Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe stap jij van je paard?

 
Profiel   

Druif_01 schreef
Ik lees dus dat het niet eens zo raar is wat ik doe :D ik snap niet hoe je beide beugels los kunt doen en dan je rechterbeen erover zwaaien, dan is je steun op links toch weg?


Je zit zonder beugels als het goed is nog op je kont/kruis/zitbeenknobbels, als je een beetje balans hebt hoef je niet op je handen te steunen om een zwaai met je been te maken. En dan is met je been zwaaien en eraf springen in principe 1 dezelfde vloeiende beweging :)


Crista schreef
Fly_high schreef
Ik ben lui, stap van eigen paarden altijd met been over de hals af := voeten uit de beugels, been over de hals heen zwaaien en daaruit een redelijk vlot sprongetje richting de grond. Scheelt bukken :P


Hahaha hier precies zo! Lekker lui m'n been over de hals en dan naar beneden glijden/springen


Haha, blij om te horen dat nog mensen dit doen, bij mijn eigen paard stap ik inderdaad ook altijd bijna zo af!
Veel fijner :p
[/quote]

Ik heb ooit per ongeluk ook zo van een jong paard afgestapt, heel nonchalant over de hals en met een vrij fanatieke sprong eraf. Het was een pittige jonge KWPNer en dan ook echt eentje dat redelijk bangig en ril aangelegd was :+ Gelukkig voor mij was hij zo enorm onder de indruk dat die volledig verstijfd stil is blijven staan, arm beest durfde niet eens weg te rennen. Maar het had harstikke mis kunnen gaan, zou het niet aanraden ;)

Bij ervaren paarden maakt het niet echt uit, aan een beugel afstappen doe ik niet puur omdat ik het onndig belastend voor de paardenrug vind, net zoals opstappen zonder krukje.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:09 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
DuoPenotti schreef
Op het moment dat jij je linker beugel uitdoet donder je toch ook niet naar beneden? :D
Dan hou je ook nog vast. En laat je daarna langzaam zakken?
Dat doe je ook als je 2 voeten eruit doet.
Tenminste ik zwaai me er niet in een beweging af en stort dan ter aarde. :P
Ja dat lukt misschien zonder gebroken enkels als je 16 bent, maar bij mij al lang niet meer :D



Ik ben een jonge Godin die haar enkels niet breekt bij het ter aarde storten.
Ik weet dat ik het dus vak subtieler doe, maar dus niet altijd.

[ Video ]


zo dus, maar van mijn bijrijders kan dus niemand dit en mijn bonus zoon snapt er ook niks van

ik doe bij mijn tinker ook vaak mijn rechterbeen over de hals en dan glijbaantje links eraf

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:42 



 
Profiel   

Ayasha schreef
Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier best een extra belasting is voor de rug elke keer dat jij met je gehele gewicht aan één kant hangt. :)

Misschien, maar dat moet een paard kunnen hebben. Bij het opstappen belast je ook alleen de linkerkant.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:46 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Ayasha schreef
Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier best een extra belasting is voor de rug elke keer dat jij met je gehele gewicht aan één kant hangt. :)

Misschien, maar dat moet een paard kunnen hebben. Bij het opstappen belast je ook alleen de linkerkant.


Hoezo moet een paard dat kunnen hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 13:53 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Ayasha schreef
Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier best een extra belasting is voor de rug elke keer dat jij met je gehele gewicht aan één kant hangt. :)

Misschien, maar dat moet een paard kunnen hebben. Bij het opstappen belast je ook alleen de linkerkant.


Daarom is het ook beter om met een krukje op te stappen. (En tegenwoordig zijn er ook mensen die zowel links als rechts opstappen). Omdat een paard het moet kunnen hebben, doen we het maar zo? Lijkt me fijner om het voor het paard zo fijn mogelijk te maken.

Ik stap ook af zoals DuoPenotti. De zwaartekracht doet bijna al het werk! (Ben er wel bijna een keertje face first aan de andere kant afgegleden door een hele enthousiaste zwaai, maar dat terzijde :') )

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:00 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Ayasha schreef
Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier best een extra belasting is voor de rug elke keer dat jij met je gehele gewicht aan één kant hangt. :)

Misschien, maar dat moet een paard kunnen hebben. Bij het opstappen belast je ook alleen de linkerkant.



Daar zijn krukjes en andere opstapjes voor uitgevonden. Dan wordt de linkerkant van paardenlijf niet overmatig belast.

Ja, paarden vallen er niet ter plekke dood van als je aan de beugel blijft hangen, maar waarom het afstappen lichaamelijk zwaar voor het paard maken als het ook net zo makkelijk op een prettige manier kan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:05 



 
Profiel   

Urbanus schreef
musiqolog schreef
Misschien, maar dat moet een paard kunnen hebben. Bij het opstappen belast je ook alleen de linkerkant.


Hoezo moet een paard dat kunnen hebben?

Omdat je anders ook niet kunt opstappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:49 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Urbanus"
[quote="musiqolog schreef
Misschien, maar dat moet een paard kunnen hebben. Bij het opstappen belast je ook alleen de linkerkant.


Hoezo moet een paard dat kunnen hebben?

Omdat je anders ook niet kunt opstappen.[/quote]

daar zijn krukjes voor die dat heel wat verlichten. Nu zijn die van mij niet zo groot, daar kan ik met een beetje moeite ook zonder beugel mijn been overheen krijgen met krukje, maar anders scheelt het toch aanzienlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:59 



 
Profiel   

Ga je met opstappen met je volledige lichaamsgewicht aan 1 beugel hangen?

Dat is namelijk ook absoluut niet de bedoeling. Maar zelfs dan, waarom dan nog extra belasten met afstappen als het niet hoeft?

Wat DP op filmpjes laat zien is voor vrijwel iedereen goed te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 14:59 



 
Profiel   

Ik denk er ook niet bij na verder, maar hou mijn linkervoet nog in de beugel, maak met mijn rechterbeen een zwaai, haal mijn voet uit de linkerbeugel en laat me voorzichtig zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 15:00 



 
Profiel   

Ik ben die ene persoon die langst de kont der af schuif (alleen bij paarden die dat gewoon zijn). Of gewoon been over de hals. Als ik een paard niet ken of ik weet dat die een beetje schrik heeft doe ik mijn 2 voeten uit de beugels en dan hopen dat mijn benen niet breken tijdens de landing. Ik heb als kind altijd de stoelendans te paard gedaan (afstappen en naar de stoel rennen als de muziek stopt). Zo heb ik leren afstappen, dus dat was voeten er uit benen over de kont zwieren en tijdens het afstappen een halve draai zodat ik direct naar de stoel kon rennen. Toen was ik gelukkig nog soepel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 15:07 



 
Profiel   

Ik doe ook beide beugels uit, ga naar voren, sla mijn rechterbeen naar achter, dan draai ik zodat ik met mijn heup in het zadel kom en dan glij ik er vanaf. Gaat nog best soepel maar niet meer zo als vroeger. Deed het toen ook andersom met mijn rechterbeen over de nek en dan zo er af glijden. Maar heb ook een keer gehad dat het manege paard een gekke draai maakte en ik mijn arm verdraaide en het niet zag aankomen omdat ik er met mijn rug naartoe stond.

De nieuwe manier heb ik mezelf aangeleerd toen we nog met Valentijn de beginselen van hangen en zadelen deden. Werkt tot nu toe op alle paarden prima, ook op de jongere. Enige waar ik moeite mee heb zijn hele grote paarden. Dan moet ik of op een krukje zien te landen of ik vraag of mijn vriend me op wil vangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 15:12 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ik ben een jonge Godin die haar enkels niet breekt bij het ter aarde storten.
Ik weet dat ik het dus vak subtieler doe, maar dus niet altijd.

[ Video ]


Ok, toegegeven, dit zit er echt heel soepel uit. Ik begrijp dat dit eigenlijk de bedoeling is? Er is werk aan de winkel…

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 15:44 



 
Profiel   

Fly_high schreef
Wat DP op filmpjes laat zien is voor vrijwel iedereen goed te doen.


Daar valt over te discussiëren }:0 ik ga volgende week eens oefenen…

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 15:47 



 
Profiel   

Ik rijd eigenlijk altijd met bbp. ik heb mijn merrie al 15 jaar en op andere paarden zou ik uiteraard niet zo afstappen.

Hoe ik van mijn paard af ga is.
Ik zit, laat de teugels los, Zwaai mijn rechterbeen over de nek en laat mij als van een glijbaan naar beneden glijden. Ik noem het de luie manier :+ Ze kijkt er niet meer vanop na al die jaren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 15:50 



 
Profiel   

Ik heb er nooit echt op gelet maar ik doe beide beugels uit, dan in een felle beweging leun in naar voren en "spring" ik op de grond, met koud weer is dit verschrikkelijk voor mijn voeten XD ookal is mijn paard wel lekker lief en schrikt hij niet van mij die op de grond naast hem ploft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:14 



 
Profiel   

Grappig, de verschillende manieren!
Ik stap zowel links als rechts op, en stap ook zowel links als rechts af. Doe beide beugels uit, steun op hals en voorkant zadel, zwaai het ene been over het paard en laat me rustig naar beneden zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:22 



 
Profiel   

musiqolog schreef
Ayasha schreef
Ik denk eerlijk gezegd dat jouw manier best een extra belasting is voor de rug elke keer dat jij met je gehele gewicht aan één kant hangt. :)

Misschien, maar dat moet een paard kunnen hebben. Bij het opstappen belast je ook alleen de linkerkant.

Waarom moet dat?
Menig ruiter stapt al met kruk op om dat zoveel mogelijk te voorkomen. Waarom zou je dan alsnog links gaan hangen om af te stappen?

Een beetje ruiterfitheid zodat je niet langer hoeft te hangen dan nodig is een kleine moeite IMO

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:28 



 
Profiel   

Druif_01 schreef
Ik begrijp oprecht niet hoe je in 1 beweging je rechterbeen over je paard kan zwaaien en vervolgens gelijk eraf. Ik heb dus een tussen moment waarop ik steun op mijn armen. Misschien moet ik volgende week eens oefenen (en het is nu ook weer niet zo dat ik pas een half jaar rij ;) ).


Je gebruikt dan ook je bovenlichaam - het is een kwestie van timing maar niet een heel ingewikkelde beweging. (Maar wel 1 beweging, dus je moet er ook voor 'gaan' zeg maar, terwijl de manier die jij doet meer in losse stukjes is.)

Ik vind de manier die jij doet ook prima, zeker bij grote paarden is het bijvoorbeeld best fijn om controle te hebben over het neerkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 16:48 



 
Profiel   

Maar controle over het neerkomen kan ook met 2 beugels uit en been erover zwaaien. Ik kan in 1 beweging eraf en ik kan me langzaam laten zakken. Want dat zwaaien in 1 vloeiende beweging maar dan kan je ook gewoon over het zadel heen blijven liggen.

Juist omdat mijn lijf het af en toe laat afweten doe ik deze manier. Kan keurig de snelheid bepalen waarop ik er vanaf ga en geen piekbelasting op 1 kant voor paard. Ik kan bij wijze van spreken me in mijn rolstoel laten zakken op deze manier. Dus op slechte of koude dag hoef ik niet hard neer te komen. En zelfs als mijn been het niet doet kan ik eraf, omdat bovenlijf al veel doet qua been erover zwaaien

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 17:37 



 
Profiel   

Ik vind gecontroleerd landen wel echt veel lastiger als ik er in 1 keer overheen zwaai, al kan het vast wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 17:43 



 
Profiel   

Het verbaasd mij dat ik alleen deze 2 filmpjes kan vinden dat ik in 1 keer afzwaai.
Want ik weet dat ik ook regelmatig afstap met ook hangen zonder beugels en dan verder laten zakken.
Vond het wel jammer, had dat ook graag laten zien.
Zal dat ook eens filmen :)
Of iemand anders hier die dat ook doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 17:53 



 
Profiel   

Zonder linkerbeugel afstappen lukt mij echt niet :'). Ik vraag me wel af hoe dat komt, omdat ik achterlijk stijf ben of omdat ik geen kracht genoeg heb? Ik hang niet met mijn volle gewicht op de linkerbeugel, hou dat boven het paard maar ik heb toch wel "iets" nodig zodat ik ruimte genoeg heb om mijn been over het zadel te krijgen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 18:36 



 
Profiel   

Bielsje schreef
Zonder linkerbeugel afstappen lukt mij echt niet :'). Ik vraag me wel af hoe dat komt, omdat ik achterlijk stijf ben of omdat ik geen kracht genoeg heb? Ik hang niet met mijn volle gewicht op de linkerbeugel, hou dat boven het paard maar ik heb toch wel "iets" nodig zodat ik ruimte genoeg heb om mijn been over het zadel te krijgen...

Core stability. :) die heb je wel nodig om in evenwicht te blijven ipv naar aarde te storten. Je ‘leunt’ grotendeels op je heupen/onderbuikspieren als je de beide beugels uit doet dus dat hele stuk moet je kunnen aanspannen en controleren om je gewicht even ‘in het midden van je paard’ te houden voor je door glijdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 19:02 



 
Profiel   

Ik doe ook beide beugels uit en zwaai mn rechterbeen erover door naar voren te hangen, en ben ook echt niet lenig, heb ook wel eens gehad dat t niet lukte vanwege strakkere broek en hoge lepel, die keer kostte t me 3 pogingen _O-
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-05-22 19:17 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen