Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard heeft moeite met springen

 
Profiel   

Hoi! Heeft iemand tips voor een paardje die in eerste instantie goed hard op de sprong af rent maar in de laatste galop sprongen uit zichzelf afremd, waardoor ze niet goed uitkomt ( dit gaat ook zeker wel eens goed hoor! Maar vaak genoeg fout dat ik er iets aan moet doen )

Voordat iemand springles aangeeft, ik neem als ik het geld heb soms ook gewoon lessen! Maar voor mijn gevoel als we weer thuis zijn blijft ze het doen

Ik dacht eerst dat het aan mij lag, eventueel mijn zit, maar het is mij verteld dat ik gewoon prima zit/ been geef.

Bij een tikje gaat ze compleet stil zijn, ze is een heel eerlijk paard, ik heb wel altijd een zweepje vast, omdat ik dan merk dat ze beter doorloopt, maar als ik hem gebruik valt ze gewoon helemaal terug, dus een tikje voor de sprong word hem zeker niet.


Heeft iemand aub tips? Of eventuele oeveningetjes die ik zou kunnen doen met haar? Ik hoor het graag
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 13:06 



 
Profiel   

Misschien oog-hoef coördinatie trainen.

Dat houdt in veel balkjes lopen, of lijntjes (bijv drie balkjes en een laag sprongetje).

En met werken aan de hand door het labyrint lopen,
langzaam doen, dat is het moeilijkste, telkens halt na de wending, paard zelf de wending laten maken (komt uit tteam) ;
schuin over balkjes stappen,
heuvels, rare ondergrond, trailer op en af, heuvels op en af, etc.
(En wellicht nog andere dingen uit tteam, zoals body wraps, touches, etc.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-01-22 19:57 



 
Profiel   

Eens een lijntje met in-uitjes die redelijk breed staan, dan moet je paard wel van iets verder afzetten. En afremmen met een zweep vind ik maar raar. Normaal moet dat juist een duwtje zijn om van iets verder te gaan. Misschien ook eens trager naar een sprong gaan en pas gas geven een paar galopsprongen voor de sprong, of een draf/galopbalk voor de sprong?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 09:40 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Hoi! Heeft iemand tips voor een paardje die in eerste instantie goed hard op de sprong af rent maar in de laatste galop sprongen uit zichzelf afremd, waardoor ze niet goed uitkomt ( dit gaat ook zeker wel eens goed hoor! Maar vaak genoeg fout dat ik er iets aan moet doen )

Voordat iemand springles aangeeft, ik neem als ik het geld heb soms ook gewoon lessen! Maar voor mijn gevoel als we weer thuis zijn blijft ze het doen

Ik dacht eerst dat het aan mij lag, eventueel mijn zit, maar het is mij verteld dat ik gewoon prima zit/ been geef.

Bij een tikje gaat ze compleet stil zijn, ze is een heel eerlijk paard, ik heb wel altijd een zweepje vast, omdat ik dan merk dat ze beter doorloopt, maar als ik hem gebruik valt ze gewoon helemaal terug, dus een tikje voor de sprong word hem zeker niet.


Heeft iemand aub tips? Of eventuele oeveningetjes die ik zou kunnen doen met haar? Ik hoor het graag



Goed hard op de sprong afrennen is al niet goed, dit duidt op spanning..juist gecontroleerd laten galloperen en springen is belangrijk. Vergeet dat hele springen, het paard moet eerst vertrouwen krijgen en dat kan door met balkjes te werken en deze op de juiste afstanden te leggen. (daar heb je een instructeur voor nodig) En pas als dat goed gaat kan er een sprongetje opgezet worden met grondbalk want anders kan het paard de hoogte niet inschatten.

Ik denk dat er hier zoveel mis gaat in de basis dat als je zo door gaat dat je je paard vergoed verpest. Dus stop met zelf aanklooien, neem dressuur en springles en ga alleen springen onder begeleiding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 10:22 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Happyhrs schreef
Hoi! Heeft iemand tips voor een paardje die in eerste instantie goed hard op de sprong af rent maar in de laatste galop sprongen uit zichzelf afremd, waardoor ze niet goed uitkomt ( dit gaat ook zeker wel eens goed hoor! Maar vaak genoeg fout dat ik er iets aan moet doen )

Voordat iemand springles aangeeft, ik neem als ik het geld heb soms ook gewoon lessen! Maar voor mijn gevoel als we weer thuis zijn blijft ze het doen

Ik dacht eerst dat het aan mij lag, eventueel mijn zit, maar het is mij verteld dat ik gewoon prima zit/ been geef.

Bij een tikje gaat ze compleet stil zijn, ze is een heel eerlijk paard, ik heb wel altijd een zweepje vast, omdat ik dan merk dat ze beter doorloopt, maar als ik hem gebruik valt ze gewoon helemaal terug, dus een tikje voor de sprong word hem zeker niet.


Heeft iemand aub tips? Of eventuele oeveningetjes die ik zou kunnen doen met haar? Ik hoor het graag



Goed hard op de sprong afrennen is al niet goed, dit duidt op spanning..juist gecontroleerd laten galloperen en springen is belangrijk. Vergeet dat hele springen, het paard moet eerst vertrouwen krijgen en dat kan door met balkjes te werken en deze op de juiste afstanden te leggen. (daar heb je een instructeur voor nodig) En pas als dat goed gaat kan er een sprongetje opgezet worden met grondbalk want anders kan het paard de hoogte niet inschatten.

Ik denk dat er hier zoveel mis gaat in de basis dat als je zo door gaat dat je je paard vergoed verpest. Dus stop met zelf aanklooien, neem dressuur en springles en ga alleen springen onder begeleiding.


Jeetje Elisa, ben ik het weer volledig eens! Dit :D Start idd met wat werk over balkjes. Als dat lekker en gecontroleerd gaat kun je wat staanders naast het laatste balkje zetten (geen hoogte, gewoon de balk op de grond). Sommige paarden bouwen wat spanning op als ze door zo'n doorgang moeten. Als ze dan ook nog moeten springen... Extra spannend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 10:34 



 
Profiel   

Springen heeft niets te maken met goed hard op een sprong afgaan.
Beste is toch eerst gecontroleerd balkjes draven, een keer een kruisje erachteraan.
Je kan een balkje leggen, dan een kruisje en daarachteraan een sprongetje.
Zodat je paard automatisch goed uitkomt.
Maar je moet dan wel de goede afstanden leggen.
Het beste is toch les erbij te nemen.

En anders helemaal niet meer gaan springen, je hebt er ook niets aan als je paard een weigeraar wordt doordat je op de verkeerde manier traint.
Je kan wel dresuurmatig bezig blijven, door alleen balkjes te draven.
Of één of twee balkjes op een volte leggen, zodat je dat ook kan meenemen, eventueel in galop.
Zo kun je ook afstanden oefenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 11:53 



 
Profiel   

Goed hard op de sprong afrennen is al niet goed, dit duidt op spanning..juist gecontroleerd laten galloperen en springen is belangrijk. Vergeet dat hele springen, het paard moet eerst vertrouwen krijgen en dat kan door met balkjes te werken en deze op de juiste afstanden te leggen. (daar heb je een instructeur voor nodig) En pas als dat goed gaat kan er een sprongetje opgezet worden met grondbalk want anders kan het paard de hoogte niet inschatten.

Ik denk dat er hier zoveel mis gaat in de basis dat als je zo door gaat dat je je paard vergoed verpest. Dus stop met zelf aanklooien, neem dressuur en springles en ga alleen springen onder begeleiding.[/quote]


Dit vind ik een onnodige reactie, je hebt niks toegevoegd

De basis zit er juist goed in. Balkjes/ balkjes in overgang naar klein sprongetje etc. doet ze allemaal perfect, en ik " ren" niet zo maar op de sprong af natuurlijk, maar ik moet er wel een goed tempo in houden, als ik er te rustig op af rijd doet ze het niet.

Ik vroeg om en heb specifiek gezegd dat meer lessen het niet gaat worden. Dat is voor mij op regelmatige basis gewoon te duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 15:17 



 
Profiel   

Rytir schreef
Elisa2 schreef


Jeetje Elisa, ben ik het weer volledig eens! Dit :D Start idd met wat werk over balkjes. Als dat lekker en gecontroleerd gaat kun je wat staanders naast het laatste balkje zetten (geen hoogte, gewoon de balk op de grond). Sommige paarden bouwen wat spanning op als ze door zo'n doorgang moeten. Als ze dan ook nog moeten springen... Extra spannend.



Lees aub mijn nieuwe reactie

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 15:18 



 
Profiel   

Aangezien iedereen het hele doel van deze post niet begrepen heeft, zeg ik het nog even duidelijk

"Goed hard op de sprong af gaan" bedoel ik gewoon een goed voorwaarts tempo. Die nodig is want als ik te langzaam gaat, gaat ze er niet over heen. Elk paard is daar in anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 15:20 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
De basis zit er juist goed in. Balkjes/ balkjes in overgang naar klein sprongetje etc. doet ze allemaal perfect, en ik " ren" niet zo maar op de sprong af natuurlijk, maar ik moet er wel een goed tempo in houden, als ik er te rustig op af rijd doet ze het niet.

Ik vroeg om en heb specifiek gezegd dat meer lessen het niet gaat worden. Dat is voor mij op regelmatige basis gewoon te duur.

Hoezo moet je er wel een goed tempo inhouden? Ze komt juist met dat harde tempo niet uit.

En verder zou ik een toverstafje proberen. Als tips en lessen niets voor je zijn, is dat het enige wat overblijft :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 15:21 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
"Goed hard op de sprong af gaan" bedoel ik gewoon een goed voorwaarts tempo. Die nodig is want als ik te langzaam gaat, gaat ze er niet over heen.

Nu ook niet ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 15:22 



 
Profiel   

De basis is juist niet goed, want paard reageert niet meer op hulpen. Als zij in een goed voorwaarts tempo naar de sprong moet, omdat ze anders niet springt maar vervolgend zelf terug komt en jij haar blijkbaar ook niet voorwaarts kan houden, dan is ze dus niet aan de hulpen.

En je kan niet vaker lessen,maar hoe vaak les je nu wel dan? 1 keer per maand? 1 keer per jaar?

En tot wanneer kan jij wel de passen en het tempo bepalen? Kan je tijdens balkjes galoperen variëren met aantal galopsprongen tussen de balken? Springt ze vanuit draf met balk ervoor wel goed? Blijft ze dan wel reageren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 15:29 



 
Profiel   

Ik zou een aantal stapjes terug doen. Dit gaat niet goed en dat moet je niet willen.
Dus lekker met grondbalken werken totdat je geld hebt om te gaan lessen. Misschien een bijbaantje? Of ergens werken in ruil voor lessen? Ik denk dat je paard en uiteindelijk jezelf daar alleen maar beter van worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 15:45 



 
Profiel   

Ik snap niet waarom iedereen hier zo eigenweis en gemeen is jesus.

De basis zit er wel goed in daar heb ik juist jaren lang lessen voor gehad.
Balkes doet ze prima
Springen van uit draf ook geen probleem.


Maar lees goed wat ik schrijf voordat je comentaar geeft en zelf een verhaal er omheen verzind.

Ze twijfelt bij galop soms om het aantal galop sprongen, maakt niet uit hoe hard of zacht ik rijd.

En voor de duidelijkheid ik kan bijna geen lessen betalen omdat ik geen werk kan vinden. Ik heb last van erge autisme waardoor ik veel dingen extreem moeilijk vind en nergens word aangenomen.

Ik zou nooit onnodig door drammen op iets waar duidelijk de basis etc niet goed van is. Ik rijd lang genoeg om dat de weten.
Dus als je alleen maar commentaar gaat geven. Reageer dan niet. Je bent hier niet gewenst

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:15 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
De basis is juist niet goed, want paard reageert niet meer op hulpen. Als zij in een goed voorwaarts tempo naar de sprong moet, omdat ze anders niet springt maar vervolgend zelf terug komt en jij haar blijkbaar ook niet voorwaarts kan houden, dan is ze dus niet aan de hulpen.

En je kan niet vaker lessen,maar hoe vaak les je nu wel dan? 1 keer per maand? 1 keer per jaar?

En tot wanneer kan jij wel de passen en het tempo bepalen? Kan je tijdens balkjes galoperen variëren met aantal galopsprongen tussen de balken? Springt ze vanuit draf met balk ervoor wel goed? Blijft ze dan wel reageren?



Lees mijn nieuwe reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:15 



 
Profiel   

Lieser schreef
Happyhrs schreef
De basis zit er juist goed in. Balkjes/ balkjes in overgang naar klein sprongetje etc. doet ze allemaal perfect, en ik " ren" niet zo maar op de sprong af natuurlijk, maar ik moet er wel een goed tempo in houden, als ik er te rustig op af rijd doet ze het niet.

Ik vroeg om en heb specifiek gezegd dat meer lessen het niet gaat worden. Dat is voor mij op regelmatige basis gewoon te duur.

Hoezo moet je er wel een goed tempo inhouden? Ze komt juist met dat harde tempo niet uit.

En verder zou ik een toverstafje proberen. Als tips en lessen niets voor je zijn, is dat het enige wat overblijft :+



Lees mijn nieuwe reactie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:15 



 
Profiel   

De reacties zijn niet allemaal even behulpzaam. Misschien kan je een filmpje laten zien?
Wat jij goed hard noemt, kan namelijk veel te hard zijn of niet voorwaarts genoeg.
Jouw klap van de zweep kan samen gaan met het trekken aan de teugels of met het achterover vallen van je lichaam of nog een heleboel andere zaken. Als je advies wilt dat werkt, zul je denk ik toch iets van bewegend beeld moet laten zien.
Daar heb je dan veel meer aan. Het is ook handig om te weten wat de de andere bokkers hier aan ervaring hebben. Iemand die alleen BB gereden heeft vs iemand die internationaal proeven gewonnen zoals Bianca Schoenmakers een paar jaar geleden. Helaas heeft ze al een tijd niet meer ingelogd op Bokt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:18 



 
Profiel   

clarence schreef
De reacties zijn niet allemaal even behulpzaam. Misschien kan je een filmpje laten zien?
Wat jij goed hard noemt, kan namelijk veel te hard zijn of niet voorwaarts genoeg.
Jouw klap van de zweep kan samen gaan met het trekken aan de teugels of met het achterover vallen van je lichaam of nog een heleboel andere zaken. Als je advies wilt dat werkt, zul je denk ik toch iets van bewegend beeld moet laten zien.
Daar heb je dan veel meer aan. Het is ook handig om te weten wat de de andere bokkers hier aan ervaring hebben. Iemand die alleen BB gereden heeft vs iemand die internationaal proeven gewonnen zoals Bianca Schoenmakers een paar jaar geleden. Helaas heeft ze al een tijd niet meer ingelogd op Bokt.



Dat begrijp ik, helaas heb ik niet echt filmpjes alleen van lang geleden dus dat heeft geen zin, ik vind het gewoon heel kwetsend dat sommige mensen hier denken alles beter te weten. Terwijl iets wat bij hun paarden werkt niet altijd bij een ander hoeft te werken.

Als je het hele verhaal niet weet maar wil helpen, stel Je eventueel gewoon een vraag, de reacties die ik krijg gaan maar van dingen uit en beschuldigen mij er gelijk van.
Denk eerst even na over hoe je iemand daar mee kan kwetsen. En luister naar waar iemand hulp in vraagt. Ik wil ook graag gelijk hebben maar altijd alles "beter weten" is kinderachtig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:27 



 
Profiel   

clarence schreef
De reacties zijn niet allemaal even behulpzaam. Misschien kan je een filmpje laten zien?
Wat jij goed hard noemt, kan namelijk veel te hard zijn of niet voorwaarts genoeg.
Jouw klap van de zweep kan samen gaan met het trekken aan de teugels of met het achterover vallen van je lichaam of nog een heleboel andere zaken. Als je advies wilt dat werkt, zul je denk ik toch iets van bewegend beeld moet laten zien.
Daar heb je dan veel meer aan. Het is ook handig om te weten wat de de andere bokkers hier aan ervaring hebben. Iemand die alleen BB gereden heeft vs iemand die internationaal proeven gewonnen zoals Bianca Schoenmakers een paar jaar geleden. Helaas heeft ze al een tijd niet meer ingelogd op Bokt.



Om er nog even op terug te komen, ik ga zeker niet in een wilde ren galop op een sprong af, ik heb het hier gewoon over een voorwaarts maar gecontroleerd tempo. ( wat je meestal ziet bij het springen ) En het gaat ook zeker niet om sprongen van 1.20m want ik ben springen opnieuw aan het opbouwen na lange tijd

Ze is altijd een beetje lomp geweest, vandaar dat ik juist veel balkjes heb geoefend. En dat nogsteeds doe

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:29 



 
Profiel   

Begin eens met wat vrijspringen of wat galopbalken/cavaletti aan de longe.

Leg je balken op twee/drie/vier galopsprongen en kijk goed of ze lekker uitkomt. Zo niet, pas de afstand iets aan.

Ga dan eens rijden en leg je balken op precies hetzelfde afstand. Als het goed is kan je nu zonder versnellingen of vertragingen soepel door dit lijntje rijden.

Gaat dit goed, maak er twee kleine kruisjes van.
Werk aan je tempo controle. Rijd ook regelmatig eens een volte voor of na de twee sprongetjes. Zorg wel dat je recht bent enige tijd voor je bij de balken bent.

Zodra je niet meer soepel door het lijntje komt, terug naar gewoon balkjes lopen en dressuurmatig rijden. Het allerbelangrijkste is ritme bewaren, goed aan de hulpen en ontspanning.

Dit is gewoon moeilijk om zonder hulp in je eentje te doen. Vraag eens iemand met ervaring om mee te kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:30 



 
Profiel   

Bij de lessen die je af en toe hebt:
Wat voor tips/advies krijg je van de instructeur?
Gaat er iets anders voor jou gevoel? (Vanuit jou of het paard)
Het is inderdaad wel wat lastiger om tips te geven zonder beeld
Hoe hoog spring je ongeveer? (Thuis)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:33 



 
Profiel   

Wat verwacht je wel TS? Er zijn niet zo heel veel andere opties dan wat hier is genoemd. Balkjes draven, drafbalkje gebruiken, tempo-controle, in-uitjes, enz.
Men zegt dat je goed zit en been geeft, maar dat zijn dan toch ook mensen die jou advies kunnen geven over het springen? Want ik zie regelmatig springruiters die (bijna onbewust) in de laatste galopsprongen voor de hindernissen toch gaan verzitten, teveel sturen en vooral afremmen. En daardoor het paard toch meer hinderen dan ze zelf door hebben.

Jij zegt ook dat ze er niet overheen gaat als ze te langzaam gaat, misschien moet je daar juist op oefenen, dat ze er ook over gaat als het tempo niet zo hoog is.
Een IBOP lijntje vinden wij altijd mooi om te gebruiken.

Verder vraag ik me af wat ze doet als het niet goed gaat? Springt ze nog wel, maar gooit ze er een balk af, of stopt ze, draait ze weg?

De goede raad die hier wordt gegeven over les zou ik zeker ter harte nemen. Ook al is het 1 x in de maand, een springpaard dat in de staak gaat krijg je zeker niet alleen weer op het rechte spoor. Dus misschien toch kijken of het lukt om nu wat te investeren om erger te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:42 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Voordat iemand springles aangeeft, ik neem als ik het geld heb soms ook gewoon lessen! Maar voor mijn gevoel als we weer thuis zijn blijft ze het doen

Blijkbaar rijd je in de les anders dan thuis. Toch les nemen dus. En als je daar nu geen geld voor hebt, tijdelijk niet springen. Voor je je paard ongewenst gedrag aanleert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:42 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Dat begrijp ik, helaas heb ik niet echt filmpjes alleen van lang geleden dus dat heeft geen zin, ik vind het gewoon heel kwetsend dat sommige mensen hier denken alles beter te weten. Terwijl iets wat bij hun paarden werkt niet altijd bij een ander hoeft te werken.

Misschien kan je binnenkort een filmpje laten maken?

Citaat
Als je het hele verhaal niet weet maar wil helpen, stel Je eventueel gewoon een vraag, de reacties die ik krijg gaan maar van dingen uit en beschuldigen mij er gelijk van.
Denk eerst even na over hoe je iemand daar mee kan kwetsen. En luister naar waar iemand hulp in vraagt. Ik wil ook graag gelijk hebben maar altijd alles "beter weten" is kinderachtig.

Ik snap dat je dat zo voelt, maar andere mensen kunnen je niet kwetsen. Dat kan alleen als jij je niet zeker genoeg voelt in je eigen opvattingen of als je je teveel vast wilt houden aan wat jij aanneemt als waarheid. Al zegt de hele wereld dat je een idioot bent, tenzij je dat zelf gelooft, heb je daar geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:47 



 
Profiel   

Happyhrs schreef
Om er nog even op terug te komen, ik ga zeker niet in een wilde ren galop op een sprong af, ik heb het hier gewoon over een voorwaarts maar gecontroleerd tempo. ( wat je meestal ziet bij het springen ) En het gaat ook zeker niet om sprongen van 1.20m want ik ben springen opnieuw aan het opbouwen na lange tijd

Ze is altijd een beetje lomp geweest, vandaar dat ik juist veel balkjes heb geoefend. En dat nogsteeds doe

Maar zonder een filmpje is het heel moeilijk om te beoordelen of jouw definitie van voorwaarts maar gecontroleerd de juiste is voor jouw paard.
Of het paard heeft een fysiek of mentaal probleem, of de ruiter geeft de verkeerde hulpen op het verkeerde moment of communicatie tussen paard en ruiter is niet duidelijk afgestemd.
Als Harrie Smolders or Maikel van der Vleuten op jouw paard gaat zitten, zou ze dan wel springen? Als het antwoord ja is, dan weet je dus dat jij iets aan je rijden of aan je communicatie naar je paard moet veranderen. Als het antwoord nee is, dan weet je dus dat ze of aan haar max zit, of dat ze ergens een fysiek of mentaal probleem heeft.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-22 17:56 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen