Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Onzeker na peesblesuure ander paard

 
Profiel   

Hoi

Ik weet niet of dit topic goed staat, anders verplaats het gerust.
Mijn fjord heeft sinds febr 2019 een peesblessure, eerst aan de oppervlakkige buiger en doordat ze in draad is blijven hangen aan zelfde been het checklignament vorig jaar beschadigd. Gaan in maart weer voor een scan heen en ben nu 20 min aan het stappen aan de hand op het harde.

Nu merk ik dat ik met mijn andere paard, een tinker van 9 jaar. Fjord is 13 jaar.
Dat ik qua training heel voorzichtig ben en ik eigenlijk niet 2 dagen achter elkaar wat wil doen met haar, bang dus dat zij straks met een peesblessure zit.

Nu ben ik net klaar met rijden en hebben best veel gedaan, terwijl ik morgen met haar wou springen (40/50 cm hooguit) nu durf ik morgen niet te springen met haar.
We hebben vandaag best wat gegalopeerd en volgens mij meer dan normaal, ze was zeikenat tot schuimen aan toe(ze zweet overigens vrij snel, ze is geschoren maar maakt zich soms onnodig druk) Heb 10 min in de bak uitgestapt en 15 min aan de hand met halster en zonder zadel op het harde uitgestapt, is het verstandig om morgen te gaan springen of beter iets anders te doen en evt zondag te springen of maandag.

Wat doen jullie bijvoorbeeld per week met jullie paarden?
Wat doen jullie na een intensieve training en ja wat is een intensieve training?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 14:17 



 
Profiel   

Het is zeker niet goed om een paard nadat het intensief is bereden de volgende dag niet te laten bewegen. Dagelijks een gelijkmatige beweging is het beste. Waarbij je best kunt varieren wat je doet op de verschillende dagen. Op dagen dat onze paarden "vrij" zijn gaan ze in ieder geval naast in de paddock ook in de molen. De molen dan nog voor de paddock, zodat ze als ze gaan 'spetteren' dit doen met opgewarmde spieren.
Als je ervoor zorgt dat je goed de tijd neemt om je paard voor het werk in te stappen en na het werk uit te stappen voorkom je al veel problemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 14:30 



 
Profiel   

Ik heb ook een pony gehad met een peesblessure. Ik ben daarna wel voorzichtiger geworden. Normaal deden we 6 x per week iets qua werk. Nu nog maar 3 a 4 x per week. Zolang er niks aan de hand is met je tinker kan ik gewoon 2 dagen achter elkaar werken. Ik zou alleen niet 2 x een zware training pakken maar 1 zware en 1 lichte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 14:32 



 
Profiel   

Zweten hoeft geen indicatie zijn dat je paard een intensieve training heeft gehad. Zie link hieronder:
https://www.horsebeat.nl/post/een-zwete ... rd-gewerkt

Mijn training is op het moment geen maatstaf voor jou Tinker, aangezien ik in peesblessure revalidatie zit.
Na een intensieve training doe je of een herstel training of geef je ze vrij. Wat een intensieve training voor een paard is, is heel paard afhankelijk. Mocht je willen uitzoeken wat voor jou paard intensief is, dan zul je dat moeten gaan meten met een hartslagmeter. Hartslagmetingen tonen wel aan, dat de meeste dressuurtrainingen voor paarden helemaal niet intensief zijn. Springen is daarin tegen vaak wel intensief.

Persoonlijk denk ik dat je morgen prima wat kan springen, ik neem aan dat je paard gewoon gezond is en een basis conditie heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 14:33 



 
Profiel   

Bedankt allemaal voor jullie reacties,
Ze staat overigens aan huis en komt zo'n 12 uur buiten, dus gekke uitspattingen heeft ze niet, ze staan 's nachts op stal.
Ze is inderdaad gezond en heeft een goede conditie. Vaak wandel ik de dag na een intensieve training, die denk ik wel meevalt voor haar.

ik ga morgen in iedergeval met mijn andere fjord springen en twijfel nog over Betsy, denk dat ik die maandag ga springen ofzo

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 18:52 



 
Profiel   

Je hoeft ook niet gelijk een heel parkour te springen he :p kan ook wat minder intensief een springtraining doen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 19:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen