Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard loopt niet zelf door

 
Profiel   

Hallo beste blokkers, even een vraag.

Mijn Haflinger is hartstikke voorwaarts buiten en dan is ze echt super vrolijk en voorwaarts. Maar in de bak moet ik soms echt zowat iedere pas been geven. Dit is niet wat ik wil, als ik bijvoorbeeld wil wijken word dit een probleem :( !! Ze is helemaal gezond en ik heb ook gewoon les. Ik rijd heel veel overgangen maar dan word ze wel sneller in de overgangen maar om gewoon 1 gang vast te houden is zo lastig. Ze wil alleen maar terug -O- . Ook na het galopperen word ze niet voorwaartser. Als ik lang de overgang van draf naar galop oefen, galoppeerd ze soepel aan maar door galopperen is echt een ramp.

Nu wissel ik al veel af met buitenritjes en springen (hierbij is ze ook totaal niet voorwaarts) en pionnen. Maar niks lijkt te helpen. Soms heeft ze wel een dag dat ze het goed doet maar dan weer niet. Ik kan nu wel alleen buiten rijden maar ik heb een wedstrijdje op de planning en ik moet oefenen

Ook snap ik dat je consequent moet rijden maar zoals ik al zei zijn de overgangen het probleem niet.
Als we aan het draven zijn en ze komt terug geef ik eerst zacht been en daarna harder en daarna een tik maar er komt op alle 3 geen reactie -O- als ik dan echt een wat hardere tik geef komt er voor 5 passen een reactie en daarna niet meer. Ik snap er niks van.

Maar als ik dus een hardere tik geef komt er een hele korte reactie. Maar mijn instructrice vind dat ik een keer nog wat harder mag tikken maar ik voel me dan altijd zo schuldig. En ik ben dan bang dat onze band minder word.

Verder vind ze rijden best leuk ze kijkt nooit boos en als ik vind dat ze iets fout doe en “nee” zeg baalt ze. We hebben ook een super band en ze komt altijd naar me toe in de wei terwijl ze weet dan we vaak gaan rijden. Ze kriebelt me en blaast in me gezicht dus volgens mij zit het tussen ons wel goed. Ook wil ik het echt niet opgeven want ze is wel echt mijn favoriete paardje ooit tijdens het rijden want ze kan heel gaaf en leuk zijn <3


Hopelijk kan iemand me helpen? Sorry als het niet duidelijk is.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:01 



 
Profiel   

Weet je 100% zeker dat het paard helemaal gezond is? Zowel rontgen als klinisch? Ik dacht bij mijn paard ook dat hij een consequente ruiter nodig had omdat hij geen tempo wilde houden maar hij bleek pijn te hebben. Mocht dit uitgesloten zijn dan zou ik goede les nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:16 



 
Profiel   

Is dit je eigen pony of een manege pony ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 22:38 



 
Profiel   

''harder mag tikken'' Betere instructrice, dat ten eerste.
Jouw haflinger vindt rijden in de bak blijkbaar gewoon saai, waarom dan niet lekker naar buiten? Buiten kun je heerlijk dressuur rijden en is ook nog eens beter qua bergjes, ondergronden, etc. Blijven been geven bij iedere stap is natuurlijk niet de oplossing dus mijn tip blijft echt voor jou en je paard een betere instructrice te zoeken en dan het liefst ééntje die ook daadwerkelijk weet wat hij\zij doet qua grondwerk en hoe een paardenbrein nou precies werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:06 



 
Profiel   

Heb je ook wel eens geprobeerd om dat consequente door te zetten als ze terugvalt? Als ze echt na 5 passen weer terug vallen, mogen ze van mij best nog een tik hebben. Jij hebt immers nog niet gezegd dat hij terug mag.
En anderzijds kun je dus ook proberen om het terugvallen voor te zijn, door na 3 passen als beloning weer iets terug te nemen. Maar daarbij moet je natuurlijk wel opletten dat hij niet teveel activiteit verliest als je hem terug neemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:16 



 
Profiel   

En zorg dat je training heel kort is. Dit zodat je ook consequent kunt trainen.

Dit soort paarden rijd ik in eerste instantie Max 10 minuten per keer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-01-22 23:45 



 
Profiel   

Ketly schreef
Weet je 100% zeker dat het paard helemaal gezond is? Zowel rontgen als klinisch? Ik dacht bij mijn paard ook dat hij een consequente ruiter nodig had omdat hij geen tempo wilde houden maar hij bleek pijn te hebben. Mocht dit uitgesloten zijn dan zou ik goede les nemen.



Ik weet het natuurlijk niet helemaal zeker. Ze is trouwens me verzorgpaard. Ik vind het moeilijk om dan tegen de eigenaren te zeggen dat ze haar nog een keer ( ook rontgen) moeten laten bekijken. Of ik moet dat van me eigen geld gaan doen. Ik ben pas 15 dus ik moet dan maar een baantje gaan zoeken denk ik. Weet iemand misschien hoe duur dat ongeveer is?

Kan ik haar dan het best op de foto laten zetten, de ostiopaat laten komen of toch iets anders….

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 08:51 



 
Profiel   

Hoe loopt ze bijj de eigenaresse?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:23 



 
Profiel   

Als het een verzorgpony is zou ik gewoon lekker buiten gaan rijden en het bakwerk laten voor wat het is

Heb je al eens grondwerk gedaan in de bak? Misschien kan je haar op die manier wel enthousiast maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:29 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Hoe loopt ze bijj de eigenaresse?



Nog minder actief…. Ik ben ook heel licht dus misschien daardoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:50 



 
Profiel   

Het kan ook prima aangeleerd gedrag zijn, niet ieder ongemotiveerd paard is meteen doodziek.
Misschien eens een andere instructie proberen die ook grondwerk aanbiedt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 09:56 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het kan ook prima aangeleerd gedrag zijn, niet ieder ongemotiveerd paard is meteen doodziek.
Misschien eens een andere instructie proberen die ook grondwerk aanbiedt.



Dat is waar, misschien inderdaad toch iets meer met grondwerk gaan doen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:01 



 
Profiel   

Lees je eens in over 'flegmatiek' paard. Dan gaat er waarschijnlijk een wereld voor je open.

Hoe harder jij werkt, hoe minder zij doet.
Hier staat er 1 die net zo is, in de bak was ik altijd kapot na een half uur rijden en mevrouw niet. Ik was alleen maar aan het werk, druk om haar voorwaards te houden, been been been enz.
Nu ik heb geleerd minder te doen, gaat dit veel beter.

Ga leren minder te doen en wat je doet, moet effect hebben. Eerst dus terug naar minder. Want ze stompen af en op een gegeven moment kan je er bij wijze van spreken een zweep op kapot slaan zonder reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:06 



 
Profiel   

Vind het best wat om zo snel een conclusie te trekken dat het paard bakwerk dan saai vind en maar buiten moet gaan rijden.
Mijn paard is vanuit zichzelf ook flegmatiek en als ik een paar keer een ruiter erop zou zetten die niet goed weet hoe je haar voorwaarts moet rijden, dan zou ze ook te weinig vooruit denken en dood aan het been worden. Sommige paarden hebben dat gewoon meer dan anderen.
Ze vindt rijden trouwens wel heel leuk, zowel buiten als in de bak. Maar dan moet je haar dus wel genoeg uitdagen én voorwaarts houden.

Ervan uitgaand dat je paard medisch in orde is, dan gaat het erom dat je focust op been = vooruit. En dat zou uiteindelijk een minimale kuitdruk moeten zijn. Hoe je dit precies doet is niet uit te leggen via internet. Daar komt gevoel en timing bij kijken namelijk. Ik zou dan eerder een goede instructrice erbij halen die goed weet hoe je dit probleem kan oplossen. Uiteindelijk is voorwaarts echt basis. Is ze niet voorwaarts, dan kan je ook nog niet denken aan wijken en andere dingen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:07 



 
Profiel   

Sizzle schreef
Het kan ook prima aangeleerd gedrag zijn, niet ieder ongemotiveerd paard is meteen doodziek.
Misschien eens een andere instructie proberen die ook grondwerk aanbiedt.


Kijkend naar mijn eigen haflinger denk ik ook eerder hieraan. Die mankeert niks, maar als je niet doorpakt zou de beschrijving van TS hem prima passen.

Paard loopt zuiver? Kan ruim lopen aan de longe als je haar vooruit vraagt? Loopt niet met de oren naar achter of hoofd in de lucht tijdens het rijden? Buigt soepel op beide kanten? Kan het bekken kantelen? (Voor deze laatste bestaan enkele quick checks op de poetsplaats, zoals even onderaan de buik porren of met beide handen met lichte druk over kont/bovenbenen gaan vanachter. Paard moet de rug kunnen bollen als reactie).
Als deze dingen ok zijn, denk ik niet direct dat paard iets mankeert en zou ik niet beginnen met de peuten en paten.

Grondwerk is leuk, maar of dat echt activiteit onder het zadel geeft betwijfel ik.

wat is het niveau van jou en van de eigenaresse? Loopt het paard nagefelijk? Met welke oefeningen zijn jullie bezig?
‘T is wat een karaktertrek van het ras om ‘tamme dodo’ te spelen bij mensen die nog niet zo veel vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:07 



 
Profiel   

Hoeveel druk heb je op de teugels?
Paard moet eerst leren doorlopen dan pas kun je aan de voorkant vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:14 



 
Profiel   

Poekkie schreef
Grondwerk is leuk, maar of dat echt activiteit onder het zadel geeft betwijfel ik.


Zeker kan dat, kan super veel effect hebben zelfs. Zowel voor jezelf om meer gevoel te krijgen als voor paard die leert op zachte hulpen naar voren te denken. Maar, dan moet je wel precies weten wat je doet en je timing juist zijn. En dat is vaak nou juist het probleem :+ Dus ook dat zou met een instructeur moeten die precies weet wat hij/zij doet en dan ook nog de koppeling naar ohz weet te maken. Zie dat maar eens te vinden.

Mijn paard heb ik tijdens en na blessure te weinig gericht op voorwaarts, zowel op de grond als begin ohz. Ik merkte dit direct toen ik weer serieuzer oppakte. 1 grondwerk sessie weer flink gericht op het voorwaarts (op de cirkel/ aan de longe) en de volgende keer onder het zadel was het weer direct een lekker voorwaarts paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:18 



 
Profiel   

Esther schreef
Hoeveel druk heb je op de teugels?
Paard moet eerst leren doorlopen dan pas kun je aan de voorkant vragen.



Niet heel veel. Soms komt ze zelf wat hangen maar dat is de laatste tijd ook wel weg. Enkel een zachte aanleuning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:34 



 
Profiel   

Eileen_ schreef
Poekkie schreef
Grondwerk is leuk, maar of dat echt activiteit onder het zadel geeft betwijfel ik.


Zeker kan dat, kan super veel effect hebben zelfs. Zowel voor jezelf om meer gevoel te krijgen als voor paard die leert op zachte hulpen naar voren te denken. Maar, dan moet je wel precies weten wat je doet en je timing juist zijn. En dat is vaak nou juist het probleem :+ Dus ook dat zou met een instructeur moeten die precies weet wat hij/zij doet en dan ook nog de koppeling naar ohz weet te maken. Zie dat maar eens te vinden.

Mijn paard heb ik tijdens en na blessure te weinig gericht op voorwaarts, zowel op de grond als begin ohz. Ik merkte dit direct toen ik weer serieuzer oppakte. 1 grondwerk sessie weer flink gericht op het voorwaarts (op de cirkel/ aan de longe) en de volgende keer onder het zadel was het weer direct een lekker voorwaarts paard.



Dan ga ik de komende tijd veel meer grondwerk doen!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:35 



 
Profiel   

Mijn paard is zeker niet lui maar vind het in de bak moeilijk om ruim te worden.
Wat ik dan regelmatig doe is drafbalken zeer ruim leggen. Een paar meter voor de balken aandraven en dan ‚moet‘ ze wel gelijk ruim weg, anders komt ze niet over de balken. Dan beloon ik uitbundig en herhaal het een paar keer. Na 2-3x houdt ze dan dat tempo ook zonder balken. Uiteraard werkt dat niet met een onvoorzichtig paard, maar wellicht iets om te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 10:42 



 
Profiel   

... ik heb weinig ervaring met haflingers, maar wel met paarden die voor 'lui' werden versleten.

Die 'luie' paarden waren vooral stijf.
Goed grondwerk gericht op eerst verticale balans en vervolgens op correcte lengtebuiging - en daarna vonden de dieren het leuk om soepel en vrolijk voorwaarts te gaan.

Daarna hetzelfde herhalen onder het zadel.

Één en ander kun je uitstekend combineren met 'vraag voorwaarts, vraag na drie passen halt - belonen'. (En uiteraard wissel die drie pas af met 2, 4, 5, etc.)
Zo ont-zet-tend veel beter dan 'harder slaan'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-01-22 11:06 



 
Profiel   

Ik denk dat het probleem niet echt bij je paard ligt maar in je training.
Als jou instructrice zegt een hardere tik geven zou ik die gelijk de deur uit gooien.
Bedenk dat er geen lui paarden zijn maar stijve paarden en paarden die bij nog meer been en zweep in zichzelf keren , het kan heel goed een mentaal probleem zijn geworden.

Dat hij buiten harder gaat is normaal voor een paard wat zich niet veilig voelt en in onbalans is lichamelijk en mentaal.
Wat doet hij bv met longeren?
Zoek in de eerste instantie eens een andere lesgever die goed naar het paard luistert en jou kan leren hoe jij jou paard kan trainen zonder zweep slag en veel been.
Het paard geeft waarschijnlijk al zoveel signalen af en daar word niet naar geluisterd, dus ja wat zou jij doen, de een vlucht en de ander verstopt zich in zichzelf, eigenlijk heel sneu voor zo een dier,

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 10:57 



 
Profiel   

In plaats van alleen maar te straffen, kun je ook werken met belonen (stem, aai), of liefst zelfs met een combinatie ervan. Van steeds maar drijven en tikken gaat jouw pony echt niet vlotter worden en jij wordt er doodmoe van. Ga lekker buiten rijden en laat de bak voor wat het is, zou ik zeggen. Als je dat niet wilt, ga dan eens bezig met grondwerk (liefst onder leiding), en spelletjes, daar worden paarden vaak enthousiast van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 11:20 



 
Profiel   

Er zijn al veel tips gegeven. Vooral het belonen vind ik een hele goede, dit wordt nogal eens vergeten, maar werkt juist motiverend.
Bij elke overgang naar een snellere gang met een blije stem belonen. Ook kun je dan als ze terug valt eerst een stemhulp geven (kom op, ga door!) en bij reactie meteen weer positief.
Ook denk ik dat 't belangrijk is om te kijken wat het basis tempo is van je paard. Misschien heb jij het gevoel dat 't langzaam is, maar is dit het gewone tempo en wel actief. Natuurlijk kun je hier best in schakelen, maar voor een paard is continue over 't eigen tempo lopen natuurlijk niet leuk. De meeste paarden die ik ken lopen buiten net een versnelling hoger en is dit niet altijd haalbaar in de bak.
Bij mijn pony had stijfheid er zeker mee te maken. Ik kon door heel consequent te zijn hem wel in het voorwaartse tempo houden die ik wilde, alleen dit ging ten koste van de ontspanning.
Ik heb het tempo helemaal los gelaten, ja echt helemaal, voor m'n gevoel sjokten we soms door de bak.... Maaaaarr als hij als hij los was boodt hij vanzelf meer tempo aan. Dit heb ik wel gedaan onder begeleiding van een goede instructice en was echt een grote omschakeling.
Ook deed ik echt veel te veel om hem voorwaarts te houden en dit werkte dus averechts. Door het te laten, m'n focus te verleggen en hem de ruimte te geven om in het tempo te lopen dat voor hem passend was ging hij juist meer doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 12:14 



 
Profiel   

Begin met een los teugeltje en als ze haar tempo heeft gevonden en jij vind het goed kan je haar oppakken.
Ik reed altijd op een manegepaard dat zelf ook niet echt de pas erin had. Pas als de motor aanstond gingen we :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-22 12:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 26 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen