Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 6 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Plaats een nieuw onderwerp

Paard moeilijk te rijden(sterk) veel geprobeerd

 
Profiel   

Swanzie schreef
Wellicht msm bijvoeren eens proberen? Het kan geen kwaad en vaak hebben ze hier tekorten in als ze geen vers gras krijgen

Ja dat zit al in de souplesse siroop van vitalstyle. Dat geef ik hem ter ondersteuning voor zijn artrose maar ook voor het gehele lijf.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 13:23 



 
Profiel   

Swanzie schreef
Wellicht msm bijvoeren eens proberen? Het kan geen kwaad en vaak hebben ze hier tekorten in als ze geen vers gras krijgen

Oh hij staat van 9 tot 5 op de wei en in de zomer 24/7 dus elke dag gras

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 13:23 



 
Profiel   

Mvp193 schreef
Ik heb vandaag de stoute schoenen aangetroklen en ben er toch maar weer met goede moed opgegaan. Het ging fantastisch, op t begin zaten we rechtsom nog half in het hek maar hoelanger ik ree hoe beter het ging. Ik heb zelfs weer hele stukken draf meegenomen en hij was heel fijn. De galop nog even niet, ben dan toch bang dat er dan teveel ruis komt maar misschien zit dat wel in me hoofd. Opvallend was toen die eenmaal op 2 teugels kwam hij wat over zijn linkerschouder viel. Maar die schouder is heel makkelijk te corrigeren. Hij is dus nog echt aan het balanseren. Ene keer valt die wat meer op links en andere moment op rechts

+:)+
*\%/*
+:)+
Schitterend...!

En ik herken het: ook mijn paard deed dat: 'Oh, ik moet gewicht weghalen van rechts...' dat deed ze braaf maar het wilde wel eens te veel naar links zijn.
Kan gebeuren... gewoon doorgaan en als het goed voelt ga je op de binnenhoefslag kleine zigzagjes rijden, om je dier te bevestigen en voor te bereiden op de hoeken, voltes, diagonalen.
:) Heel fijn!

En mbt galop: het is eerst een kwestie van opbouwen van de spieren die zorgen voor rompstabiliteit (ipv romp 'hangt' op rechtsvoor).
Die spieren moeten in draf al veel harder werken dan in stap - en in galop nog weer harder. Geen gek idee om de galop gewoon een poosje niet te doen.
(Wel los, in de bak, aan de (dubbele) longe, aan de lange teugel etc.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 17:26 



 
Profiel   

Over links gebogen en rechts gebogen..
Een makkelijk ezelsbruggetje om dit te onthouden is dat als je paard linksom makkelijker door de bocht loopt, is je paard links gebogen. Een beetje verwarrend, maar de rechterkant van je paard is dan langer dan de linkerkant. Een linksgebogen paard is rechtshandig. Met het rechtervoorbeen is het handiger en heeft het meer coordinatie dan met het linkerbeen. Een voorkeursbeen, dus. Net als bij mensen. En net zoals bij mensen komt rechtshandigheid (dus linksgebogen) veel vaker voor dan andersom.
Voor je gevoel:
* Paard gaat makkelijker linksom en moeilijker rechtsom
* Paard pakt de linkerteugel meer vast
* Het paard loopt tegen het rechterbeen van de ruiter aan
* Linksom op de volte zal het paard de neiging hebben over de buitenschouder wegvallen en zijn achterhand teveel naar binnen te brengen brengen (binnenachterbeen buiten de massa)
*Rechtsom zal het paard door je been heen naar binnen willen vallen en het liefst zn hoofd naar buiten brengen.

Wat er dus moet gebeuren is, dat we de linkerkant langer moeten maken, zodat het paard (uiteindelijk) recht spoort en je druk op 2 teugels krijgt. (Verticaal evenwicht) En dat duurt echt wel even eer je zover bent.

Het belangrijkste is - zoals meerdere hier al zeggen - niet het hoofd, maar de achterbenen. Die moeten t.o.v. de voorbenen recht sporen. En op de volte moet het binnenachterbeen het buitenvoorbeen volgen, dus onder de massa treden. Om dat voor elkaar te krijgen mag het paard dus niet " over de schouder" weg lopen.
Op het moment dat je dat onder je voelt gebeuren ben je al een heel eind. Eigenlijk moet je erop letten dat je de voorbenen voor de achterbenen plaatst (want andersom is dat veel moeilijker, zo niet onmogelijk :+ )

Ik heb altijd geleerd daar waar het paard vasthoudt los te laten en daar waar het paard te weinig verbinding neemt aan te nemen (d.w.z. contact nemen). Om te voorkomen dat je paard door je binnenbeen heen valt, breng je voor de bocht beide handen iets naar buiten en houd je binnenbeen erbij. En vooral, geef gas. Gas geven zorgt ervoor dat je paard beter zijn evenwicht/balans houdt als je voor hem moeilijke dingen vraagt. Net zoals dat je op de fiets beter wat harder kan rijden dan heel langzaam, want dan verlies je balans.

In het begin (als het paard nog erg scheef is doe je dat en rijd je eigenlijk een soort vierkante voltes). Op het moment dat je merkt dat je paard het achterbeen mee neemt onder de massa, kun je eens wat meer stelling nemen.
Op de linkerhand is het belangrijk dat je paard geen aanleuning kan nemen aan de wand en rijd je liefst binnenhoefslag. Verder kun je met wat pasjes wijken naar binnen (zodat je paard de linkerteugel aanneemt) kijken of je wat contrastelling (dus buiging rechtsom) kunt vragen. En wat schouder voor gaan rijden. Zo kun je stapje voor stapje je paard steeds rechter maken. Als het achterbeen maar onder treedt. Zodat je je paard uiteindelijk op 2 teugels kunt rijden en het verticaal in balans is. Maar dit kost echt tijd. Het is eigenlijk een soort fysiotherapeutisch traject.
Vervolgens kun je dan werken aan de horizontale balans (de balans tussen voor en achter). Daarvoor moet je paard achter steeds sterker worden, zodat het meer gewicht op achter kan gaan nemen (verzamelen) Dan komen de oefeningen als schouder binnenwaarts, travers etc. En ben je ineens aan M dressuur toe. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:35 



 
Profiel   

Babootje zo is het mij ook geleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 19:58 



 
Profiel   

Babootje schreef
Over links gebogen en rechts gebogen..
Een makkelijk ezelsbruggetje om dit te onthouden is dat als je paard linksom makkelijker door de bocht loopt, is je paard links gebogen. Een beetje verwarrend, maar de rechterkant van je paard is dan langer dan de linkerkant. Een linksgebogen paard is rechtshandig. Met het rechtervoorbeen is het handiger en heeft het meer coordinatie dan met het linkerbeen. Een voorkeursbeen, dus. Net als bij mensen. En net zoals bij mensen komt rechtshandigheid (dus linksgebogen) veel vaker voor dan andersom.
Voor je gevoel:
* Paard gaat makkelijker linksom en moeilijker rechtsom
* Paard pakt de linkerteugel meer vast
* Het paard loopt tegen het rechterbeen van de ruiter aan
* Linksom op de volte zal het paard de neiging hebben over de buitenschouder wegvallen en zijn achterhand teveel naar binnen te brengen brengen (binnenachterbeen buiten de massa)
*Rechtsom zal het paard door je been heen naar binnen willen vallen en het liefst zn hoofd naar buiten brengen.

Wat er dus moet gebeuren is, dat we de linkerkant langer moeten maken, zodat het paard (uiteindelijk) recht spoort en je druk op 2 teugels krijgt. (Verticaal evenwicht) En dat duurt echt wel even eer je zover bent.

Het belangrijkste is - zoals meerdere hier al zeggen - niet het hoofd, maar de achterbenen. Die moeten t.o.v. de voorbenen recht sporen. En op de volte moet het binnenachterbeen het buitenvoorbeen volgen, dus onder de massa treden. Om dat voor elkaar te krijgen mag het paard dus niet " over de schouder" weg lopen.
Op het moment dat je dat onder je voelt gebeuren ben je al een heel eind. Eigenlijk moet je erop letten dat je de voorbenen voor de achterbenen plaatst (want andersom is dat veel moeilijker, zo niet onmogelijk :+ )

Ik heb altijd geleerd daar waar het paard vasthoudt los te laten en daar waar het paard te weinig verbinding neemt aan te nemen (d.w.z. contact nemen). Om te voorkomen dat je paard door je binnenbeen heen valt, breng je voor de bocht beide handen iets naar buiten en houd je binnenbeen erbij. En vooral, geef gas. Gas geven zorgt ervoor dat je paard beter zijn evenwicht/balans houdt als je voor hem moeilijke dingen vraagt. Net zoals dat je op de fiets beter wat harder kan rijden dan heel langzaam, want dan verlies je balans.

In het begin (als het paard nog erg scheef is doe je dat en rijd je eigenlijk een soort vierkante voltes). Op het moment dat je merkt dat je paard het achterbeen mee neemt onder de massa, kun je eens wat meer stelling nemen.
Op de linkerhand is het belangrijk dat je paard geen aanleuning kan nemen aan de wand en rijd je liefst binnenhoefslag. Verder kun je met wat pasjes wijken naar binnen (zodat je paard de linkerteugel aanneemt) kijken of je wat contrastelling (dus buiging rechtsom) kunt vragen. En wat schouder voor gaan rijden. Zo kun je stapje voor stapje je paard steeds rechter maken. Als het achterbeen maar onder treedt. Zodat je je paard uiteindelijk op 2 teugels kunt rijden en het verticaal in balans is. Maar dit kost echt tijd. Het is eigenlijk een soort fysiotherapeutisch traject.
Vervolgens kun je dan werken aan de horizontale balans (de balans tussen voor en achter). Daarvoor moet je paard achter steeds sterker worden, zodat het meer gewicht op achter kan gaan nemen (verzamelen) Dan komen de oefeningen als schouder binnenwaarts, travers etc. En ben je ineens aan M dressuur toe. :D


Goeie uitleg! Voor velen een mooie handleiding. Super gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 20:24 



 
Profiel   

Jelle1236 schreef
Babootje schreef
Over links gebogen en rechts gebogen..
Een makkelijk ezelsbruggetje om dit te onthouden is dat als je paard linksom makkelijker door de bocht loopt, is je paard links gebogen. Een beetje verwarrend, maar de rechterkant van je paard is dan langer dan de linkerkant. Een linksgebogen paard is rechtshandig. Met het rechtervoorbeen is het handiger en heeft het meer coordinatie dan met het linkerbeen. Een voorkeursbeen, dus. Net als bij mensen. En net zoals bij mensen komt rechtshandigheid (dus linksgebogen) veel vaker voor dan andersom.
Voor je gevoel:
* Paard gaat makkelijker linksom en moeilijker rechtsom
* Paard pakt de linkerteugel meer vast
* Het paard loopt tegen het rechterbeen van de ruiter aan
* Linksom op de volte zal het paard de neiging hebben over de buitenschouder wegvallen en zijn achterhand teveel naar binnen te brengen brengen (binnenachterbeen buiten de massa)
*Rechtsom zal het paard door je been heen naar binnen willen vallen en het liefst zn hoofd naar buiten brengen.

Wat er dus moet gebeuren is, dat we de linkerkant langer moeten maken, zodat het paard (uiteindelijk) recht spoort en je druk op 2 teugels krijgt. (Verticaal evenwicht) En dat duurt echt wel even eer je zover bent.

Het belangrijkste is - zoals meerdere hier al zeggen - niet het hoofd, maar de achterbenen. Die moeten t.o.v. de voorbenen recht sporen. En op de volte moet het binnenachterbeen het buitenvoorbeen volgen, dus onder de massa treden. Om dat voor elkaar te krijgen mag het paard dus niet " over de schouder" weg lopen.
Op het moment dat je dat onder je voelt gebeuren ben je al een heel eind. Eigenlijk moet je erop letten dat je de voorbenen voor de achterbenen plaatst (want andersom is dat veel moeilijker, zo niet onmogelijk :+ )

Ik heb altijd geleerd daar waar het paard vasthoudt los te laten en daar waar het paard te weinig verbinding neemt aan te nemen (d.w.z. contact nemen). Om te voorkomen dat je paard door je binnenbeen heen valt, breng je voor de bocht beide handen iets naar buiten en houd je binnenbeen erbij. En vooral, geef gas. Gas geven zorgt ervoor dat je paard beter zijn evenwicht/balans houdt als je voor hem moeilijke dingen vraagt. Net zoals dat je op de fiets beter wat harder kan rijden dan heel langzaam, want dan verlies je balans.

In het begin (als het paard nog erg scheef is doe je dat en rijd je eigenlijk een soort vierkante voltes). Op het moment dat je merkt dat je paard het achterbeen mee neemt onder de massa, kun je eens wat meer stelling nemen.
Op de linkerhand is het belangrijk dat je paard geen aanleuning kan nemen aan de wand en rijd je liefst binnenhoefslag. Verder kun je met wat pasjes wijken naar binnen (zodat je paard de linkerteugel aanneemt) kijken of je wat contrastelling (dus buiging rechtsom) kunt vragen. En wat schouder voor gaan rijden. Zo kun je stapje voor stapje je paard steeds rechter maken. Als het achterbeen maar onder treedt. Zodat je je paard uiteindelijk op 2 teugels kunt rijden en het verticaal in balans is. Maar dit kost echt tijd. Het is eigenlijk een soort fysiotherapeutisch traject.
Vervolgens kun je dan werken aan de horizontale balans (de balans tussen voor en achter). Daarvoor moet je paard achter steeds sterker worden, zodat het meer gewicht op achter kan gaan nemen (verzamelen) Dan komen de oefeningen als schouder binnenwaarts, travers etc. En ben je ineens aan M dressuur toe. :D


Goeie uitleg! Voor velen een mooie handleiding. Super gedaan.

Ja maar toch is mijn paard linksgebogen.Op rechterkant sterk en moeilijk willen buigen en zet op zijn rechterschouder daar zijn gewicht. Rechterachterbeen zet hij niet onder massa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 20:57 



 
Profiel   

Doorgaans zet een scheef paard beide achterbenen niet echt onder de massa.

'Men zette steeds de voorhand voor de achterhand', dat gaat niet over de hoofdhouding (als in neus naar de loodlijn oid)
maar over het zijdelings verplaatsen van de schouders.

En dan zoeken naar 'de plek' dat het dier ontspant ( = verticale balans).
Het leuke is, het levert een paard ook iets op.
Uiteraard is het eerst wennen en spieren trainen, maar op gegeven moment verschuift het van 'mijn mens wil iets raars van mij'
naar: 'Ja lekker, ontspannen bewegen en je stevig voelen!'

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 21:16 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Doorgaans zet een scheef paard beide achterbenen niet echt onder de massa.


Klopt ook Janneke. Of hij valt met zn hele hebben en houwen naar binnen of zwaait de achterhand naar buiten.
Logisch ook want het paard kan niet buigen om je been. Het paard is kort aan de buitenkant.
Omdat je been natuurlijk vlak achter de schouder ligt voel je dat (alsof) het paard door jouw been heen valt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 22:40 



 
Profiel   

Babootje schreef
Janneke2 schreef
Doorgaans zet een scheef paard beide achterbenen niet echt onder de massa.


Klopt ook Janneke. Of hij valt met zn hele hebben en houwen naar binnen of zwaait de achterhand naar buiten.
Logisch ook want het paard kan niet buigen om je been. Het paard is kort aan de buitenkant.
Omdat je been natuurlijk vlak achter de schouder ligt voel je dat (alsof) het paard door jouw been heen valt.

Ja klopt! Maar ook als ik rechtuit rij voel ik dan toch rechtsachter dat die net niet helemaal eronder zet maar iets ernaast

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 23:02 



 
Profiel   

Mvp193 schreef
Ja klopt! Maar ook als ik rechtuit rij voel ik dan toch rechtsachter dat die net niet helemaal eronder zet maar iets ernaast


Dat kan heel goed en is ook logisch. Omdat de linkerkant korter is kan je paard niet goed door de bocht. Gooit of de achterhand naar binnen maar met stelling naar buiten of andersom.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-23 23:22 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Citaat
Uit je verhaal maak ik op dat je geen tempocontrole hebt. Zonder tempocontrole kan het paard sowieso nooit in een correcte aanleuning lopen. Zorg dat je het paard niet onder je kont laat weglopen.


Sommige dressuurruiters hebben helaas nooit geschaatst. (We hebben een nieuw klimaat tenslotte.)

Niet dat ik 'weglopen onder de ruiter vandaan' goedkeur, maar het is een evenwichtskwestie. Het paard neemt de vlucht naar voor.
Dat kan angst zijn / vluchtinstinct, maar het is ook waar een paard op gebouwd is: problemen kun je oplossen met snelheid of met stilstaan (of met springen).

En voor correcte aanleuning heb je ontspanning nodig: het paard raakt vol vertrouwen jouw hand aan, met ontspannen kaak - wat min of meer betekent: dat het hele lichaam van het dier ontspannen beweegt.

Vergelijk andermaal met schaatsen: ontspannen 'zwieren' bereik je niet via tempocontrole, maar via balans.


Citaat
Hij wil niet naar rechts buigen dus dan rij je linksom juist met contrabuiging.

Huuu.
Alles in termen van 'hij moet gehoorzamen!'
en:
als hij het niet doet, dan is het omdat hij het niet wil.

Alois Podhajsky dacht daar heel anders over.
Denk na over je paard, wat kan hij...? Hoe kun je hem kunt helpen om het te doen...? En wees kritisch op jezelf, gaf je de juiste hulpen? Hoe is je eigen evenwicht? En was dit wel een goed idee...? Aldus Podhajsky, niet de minste dressuurruiter.

(De oefening zelf kan je uiteraard eens proberen en als je dier er soepeler van wordt, prima.)

En als met alle goede sporttraining: je moet spieren opbouwen.
Drie goede passen, belonen, pauze.
Dan is het leuk voor het dier en raken de spieren niet verzuurd, geen compensatie etc etc.
(En geleidelijk aan pauzeer je pas na vier goede passen, etc.)

Dit is wat jij zelf van mijn woorden maakt, niet wat ik ermee bedoel.
Een paard zal niet correct kunnen dragen zonder tempocontrole. En precies door dat dragen wordt het paard lichter in de hand en heb je meer controle over de schouders en achterhand. Het hangt allemaal samen

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 05:09 



 
Profiel   

Mvp193 schreef
Ik heb vandaag de stoute schoenen aangetroklen en ben er toch maar weer met goede moed opgegaan. Het ging fantastisch, op t begin zaten we rechtsom nog half in het hek maar hoelanger ik ree hoe beter het ging. Ik heb zelfs weer hele stukken draf meegenomen en hij was heel fijn. De galop nog even niet, ben dan toch bang dat er dan teveel ruis komt maar misschien zit dat wel in me hoofd. Opvallend was toen die eenmaal op 2 teugels kwam hij wat over zijn linkerschouder viel. Maar die schouder is heel makkelijk te corrigeren. Hij is dus nog echt aan het balanseren. Ene keer valt die wat meer op links en andere moment op rechts

Over de linkerschouder vallen is geen probleem voor een linksgebogen paard. Is prima in dit stadium

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 05:11 



 
Profiel   

Babootje schreef
Over links gebogen en rechts gebogen..
Een makkelijk ezelsbruggetje om dit te onthouden is dat als je paard linksom makkelijker door de bocht loopt, is je paard links gebogen. Een beetje verwarrend, maar de rechterkant van je paard is dan langer dan de linkerkant. Een linksgebogen paard is rechtshandig. Met het rechtervoorbeen is het handiger en heeft het meer coordinatie dan met het linkerbeen. Een voorkeursbeen, dus. Net als bij mensen. En net zoals bij mensen komt rechtshandigheid (dus linksgebogen) veel vaker voor dan andersom.
Voor je gevoel:
* Paard gaat makkelijker linksom en moeilijker rechtsom
* Paard pakt de linkerteugel meer vast
* Het paard loopt tegen het rechterbeen van de ruiter aan
* Linksom op de volte zal het paard de neiging hebben over de buitenschouder wegvallen en zijn achterhand teveel naar binnen te brengen brengen (binnenachterbeen buiten de massa)
*Rechtsom zal het paard door je been heen naar binnen willen vallen en het liefst zn hoofd naar buiten brengen.


Klein typefoutje denk ik, maar in dit geval wel belangrijk: het zou moeten zijn ‘pakt de rechterteugel meer vast’. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 05:56 



 
Profiel   

Dorine92 schreef
Dit is wat jij zelf van mijn woorden maakt, niet wat ik ermee bedoel.

Goed om te weten...
Het enige wat ik weet is 'wat' ik lees, en het moge duidelijk zijn 'hoe' het mij in de oren klinkt. ;)
Citaat
Een paard zal niet correct kunnen dragen zonder tempocontrole. En precies door dat dragen wordt het paard lichter in de hand en heb je meer controle over de schouders en achterhand. Het hangt allemaal samen

Dat het samenhangt ben ik met je eens, al ga ik als 'Spaanse' ruiter luchtiger om met Das Skala der Ausbildung, dus ik begin met balans, licht contact en schouders op de goede plek tov voorhand.
(En inderdaad, dat geeft tempocontrole en controle over de achterhand.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 09:18 



 
Profiel   

Het gaat erg goed en we houden het lekker zo aan. Waar ik nog wel heel erg tegenaan loop is dat zodra ik me teugels wat op maat maak hij aandraaft/aandribbelt. Met instappen valt dit nog mee maar als ik halverwege het rijden even ga stappen en halsstrek en erna weer op pak dan draaft die elke keer aan. Iemand ervaring mee?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 20:34 



 
Profiel   

Yep, en daar komt je tempocontrole om de hoek kijken. Diep ademhalen, kneepje buitenteugel, binnenteugel geef je weer mee, en terugnemen door je lijf lang te maken en zonder hem in de mond te zitten. Maar dit is op zich wel normaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 20:41 



 
Profiel   

Dat is heel normaal gedrag, daarmee anticipeert hij op wat hij denkt wat gaat komen.
Gewoon blijven ontspannen en weer terug.
Misschien neem je je teugels ook korter dan voor he paard op dit moment aangenaam is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 20:44 



 
Profiel   

Okee hartelijk bedankt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-23 21:05 



 
Profiel   

Dit topic wordt gesloten, omdat het was geopend onder een SA.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 17:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 6 van de 6 [ 145 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen