Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard zit bom vol energie

 
Profiel   

( even een disclaimer ik heb nepnagels op en typ daarmee wat moeilijker :D dus excuus voor mijn typfoutjes )

Ik heb een best explosieve E-pony, super braaf maar zodra je er op zit en echt aan de slag gaat blijft ze maar door en door drammen tot het uitendelijk op ren galop komt of gewoon een hele vlotte draf
( gewoon in de bak )

Ze is meerdere keren na gekeken bij de arts en er is echt niks mis zeggen ze, eerst had ik nog wel dagen waarop dit minder was maar de laatste tijd doet ze het elke keer dat ik ga rijden

Longeren wou ik echt mee doorzetten maar de longeerbak is helemaal doorweekt en hier is echt niks in te doen helaas, het bos wil ik al helemaal niet proberen als ze zo in de bak is

Nu zet ik mijn gewicht naar achter en geef ik druk op de teugels, niet constante druk anders word het alleen maar erger, maar dat, voltes rijden, de hoek in sturen, hulpteugel, niks blijkt echt te helpen.. ik reed altijd bitloos en had hier eigenlijk geen problemen mee, mijn instructeur gaf mij de tip met bit te rijden, dit ging 3 lessen goed en nu loop ik zowel met bit of bitloos bij deze problemen aan.. ze betekend echt alles voor mij maar het is nu al dik een jaar gewoon niet leuk meer... en het gaat voor mijn gevoel alleen maar slechter


Hierbij de vraag, is het mischien een oplossing bepaalde suplementen voor het energie overvloed te geven, waar ze mischien met rijden wat rustiger van word, ze is ook extreem snel afgeleid en kijkt meer om zich heen dan dat ze let op wat ik van haar vraag, ik heb namelijk gewoon steeds minder motivatie om naar stal te gaan, ik ga meestal verdrietig en gefrustreerd weer naar huis
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 10:47 



 
Profiel   

Hoe is het management?
Hoe veel kan ze buiten lopen? Kan ze sprintjes trekken? Wat krijgt ze aan eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 10:50 



 
Profiel   

Er mist een hoop informatie!
Hoe vaak ben je met haar bezig?
Komt ze buiten? En hoe lang?
Wat en hoeveel krijgt ze te eten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 10:51 



 
Profiel   

Wat voor voer krijgt je pony en hoeveel komt die buiten in vrije beweging en heeft ze daar ook echt de ruimte om eens lekker te rennen?

En wat zegt je instructeur over hoe je het op moet lossen, behalve dan dat je met bit bent gaan rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 10:51 



 
Profiel   

Je geeft aan dat het probleem steeds erger wordt, en dat jij steeds meer opziet tegen het rijden. Kan het zijn dat jij onbewust gespannen op het paard zit, en bijvoorbeeld gaat klemmen, waardoor zij juist steeds meer gaat rennen? Misschien kun je eens zitles nemen op haar aan de longe. Dan heeft de instructeur de controle, en kun jij vooral werken aan ontspanning. Als dat juist op je eigen paard goed gaat, zal je ook het vertrouwen kunnen opbouwen om weer los in de bak te rijden.
en je zou inderdaad vooraf kunnen longeren om de eerste gekheid eruit te krijgen, maar als ze tijdens het rijden goed moe gemaakt wordt, en dat maakt geen verschil in het rijden, denk ik dat de energie niet het (enige) probleem is.
Verstandig dat je het buiten rijden even gepauzeerd hebt. Dat komt wel weer als jullie beide ontspannen kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 11:10 



 
Profiel   

Paar dingen die ik zou doen:

1- Voorlopig alleen ruwvoer en een vitamine korrel.
2- Zo veel mogelijk buiten lopen
3- Consequenter zijn, jij bepaalt het tempo als jullie aan het werk zijn
4- Mogelijkheden geven energie kwijt te raken, bijvoorbeeld door eerst te longeren voordat je gaat rijden. Of als je gaat rijden al vrij snel een poosje stevig te draven. Maar, zie punt 3: tempo en richting op jouw voorwaarden.
5- Het paard denkwerk geven na/naast de fysieke beweging. Met grondwerk en vrijheidsdressuur. Maar ook bijvoorbeeld door het leren en rijden van zijgangen en andere oefeningen.
6- Afwisseling aanbieden, bakwerk/buitenrit/grondwerk/springen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:04 



 
Profiel   

Een paar woorden vielen mij op.
'Drammen' is er één van. Jij ervaart het als een kwestie van 'wie bepaalt het tempo'.
In principe hoort die machtsstrijd gewoon niet.
(Makkelijk gezegd, ja - nu de rest nog....)
Ik ga mee met de vragen van Miss Nienke.
Qua machtsstrijd kan grondwerk heel nuttig zijn.
.... en dit meenemen in je rijden: is het te veel, dan je dier stil zetten en spanning af laten vloeien.
('Racen hoeft niet, het is veilig bij mij'.)(...waarmee het een vraag is of het echt om macht gaat, of over veiligheid.)

'Ik zet mijn gewicht naar achter', soms is dit een valkuil: als je het met actieve buikspieren doet is het prima, sommigen gaan vooral achterover zitten en duwen het paard op de voorhand.

En ik krijg de indruk dat je lesgever vooral 'meer van hetzelfde' adviseert (hulpteugel, bit, volte in, etc.). (Na een jaar balen wordt het wellicht tijd voor een andere invalshoek.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 13:50 



 
Profiel   

Ik vermoed dat een "machtstrijd" een vrij onwaarschijnlijke reden is voor dit gedrag.
Let wel, niet onmogelijk, maar dán heb je een heel groot probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 14:47 



 
Profiel   

Is ze recht? In balans?

Zijn meerdere paarden die graag hard willen omdat ze niet in balans kunnen lopen.

Ik zou indd daar een andere instructrice voor zoeken, een andere hoek. Mocht de balans niet optimaal zijn zou ik een instructrice zoeken die werkt met verticale balans en ontspanning & rust.

Pony van een vriendin heeft dit ook, ze heeft nu een nieuwe instructrice waarbij het paard in balans loopt. Hierdoor kan de pony ontspannen, gaat zich beter dragen en op het gevraagde tempo lopen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 15:27 



 
Profiel   

Als ze genoeg vrije beweging krijgt zodat ze haar ei kwijt kan, ze niks lichamelijks heeft en je niet te rijk voert, denk ik dat er op de natural horsemanship manier veel valt te behalen.
Je paard heeft hulp nodig om relaxed het werk te kunnen doen.
Dat is één van de eerste stappen van werken met een paard, een paard wat niet rustig is kan niet goed nadenken en staat niet open voor hulpen.
Begin eens met wat grondwerklessen, kun je heel veel profijt van hebben en is ook ontzettend leuk!
Ik volg zelf dressuurnatuurlijk op facebook, daar geven ze veel gratis cursussen waar ook dit soort problemen in voorkomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 15:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 10 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen