Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Spanning met afstappen

 
Profiel   

Zoals het onderwerp al benoemd mijn pony heeft spanning met afstappen. Van het weekend schoot ze weer naar voren tijdens het afstappen, nu vind ik het niet erg dat ze het spannend vind is ook logisch want ze is nog niet zo lang echt onder het zadel. Maar wegrennen/springen ben ik niet zo van.

Ik ben voorzichtig, ga niet super snel maar ook niet super langzaam. Bereid haar naar mijn idee ook goed voor op het afstappen. Ik zeg altijd let op voordat ik mijn been over het zadel zwaai, en voordat ik dat doe klop ik nog even op der nek dat het goed is. Dit helpt wel tegen een grotere reactie! Anders is ze gewoon weg of staat ze rechtop.

Van het weekend ben ik opnieuw opgestapt en heeft iemand haar even vast gehouden met afstappen. Ze zette toen een klein pasje naar achteren en je kon duidelijk merken dat ze het fijn vond dat er iemand naast stond, maar de spanning bleef. Uiteindelijk wil ik natuurlijk zelf af kunnen stappen :o

Hoe kunnen we de spanning minder krijgen of zelfs weg krijgen terwijl het wel veilig blijft?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:39 



 
Profiel   

Als ze veel steun vindt bij iemand vanaf de grond zou ik, indien mogelijk, voorlopig even afstappen terwijl iemand haar vasthoudt. Dat kun je afbouwen naar iemand er alleen naast zonder vast te houden en dan steeds een stapje verder. Vooral in de fase dat ze net zadelmak zijn is het belangrijk om ze de steun te bieden die ze nodig hebben. Dan kun je straks gewoon afstappen zonder hulp.

Helpt het haar misschien ook als je voor het afstappen even achter het zadel aait en tijdens het afstappen tegen haar praat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:48 



 
Profiel   

DaysOfAutumn schreef
Als ze veel steun vindt bij iemand vanaf de grond zou ik, indien mogelijk, voorlopig even afstappen terwijl iemand haar vasthoudt. Dat kun je afbouwen naar iemand er alleen naast zonder vast te houden en dan steeds een stapje verder. Vooral in de fase dat ze net zadelmak zijn is het belangrijk om ze de steun te bieden die ze nodig hebben. Dan kun je straks gewoon afstappen zonder hulp.

Helpt het haar misschien ook als je voor het afstappen even achter het zadel aait en tijdens het afstappen tegen haar praat?


Ja iemand houd haar nu ook vast of staat er in ieder geval bij! Ze is van de zomer beleerd maar vanaf eind september heb ik haar niet veel meer gereden door omstandigheden. Ik kriebel vaak ook wel achter het zadel (doen we met opstappen ook) scheelt al veel in de reactie gelukkig!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:52 



 
Profiel   

Heb je ook een keer een afstap training gedaan? Als ze zo'n pauze heeft gehad, is ze het misschien weer vergeten.
Dus gewoon weer hangen en een paar keer op- en afstappen alsof ze nog helemaal niet beleerd is

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 12:55 



 
Profiel   

Bowo schreef
Heb je ook een keer een afstap training gedaan? Als ze zo'n pauze heeft gehad, is ze het misschien weer vergeten.
Dus gewoon weer hangen en een paar keer op- en afstappen alsof ze nog helemaal niet beleerd is


Hebben we al een paar keer gedaan! Dit ging echt super goed, het is ook stom de ene keer blijft ze super staan wel met wat spanning en de andere keer zoals van t weekend schiet ze even weg. En als ik nu haar kont geraakt zou hebben, maar als ik de video terug kijk raak ik haar nergens. Met opstappen schoot ze gisteren ook weg maar toen raakte ik per ongeluk der kont dus dat was mijn fout haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:34 



 
Profiel   

ik zou ook even een stapje terug doen en gaan desensibiliseren. Dus gewoon kijken wnnr de spanning begint, bij het uitdoen van de beugel? dan even pony stilzetten, beugel af en terug aan en opnieuw (desnoods rondje stappen tussendoor). Zelfde met been bewegen en echt iédere beweging van het afstappen in stukjes hakken. Handig is als die naast een trapje kan staan, dan kan je ook het afglijden in stukjes hakken.
In het begin mss zelfs eerst doen zonder zadel (minder kans op blijven haperen en je glijdt er gewoon af als die wegloopt ) en dan opbouwen naar met zadel.

en zorgen dat je tijd hebt :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:40 



 
Profiel   

Duhelo schreef
ik zou ook even een stapje terug doen en gaan desensibiliseren. Dus gewoon kijken wnnr de spanning begint, bij het uitdoen van de beugel? dan even pony stilzetten, beugel af en terug aan en opnieuw (desnoods rondje stappen tussendoor). Zelfde met been bewegen en echt iédere beweging van het afstappen in stukjes hakken. Handig is als die naast een trapje kan staan, dan kan je ook het afglijden in stukjes hakken.
In het begin mss zelfs eerst doen zonder zadel (minder kans op blijven haperen en je glijdt er gewoon af als die wegloopt ) en dan opbouwen naar met zadel.

en zorgen dat je tijd hebt :+


Als ik terug kijk naar het filmpje is de spanning er het moment dat ik mijn been over het zadel wil doen. Het gewicht veranderd dan op haar rug en het lijkt alsof ze daar op reageert. Of de beweging van mijn been wanneer deze hoog is, want ze vind het met vlagen ineens eng als er iets achter haar gebeurt omdat ze dat minder goed kan zien. Ze is ook geslagen met de zweep in t verleden (stiekem nog niet zo lang geleden |( ) gewoon in de wei enz dus wellicht associeert ze mijn been op dat moment met de zweep? Wiebelende benen vind ze prima en losse beugels.

Zonder zadel ga ik niet uitproberen haha, dan heb ik zelf geen balans en gaan er wel echt ongelukken gebeuren

De tijd neem ik er sowieso voor! Hierom was ik van t weekend ook eventjes terug erop gegaan, paar rondjes gestapt en daarna weer eraf. Wil graag alles goed afsluiten hihi

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 13:59 



 
Profiel   

BM_Stables schreef
Zoals het onderwerp al benoemd mijn pony heeft spanning met afstappen. Van het weekend schoot ze weer naar voren tijdens het afstappen, nu vind ik het niet erg dat ze het spannend vind is ook logisch want ze is nog niet zo lang echt onder het zadel. Maar wegrennen/springen ben ik niet zo van.

Ik ben voorzichtig, ga niet super snel maar ook niet super langzaam. Bereid haar naar mijn idee ook goed voor op het afstappen. Ik zeg altijd let op voordat ik mijn been over het zadel zwaai, en voordat ik dat doe klop ik nog even op der nek dat het goed is. Dit helpt wel tegen een grotere reactie! Anders is ze gewoon weg of staat ze rechtop.

Van het weekend ben ik opnieuw opgestapt en heeft iemand haar even vast gehouden met afstappen. Ze zette toen een klein pasje naar achteren en je kon duidelijk merken dat ze het fijn vond dat er iemand naast stond, maar de spanning bleef. Uiteindelijk wil ik natuurlijk zelf af kunnen stappen :o

Hoe kunnen we de spanning minder krijgen of zelfs weg krijgen terwijl het wel veilig blijft?


Wat je zelf kunt doen is haar met haar hoofd in de hoek parkeren, eventueel wat stelling naar buiten pakken tijdens het afstappen als je niemand op de grond hebt die even kan helpen. Daarnaast ben ik het ermee eens dat desensibiliseren goed kan helpen. Als je hulp hebt is het misschien een idee om even een paar keer per week gewoon even 20 min alleen maar op en af te stappen, eventueel met af en toe een rondje stappen tussendoor erbij afhankelijk van of ze spanning opbouwt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 14:09 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Wat je zelf kunt doen is haar met haar hoofd in de hoek parkeren, eventueel wat stelling naar buiten pakken tijdens het afstappen als je niemand op de grond hebt die even kan helpen. Daarnaast ben ik het ermee eens dat desensibiliseren goed kan helpen. Als je hulp hebt is het misschien een idee om even een paar keer per week gewoon even 20 min alleen maar op en af te stappen, eventueel met af en toe een rondje stappen tussendoor erbij afhankelijk van of ze spanning opbouwt.


Wij hebben niet echt hoeken in de bak waar dit kan, buitenbak met de wei ernaast en aan de andere kant het pad tussen de weides en de bak.
Stelling vragen met afstappen hebben we wel eens gedaan, stom dat ik zelf daar niet aan heb gedacht! Want dat heeft op het begin goed geholpen, wij vroegen het dan wel naar binnen. Mocht ze draaien, draaide ze weg van ons en zag ze het been niet zo zwaaien erover heen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 14:22 



 
Profiel   

Dat kan ook maar vergroot wel het risico op vallen van jezelf als ze dan zelf wel zou schrikken/ wegschieten. Uiteindelijk is het een beetje zoeken naar wat voor jullie specifiek goed werkt natuurlijk. :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 15:31 



 
Profiel   

Wat doet ze als je er naast staat en met een zweep overal aanraakt?
Met die zweep over haar kont zwiept, niet aanraakt maar wel flinke beweging maakt?

Wat doet ze als je over haar heen hangt en dan overal klopt met je handen?

Wat doet ze als je naast haar springt, alsof je met een plof land vanuit het afstappen.

Dat zijn voor mij de basis dingen voordat ik opstap.
Dat ze niet schrikken van iets op of over de kont. Ook niet schrikken van als het mnder handig zou gaan en je eens aanraakt of minder charmant op de grond komt.

Wat doet ze als je op haar zit en haar kont aanraakt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 15:43 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Wat doet ze als je er naast staat en met een zweep overal aanraakt?
Met die zweep over haar kont zwiept, niet aanraakt maar wel flinke beweging maakt?

Wat doet ze als je over haar heen hangt en dan overal klopt met je handen?

Wat doet ze als je naast haar springt, alsof je met een plof land vanuit het afstappen.

Dat zijn voor mij de basis dingen voordat ik opstap.
Dat ze niet schrikken van iets op of over de kont. Ook niet schrikken van als het mnder handig zou gaan en je eens aanraakt of minder charmant op de grond komt.

Wat doet ze als je op haar zit en haar kont aanraakt?


Ik gebruik geen zweep bij haar nergens voor, maar als we het met het touw doen reageert ze er niet op, ook niet als ik haar per ongeluk toch ermee raak haha. Overal kloppen maakt haar niks uit, naast haar springen boeit haar ook niet. Kont aanraken als ik erop zit vind ze iets minder maar ze reageert er verder niet echt op. Het lijkt er op dat ze de verplaatsing qua gewicht eng vind of mijn been die erover heen zwaait. Het moment dat ik de grond raak is het weer prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-22 16:59 



 
Profiel   

Wat bij mijn groene paard heel erg hielp, was de hals inbuigen, door de teugel aan 1 zijde naar je navel te trekken. In het begin gaan ze rondjes draaien, maar dan houd je net zo lang vast tot ze stil blijven staan en zo gauw je voelt dat ie de spanning los laat en ontspant, laat je direct los.
Kun je ook heel goed op de grond oefenen door 1 hand op de schoft te doen en de andere hand naar de schoft toe te bewegen, terwijl je naast het paard blijft staan.

Is ook een hele goede ontspanningsoefening wanneer ze iets spannend vinden. En op een gegeven moment weten ze dat ze moeten ontspannen, op het moment dat je de teugel al door je hand laat glijden bij het innemen.

Voordeel van het inbuigen bij het afstappen is dat ze een cirkel maken om hun eigen as, ipv dat ze vooruit schieten. N stuk veiliger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:34 



 
Profiel   

Geen gevoeligheid in de rug, aangezien de spanning lijkt te beginnen op het moment dat de druk links/rechts ongelijk wordt? Ze is nog maar kort onder het zadel, dus er gebeurt een hoop in haar lijf. Misschien even iemand met een frisse blik mee laten kijken naar haar rug/spierspanning en de ligging/beweeglijkheid van je zadel?
(stel bv dat je zadel wat teveel meeschuift en je kussen de ruggengraat raakt op een rotplekje, dan is het wel logisch dat ze even verschiet, en daar kun je heel simpel wat aan (laten) doen)

En even stapje terug in het desensibliseren kan sowieso nooit kwaad, even een herhalingscursusje van wat je allemaal al gedaan hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-01-22 13:48 



 
Profiel   

Miss even het het op en af stappen opnieuw gaan oefenen ,
Staat ze stil met opstappen wel stil of is er dan ook spanning?
En als het haar helpt een tijdje iemand aan haar hoofd te hebben met afstappen zou ik dat zeker doen.
Doe het stap voor stap en met geduld

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-22 09:05 



 
Profiel   

Eatshay schreef
Geen gevoeligheid in de rug, aangezien de spanning lijkt te beginnen op het moment dat de druk links/rechts ongelijk wordt? Ze is nog maar kort onder het zadel, dus er gebeurt een hoop in haar lijf. Misschien even iemand met een frisse blik mee laten kijken naar haar rug/spierspanning en de ligging/beweeglijkheid van je zadel?
(stel bv dat je zadel wat teveel meeschuift en je kussen de ruggengraat raakt op een rotplekje, dan is het wel logisch dat ze even verschiet, en daar kun je heel simpel wat aan (laten) doen)

En even stapje terug in het desensibliseren kan sowieso nooit kwaad, even een herhalingscursusje van wat je allemaal al gedaan hebt.


Zadel ligt goed! Zadelmaker is pas langs geweest voor controle hihi. Ze is sws erg gevoelig in het algemeen, zo is beendruk echt ruim voldoende om haar te laten lopen haha


midgie schreef
Miss even het het op en af stappen opnieuw gaan oefenen ,
Staat ze stil met opstappen wel stil of is er dan ook spanning?
En als het haar helpt een tijdje iemand aan haar hoofd te hebben met afstappen zou ik dat zeker doen.
Doe het stap voor stap en met geduld


Met opstappen staat ze netjes stil! Vandaag met afstappen ondanks alle wind en rennende paarden in de aangrenzende wei was er niks aan de hand, ik was ook een stuk sneller eraf dan laatst. Wellicht dat ik gewoon iets sneller mn been over het zadel moet zwaaien zodat ik eraf ben voordat ze eigenlijk echt kan reageren? Het besef dat ik was afgestapt kwam namelijk net wat later toen ik alweer met beide benen op de grond stond. En toen keek ze eigenlijk alleen een beetje verward op
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-22 21:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 16 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen