, om reden dat hij een flinke groep volgers heeft, die het nodig vinden om heel agressief en vervelend te zijn naar sporters die juist bezig zijn met het welzijn van hun paarden. En dat is gewoon echt, echt niet ok.

Dat er misstanden zijn in onze sport is een feit. Dat die hard moeten worden aangepakt ook. Maar ik denk wel dat we dan ook heel kritisch moeten zijn op wat correct is en wat niet. En die correctheid zit hem heel vaak niet in hele systemen.

Veel systemen zijn niet goed of verkeerd, de uitvoering ervan kan dat wél zijn. Was het maar zo simpel als voor of achter de loodlijn, hoeken die groter of kleiner zijn dan, voorwerpen zoals bitten die goed of fout zijn.

Helaas is het niet zo eenvoudig. En het is mede daarom dat ik een probleem heb met figuren die zeggen: alle ijzers zijn fout, terwijl ze een paard met dunne zolen enorm veel verlichting kunnen geven. Of Karel de Lange die als een 3-jarige een driftbui krijgt over een paard dat iets achter de loodlijn loopt, maar er vervolgens geen probleem mee heeft een fokkerij bond te chanteren door te dreigen zijn paarden één voor één af te maken als zijn specifieke "stamboek" niet wordt erkend.

Maar het vervelende is dat al zijn volgers op Facebook zitten, hij alle reacties met kritiek gewoon verwijdert, en mensen blokkeert die te kritisch worden. En op die manier creëer je een echo chamber waarin je eigen ideeën continu bevestigd worden. Maar wat doet dat voor jonge meiden die de sport in willen? Kinderen hebben tegengeluid nodig, om zelf te leren denken en hun eigen mening te bepalen. Maar als we de volgende generatie nu al gaan hersenspoelen, komt er natuurlijk nooit progressie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 21:03 



 
Profiel   

Voor mij zijn alle houdingen in dit artikel waar over correct gesproken wordt te diep, daar bedoel ik mee dat ik te weinig opening bij de kaak zie

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 21:05 



 
Profiel   

knollentuin schreef
Voor mij zijn alle houdingen in dit artikel waar over correct gesproken wordt te diep, daar bedoel ik mee dat ik te weinig opening bij de kaak zie

thx, gelukkig :o dan zijn we het eens.
Het lastige blijft wel dat dit wel vaak de manier is zoals LDR uitgevoerd en gepromoot wordt. Is dit dan een verkeerd systeem of een verkeerd uitgevoerd systeem?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:19 



 
Profiel   

Verkeerd uitgevoerd vaak. Het vraagt wat handigheid en gevoel om het correct uit te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:25 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Volgens mij is irmaz al gaan nadenken door het door mij en KT geplaatste artikel :)

Dat gezegd hebbende, ben ik wél heel kritisch op Karel de Lange, om reden dat hij een flinke groep volgers heeft, die het nodig vinden om heel agressief en vervelend te zijn naar sporters die juist bezig zijn met het welzijn van hun paarden. En dat is gewoon echt, echt niet ok.

Dat er misstanden zijn in onze sport is een feit. Dat die hard moeten worden aangepakt ook. Maar ik denk wel dat we dan ook heel kritisch moeten zijn op wat correct is en wat niet. En die correctheid zit hem heel vaak niet in hele systemen.

Veel systemen zijn niet goed of verkeerd, de uitvoering ervan kan dat wél zijn. Was het maar zo simpel als voor of achter de loodlijn, hoeken die groter of kleiner zijn dan, voorwerpen zoals bitten die goed of fout zijn.

Helaas is het niet zo eenvoudig. En het is mede daarom dat ik een probleem heb met figuren die zeggen: alle ijzers zijn fout, terwijl ze een paard met dunne zolen enorm veel verlichting kunnen geven. Of Karel de Lange die als een 3-jarige een driftbui krijgt over een paard dat iets achter de loodlijn loopt, maar er vervolgens geen probleem mee heeft een fokkerij bond te chanteren door te dreigen zijn paarden één voor één af te maken als zijn specifieke "stamboek" niet wordt erkend.

Maar het vervelende is dat al zijn volgers op Facebook zitten, hij alle reacties met kritiek gewoon verwijdert, en mensen blokkeert die te kritisch worden. En op die manier creëer je een echo chamber waarin je eigen ideeën continu bevestigd worden. Maar wat doet dat voor jonge meiden die de sport in willen? Kinderen hebben tegengeluid nodig, om zelf te leren denken en hun eigen mening te bepalen. Maar als we de volgende generatie nu al gaan hersenspoelen, komt er natuurlijk nooit progressie.

irmaz denkt al wel iets langer na over dit soort dingen en serveert niks af voordat ze weet of het het systeem is wat niet deugt of de uitvoering ervan. En de ervaring leert ook dat veel goede systemen verkeerd worden doordat er informatie verloren is gegaan. Vandaar al mijn vragen 8-)

hihi heb je fokt.nl niet meegemaakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:28 



 
Profiel   

Nee, dat is van voor mijn tijd, maar ik heb wel wat verhalen gehoord :D KdL zat daar ook op, toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:29 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Verkeerd uitgevoerd vaak. Het vraagt wat handigheid en gevoel om het correct uit te voeren.

Maar degene die dat artikel met die schimmel heeft geschreven is toch ook niet de eerste de beste tegenwoordig, dus ik denk dat er veel mensen denken dat het zo uitgevoerd moet worden :?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:33 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Nee, dat is van voor mijn tijd, maar ik heb wel wat verhalen gehoord :D KdL zat daar ook op, toch?

Dat was zijn forum. Was leuk hoor, we hebben daar heel wat afgelachen en stiekem ook veel geleerd, vooral juist het kritisch kijken :j Jammer alleen van de censuur op het eind, maar zo was het juist niet in het begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:36 



 
Profiel   

irmaz schreef
Avalanche81 schreef
Verkeerd uitgevoerd vaak. Het vraagt wat handigheid en gevoel om het correct uit te voeren.

Maar degene die dat artikel met die schimmel heeft geschreven is toch ook niet de eerste de beste tegenwoordig, dus ik denk dat er veel mensen denken dat het zo uitgevoerd moet worden :?


Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Een verslag over iets schrijven is iets anders als alle momenten mooi vinden. Ik kan dat er ook niet uithalen. En bij een artikel horen foto's, maar ik persoonlijk zie liever de plaatjes zoals bij het artikel wat KT eerder plaatste :j

Maar het blijft lastig en wie weet schiet je mij straks wel helemaal af ;')


irmaz schreef
Avalanche81 schreef
Nee, dat is van voor mijn tijd, maar ik heb wel wat verhalen gehoord :D KdL zat daar ook op, toch?

Dat was zijn forum. Was leuk hoor, we hebben daar heel wat afgelachen en stiekem ook veel geleerd, vooral juist het kritisch kijken :j Jammer alleen van de censuur op het eind, maar zo was het juist niet in het begin.

Ik heb hem nooit meegemaakt zoals in het begin, alleen op FB, en daar vond ik het een narcistische oude eigenwijze..... nog iets, die totaal niet om kan gaan met kritiek. Jammer dan dat mensen zo veranderen :j

Maar eh, love the roddels :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:40 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
irmaz schreef

Verkeerd uitgevoerd vaak. Het vraagt wat handigheid en gevoel om het correct uit te voeren.

Maar degene die dat artikel met die schimmel heeft geschreven is toch ook niet de eerste de beste tegenwoordig, dus ik denk dat er veel mensen denken dat het zo uitgevoerd moet worden :?

Avalanche81 schreef
Ik denk dat het iets genuanceerder ligt. Een verslag over iets schrijven is iets anders als alle momenten mooi vinden. Ik kan dat er ook niet uithalen. En bij een artikel horen foto's, maar ik persoonlijk zie liever de plaatjes zoals bij het artikel wat KT eerder plaatste :j

Maar het blijft lastig en wie weet schiet je mij straks wel helemaal af ;')

Waarom zou ik? Mij lijkt de wereld niks aan als iedereen over alles hetzelfde denkt {:}
Lijkt me dat wanneer je een artikel schrijft dat je daar foto's bijzoekt die daarbij horen (oké niet op bokt, maar laat dat de uitzondering zijn :+ ) en dat je daaronder het juiste onderschrift plaatst, dus als je een beeld hebt dat je op de goede manier je betoog ondersteunt dat je dat eronder zet en wanneer je een beeld hebt hoe het niet zou moeten, je er dat dus ook onder zet.

Maar goed, ik heb het artikel zojuist ook gelezen en er staan toch wat dingen in die naar mijn mening >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 22:59 



 
Profiel   

Ik had dat artikel ook gezien in m'n zoektocht maar vond m niet aansluiten bij hoe ik erin sta, dus wie het geschreven heeft, hoe beroemd en gerennomeerd ze ook is, mijn voorkeur is t niet, zo ook het fotogebruik, dat had niet mijn voorkeur. En ja dat is het risico, als je op zoek bent naar voorbeelden en een beroemde trainer plaatst dit als voorbeeld gaat dat navolging krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-01-22 23:19 



 
Profiel   

Avalanche81 schreef
Volgens mij is irmaz al gaan nadenken door het door mij en KT geplaatste artikel :)

Dat gezegd hebbende, ben ik wél heel kritisch op Karel de Lange, om reden dat hij een flinke groep volgers heeft, die het nodig vinden om heel agressief en vervelend te zijn naar sporters die juist bezig zijn met het welzijn van hun paarden. En dat is gewoon echt, echt niet ok.

Dat er misstanden zijn in onze sport is een feit. Dat die hard moeten worden aangepakt ook. Maar ik denk wel dat we dan ook heel kritisch moeten zijn op wat correct is en wat niet. En die correctheid zit hem heel vaak niet in hele systemen.

Veel systemen zijn niet goed of verkeerd, de uitvoering ervan kan dat wél zijn. Was het maar zo simpel als voor of achter de loodlijn, hoeken die groter of kleiner zijn dan, voorwerpen zoals bitten die goed of fout zijn.

Helaas is het niet zo eenvoudig. En het is mede daarom dat ik een probleem heb met figuren die zeggen: alle ijzers zijn fout, terwijl ze een paard met dunne zolen enorm veel verlichting kunnen geven. Of Karel de Lange die als een 3-jarige een driftbui krijgt over een paard dat iets achter de loodlijn loopt, maar er vervolgens geen probleem mee heeft een fokkerij bond te chanteren door te dreigen zijn paarden één voor één af te maken als zijn specifieke "stamboek" niet wordt erkend.

Maar het vervelende is dat al zijn volgers op Facebook zitten, hij alle reacties met kritiek gewoon verwijdert, en mensen blokkeert die te kritisch worden. En op die manier creëer je een echo chamber waarin je eigen ideeën continu bevestigd worden. Maar wat doet dat voor jonge meiden die de sport in willen? Kinderen hebben tegengeluid nodig, om zelf te leren denken en hun eigen mening te bepalen. Maar als we de volgende generatie nu al gaan hersenspoelen, komt er natuurlijk nooit progressie.


Mee eens, en ik heb Fokt nog wel mee gemaakt..vond Karel op fokkerij gebied hele goede dingen hebben maar hij die zelf nooit hoger gereden heeft slaat wat mij betreft qua rijderij de plank vaak mis. En dat begon op Fokt al en is een van de redenen dat ik het destijds heb verlaten.En ik heb grote moeite met de "afzeik" cultuur die heerst op de facebook pagina's van hem en zijn aanhangers, ben er ooit voor uitgenodigd en toen ik mijn (positieve) mening netjes gaf over een filmpje werd ik nog net niet helemaal afgemaakt en uitgemaakt voor dieren mishandelaar. Eng clubje :o . Terwijl met alle respect, de meesten nog niet eens een B proef door kunnen komen.

Dat gezegd hebbende, Manubres..het is belangrijk om trainingshoudingen niet te verwarren met wedstrijdhoudingen. Als je een paard alleen maar in een wedstrijdhouding zou trainen rijdt je het helemaal vast. En dat is ook precies het punt met die loodlijn, alleen een verzameld paard wat achter meer gaat zitten hoeft past perfect op die loodlijn te lopen. Dat hoeven ze niet met losrijden, dat hoeven ze niet als ze jong zijn en nog niet sterk genoeg er voor zijn, mits de ruiter maar naar de hand toe blijft rijden, dus inderdaad die kaak open en neus er uit, is die loodlijn echt irrelevant. En dan nog afhankelijk van de bouw is voor het ene paard het ene wat makkelijker dan het ander en geven sommige zaken een vertekenend beeld zoals we wel gezien hebben bij Everdale.

Over de schoudervrijheid als ze over de rug lopen, mijn ervaring is dat als ze netjes van achter naar voren lekker over de rug swingen in een wat lagere hoofd-halshouding dat de hele beweging veranderd. Sowieso vergroot de souplesse, maar de paarden gaan ook ronder en ruimer bewegen, ik weet even niet hoe ik dit anders uit moet leggen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 09:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 32 van de 35 [ 860 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen